۴۰۴۱۳۳
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

روغن هایی که باید پالم داشته باشند!

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ضمن تشریح سخت‌گیری‌های وزارت بهداشت درباره روغن پالم، گفت: در عین حال باید توجه کرد که برخی محصولات به مقداری پالم نیاز دارند، این درحالیست که در سایر فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و... استفاده از پالم ممنوع است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ضمن تشریح سخت‌گیری‌های وزارت بهداشت درباره روغن پالم، گفت: در عین حال باید توجه کرد که برخی محصولات به مقداری پالم نیاز دارند، این درحالیست که در سایر فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و... استفاده از پالم ممنوع است.
دکتر حسین رستگار در گفت‌وگویی درباره اقداماتی که از سوی سازمان غذا و دارو جهت بهبود تغذیه مردم و حذف روغن پالم انجام شد، گفت: یکی از عیوب در لبنیات این بود که خامه شیر را بر می‌داشتند و به جای آن پالم اضافه می‌کردند، چرا که پالم بسیار کم قیمت‌تر است. در این زمینه با اقدام سازمان غذا و دارو این موضوع حل شد و دیگر کسی این کار را انجام نمی‌دهد، چون هم نظارت‌ها در این زمینه شدت گرفت و هم برای پالم تعرفه گذاشتند تا دیگر اینقدر ارزان قیمت نباشد که همه تمایل داشته باشند از آن در لبنیات استفاده کنند.

محصولاتی که باید پالم داشته باشند

وی افزود: البته باید توجه کرد که برخی محصولات به مقداری پالم نیاز دارند. به عنوان مثال برای روکش بستنی لازم است که مقداری پالم را به آن اضافه کرد، وگرنه بستنی اصطلاحا می‌ریزد. این درحالیست که در سایر فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و... استفاده از پالم ممنوع است.

پالم سم نیست

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که پالم سم نیست، بلکه روغنی است که از هسته خرما گرفته می‌شود، ادامه داد: در کشورهایی مانند مالزی که درختان خرما زیادند، روغن هسته خرما را می‌گیرند و پالم درست می‌کنند. حال از آنجایی که اسید چرب اشباع آن بسیار بالاست، اگر کسی زیاد آن را مصرف کند و تحرک هم نداشته باشد، این اسیدچرب نمی‌سوزد و در نهایت مصرف بی‌رویه آن منجر به رسوبش در بدن می‌شود.

مصرف روغن پالم قاعده‌مند شد

وی همچنین اظهار کرد: وزارت بهداشت در زمینه قاعده‌مند کردن مصرف روغن پالم، همت کرد. به طوریکه اکنون مصرف پالم باید قاعده‌ خودش را داشته باشد، نه اینکه چون ارزان است، آن را در هر فراورده‌ای اضافه کنیم. نمی‌شود که مردم در هر فرآورده‌ای اعم از لبنی، روغن سرخ‌کردنی و... پالم بخورند و این رژیم تغذیه‌ای غلط است. بنابراین ما در جهت بهبود و درست کردن تغذیه مردم گام برداشتیم.

مصرف پالم در روغن سرخ‌کردنی لازم است

رستگار در همین راستا ادامه داد: البته در روغن سرخ‌کردنی چه بخواهیم چه نخواهیم مصرف پالم غیرمنطقی نیست، چون روغنی که اسیدچرب اشباع نداشته باشد، در حرارت‌های بالا می‌شکند و رادیکال‌های آزاد آن برای بدن مضر هستند. بنابراین باید در آن یک روغن مقاوم وجود داشته باشد و پالم همان روغن مقاوم است. بر همین اساس در روغن‌های سرخ‌کردنی معمولا از پالم استفاده می‌کنند؛ چرا که اگر نباشد، در زمان سرخ کردن شدید، روغن می‌شکند و این موضوع صدبرابر پالم مضر است. البته میزان استفاده از آن در این فراورده‌ها هم بر اساس فرمولاسیون آنها مشخص است. بنابراین برخی روغن‌های سرخ‌کردنی پالم را دارند، اما در کل پالم سم نیست، بلکه روغنی ست مانند همه روغن‌ها. در عین حال باید توجه کرد که مصرف بی‌رویه آن برای قلب و عروق مناسب نیست و باید مصرفش منطقی باشد.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت با بیان اینکه از طرفی وزارت بهداشت با این تلاشش در زمینه پالم، مصرفش را به سمت منطقی‌ شدن پیش برد، گفت: بر همین اساس اکنون اجازه استفاده از آن را در لبنیات به هیچ عنوان نمی‌دهیم و اگر کسی از پالم در لبنیات استفاده کند، تخلف کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • lili

      بوی ماستمالی میاد

    • عبدالله

      ماکه باورکردیم جدی میگم اه چرامی خندی

    • بدون نام

      باز دسته گل به اب دادید این طور حرف میزنید ؟
      ما که رگها و قلب و ریه از بابت پالم و الودگی هوا از بین رفت ولی جیبتون سلامت و پر پول باشد

    • امید

      خوب دفاع کردی آفرین
      ولی کاش از مردم کشورت دفاع میکردی

    • امید

      کاش یکی هم پیدا میشد میگفت قند رو به چه صورت الان دارن درست میکنن و بخورد مردم میدن

    • بدون نام

      زهی خیال باطل کیه که این حرفا رو باور میکنه!

    • سلطان زاده

      روغن پالم کلا برای مصارف انسانی مضر هست واین آقایونی که دارن از روغن پالم دفاع میکنند اگه راست میگویند خودشان مصرف کنندتا بفهمند مضره یا نه روغنی که در اروپا و آمریکا برای ساخت گریس و امثالهم استفاده میشه آنوقت یه عده سودجو وارد سبدغذائی مردم میکنند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج