۴۰۲۹۷۱
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

دخمه پر رمز و راز اودسا

در زیر شهر اودسا در اوکراین، یک شبکه وسیع تونل وجود دارد که تصور می شود بزرگترین سیستم دخمه ای در جهان باشد.

برترین ها: در زیر شهر اودسا در اوکراین، یک شبکه وسیع تونل وجود دارد که تصور می شود بزرگترین سیستم دخمه ای در جهان باشد. قسمت بزرگی از این دخمه نقشه کشی نشده و به صورت اتفاقی زیر سطح شهر گسترده شده است. این ماز عظیم از معابر زیرزمینی بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر طول دارد. اگر این تونل ها بیرون و در یک مسیر مستقیم بودند به پاریس می رسیدند. همچنین پاریس جایی است که دومین دخمه بزرگ جهان در آن قرار دارد. اما دخمه اودسا پنج برابر بزرگتر از آن در پاریس است.
گفتن اینکه حفاری این دخمه زیرزمینی اولین بار چه زمانی آغاز شد کار مشکلی است اما تا حد زیادی شروع توسعه آن اواخر قرن هجدهم بوده است، یعنی زمانی که کاترین کبیر دستور داد این شهر جدید بندری در کنار دریا ساخته شود. مقدار باورنکردنی معدن کاری نیاز بود تا سنگ های آهکی را برای ساخت شهر روی زمین استخراج کند. این تونل ها ده ها متر زیر زمین در سه سطح حفر شدند. محورهای جدید هرجایی ایجاد می شدند که قبلی ها از سنگ آهک تخلیه شده بودند و از طریق این فرآیند شبکه پیچیده تونل ها شروع به شکل گیری کرد. این حفاری ها در تمام قرن نوزده و تا قرن بیست ادامه یافت تا وقوع انقلاب روسیه در سال 1917.
این معادن به دست جنایتکاران و ولگردانی افتادند که شروع به استفاده از آن ها برای ملاقات یکدیگر و قاچاق کالا کردند. حتی زمانی این تونل های تنگ و تاریک توسط تاجران برده مورد استفاده قرار می گرفتند. وقتی که نازی ها وارد اودسا شدند و قتل عام مردم را شروع کردند، دخمه ها به عنوان مکان اختفا برای پارتیزان های شوروی شدند. این مخفیگاه به یک فضای زندگی راحت برای جنگجویان چریکی تبدیل شد. اتاق های تفریحی وجود داشت که مردان در آن در نور شمع چکرز، شطرنج یا دومینو بازی می کردند. اتاق ها طاقچه هایی در دیوار دارد که مردان و زنان از آن برای خوابیدن استفاده می کردند. آشپزخانه ها مجهز به اجاق هایی بودند که از سنگ آهک ساخته شده بود و دود آن وارد اتاق های خالی بالا می شد. حتی در این دخمه یک بیمارستان و اتاق عمل وجود داشت.
امروزه برخی از تونل ها بازسازی شده اند و بازدیدکنندگان می توانند شرایطی که پارتیزان ها در آن زندگی می کردند را ببینند. بیش از هزار ورودی شناخته شده که این دخمه پرپیچ و خم و مرموز و پر از غارهای پنهان منتهی می شود، جایی که کاشفان مصنوعات قدیمی مثل سکه، ابزار، لباس،ظروف پخت و پز و اسلحه هایی از جنگ جهانی دوم و روزنامه های قدیمی را کشف می کنند. رفتن به این تونل ها بدون یک راهنما بسیار خطرناک است. خیلی راحت ممکن است در آن گم شوید و هیچوقت بازنگردید.
دخمه پر رمز و راز اودسا
دخمه پر رمز و راز اودسا
دخمه پر رمز و راز اودسا
دخمه پر رمز و راز اودسا
دخمه پر رمز و راز اودسا
دخمه پر رمز و راز اودسا
دخمه پر رمز و راز اودسا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج