جاباما
۳۸۲۰۲
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دعوت احمدی‌ نژاد به ترکیه به خاطر مولانا

رییس جمهور به دعوت رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه برای شرکت در مراسم عروس یا بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی احتمالا عازم ترکیه خواهد شد.

خبرگزاری فارس: رییس جمهور به دعوت رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه برای شرکت در مراسم عروس یا بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی احتمالا عازم ترکیه خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور اسلامی ایران دوشنبه این هفته به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت مولانا شاعر بزرگ ایرانی به شهر قونیه ترکیه سفر می کند.

یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری با اعلام این خبر گفت: هنوز به طور قطعی درباره این مسئله تصمیم‌گیری نشده است، اما دعوت نامه رسمی نخست وزیر ترکیه از رییس جمهور برای شرکت در این مراسم ارسال شده است.

وی افزود: با این حال و به احتمال زیاد این سفر در نیمه هفته جاری و روز دوشنبه انجام خواهد شد و رییس جمهور عازم شهر قونیه در ترکیه خواهند شد.

این منبع آگاه تصریح کرد: سفر رییس جمهور به ترکیه یک سفر دو جانبه نیست و تنها به منظور شرکت در این مراسم صورت می گیرد، اما جزییات سفر رییس جمهور به ترکیه هنوز نهایی نشده است.

مراسم بزرگداشت مولانا شاعر شهیر ایرانی هرساله با مراسمی خاص در شهر قونیه برگزار می شود.

*ترکیه به دنبال مصادره شاعر ایرانی

مقبره مولانا که در حال حاضر به عنوان سمبل شهر قونیه از آن یاد می شود، در واقع محل سکونت پدر و خانواده مولوی به هنگام اقامت ایشان در قونیه بوده است.

مولانا نیز پس از مرگ در همین مکان دفن شد. همچنین بهاءالدین، پسر مولانا، بعضی از اقوام و یاران و مریدان وی از جمله صلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلبی نیز در این مکان آرمیده اند.

هر ساله دوستداران مولانا در ۱۷ دسامبر مصادف با سالگرد وفات مولانا که شب اُروس(Arus) نامیده می شود از اطراف و اکناف ترکیه و جهان بر مرقد او حاضر می شوند تا شاهد مراسم ویژه بزرگداشت مولانا باشند.

کشور ترکیه نیز همه ساله تبلیغات وسیعی را برای حضور جهانگردان از سرتاسر دنیا و معرفی مولانا به عنوان شاعر ترک انجام می‌دهد.

در این میان تلاش فراوان ترکیه بر ترک نشان دادن مولانا با واکنش فرهنگ دوستان ایرانی روبه رو شده است، به گونه ای که حتی برخی از آنان از تلاش ترکیه برای مصادره این شاعر ایرانی سخن می گویند.

طی چند سال اخیر نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تلاش فراوانی برای برگزاری مراسمی مشابه در ایران انجام داده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نیلا

      من موندم آخرش مولا نا مال کجاست تو افغانستان کنونی در شهر بلخ(مزار شریف) متولد و در مکتبی که پدرش هم در آن درس خوانده شروع به تحصیل و در همان کودکی راهی قونیه(ترکیه) شد و از ایران کنونی هم گذر کرد و بلا اخر در همان ترکیه قونیه فوت و بارگاهش نیز همانجاست حالا هی بیان بگن مال ماست مال شماست

      البته میدونم نظرم سانسور میشه نه جدی مردی نظرمو بزار برترین ها واللا مجله ایت در پیتی بیش نیست

    • رادمهر

      مولانا متعلق به ماست ،چرا باید ترکیه باید براش مراسم یادبود بگیره!!!؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج