۳۸۳۹۶۶
۳۴ نظر
۵۰۰۳
۳۴ نظر
۵۰۰۳
پ

روحانی: تعدادی نادان و احساساتی به عربستان بهانه دادند تا خود را از فشارهای ایران رها کند

رییس‌ جمهور گفت: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

خبرگزاری مهر: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، اظهارداشت: دولت سعودی که با مانع تراشی ، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرائم گذشته ، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.

روحانی، ماه ذی‌الحجه را یادآور شهادت مظلومانه حجاج بیت الله الحرام در مناسک حج سال گذشته توصیف کرد و اظهارداشت: سال گذشته تعداد زیادی مردم مسلمان در روز عید قربان و در سرزمین منا بخاطر بی‌تدبیری و بی کفایتی افرادی که مسئولیت حج را در سرزمین عربستان بر عهده دارند، مظلومانه جان باختند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه جان باختن مردان و زنان مسلمان در سرزمین منا حادثه ای غمناک و دردناک برای همه انسانها بود، گفت: مردم مسلمان و حاجیانی که برای انجام فریضه حج به سرزمین عربستان سفر کرده بودند، مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأمورین هم به جای امدادرسانی، نظاره‌گر بوده و اقدامات جدی برای نجات مظلومین انجام نگرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه اساس برگزاری مناسک حج برای عظمت دنیای اسلام است، گفت: مراسم حج غیر از عبادت خدای بزرگ، ایامی است که باید منافع جهان اسلام، وحدت مسلمانان و تصمیماتی که آنجا اتخاذ می‌شود، در مقابل دیدگان جهانیان قرار بگیرد اما متأسفانه در بسیاری از سال‌های ایام حج بویژه سال گذشته نه تنها شاهد ایفای منافع جهان اسلام و اهداف بلندی که قرآن مجید برای مناسک حج مشخص می‌کند نبودیم، بلکه با کمال تاسف ، عزت، کرامت و حتی جان مسلمانان زیر دست و پا قرار گرفتند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: کسانی که در دنیا به واسطه الحرمین الشریفین القاب زیبایی برای خود کسب کردند، باید بدانند که وظیفه اولیه آنها احترام واقعی به حرم های شریف و زائرین حرمین است و یکی از وظایف اولیه آنها ایجاد امنیت و آسایش برای حجاج می‌باشد.

روحانی اضافه کرد: سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد، اما متأسفانه این دولت حتی از عذرخواهی زبانی نیز از مسلمانان و کشورهای اسلامی سر باز زده است در حالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می‌توانست تا حدودی بر بی‌کفایتی‌های انجام شده سرپوش بگذارد، اما نه عذرخواهی انجام شد و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.

رییس‌ جمهور با اظهار تأسف از اینکه پیکر شهدای مراسم حج پارسال در بسیاری از کشورها تحویل داده نشد و تنها جمهوری اسلامی ایران با تلاش و اقدامات سیاسی پیکر حجاج شهید خود را به کشور بازگرداند، گفت: در این راستا تلاش و پیگیری مسئولین حج، وزارتخانه‌های خارجه، بهداشت و ارشاد اسلامی و نیز رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در مجموع زمینه‌ای را فراهم کرد که پیکر حجاج کشورمان شناسایی و به کشورمان بازگردانده شده و این شهدای عزیز مورد تجلیل به حق مردم قرار گیرند.

روحانی گفت: امروز در شرایطی هستیم که شاید پیگیری اقدامات حقوقی در این راستا در داخل عربستان دشوار باشد، چرا که سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده، اما دولت، مسئولین و نظام هرگز از خون عزیزان خود نخواهد گذشت و به اقدامات حقوقی و سیاسی به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

روحانی تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه مشکل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبیه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.

روحانی تأکید کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر حمایت از مسلمانان و مظلومین در سراسر جهان و امنیت منطقه همانطوری که همواره فعال بوده، به راه خود ادامه خواهد داد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد امنیت همه کشورهای منطقه، خاورمیانه و بویژه عراق، سوریه و یمن و نیز شاهد مراسم حج باشکوهی در شأن دنیای اسلام و در چارچوب آیات و آموزه‌های قرآن مجید و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) باشیم.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور، اظهار داشت: ایثار و فداکاری‌های انجام شده در روز ۱۷ شهریور، نقطه آغازینی در شتاب‌بخشیدن به حرکت مردم به منظور پیروزی انقلاب اسلامی بود.

روحانی با بیان اینکه نهضت اسلامی از سال ۴۱ تا ۵۷ دارای نقاط عطف فراوانی بوده است، گفت: یکی از روزهای تاریخی که در آن مردم ایثار، فداکاری و مقاومت بی‌نظیری نشان دادند در روز ۱۷ شهریور بود و حوادث آنروز شرایط خاصی را به انقلاب بخشید و موج جدیدی را برای ایستادگی مردم در برابر رژیم سفاک سابق بوجود آورد و در نهایت شرایط را برای پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد.

رییس‌ جمهور افزود: یاد و خاطره شهدای میدان ژاله (هفدهم شهریور) و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشته و امیدواریم همه بتوانیم پاسدار خون شهیدان‌مان باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • درود بر شهیدان

      ایران باید در مقابل عربستان جدی تر عمل کند،زمان حرف زدن گذشته باید عمل کرد،همانطور که عربستان جنایتکار در عمل به ایران ضربه زد

    • میرمحسن

      تا کی باید چوب دلواپسان رو بخوریم ما!!!!

    • بدون نام

      واقعا که اینطور هست.این بی خردی بعضی از تندرو ها که به تندرویشون افتخار هم میکند زجر آوره.دقیقا چیزی کع عربستان میخواست رو انجام دادندتا به واسطه ی این کار کلی تبلیغ علیه امنیت ایران راه بیندازند.

    • حمید

      مرگ برآمریکا
      مرگ براسرائیل
      ومرگ برآل سعود وپیرخرفتهای وهابی سعودی که
      دست نشانده کثیف آمریکایی هستند

    • منوچهر

      بی کفایتی مسئولین یعنی چه؟منظورت اینه که باید به عربستان حمله میکردیم
      حمله به سفارت فرصت دفاع گرفتن حق را گرفت و این کار خواست عربستان بود

    • بدون نام

      اره اینابااین جنایتی که کردن فاجعه مناروکاملابیرنگ شدوحق ایران ضایع شدوکل جهان بخاطرسفارت عربستان ایران رومحکوم ای کاش جمهوری اسلامی بااین افراددلواپس ونادان برخوردجدی بکنه تادوباره دست به این حملات نزنن

    • abi

      مایه ی تاسفه که برخی بصیرت ندارند وفقط برای خراب کردن دیگر حزب داخلی وعدم موفقیت رقیب هر کار غير انسانی انجام میدند.وافرادی هم حامی آنها هستند

    • حمید

      اگه یه بار کشورمون این عربستان رو گوشمالی بده دیگه از این غلط ها نمیکنن اون از بچه های مردم که بهشون تجاوز شد اینم از حجاج ولی ....

    • بدون نام

      اگرهمان زمان که به جوانانمان درفرودگاه جده تجاوز کردند اگر زمان به شهادت رساندن حجاج برخورد مناسب میشد اینهمه جرات یدا نمیکردند دولت خیلی ضعیف نوضع گرفت

    • مسعود

      کاش همین نادانهاروامسال برای حج عربستان میفرستادید حرف حسابشون همونجا میگفتند

    • عادل

      خدا عربستان را لعنت کنه که به جای عذر خواهی حتی به حجاج هم کمکی نکرد خدا همه شهیدان فاجعه منا رحتمتشان کنه می خواهم از رییس جمهور که در مورد عربستان فکر اساسی بکند.

    • بدون نام

      کشور ما ازجانب تندروها ضربه میخورد
      کمی تدبیر کمی تعقل

    • بدون نام

      این از ضعف دولت است که عده ا ی می توانند به خود اجازه دهند با ابروی ایران بازی کنند حیف ایران !!!!!

      پاسخ ها

      • فرهاد

        واقعا نمیشه دوست عزیز، .. قضایا از جای دیگه آب میخوره که حرف زدن در موردش...،حتی شوخی شم جالب نیست بقول علی صادقی

    • بدون نام

      خیلی خیلی عالی گفتند جناب آقای دکترروحانی ؟نه عربستان نه اسرافیل ونه آمریکا ونه انگلیس هیچ غلطی نمیتوانند بکنند برا کشور عزیزمان ایران ماجوانان حاظریم ازجان و ناموس و خانواده پدر مادر وزن وبچهامون بگذریم برادفاع از کشور عزیزمان ایران تا پای جان ایستادیم برا دفاع از مرز بوم کشور مان

    • احسان

      واقعا سعودیها ........ که هزاران حیف ازخونه ی خداکه اونا متولیش اند

    • بدون نام

      تو این گفته قطعاً با آقای روحانی موافق هستم. ایشان در صدد رفع تحریم ها و کم کردن انبوه مشکلات ناشی از سیاست غلطی هست که وضعیت مردم و دولت را به اینجا کشانده که متاسفانه افرادی کم سواد و تندرو بی تدبیر تمام زحمات را به باد می دهند.

    • وووووو

      پس بذار این کامنتارو داداش.با ملت باش.مردم و عقده ای نکنید.بذارید حرفشونو بزنند

    • حاکم

      نادان کری و اوباما هستند نه این بچه های مخلص بسیج وسپاه خون شهدا منا پایمال شده اونوقت انتظار دارید باهاشون دوست باشیم

    • بدون نام

      ریشه این تندروی و تحجر باید خشک بشه تا بیشتر از این به مملکت آسیب نرساند.این عده خاص ... .وجه اسلام و ایران را با ندانم کاری و نادانی خود توی دنیا خدشه دار میکنن .دستگاه قضا نباید در مقابل این عده کوتاه بیاد و باید ادبشان کند.

    • پادرگانی

      من فکر میکنم اونایی که این کاررا کردن نادان نبودن وشایسته نیسن که نادان بخوانیمشان.....

    • فرهاد

      شماچی جناب روحانی شماچه اقداماتی کردید اگه رهبر انقلاب موضع نمی گرفتندکه اجسادعزیزانمان راهم تحویل نمی دادند به بچه های ماتجاوز شد چکارکردید؟ازکشته شدگان حادثه منادلجویی کردید؟واقعامتاسفم

    • بدون نام

      دلواپس واقعي آنهايي بودن كه رفتن جلو گلوله و با پاي برهنه رفتن رو مين...آنها دلواپسان واقعي بودن .. نه كساني كه .. دست به هر كاري ميززن و اسم خودشونو گذاشتن دلواپس

    • آقایی از همدان

      پیگیری نکردن و نگرفتن حقوق حقه زائران ایرانی در دولت روحانی تقصیر دولت قبلیه. خخخخخخخخ
      ...

    • سبحان

      در موضع حادثه تجاوز ومنا دولت هیچ عکس العمل جدی وبر خوردی نکرد چرا چون این دولت نمیخواستم که در جلو غرب خود را خراب کند فقط سکوت کرداگ بیانات تند وقاطع رهبر ی نبود مطمعن باشید عربستان یک خرابکاری دیگر هم انجام میداد ..........

    • بدون نام

      اتفاقا خیلی هم بهتر شد که رابطشون کلا قطع شد با ما ..
      اونا که دیگه زنده نمیشدن کشتنشون رفت فوقش عربستان میخواست بگه ببخشید دیگه که اونم بخوره تو سرش عذرخواهیش به چه درد ما میخورد پس همون بهتر که رابطه قطع شد.

    • زارعی

      دکتر روحانی حرف به اندازه کفایت زده شده
      کمی هم عمل گرایی خوب است.

    • عباس نارویی

      رئیس جمهور مارو ببین! مثل بچه ها که با هم بازی میکنن و یکی قهر میکنه و اون یکی میگه اگه این کارو نمیکردی باهات آشتی میکردم
      آخه مرد مؤمن عربستان دنیارو داره نابود میکنه اونوقت شما به فکر به دادگاه کشوندن آل سعود هستید؟

    • علی

      جنابعالی بفرمایید دولت چکار باید می کرد مگر غیر از قطع رابطه چکار می توانه بکنه.. ما در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم اخرش عربستان سفیران مارا اخراج کرد ما غیر از شکایت چه می توانستیم بکنیم نکنه می خواستید به عربستان حمله کنیم ما هنوز جبران خسارتهای هشت سال جنگ نکردیم غیر از هشت سال احمدی نژاد که از جنگ بیشر بود

    • مرگ بر سانسورچی

      چرا اینهمه نظرات مردم سانسور میکنید؟! اینجا که صداوسیمای اختناق نیست، محل بحث و مجادله است. از چی میترسید؟ ازینکه ما مردم بدونیم که خودمون چی میگیم؟! چقدر حماقت لازمه تا بعضی ها خیال کنند هنوز هم دهه شصت و انحصار رسانه ایست؟! بابا کوتاه بیاید، الآن عصر ماهواره و ایتترنت و شبکه های مجازی است، نه دوران تلویزیون انحصاری و ممنوعیت ویدئو!

    • ماهنشان

      ما ایرانی ها هرچی سرمون بیاد حقمون هستش درسته حج واجبه اما نه موقعی که همسایه گشنه بخوابه ما بریم حج برادر من حج من همسایه منه حج من اون کسی هستش که تو خرج عروسیش مونده حج من اون کسی هستش که واسع تهیه جهیزیه دخترش جلوی هر مرد و نامردی دستشو دراز میکنه .اونوقت من برم پول خودمو بدم دست وهابی از خدا بی خبر بعد با این پول بیا شیعه ها رو بکشه .کیه که دوست نداشته باشه بره خانه خدا همه دوست دارن برن ولی بهتر آدم با دلش بره نه برای اسم بزرگ کردن حاجی ما میر حج سر یدونه موز به هم فوق ناموس میدن این شد حج

    • بدون نام

      ای بابا عملکرد روحانی در مزار شریف و قتل عام دیپلمات هایمان ر و هم دیدیم به نظر روحانی اعتدال یعنی بمیر و ساکت باش کشور رو بی عرضه نمایش داد

    • یونس

      ازدشمن نترسین ازدوست نادان بایدترسید.ازقدیم گفتن یه نادان سنگی رومیندازه درون چاه هزارنفرعاقل نمیدونن چجوری سنگه روازچاه بیرون بیارن.

    • عبداله

      ولی بیشترین بهره رو آقای روحانی از حمله به سفارت عربستان برد ، چون بهونه دستش افتاد که اگه این اتفاق نمی افتاد ما فلان می کردیم و ... در حالی که .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج