۴۰۰۵۸۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

باهنر: اصولگرایان نامزد خود را معرفی می‌کنند

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری دیروز اعلام کرد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از حسن روحانی حمایت نخواهند کرد. محمدرضا باهنر این موضع جدید را دیروز در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد.

روزنامه ایران: دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری دیروز اعلام کرد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از حسن روحانی حمایت نخواهند کرد. محمدرضا باهنر این موضع جدید را دیروز در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد.
وی تأکید کرد: به عنوان جامعه اصولگرایی کاندیدای خودمان را خواهیم داشت؛ اما این کاندیدا مطمئناً آقای روحانی نخواهد بود.

این اظهارات، قاطع‌ترین موضعگیری درباره پشتیبانی انتخاباتی اصولگرایان از رئیس جمهوری است. پیش‌تر شماری از چهره‌های اصولگرا از جمله خود باهنر از احتمال حمایت مشروط اصولگرایان از روحانی سخن گفته بود. وی تأکید کرده بود ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد روحانی در اینکه اصولگرایان از او حمایت کنند یا نه، تأثیرگذار خواهد بود.

بر اساس موضعگیری ماه‌های اخیر چهره‌های ارشد اصولگرا، طیفی از این جریان خواستار حمایت انتخاباتی از رئیس جمهوری هستند و بخشی دیگر نیز مصمم هستند از کاندیدایی غیر از رئیس جمهوری حمایت کنند.
هرچند هنوز تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان تشکیل نشده است و کارگزاران ائتلاف در حال رایزنی‌های اولیه هستند، اما باهنر می‌گوید مجموعه اصولگرایی در انتخابات کاندیدایی غیر از روحانی خواهد داشت. باهنر در رأس جبهه پیروان خط امام و رهبری، بزرگ‌ترین تشکیلات حزبی اصولگرایی است که ارتباط نزدیکی با جامعه روحانیت مبارز دارد. آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت چندی پیش حمایت تشکل متبوعش از محمود احمدی‌نژاد و روحانی را بعید دانسته بود. باهنر دیروز توضیح نداد آیا درباره حمایت یا عدم حمایت از روحانی در تشکل‌های اصولگرا از جمله جبهه پیروان یا جامعه روحانیت رأی‌گیری شده است یا نه. با این حال بعید به نظر می‌رسد او تنها نظر شخصی خودش را گفته باشد.
یک نکته قابل تأمل در سخنان دیروز باهنر این بود که وی از اینکه گفته شود اصولگرایان کاندیدایی برای تقابل با روحانی معرفی می‌کنند، ابا داشت و در جای جای اظهاراتش در این خصوص گفت که مقابل «کاندیدای اصلاح‌طلبان»، کاندیدا خواهند داشت. وی با بیان اینکه «مقابله با کسی نداریم ولی حتماً در مقابل کاندیدای اصلاح‌طلبان کاندیدا معرفی می‌کنیم»، افزود: تکلیف اصلاح‌طلبان مشخص است و آنها از روحانی عبور نمی‌کنند. اما قرار نیست انتخابات یک جنگ باشد. بلکه یک رقابت باطراوت، شاداب و سالم خواهد بود و نه یک مقابله منفی. باهنر افزود: ما با کسی سلبی برخورد نمی‌کنیم و آقای روحانی را هم بررسی می‌کنیم. قرار نیست در انتخابات جنگی در بگیرد. ما در مقابل کسی کاندیدا نمی‌گذاریم اما قاعدتاً در مقابل کاندیدای اصلاح‌طلبان حتماً کاندیدا معرفی می‌کنیم.
دنبال «قهرمان اقتصادی» هستیم
نخستین پرسشی که بعد از این اظهارات مطرح می‌شود، نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. باهنر دیروز در واکنش به سؤال‌هایی در این باره از کسی نام نبرد و بحث در این باره را زود هنگام توصیف کرد؛ اما در عین حال گفت: اگر در یک نفر کارآمدی و مقبولیت جمع شود، کاندیدای نهایی ما خواهد بود. با توجه به مطالبات مردم و چالش دولت یازدهم مسأله رونق و اشتغال بسیار مهم است و فکر می‌کنم باید یک قهرمان اقتصادی پیدا کنیم که پویا، پرانرژی و با تدبیر و تعقل باشد؛ اگر مقبولیت لازم را هم داشت کاندیدای مقبول ماست.
دبیرکل جبهه پیروان در ادامه توصیه کرد کسانی که پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و رأی نیاورده‌اند، از کاندیداتوری و آزمودن آزموده بپرهیزند. وی با بیان اینکه «ما شوخی و جدی گفته‌ایم که 30 نفر یا 10 نفر را بررسی می‌کنیم»، ادامه داد: البته این تحلیل شخصی من است که حضور بعضی از کاندیداها که پیش از این آمده‌اند، دیگر مطلوب نیست و باید احساس تکلیف شرعی کنند که نیایند. هرچند بعضی از آنها را هم در بررسی‌های خود گنجانده‌ایم اما به هر حال الان سلبی و ایجابی روی هیچ فردی متمرکز نیستیم.
اظهارات باهنر در شرایطی منتشر شد که از هفته‌ها پیش نام برخی نامزدهای پیشین اصولگرایان به عنوان نامزدهای احتمالی شنیده می‌شود. در این میان تنها محسن رضایی به صراحت اعلام کرده است قصد ورود به عرصه انتخابات را ندارد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دوشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که با رئیس جمهوری رقابت نخواهد کرد. عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین صدا و سیما هم اعلام کرده است «فعلاً» قصد کاندیداتوری ندارد.
محمدباقر قالیباف، دیگر گزینه احتمالی اصولگرایان فعلاً در این خصوص موضعگیری نکرده است، اما شماری از تئوری‌پردازان اصولگرا از جمله امیر محبیان او را مناسب معرفی مجدد می‌دانند. تکلیف محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت سابق هم چندی پیش مشخص شد و او در نامه‌ای تأکید کرد «برنامه»‌ای برای حضور در انتخابات سال آینده ندارد. هنوز اصولگرایان به صورت جدی درباره این چهره‌ها اظهار نظر نکرده‌اند و تنها از نیامدن احمدی‌نژاد استقبال کرده‌اند. چنان که دیروز محمدرضا باهنر نیز در نشست خبری خود بدان اشاره کرد.
نیامدن احمدی‌نژاد به نفع مملکت است
او با بیان اینکه «نیامدن آقای احمدی‌نژاد به نفع مملکت است»، گفت: هر کس در کشور زندگی می‌کند، از این اتفاق سود خواهد برد. شاید به خاطر همین مصلحت بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به او توصیه کردند در انتخابات شرکت نکند. البته این مسأله امر و نهی نبود بلکه نظری مشورتی و مصلحت‌اندیشی بود که بعد از علنی شدن این خبر، احمدی‌نژاد هم نامه‌ای نوشت و اعلام کرد قصد ورود به انتخابات را ندارد. باهنر ادامه داد: نیامدن احمدی‌نژاد در صحنه انتخابات تأثیر مختلفی دارد او در جریان اصولگرا مخالفین و موافقین جدی داشت و روشن بود که اگر در صحنه باشد، اختلافات درون اصولگرایان زیاد می‌شود و دست‌کم‌ نمی‌توان این اختلافات را از بین برد.
از طرفی هم احمدی‌نژاد می‌تواند آرای روحانی را با شعارها و برنامه‌های گذشته و شعارهای جدید خود از بین ببرد. دبیرکل جبهه پیروان با بیان اینکه فعالان سیاسی باید برنامه‌های خود را منهای احمدی‌نژاد تنظیم کنند، افزود: یک وضعیت این است که احمدی‌نژاد کلاً سکوت کند یا اینکه گرایش‌ها را به سمتی ببرد و از کسی حمایت کند. البته اگر از کسی هم حمایت کند، نمی‌تواند همه آرای خود را به فرد دیگری منتقل کند. فکر می‌کنم نیامدن احمدی‌نژاد روی هر دو جناح تأثیر می‌گذارد؛ اما نمی‌توان گفت کدام جناح در این مسأله برد کرده و کدام جناح باخته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج