جاباما
۳۷۴۴۸۰
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

نامه سرگشاده زيباكلام به توكلی

دغدغه پيشرفت و تعالي كشور موضوعی است كه در دل بسياري از صاحب نظران و فعالان سياسي كشور نهادينه شده است و همين امر آنان را وامي دارد كه در راستاي حفظ منافع ملي و عزت كشور به اظهارنظر بپردازند و طبيعي است كه در يك سيستم مبتني بر آزادي بيان حق واكنش و اظهارنظر براي مخالف لحاظ شده اس

روزنامه آرمان: دغدغه پيشرفت و تعالي كشور موضوعی است كه در دل بسياري از صاحب نظران و فعالان سياسي كشور نهادينه شده است و همين امر آنان را وامي دارد كه در راستاي حفظ منافع ملي و عزت كشور به اظهارنظر بپردازند و طبيعي است كه در يك سيستم مبتني بر آزادي بيان حق واكنش و اظهارنظر براي مخالف لحاظ شده است. در اين راستا دكتر صادق زيباكلام استاد دانشگاه در نامه‌اي سرگشاده به اظهارات احمد توكلي درباره قرارداهاي نفتي دولت يازدهم، واكنش نشان داده است.

در بخشي ازاين نامه آمده است:« ‌اخيرا توجه زيادي نسبت به قراردادهاي جديدي كه درحوزه نفت و گاز منعقد شده يا درشرف انعقاد هستند نشان داده و با آنها به مخالفت برخاسته‌ايد. اساس استدلال تان هم اين بوده كه اين قراردادها استعماري بوده؛ يادآورامتياز دارسي هستند؛ و هفته گذشته هم با يادآوري سالروز۲۸مرداد به مسئولان سه قوه همين معنا را يادآور شديد كه اين قراردادها يادآور تلخ نفوذ بيگانگان در صنايع نفت ما خواهند بود.

وي در ادامه تصريح كرده كه: «يكي از انتظارات جدي برجام آن بود كه كمپاني‌هاي نفتي غربي بعد از سال‌ها غيبت مجددا به ايران بازگردند. آنچه به اين انتظار و اميدواري مي‌افزود شرايط نامطلوب صنعت نفت وگاز كشور است كه ازجمله به واسطه تحريم‌ها دچار آسيب‌هاي جدي شده است.

هديه نفتي ایران به همسايگان

در بخشي از اين نامه با اشاره به اينكه ناتواني ما در توسعه و پيشرفت ميادين و صنايع نفت وگازمان هديه‌اي شد براي همسايگان مان، به يك مورد اينچنين اشاره كرده است: در سال ۱۳۹۲، درآمد كشور سه ميليون نفري قطر از فروش گاز و ميعانات گازي كه از حوزه مشترك پارس جنوبي برداشت كرده بود به ۱۹۵هزارميليارد تومان بالغ مي‌شد. در حالي كه درآمد ايران ۸۰ ميليوني از پارس جنوبي به ۵۰ هزارميليارد تومان هم نمي‌رسيد.

حاجت به گفتن نيست كه ما درغياب شركت هاي غربي به واسطه تحريم‌ها درعسلويه و پارس جنوبي هشت مان درگرو نه‌مان بود اما قطري‌ها مثل ساعت پيشرفت مي‌كردند. جنابعالي استاد اقتصاد هستيد و يقينا واقف هستيد كه ۱۹۵هزارميليارد تومان چقدر پول مي‌شود. كل بودجه بهداشت و درمان كشوردرهمان سال ۹۲ درحدود۱۶هزارميلياردتومان بود يعني قطر درسال ۹۲بيش از۱۲برابركل بودجه سالانه بهداشت ودرمان از پارس جنوبي درآمد كسب كرده بود. ماهم البته بيكارنبوديم و شعارهاي قرص و محكمي درباره اينكه «تحريم‌ها هيچ اثري نداشته اند»؛ «تحريم‌ها باعث شده‌اند تا مجبورشويم برروي توانايي‌هاي خودمان بايستيم»و... مي‌داديم.

مشابه اين وضعيت اگرچه درابعاد محدودتري درحوزه نفتي نوروز درخليج فارس ميان ما وعربستان اتفاق افتاده و سعودي‌ها چندين برابرما برداشت كرده‌اند. عين همين داستان عنقريب در منابع مشتركمان با عراق درغرب كشوراتفاق خواهد افتاد و عراقي‌ها قراردادهاي مفصلي با شركت‌هاي بزرگ نفتي غربي درحدود سه سال پيش بستند و كشف، استخراج و بهره‌برداري را شروع كرده‌اند.

تاثير تلاش براي بي‌حاصل نشان دادن برجام

انتظار مي‌رفت كه پس از توافق هسته‌اي، شروع برجام و آمدن شركت‌هاي نفتي غربي دست كم آهنگ درجا زدن ما درنفت وگاز كندترشده و شكاف ميان پيشرفت ما وهمسايگان مان كاهش مي‌يافت اما متاسفانه تندروها كه اصرار بر بي‌حاصل نشان دادن برجام داشتند و دارند ازهمان ابتدا سرناسازگاري با آمدن غربي‌ها برداشتند. اساس استدلال شان هم مشابه استدلال‌هاي جنابعالي است...في الواقع مخالفان قراردادها به گونه‌اي درباره آنها تبليغ كرده‌اند كانه قراردادهاي نفتي يك توطئه مرموزخائنانه هستند كه با تباني مسئولان ومقامات وزارت نفت دولت آقاي روحاني با شركت‌هاي نفتي تنظيم شده وحالا شماري از اصولگرايان مومن، ايثارگر، فداكار و انقلابي دارند قهرمانانه تلاش مي‌كنند تا اين توطئه عظيم ضدملي را خنثي كنند.

ايكاش مي‌توانستيد بجاي اين همه شعار، امتيازات ويژه و استعماري را كه كمپاني‌هاي نفتي مشخصا به ايران تحميل كرده‌اند را نشان دهيد. شما مي‌دانيد كه فعاليت‌هاي كمپاني‌هاي نفتي تابع يكسري نرم‌ها و هنجارهاي تجاري، اقتصادي و حقوقي است.

اين نرم‌ها و روال‌ها كم وبيش بين‌المللي وجهاني هستند. چرا انتظار داريد كه نرم‌ها و روال‌هاي معمول فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي‌شان را درباره ايران كنار بگذارند و ما چون انقلابي هستيم درباره مان يكسري امتيازات ويژه در نظر بگيرند؟ اگر بهای نفت در بازار جهاني ۴۵ دلار باشد، آيا حاضريم درباره يك كشور ضعيف و ناتوان آفريقايي استثناء قائل شويم و نفت را به آنها به نصف قيمت بفروشيم؟ يا برعكس به يك كشور مرفه اروپايي يا ژاپن تكليف مي‌كنيم كه چون شما وضع ماليتان خوب است بشكه اي ۵۰ دلاربپردازيد؟

شما فقط مي‌توانيد هركجا كه شركت‌هاي نفتي در قراردادهایشان مواردي آورده‌اند كه درعرف و روال بين‌المللي باب نيست، معترض شده و از وزارت نفت و مسئولان مربوطه توضيح بخواهيد و اما خارج از عرف نمي‌توانيد بند، تبصره و امتيازي تقاضا كنيد. اگر هم بنا داريد كه جلوي ورود كمپاني‌هاي غربي را در نفت و گاز و ساير صنايع زيربنايي را بگيريد تا بعدا بتوانيد به مردم بگوييد كه ديديد غربي‌ها دروغ مي‌گفتند و ديديد روحاني و ظريف چه دروغ بزرگي درباره برجام گفتند،كه امري است عليهده.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      هزار آفرین بر دکتر زیبا کلام.درست وبجا نوشتید...

    • هوا

      یکی این بابا را تحویل بگیره تا مجبور نشه اینقدر سرگشاد هوا کنه! بیچاره گناه داره! بهش بگین که ما حواسمون بهش هست؟!

    • بدون نام

      نمیدونم این آقا چکاره هست

    • سعدی

      این آقا یکی از روشنفکران وطن پرسته!! کسی که روشنگریهای بدون غرض ورزی،رویه خودش کرده...در ضمن به گوینده کاری نداشته باشید به گفتارش دقت بفرمایید..

    • حسین

      نرود میخ آهنی برسنگ

    • فریدون

      اگر ما هم حداقل دارای دکترا بودیم ،قادر به اظهار نظر هم بودیم.ای برادر بیسوادان که نباید در باره باسوادان نظر بدهند.

    • بدون نام

      یکی مثل اقای زیبا کلام یه وطن پرست واقعی هستش نه مثل بعضی ها ...درود به شرف زیبا کلام

    • بدون نام

      زیبا کلام عزیز. کلامت واقعا زیباست و بجا
      همیشه از خواندن مطالبت لذت میبرم مرحبا به شما که همیشه حرف مردم را بیان میکنید.البته آگاه باشید چون ایشون دکترای واقعی نه تقلبی دارن خوش باهاش ندارن

    • بدون نام

      درهرصورت دست بدست هم بدهیداجازه ندهیدکشورهای عرب نفتهاراتبدیل به بمب کنندرویمردم یمن عراق سوریها.....بریزند

    • حجتی

      سلام درود به استاد بزرگ جناب دکتر زیبا کلام واقعاً این مطالب باید به گوش همه ایرانیان برسد تا متوجه خسارتی که کج فهمان به مردم میزنند بشوند

    • عباس

      راستی فکر کردايد چرا این قراردادها محرمانه میباشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج