۳۸۳۴۴۱
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

قورباغه‌ی عجیب که با دهان خود می‌شنود

قورباغه‌ی عجیب “گاردینر سیشل” یکی از کوچکترین دوزیستان جهان است، با طولی کمتر از ۰٫۵ اینچ (۱٫۲۷ سانتی متر). اما کوچک بودن تنها چیز جالب توجه درباره‌ی آن نیست.

وبسایت fa-ct.ir: قورباغه‌ی عجیب "گاردینر سیشل" یکی از کوچکترین دوزیستان جهان است، با طولی کمتر از ۰٫۵ اینچ (۱٫۲۷ سانتی متر). اما کوچک بودن تنها چیز جالب توجه درباره‌ی آن نیست. مطالعات جدید نشان می دهد این گونه از قورباغه‌ها، پرده‌ی گوش (صماخ) و گوش میانی ندارند، با این حال می‌توانند قور قور کنند و قور قور دیگران را هم بشنوند. چطور چنین چیزی ممکن است؟

یک تیم از دانشمندان فرانسوی از دانشگاه های مختلف این کشور، شروع به کار کردند تا معمای این قورباغه‌ی عجیب ریز نقش را حل کنند. روش شنیدن قورباغه‌ها مانند پستانداران نیست؛ آنها یک صفحه ی غضروفیِ خارجی به جای پرده‌ی گوش دارند که به طور مستقیم روی پوست قرار دارد. اما قورباغه ی گاردینر سیشل حتی آن را نیز ندارد.

قورباغه‌ی عجیب که با دهان خود می‌شنود

در ابتدا، دانشمندان باید می‌فهمیدند که آیا این قورباغه‌ها اصولاً می‌توانند بشنوند یا خیر، بنابراین صداهایی را از قورباغه‌های دیگر ضبط کرده و آن‌ها را از طریق بلندگو پخش نمودند. پاسخ آزمایش حاکی از این بود که آنها واقعاً می‌توانند بشنوند. اما تصویر برداری های اشعه X نشان داد که استخوان‌های قورباغه‌ها و در واقع هیچ‌کدام از ماهیچه‌ها و اندام‌های بدن قورباغه قابلیت هدایت صدا را ندارند (آنطور که استخوان‌های فک ما می‌توانند). پس دانشمندان کامپیوترها را به راه انداخته و شروع به انجام یک شبیه‌سازی کردند: چه می‌شود اگر دهان قورباغه ها مستقیما صدا را به گوش داخلی انتقال دهد، حفره ای درون جمجه‌ی قورباغه که میزبان طنین صداهای مختلف است. این شبیه‌سازی جواب دارد! ریاضیات نشان داد این روش قطعاً می‌تواند به قورباغه توانایی شنیدن دهد.

این اولین قورباغه‌ای نیست که با چیزی غیر از پرده‌ی گوش می‌شنود. در سال ۲۰۰۱، تیمی از دانشمندان قورباغه‌هایی را یافتند که از طریق ریه‌های خود می شنیدند. اما این اولین گونه‌ای است که می بینیم از دهان خود برای این کار استفاده می‌کند (حداقل، ما اینطور فکر می کنیم).

فرگشت پرده‌ی گوش به تاریخ جدا شدن قاره‌ی گندوانا - ابر قاره‌ای باستانی - باز می‌گردد. دانشمندان گمان می کنند که این قورباغه‌ی عجیب موجودی است که از آن زمان تا به امروز بر جای مانده است، به طوری که به دلیل انزوا در چند جزیره در سیشل، در نزدیکی سواحل ماداگاسکار، بدون تغییر مانده است. با مطالعه‌ی قورباغه‌های گاردینر سیشل، دانشمندان امیدوارند اطلاعاتی را درباره‌ی شکل و ظاهر جانوران در قاره‌ی گندوانا به دست آورند و اینکه چه چیزی آن‌ها را از حیوانات اخیراً فرگشت یافته متمایز می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج