۳۸۱۲۸۱
۵۰۳۰
۵۰۳۰
پ

جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق

رایج ترین نوع رعد و برق که از زمین مشاهده می شود از برخورد ابرها به هم یا برخورد ابر با زمین ایجاد می شود. اشکال پیچیده تر و سریع تر رعدوبرق در ارتفاع خیلی بالاتر از ابرهای طوفانی تندری رخ می دهند.

برترین ها: رایج ترین نوع رعد و برق که از زمین مشاهده می شود از برخورد ابرها به هم یا برخورد ابر با زمین ایجاد می شود. اشکال پیچیده تر و سریع تر رعدوبرق که به آن ها روح گفته می شود، در ارتفاع خیلی بالاتر از ابرهای طوفانی تندری رخ می دهند و به شکل رگه هایی قرمز قابل مشاهده هستند. از این ها کمیاب تر آن هایی هستند که بین ابرها و یونوسفر یعنی جایی که پتانسیل الکتریکی صدها کیلوولت بیشتر از سطح زمین است، اتفاق می افتند. به این رعدوبرق ها جت های غول پیکر گفته می شود و بسیار قدرتمند هستند.
درحالیکه رعدوبرق های معمولی کمتر از ۱۰ کیلومتر را طی می کنند، جت های غول پیکر که به صورت عمودی دیده می شوند می توانند بیش از ۷۰ کیلومتر به سمت بالا حرکت کنند. روح ها، جت های آبی و جت های غول پیکر، همگی متعلق به دسته ای از رعد و برق ها هستند که بالاتر از اتمسفر رخ می دهند و «حادثه درخشان فانی» نام دارند.
در قرن اخیر بود که فعالیت های الکتریکی بالاتر از ابرهای صاعقه از نظر علمی اثبات شد، اگر چه شایعات براساس مشاهدات غیرمستند مدت طولانی وجود داشتند. روح ها در سال ۱۹۸۹ کشف شدند و از آن زمان هزاران بار از آن ها عکاسی شده است. اما جت های غول پیکر تا سال ۲۰۱۱ مشاهده نشده بودند و از آن زمان هم تعداد کمی از آن ها دیده شده است که بیشترین آن ها در آگوست ۲۰۱۶ بوده است. اگرچه فیزیک آن ها به صورت کامل درک نشده است، اما محققان اعتقاد دارند جت های غول آسا می توانند یک حلقه گمشده در مدار الکتریکی جهانی زمین باشند که کمک می کند اختلاف پتانسیل بین زمین و یونوسفر را حدود ۳۰۰۰۰۰ ولت نگه دارد.
پدیده رعد و برقی مشابه اما ضعیف تر از جت های غول پیکر، جت های آبی هستند. این تخلیه الکتریکی از بالای ابرهای کومولونیمبوس بالای تندرسترم ها تا پایین ترین سطح یونوسفر اتفاق می افتند، درست مثل جت های غول پیکر. با این حال آن ها کوتاه هستند و تنها ۴۰-۵۰ کیلومتر بالاتر از زمین نفوذ می کنند. جت های آبی معمولا به صورت یک مخروط باریک هستند و همان طور که از نامشان برمی آید آبی رنگ هستند.
درحال مشاهده بارش شهابی برساوشی امسال نزدیک به قله کوه «شیکنگ کنگ» در چین، یک جت غول پیکر از ابری در آن حوالی خارج شد و کمتر از یک ثانیه طول کشید. خوشبختانه دوربین های دیجیتال در حال ضبط بودند. این عکس می تواند یکی از بهترین عکس هایی باشد که تا به حال از این پدیده غیرمعمول گرفته شده است. تصاویری از انواع این رعدوبرق های دیدنی را در این مطلب مشاهده می کنید.
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
جت های غول پیکر و سریع رعدوبرق
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج