جاباما
۳۸۸۳۱۷
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

ادامه واکنش‌ ها به عذرخواهی مرتضوی

دو روز بعد از انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی دادستان سابق تهران بابت جنایت کهریزک، واکنش‌ها به این نامه همچنان ادامه دارد.

روزنامه ایران: دو روز بعد از انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی دادستان سابق تهران بابت جنایت کهریزک، واکنش‌ها به این نامه همچنان ادامه دارد.

دیروز همزمان سه نماینده مجلس در همین رابطه موضعگیری کردند. این در حالی است که روز سه‌شنبه نیز تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی و حتی خانواده قربانیان کهریزک درباره موضع اخیر مرتضوی به اظهار نظر پرداخته بودند. عموم این واکنش‌ها حکایت از آن داشت که عذرخواهی مرتضوی توسط این افراد چندان «صادقانه» و «جدی» ارزیابی نشده است. خصوصاً اینکه خواهر محمد کامرانی، یکی از قربانیان کهریزک گفته بود که خانواده وی این عذرخواهی را نخواهند پذیرفت. دیروز علیرضا رحیمی و مسعود رضایی، دو عضو فراکسیون امید هم در گفت‌وگوهایی با «ایلنا» تأکید کردند که این عذرخواهی نشانه پشیمانی مرتضوی نیست. همزمان اما علی مطهری، نایب رئیس مجلس در گفت‌وگویی با «ایسنا» هر چند اقدام مرتضوی را «مثبت» خواند اما تأکید کرد که این اقدام «کافی» نیست.

حامیان مرتضوی مشخص شوند

دیروز نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی در مورد وقایع بازداشتگاه کهریزک گفت که مرتضوی در این نامه خطای خود را پذیرفته و با به کار بردن عنوان «شهید» برای کشته شدگان کهریزک در واقع معترضان سال ۸۸ را محق دانسته است. علی مطهری اظهار کرد: نامه آقای مرتضوی در مجموع یک کار مثبت بود. در این نامه او خطای خود را پذیرفت و خوب است نامه‌ای هم در مورد زهرا کاظمی بنویسد و موضوع را روشن کند.

گفتنی است زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی- کانادایی بود که در سال ۱۳۸۲ با حکم سعید مرتضوی بازداشت شد و بعد از گذشت ۱۸ روز در زندان اوین درگذشت. مقامات دادستانی دلیل مرگ او را غش و برخورد سر خانم کاظمی با زمین و نهایتاً ضربه مغزی ذکر کردند.
مطهری افزود: اینکه مرتضوی سه جوان مرحوم روح‌الله امینی، کامرانی و جوادی فرد را «شهید» نامیده است نشان می‌دهد که اعتراض مدنی را در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت می‌شناسد و مانند برخی افراد نیست که معتقدند - اگر چه به زبان نمی‌آورند - اساساً در جمهوری اسلامی ایران خطایی رخ نمی‌دهد و کسی هم حق اعتراض ندارد و هر معترضی را ضد نظام وحتی ضد اسلام و ولایت معرفی می‌کنند.

مطهری در ادامه گفت: این هم یک نقطه مثبت برنامه ایشان بود و حتی می‌توان براساس تعبیر «شهید» نتیجه گرفت آقای مرتضوی، معترضان سال ۸۸ را محق می‌داند، اما به نظر من بیش از آنکه آقای مرتضوی به عنوان مسئول خطاهای خود مجرم است کسانی که چیزی به نام مرتضوی را ساختند و از او حمایت کردند، مجرم هستند. وقتی شما به جوانی کم تجربه آن همه اختیارات بدهید که هر نشریه‌ای را که خواست تعطیل کند و هر رفتاری با متهمان داشته باشد، خود به خود سرکش می‌شود و طبیعت آن است. نایب رئیس مجلس با بیان اینکه هر جا تمرکز قدرت بدون نظارت ایجاد شود و منتقدان سرکوب شوند فساد به وجود می‌آید، گفت: افرادی از آقای مرتضوی که دنبال قدرت بود، به عنوان ابزار دست استفاده کردند و در پشت سر او پنهان شدند. به نظر من پرونده آنها هم باید مورد رسیدگی قرار گیرد. وی اضافه کرد: مسأله‌ای که برای من حل نشده است، حمایت عجیب آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهوری از آقای مرتضوی است که با علم به تخلفات و خطاهای ایشان این مقدار از او حمایت کرد تا آنجا که حاضر شد وزیر کار به خاطر حمایت رئیس جمهوری از آقای مرتضوی برکنار شود و حادثه یکشنبه سیاه مجلس نهم در روز استیضاح وزیر کار رخ دهد.

جای خالی یک برنامه جامع برای ترمیم خسارت‌های ناشی از سال ۸۸

همزمان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه همچنان جای خالی یک برنامه جامع برای ترمیم خسارت‌های ناشی از سال ۸۸ احساس می‌شود، گفت: عذرخواهی مرتضوی بخشی از همین برنامه نانوشته است. علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی در مورد حوادث کهریزک اعلام کرد: خانواده‌های جانباختگان در این باره متضرر شده‌اند و کسانی که حقوق‌شان تضییع شده علاوه بر این خانواده‌های محترم، خیل عظیمی از افرادی است که به لحاظ روحی و روانی جریحه‌دار شدند و به‌ طور کلی بخش قابل‌ توجهی از انشقاقی که در فضای سیاسی کشور اتفاق افتاد، به همین دلایل بود که آقای مرتضوی در این نامه به آن اشاره کرده و نسبت به بروز این مسائل عذرخواهی کرده است. نماینده تهران در مجلس افزود: ترمیم خلأ سیاسی در کشور که به‌دلیل انشقاق و افتراق ناشی از حوادث سال ۸۸ در جامعه ایجاد شد، نیاز به یک برنامه مشخص دارد که این عذرخواهی نیز بخشی از همین برنامه نانوشته است، اما از آنجا که روشنگری لازم در جامعه اتفاق نیفتاده و انگیزه‌های مرتضوی از نگارش این نامه نیز به افکار عمومی اعلام نشده، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

مرتضوی بگوید از چه زمانی متوجه شده قربانیان ۸۸ شهید هستند

این نماینده آزاده و ایثارگر مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درباره انگیزه مرتضوی از استفاده از عنوان «شهید» برای جانباختگان حوادث سال ۸۸، یادآور شد: مرتضوی باید با روشنگری بیشتری با افکار عمومی روبه‌رو شود و خطاب به خانواده‌های داغدیده صریح‌تر اظهار نظر کند که از چه زمانی متوجه اشتباه‌ها شده‌ و فهمیده‌ که این قربانیان «شهید» هستند. رحیمی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که باید روشن شود آیا اعتقاد قلبی مرتضوی این است که جانباختگان حوادث سال ۸۸ «شهید» هستند یا صرفاً برای فرار از بازخواست و ثبت سند و مدرکی در پرونده و دادگاه به این مسأله اشاره کرده است. وی تأکید کرد: تا پیش از این نامه، هیچ نشانه‌ای از پشیمانی در رفتار مرتضوی نبود. رحیمی همچنین گفت: نامه مرتضوی منجر به تحیر و ابهام بیش از پیش افکار عمومی شد.

مرتضوی احساس می‌کند پشتوانه سیاسی‌اش تضعیف شده

در همین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه صدور حکم عادلانه در پرونده تخلفات مرتضوی در موضوع کهریزک نیاز به اراده سیاسی و حاکمیتی دارد، گفت: صلاح حاکمیت براین استوار است که پس از گذشت چندین سال از حوادث سال ۸۸ تغییری ایجاد شود و با توجه به انتظارهایی که مردم دارند، شایسته است این تغییرات صورت گیرد. مسعود رضایی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با اشاره به نامه عذرخواهی مرتضوی اعلام کرد: به ‌لحاظ حقوقی هنگامی که یک متهم جرمی را بپذیرد، در واقع به ‌نوعی برای پاسخگویی و جبران خسارت‌های مادی و معنوی اعلام آمادگی کرده است.

با این حال، مهم این است که تا چه میزان اراده برخورد قاطع و انجام وظیفه در قبال این جرایم نزد دادگاه وجود دارد. نماینده شیراز یادآور شد: به نظر می‌رسد مرتضوی احساس می‌کند پشتوانه‌ای که تا پیش از این از او حمایت می‌کرد، تضعیف شده و امکان دارد به این دلیل اقدام به نگارش این نامه کرده است. رضایی در پایان تصریح کرد: صلاح حاکمیت و مملکت نیز بر این استوار است که پس از گذشت چندین سال از حوادث سال ۸۸ تغییری ایجاد شود و با توجه به انتظارهایی که مردم دارند، شایسته است این تغییرات صورت گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اکثر مسولین باید از ملت عذر خواهی کنند .باز هم به مرتضوی شجاعت داشت. ببینم بقیه هم شجاعت دارند

    • بدون نام

      درخواست اشد مجازات راداریم .

    • بدون نام

      درخواست اشد مجازات راداریم .

    • بدون نام

      خداوند از گناه اینها نگذرد جوان وطن را بی دلیل کشتند حالا عذر می خواهند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج