۳۷۵۳۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

هوا یکی از پنج عنصر ضروری برای ادامه حیات

صدای خشک سرفه‏‌هایم و خس خس نفس‏‌هایم را کسی نمی‌شنود، تنگی نفس و سرفه‌هایم را پشت ماسکم قایم می‌کنم تا ریه‌هایم کمی به آرامش برسند.

خبرگزاری ایسنا: صدای خشک سرفه‏‌هایم و خس خس نفس‏‌هایم را کسی نمی‌شنود، تنگی نفس و سرفه‌هایم را پشت ماسکم قایم می‌کنم تا ریه‌هایم کمی به آرامش برسند.

در یک صبح سرد پاییزی ابرهای کدر و خاکستری رنگ تمام صورت آسمان را پوشانده بود، تا چشمم به خیابان سرد و بی روح و تصویر آشفته‌ آسمان دوخته شد، احساس خفگی سنگینی کردم، نفس عمیقی می‌کشم اما به جای نسیم هوای تازه، ذرات آلوده‌ ناشی از دودهای آلاینده‌های دودزا ریه‌هایم را پر می‌کند.

صورت خسته، نگران، بی‌آرامش و مریضم پشت ماسکی که خیلی وقت است خودم را به آن عادت داده‌ام، قایم می‌کنم، وقتی ماسکم را بر روی صورتم می‏‌زنم احساس خفگی‌ بیشتری گلویم را می‌فشارد، به راهم ادامه می‌دهم، هنگام عبور از خیابان چند اتوبوس و کامیون‌ را دیدم که با نزدیک‏تر شدن‌شان دودهای غلیظ سیاه رنگی از خود بر جای می‌گذاشت بیشتر و بیشترمی‌شد و راننده بی‌تفاوت به آلوده شدن هوا و کسانی مثل من که از شدت تنگی نفس رنج می‌برند، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد و ماشینش در پشت آن دودهای سیاه گم می‌شود.

بعد از سوار شدن به اتوبوس، فرصتی پیدا می‌کنم تا ماسکم را از روی صورتم بردارم و برای لحظاتی از آن خلاص شوم، خیلی وقت است که دلم برای رنگ آبی چشم نواز و زیبای آسمان تنگ شده بود، از پشت شیشه اتوبوس به آسمان خیره می‌شوم، اما به جای هوای صاف و رنگ آبی آسمان، هاله‌ای سفید رنگ در پهنای آسمان جا خوش کرده بود.

با گذشتن از پیچ و خم‌های این جاده بالاخره به محل کارم که در کارخانه‌ای در حوالی همین شهر است می‌رسم، از اتوبوس که پیاده می‌شوم بعد از کمی پیاده‎روی به درب ورودی کارخانه می‌رسم که بازهم بوی گازهای سمی و دودهای سفیدرنگ مشمام را آزار می‌دهد، که باعث می‌شود سرفه‌های دیرینه‌ام دوباره به جانم بیافتند و برای چند ساعتی با آنها دست و پنجه نرم کنم و مرا مجبور به استفاده از اسپری تنفس می‌کند.

اکسیژن وهوای سالم حیات بشریت است که بدون تنفس، ثانیه‌ها به استقبال مرگت می‌آیند.

هوا یکی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب، غذا، گرما و نور) برای ادامه حیات انسان است، هر فرد روزانه نزدیک ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و تقریباً به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد، معمولاً انسان می‌تواند به مدت ۵ هفته بدون غذا و مدت ۵ روز بدون آب زنده بماند، اما نمی‌تواند بدون هوا حتی ۵ دقیقه زنده بماند.

سالیانه ۲ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند!

سالیانه دو میلیون نفر در اثر آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند.

در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است، این مرگ و میر به‌ طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیان‎بار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد، تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است، آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است، کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

مرگ سالانه ۱۳ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا

قائم مقام پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی در این باره گفته است: حداقل سالانه به علت آلودگی هوا در تهران ۱۳ هزار نفر فوت می‌شوند.

مسجدی در یکی از همایش‌های " آلودگی هوا " در دانشگاه صنعتی شریف افزود: هزینه‌های مستقیم ناشی از آلودگی هوا بر مردم دو میلیارد دلار در سال است.

معاون محیط انسانی محیط زیست خراسان رضوی:

هرچه در محیط بیرونمان می بینیم آلوده است

معاون محیط انسانی محیط زیست خراسان رضوی گفت: آلودگی هوا تاثیرات زیان‌باری بر روی هوا دارد.

محمدحسین قادری، منطقه خراسان، ضمن اشاره به اینکه طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، PSA هوا از عدد یک بالاتر رود هوا آلوده است، خاطرنشان کرد: تاثیرات آلودگی هوا بر همه ما روشن است، به‌طوریکه آلودگی هوا بر روی افراد تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت می‌گذارد.

وی افزود: این تاثیرات علاوه بر روی انسان‏ ها روی محیط زیست هم تاثیرات زیان‌باری دارد که باعث تخریب آثار باستانی، ساختمان‌ها، اسیدی شدن باران‌ها و کلا بر روی محیط اکولوژیکی می‌شود.

معاون محیط انسانی محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه، هرچه در محیط بیرونمان می‌بینیم آلوده است، تصریح کرد: شاخص‌های هوای آلوده برای محیط زیست ذرات معلق است ولی ممکن است این ذرات معلق دوده و ترکیبات شیمیایی یا گازهای دیگر باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از هوای آلوده تنها یک آیتم مد نظر نیست و باید خروجی‌های دودزا را کم کنیم، وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهیم، گره‌های ترافیکی را بازکنیم و خودروهایی که ضریب مصرفشان پایین است تولید کنیم.

قادری همچنین اضافه کرد: باید مدل‌های شهری را طوری چیدمان کنیم تا دیگر شهروندان نیازی نباشد مسافرت‌های مختلف راانجام دهند یا بافت ادارات را نزدیک به هم بسازیم تا نیازی نباشد شهروندان به ادارات مختلف مراجعه کنند.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه میزان مصرف سوخت در زمستان و تخلیه‌های دود و آلاینده‎ها زیاد شده است سالمندان و کودکان تا جایی که امکان دارد در هوای آلوده بیرون نیایند.

رییس کمیسون خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر مشهد:

تنها ۳۰ درصد از اتوبوس‌های شهری از گاز CNG استفاده می‌کنند

رییس کمیسون خدمات شهری ومحیط زیست گفت: حدود سه هزار مینی بوس فرسوده با عمری بالای ۲۰ سال در شهر تردد می‌کنند.

دکتر فاطمه غیور با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم آلودگی هوا عمر بالای وسایل نقلیه است، خاطرنشان کرد: حدود ۳ هزار مینی بوس در سطح مشهد وجوددارد که عمر آنها بالای ۲۰سال است.

وی با بیان اینکه روزانه ۲ هزار اتوبوس در سطح شهر فعال هستند، یادآور شد: تنها ۳۰درصد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس‌رانی از گاز سی ان جی استفاده می‌کنند و ۷۰ درصد آنها از گازوییل گوگرد دار استفاده می‌کنند.

رییس کمیسون خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر مشهد تصریح کرد: تمام اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی بازسازی و نوسازی شده‌اند همچنین نباید عمر اتوبوس‌ها از ۱۰ سال، تاکسی‌ها و مینی بوس‌ها از هشت سال بیشتر شود.

هوا اقیانوسی است که در آن نفس می‌کشیم، این اقیانوس پر نعمت، اکسیژنی را که برای زندگی به آن نیازمندیم فراهم می‌کند، اجزای این اقیانوس، نیتروژن، اکسیژن، بخار آب و دیگر گازها هستند، فعالیت‌های انسانی اما میهمانان ناخوانده دیگری را به این اقیانوس تحمیل می‌کند. این میهمانان ناخوانده ذرات معلقی هستند که برخی از آنها می توانند زندگی انسان را تهدید کنند، پس باکمی تامل و آینده نگری شهرمان را به منبعی از دود تبدیل نکنیم...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج