جاباما
۳۸۱۲۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

فرار غول ها از سینما؟!

چیزی کمتر از ۷ هفته به آغاز سی و یکمین جشنواره فیلم فجر مانده است. جشنواره ای که عیار اکران سال بعد را مشخص خواهد کرد. نکته ای که در این روزهای باقیمانده تا جشنواره به چشم می آید، کمبود نام های بزرگ در فستیوال پیش روست.

فرار غول ها از سینما؟!

تماشا: چیزی کمتر از 7 هفته به آغاز سی و یکمین جشنواره فیلم فجر مانده است. جشنواره ای که عیار اکران سال بعد را مشخص خواهد کرد. نکته ای که در این روزهای باقیمانده تا جشنواره به چشم می آید، کمبود نام های بزرگ در فستیوال پیش روست. نام هایی نظیر مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی و ...

اما نگاهی اجمالی به آثاری که تا امروز فرم حضور در جشنواره سی و یکم را پر کردند با صحبت حضورشان در این مراسم هست، نشان می دهد که کفه به سمت کارگردانانی سنگینی می کند که با فیلم اولشان در این جشنواره نمایش حضور دارند یا در کارنامه شان بیشتر از 3 یا 4 فیلم دیده نمی شود.

درباره علل پدیده فرار کارگردانان شاخص از سینما در گزارشی دیگر و در صحبت با کارشناسان، حرف خواهیم زد. در ادامه گزارشی از نام های بزرگی که نیستند و کارگردانان نسبتا تازه کاری که هستند می خوانید:

غول ها کجا هستند؟

شاید سیاست های غلط اداره نظارت و ارزشیابی و معاونت ارشاد در فراری دادن نام های بزرگ بیشترین تاثیر را داشته باشد. از قلع و قمع فیلمنامه های بزرگانی چون بهرام بیضایی گرفته تا رد کردن پی در پی فیلمنامه های مسعود کیمیایی و حتی ممنوع الکاری تلویحی رخشان بنی اعتماد. همین اتفاقات است که باعث می شود هر سال فستیوالی کم رونق تر انتظارمان را بکشد و تنها با دلخوشی بی جهت به نام های جنجالی و کارگردانان خوش قریحه اما جوان انگیزه ای برای اهالی رسانه و سینمادوستان درست شود تا این جشنواره را پوشش دهند یا آن را دنبال کنند اما کدامیک فیلمسازان سرشناس در فستیوال امسال فجر حضور ندارد.

فرار غول ها از سینما؟!

این سوال مهمی است که پاسخش را در ادامه می بینید: «بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، محمد بزرگ نیا، رخشان بنی اعتماد، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، منیژه حکمت، ابوالحسن داوودی، کیومرث پوراحمد، مجید مجیدی، حسن فتحی، بهروز افخمی، فریدون جیرانی، اصغر فرهادی، رضا میرکریمی، عبدالرضا کاهانی، ایرج طهماسب، حمید نعمت الله، داود میرباقری، علیرضا امینی، مانی حقیقی و ...»

جمع تازه کارها جمع است

جمع کثیر فیلم های اول و دومی در جشنواره امسال قطعا یکی از پاشنه آسیل های این فستیوال مهم دولتی خواهد شد چرا که اعتبار هر جشنواره ای به نام های بزرگی است که اثرشان را به دبیرخانه آن جشنواره می فرستند. وقتی این اتفاق نیفتد قطعا یک جای کار می لنگد. با هم نگاهی می اندازیم به نام هایی که بیشتر از ۳ اثر در کارنامه شان نیست و اتفاقا با توجه به بضاعت اندک این جشنواره در حال حاضر امید اکثریت به همین آثار است.

محسن امیریوسفی: آشغال های دوست داشتنی

در این فیلم چهره های شاخصی بازی می کنند. شهاب حسینی، نگار جواهریان، هدیه تهرانی، صابر ابر و شیرین یزدانبخش، بازیگران این اثر هستند.
مازیار میری: حوض نقاشی

شهاب حسینی و نگار جواهریان در این فیلم هم روبروی هم هستند. آن هم در نقش زن و شوهری معلول ذهنی! میری در آخرین حضورش در جشنواره فجر یا «سعادت آباد» خوش درخشید. این فیلم به تهیه کنندگی منوچهر محمدی از سفارشات حوزه هنری است.

افشین هاشمی و محسن قرایی: خسته نباشید!

یکی دیگر از سفارش های حوزه هنری، این فیلم است. چند مجوز کارگرانی به افشین هاشمی تعلق نگرفته و تنها نام محسن قرایی به عنوان کارگردان مطرح خواهد شد. باران کوثری، بازیگر این کار بود که گویا صحنه های حضور به دلیل ممنوع الکاری اش حذف شده است.

ابوالفضل صفاری: از تهران تا بهشت مهناز افشار در این فیلم در شمایلی شبیه به فیلم «یک عاشقانه ساده» ظاهر شده است. مسعود رایگان، علیرضا خمسه و مهران احمدی هم دیگر بازیگران این اثر هستند.

ابراهیم شیبانی: هیچ کجا، هیچ کس باز هم مهناز افشار. احتمالا یکی از پرستاره ترین فیلم های جشنواره امسال، همین خواهد بود. علاوه بر افشار، محمدرضا فروتن، رضا کیانیان، صابر ابر و بهاره کیان افشار در آن بازی می کنند.

فرهاد نجفی: چارسو

این کارگردان این روزها با ساخت سریال «ماتادور» مشغول است. در این فیلم هم محمدرضا فروتن، در کنار خواهر نیوشا ضیغمی، روشا بازی می کند.

علی غفاری: استرداد

یکی از پروژه های بزرگ سال 91 همین استرداد بوده است. بخش عمده ای از این اثر، در مسکو ساخته شده و کاری تاریخی محسوب می شود. حمید فرخ نژاد و فرهاد قائمیان بازیگران ایرانی این کار هستند.

روح الله حجازی: زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

دیگر نیازی به گفتن ندارد. او این روزها به واسطه اکران «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» حسابی سر زبان ها افتاده. این فیلم، ادامه این اثر است و در آن ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی و پیمان قاسم خانی بازی می کنند.

رامتین لوافی پور: برلین منفی هفت

این فیلم هم یکی از فیلم های فاخر امسال محسوب می شود. فیلمی که در آلمان ساخته شده است. مصطفی زمانی و مسعود رایگان بازیگران ایرانی آن هستند.

امیرحسین ثقفی: همه چیز برای فروش

او پیش از این با فیلم «مرگ کسب و کار من است» سینمای مستقل و نگاه خاصش را نشان داده. در کار جدید او صابر ابر و مریلا زارعی بازی می کنند.

سیاوش اسعدی: جیب بر خیابان جنوبی

فیلم پرحاشیه ای که دچار توقف شد. این فیلم را داماد مهدی هاشمی می سازد و در آن نورا هاشمی و مصطفی زمانی بازی می کنند.

وحید موساییان: فرزند چهارم

از دیگر پروژه هایی که از آن به عنوان فاخر یاد می شود. مهدی هاشمی و حامد بهداد و مهتاب کرامتی، بازیگران اصلی این کار هستند که در آفریقا فیلمبرداری شده است.

دیگران

مروارید (سیروس حسن پور)، بچگیتو فراموش نکن (جلال فاطمی)، جا به جا (علی توکل نیا)، فرزند خوانده (وحید نیکخواه آزاد)، چتر سبز (ناصر وفایی)، بچه های جسور (حجت الله سیفی)، به خاطر پونه (هاتف علیمردانی)، آفتاب مهتاب زمین (علی قوی تن)، خاکستر و برف (روح الله سهرابی)، نیکان و بچه غول (عبدالرحمان رضایی)، فیلم و دل بی قرار (قربان محمدزاده) از دیگر فیلم هایی هستند که با کارگردانان نه چندان بزرگ به جشنواره می آیند.

بارقه هایی از امید

در این میان، هنوز کورسوهایی از امید می تواند مخاطبان جشنواره فجر را به این اتفاق خوشبین نگه دارد. قطعا اغلب ما منتظریم ببینیم کار جدید ابراهیم حاتمی کیا چه چیزی از آب درآمده است. فیلم «چ» یکی از آن فیلم هایی است که هم منتظر فریبرز عرب نیای آن هستیم و هم منتظر فیلم خود کارگردان.

- هر چند داریوش مهرجویی، چند سالی است که داریوش مهرجویی نیست و آثارش توقع طرفدارانش را برآورده نمی کند اما به هر صورت ما همچنان منتظر تکرار اتفاقات خوب گذشته هستیم. «چه خوبه برگشتی» جدیدترین اثر اوست که در این جشنواره برای اولین بار به نمایش درمی آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج