جاباما
۳۷۵۶۲
۴ نظر
۵۰۲۰
۴ نظر
۵۰۲۰
پ

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

«غار سهولان» در روستاي سهولان ۴۲ كيلومتري جنوب شرقي مهاباد در استان آذربايجان غربي واقع شده است. ارتفاع سقف «غار سهولان» تا سطح درياچه به ۵۰ متر مي‌رسد و عمق آب در برخي جاها به ۳۰ متر مي‌رسد اختلاف دماي درون و بيرون غار بين ۱۰ الي ۱۵ درجه است.

تابناک: «غار سهولان» از شگفتي هاي آفرينش است و بعد از «غار عليصدر» همدان دومين غار آبي ايران به شمار مي‌آيد.

اين غار در روستاي سهولان ۴۲ كيلومتري جنوب شرقي مهاباد در استان آذربايجان غربي واقع شده است. ارتفاع سقف «غار سهولان» تا سطح درياچه به ۵۰ متر مي‌رسد و عمق آب در برخي جاها به ۳۰ متر مي‌رسد اختلاف دماي درون و بيرون غار بين ۱۰ الي ۱۵ درجه است.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

«سهولان» به زبان كردي به معني يخبندان است و مردم محلي غار را «كونه كوتر» يعني لانه كبوتر نيز مي‌نامند دليل اين نامگذاري وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

اين غار در فهرست آثار طبيعي ملي ايراني قرار دارد و در منطقه اي خوش و آب و هواي مهاباد قرار گرفته و هر چهار فصل سال در اين منطقه شكوه خاص چشم انداز زيبايي دارد. خصوصاً كوه هاي برفگير بلند و پوشش كياهي آن شهرستان مهاباد را از نظر پيدايش به دوره دوم زمين شناسي نسبت مي دهند.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

مساحت داخلي «غار سهولان» حدود ۶۰۰ مترمربع است و محتويان غار سنگ هاي آهكي است؛ همچنين اين غار روزانه پذيراي حدود يك هزار گردشگر است كه از همه‌ نقاط كشور براي ديدن اين پديده طبيعي به مهاباد سفر مي‌كنند.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

مطالعات غارنشينان نشان مي‌دهد كه اين غار بر اثر فعاليت هاي زمين شناسي به اواخر دروه كرتاسه بر مي گردد كه قدمت آن به ۷۰ ميليون سال قبل باز مي‌گردد. اين غار ۱۰۰ سال پيش براي اولين بار توسط ژاك دمرگان فرانسوي مورد كاوش و بررسي قرار گرفت، پس از آ‌ن در سال هاي جنگ جهاني دوم نيز توسط هيئت انگليسي مجدد مورد بررسي قرار گرفت و در مهر سال ۷۳ توسط غارشناسان ايراني شناسايي شد.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

تنها موجودات زنده اين غار كبوتر چاهي و خفاش است كه قسمت هايي از غار را به عنوان آشيانه انتخاب كردند و به دليل تاريك بودن و نبود نور هيچ نوع جلبكي در آب درياچه اين غار رشد نكرده و به غير از جانداران ميكروسكوپي هيچ موجود ديگري زيست نمي‌كند.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بين ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتي گراد در نوسان است و رطوبت حاكم بر غار بين ۷۰ تا ۸۰ درصد متغير است كه در اثر رطوبت بالا روي سنگ ها و صخره ها با خزه هاي سبز و قهوه اي پوشيده شده و گاهي آب از بالاي ايوان ها به روي سطح آب مي‌چكد


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فتبارک الله احسن الخالقین

    • من

      دوره

    • بدون نام

      واقعا عالی و قشنگه ارزشه یه بار دیدن حتما داره به نظر من خیلی با عظمت تر از غار علیصدر میباشد

    • reza

      reza hastam az kish.ghashang va hayrjan angize

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج