جاباما
۴۰۵۵۸۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

روند خشکیدگی تالاب انزلی سرعت گرفت

پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی اعلام کرد: حجم بالای رسوب گذاری و رشد گسترده گیاهان آبزی، تغییرات شدیدی را در ساختار و عملکرد تالاب انزلی سبب شده به نحوی که پیکره آبی بخش های شرقی، جنوبی و مرکزی این تالاب به نیزار، چمنزار و جنگل تبدیل شده است.

خبرگزاری ایرنا: پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی اعلام کرد: حجم بالای رسوب گذاری و رشد گسترده گیاهان آبزی، تغییرات شدیدی را در ساختار و عملکرد تالاب انزلی سبب شده به نحوی که پیکره آبی بخش های شرقی، جنوبی و مرکزی این تالاب به نیزار، چمنزار و جنگل تبدیل شده است.
در طول سه دهه گذشته تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا در حوزه آبخیز و اراضی بلافصل تالاب انزلی سبب شده تا ارزش های آن یکی پس از دیگری از بین برود.
به طوری که طی سال های اخیر تغییرات شدید تالاب انزلی به دفعات گزارش شده در حالی که این تالاب دیر زمانی نه چندان دور واجد تمامی ویژگی ها و ارزش های اوکولوژیک شناخته شده تالاب های بین المللی بود.
روند خشکیدگی تالاب انزلی سرعت گرفت
این تالاب علاوه بر اینکه یکی از مهمترین زایشگاه های ماهیان ارزشمند دریای خزر در ناحیه جنوب غربی این دریا به شمار می رود، نقش بسزایی در حفظ محیط زیست شمال کشور و شهرهای پیرامون خود داشته است.
گزارش های پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی نشان می دهد برخی از بخش های تالاب تنها در هنگام بارندگی شدید و سیلاب دارای چند سانتی متر آب می شود که پس از هر سیلاب، با افزایش حجم رسوب گذاری عمق این نواحی کاهش می یابد.

حوضچه غربی به عنوان تنها پهنه آبی باقیمانده که از نظر شیلاتی اهمیت داشته و در امرار معاش ساکنان اطراف منطقه نقش اساسی ایفا می کند، نیز روند نابودی را طی می کند.

رشد سریع گیاهان آبزی و متراکم شدن آنها در فصول رویش از چالش های عمده این تالاب بوده که حتی عبور و مرور شناورها نیز در آن غیر ممکن شده است.
«علیرضا میرزاجانی» عضو هیات علمی پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی در بررسی های اخیر خود در تالاب انزلی گفت: پراکنش سنبل آبی و میگوی رودخانه ای نشان می دهد که کنترل نشدن رسوب و گیاهان آبزی سبب شده تا تالاب انزلی به صورت شبکه ای به کانال ها و رودخانه ها متصل شود که این امر نشان می دهد که دیگر این تالاب ارزش ها و کارکردهای یک تالاب بین المللی را نخواهد داشت.

تالاب یا مرداب انزلی معروف به «تالاب لاله مردابی» با مساحت حدود ۲۰ هزار هکتار واقع در استان گیلان از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت شد به شمار می رود که مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است.

این تالاب به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست، زیرا محل تخم ریزی آبزیان، پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است.
تالاب انزلی با وجود بیش از 100 گونه پرندگان، 50 گونه ماهی و 100 گونه موجودات گیاهی و اکوسیستم بی نظیر حکم تصفیه خانه رودخانه های منتهی به دریای خزر را دارد.
این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران، مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است به طوری که معروف ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» در آن رویش دارد.
در این تالاب پرندگانی همچون حواصیل ها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی و پرندگان مهاجر و همچنین گیاهان غوطه ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه ای ساکن هستند.

تالاب انزلی در بخش های شرقی، غربی آبکنار، مرکزی، سلکه و سیاه کشیم دارای جزایر زیبایی است که دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج