۴۰۵۹۷
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

۱۰۰ چهره سال به انتخاب فارن پالیسی

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۱۰)

صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر – دسامبر ۲۰۱۲خود به معرفی این ۱۰۰ چهره پرداخته است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

مهرنامه: صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. اولین فهرست صد نفره فارنپالیسی در نوامبر 2005 منتشر شد و در ژوئن 2008 معرفی این صد چهره از سوی فارن پالیسی به صورت مشترک با مجله پراسپکت در بریتانیا صورت پذیرفت.

هدف از تعیین این چهره ها هم مشخص کردن 100 فرد «اثرگذار» و «زنده ای» است که در رشته های مختلف و در سطح جهان فعالیت دارند. بر اساس محل تولد، تقریباً 40 درصد این چهره ها از ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند؛ 25 درصد از اروپا، 22 درصد از خاورمیانه و شرق دور؛ کمتر از 5 درصد هم از سایر مناطق هستند؛ آمریکای لاتین با 4 درصد و استرالیا با 3 درصد.

همچنین کمتر از 8 درصد این فهرست را زنان تشکیل می دهند. تاکیر بر این نکته ضروری است که این انتخاب بر اساس نظرسنجی از خوانندگان صورت می گیرد و «زبان» و «ملیت» خوانندگان نقش مهمی در انتخاب چهره های مد نظر دارد و از آنجا که زبان اول یا دوم در بسیاری از نقاط دنیا انگلیسی است، بدیهی است که چهره های انگلیسی زبان نقش آشکارتری برای انتخاب شدن دارند.

تقریبا تمام رای دهندگان آفریقایی هم از کشور نیجریه هستند. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر - دسامبر 2012خود به معرفی این 100 چهره پرداخته است و ما هم به معرفی این چهره ها می پردازیم.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۱)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (2)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (3)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (4)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (5)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (7)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

91- دانا بوید

برای اینکه به ما نشان داد اطلاعات زیاد حتما بهترین آن نخواهد بود

پژوهشگر رسانه های اجتماعی / نیویورک

بحث و گفت و گو درباره داده ای بزرگ شعاری است برای گسترش اطلاعات در عصر دیجیتال و فناوری ای که در پی آن جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها شکل می گیرد. اغلب مراکزی که به این کار اشتغال دارند به دنبال ایجاد یک دولت و کسب و کار متحول هستند و در این راستا ایده کریس اندرسون درباره «پایان نظریه ها» در علوم اجتماعی را تکرار می کنند. آژانس های فدرال آمریکا از سازمان سیا گرفته تا وزارت دفاع طرح های خلاقانه را بر اساس همین مفهوم، راه اندازی کرده اند. دانا بوید (که از سال 2000 دیگر نام خود را با حروف بزرگ نمی نویسد) سهم بسزایی در داده کاوی به ویژه مطالعه نقش مهم رسانه های اجتماعی در گسترش اطلاعات در طول دوره بهار عربی و مبارزه با مواد مخدر در مکزیک داشته است اما او هشدار می دهد، داده های بزرگ لزوما بهترین داده نیست.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

او در مقاله ای که به همراه همکارش امسال منتشر می کند این سوال را مطرح می کند که «آیا اطلاعات در مقیاس بزرگ کمکی به ابزار بهتر و ایجاد خدمات و کالاهای عمومی خواهد کرد؟ و «یا اینکه به پیدایش موج جدیدی از تهاجم به حفظ حریم خصوصی یا بازاریابی تهاجمی منجر می شود؟ آیا تجزیه و تحلیل داده ها به ما کمک می کند تا درک بهتری از جوامع در فضای مجازی و جنبش های سیاسی داشته باشیم؟ یا اینکه از آن برای مورد پیگرد قرار دادن معترضان و سرکوب آزادی بیان استفاده می شود؟» بوید نگرانی خود را از جمع آوری داده ها از فیس بوک و توییتر تنها به خاطر در دسترس بودن آن پنهان نمی کند.

از نگاه وی رشد روز افزون کاربران فیس بوک که اکنون به نظر به یک میلیارد نفر رسیده است و از سوی دیگر تمایل برخی منابع قدرت که درصدد محدودسازی و اجرای برخی قواعد برای استفاده از اینگونه شبکه ها می باشند نگران کننده است. اینها مسائلی است که همزمان با مجازی شدن هر چه بیشتر زندگی از پرداختن به آن غفلت می کنیم و به دست فراموشی می سپاریم اما اگر سخنان متفکرانی همچون بوید را نشنیده بگیریم در آینده پاسخ هایی خواهیم گرفت که چندان مایل به شنیدن آن نخواهیم بود.


92- اسلاوی ژیژک

برای احیای دوران پوچ گرایی

فیلسوف / اسلوانی

با تاثیرپذیری فکری از فیلسوفانی مانند کارل مارکس تا روانکاو فرانسوی ژاک لکانو، فیلم های آلفرد هیچکاک و سه گانه ماتریکس، اسلاویژیژک بیش از دو دهه است که خود را به عنوان یک فیلسوف مدرن مطرح کرده است. فیلسوفی که در همه جا ظاهر می شود: از اخبار تلویزیون های کابلی گرفته تا خانه تئاتر می توان او را دید. در مقطعی که سرمایه داری در بحران قرار دارد ژیژک ثابت کرده است که تفکر چپ هنوز هم حرف هایی برای گفتن دارد و می تواند نقدهایی را به مسائل جاری و فرهنگ معاصر وارد سازد. هر چند خود به همین چپ بعضا منتقد می شود.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

ژیژک، که دارای کرسی استادی در دانشگاه «لیوبلیانا» و دانشکده تحصیلات تکمیلی اروپا در سوئیس است، نویسنده پرکار و البته پوچ گرایی بوده که ده ها کتاب از جمله ۴ کتاب در سال جاری در موضوعات مختلف از بحران مالی جهان گرفته تا انتقاد به هگلیسم منتشر کرده است. او شاید به خاطر سخنرانی های آتشین و آشفته و سریعش بهتر شناخته شود. او در دانشگاه هم محبوبیت خاص خود را دارد اما نه به خاطر ذکر ستاره های فیلم های بلند و مستند و ادبیات سینمایی که از آن استفاده می کند. اشارات مکرر او به فرهنگ پاپ در سخنان وی آشکار است.

او که تعریف خاص خود را از کمونیسم دارد کمی بیش از حد انسان گریزی در اندیشه اش رسوخ کرده است. او انسان ها را عمدتا نادان هایی می پندارد که هیچ یک قادر نیستند در یک نظم ایدئولوژیک مشخص قرار گیرند. او در روزهای نخست جنبش تسخیر وال استریت شور و حرارت زیادی از خود بروز داد اما با گذشت مدتی آن اشتیاق اولیه را از دست داد و پاکسازی موفق «پارک زوکاتی» توسط پلیس نیویورک را به لطف تغییر چهره پلیس به لباس شخصی میسر دید.

بهره او از استعدادش و اشتیاق بی پایان او به تئوریزه کردن اقدامات پرشدت به جایی رسید که وی ابراز داشت «مشکل هیتلر این بود که به اندازه کافی خشن نبود». سخنان و عملکرد ژیژک باعث شده تا منتقدان وی بیش از آنکه وی را فیلسوف بدانند هنرمندی وی را برجسته سازند و او را بیشتر یک «شبهه فیلسوف» لقب دهند اما در جهانی که همه چیز آن رو به پوچی می رود شاید بیشترین نیاز ما به کسی مثل او باشد.


93- مارتا نوسباوم

برای نمایش گوشه هایی تاریک از بی تسامحی غرب

استاد اخلاق و حقوق / شیکاگو

در سالی که انتشار ویدئوی ضد اسلامی موجی از تظاهرات مرگبار در سراسر جهان عرب و حوادث خشونت بار از سوی برخی گروه های اقلیت ایالات متحده را در پی داشت کتاب جدید مارتا نوسباوم خطر تعصبات مذهبی و عدم تسامح دینی از جمله اسلام هراسی را یادآور می شود.

وی بر این باور است موج اسلام هراسی و عدم تسامح مذهبی بعد از حملات یازده سپتامبر در اروپا و آمریکا شکل منسجمی به خود گرفته است و نمونه های آن را در منع قوانین اروپا برای ساخت مناره در انظار عموم و جدول های پیش آمده بر سر ساخت مسجدی نزدیک محل سابق برج های دوقلو در نیویورک می توان مشاهده کرد اما نوسباوم می گوید غلبه بر ترس های مذهبی در سالی که نگرانی های اینگونه شدت یافته است می تواند به آزادی های مذهبی کسانی که آزادیشان سلب شده یا به آن حمله شده است کمک کند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

نویسنده و ویراستار ده ها کتاب حاوی ایده های برجسته از کلاسیک یونانی گرفته تا بحث فمینیسم ایده فیلسوفانه ای را در باب این برخوردهای سیاسی و ریشه ترس مذهبی ابراز می دارد و ریشه این ترس مذهبی را در گونه ای «خودشیفتگی» جست و جو می کند که به واقع نوعی از واکنش احساسی و غریزی به «دیگری و غیر» است.

نوسباوم که در دهه ۱۹۶۰ به یهودیت گروید و دختر یک پروتستان جنوبی است به سبب برخوردهای ضد یهودی با وی، نفرت مذهبی را به خوبی درک می کند. وی در مصاحبه ای که امسال انجام داد ابراز داشت «این که فردی از یک اقلیت با لباس هایی متفاوت از فرهنگ غالب ظاهر می شود سایرین را هراسناک می کند و چنین فانتزی های پارانوئیدی مساله ای نیست که ناتوان از درک آن باشیم.»


94- جان کوتز

برای تحلیل تاثیرات زیست شناسی بر بورس وال استریت

متخصص اعصاب / بریتانیا

جان مینارد کینز در سال 1936 بود که با استفاده از اصطلاح «روحیه حیوانی» ابراز داشت غرور و ترس های انسان می تواند برای وی مفید یا موجبات آسیب به او را فراهم کند اما این تنها بخشی از داستان است.

جان کوتز - که در دویچه بانک دارای یک میز معاملات بود، در زمان بحران وال استریت آنجا را ترک کرده و برای تحصیل در دانشگاه کمبریج در رشته اعصاب راهی لندن می شود - در می یابد که پاسخ های معامله گران به سود و زیان توسط سیستم فیزیولوژی آنها صورت می گیرد و این همان بینشی است که می تواند درک ما را نسبت به ریسک های مالی در زمانی که عده ای معدود از معامله گران اقدامات خود را بر بازار تحمیل می کنند افزایش دهد.

پاسخ ذاتی انسان نسبت به مخاطرات یا مبارزه است یا فرار از آن که این یافته می تواند دستاوردهای بزرگی برای پژوهش ما به همراه داشته باشد. همین فرآیند روی معامله گران وال استریت نیز کارا است. کتاب جذاب کوتز در سال 2012 با عنوان «ساعتی میان سگ و گرگ» به قرون وسطی در فرانسه اشاره دارد و این تحول را توصیف می کند که افزایش سطح تستوسترون، انسان را برای مبارزه آماده می کند. افزایش سطح این هورمون انسان را از خود راضی، تهاجمی و با اعتماد به نفس می کند تا برتری خود را تضمین کند. همین ویژگی است که هزاران سال به انسان ها برای غلبه بر موقعیت های مخاطره آمیز کمک کرده است اما کوتز معتقد است که غرایز اولیه ما در مساله وال استریت نتایج معکوس داشته است.

تحقیقات او در اندازه گیری سطح هورمون های معامله گران وال استریت نشان می دهد که سود سرشار سال های گذشته وال استریت سطح تستوسترون را افزایش داده و یک سرور غیرمنطقی ناشی از یک حباب مالی را منجر شده است. برعکس هنگامی که زبان ها بیشتر شده هورمون های مختلف کورتیزول شروع به ترشح کرده اند و همین هورمون استرس زا است که منجر به بدینی غیرمنطقی می شود و یک رکود ساده در بازار را یک حادثه عظیم می پندارد اما راه حلی که کوتز ارائه می دهد ساده است: استخدام زنان و مردان مسن تر در بخش تجاری و پایان دادن به پرداخت سودهای کوتاه مدت. کوتز می نویسد: «اگر می خواهیم دریابیم که تصمیم گیری های مالی مردم چگونه است و معامله گران و سرمایه گذاران چگونه به شوک های بازار پاسخ می دهند باید بپذیریم که بدن ما فرآیند ریسک پذیری را مشخص کرده است.»


۹۵- جاناتان زیترن

برای مبارزه با دشمنان اینترنت

استاد حقوق / کمبریج، ماساچوست

هنگامی که کنفرانس جهانی درباره ارتباطات بین المللی راه دور در دسامبر در دبی برگزار شد شرکت کنندگان حاضر به یک سوال چالش برانگیز رسیدند: اینکه آیا سازمان ملل خود مدیریت و کنترل شبکه اینترنت را برعهده گیرد یا مجموعه های سهامداران عمومی و خصوصی این کار را عهده دار شوند؟ پیش از این اجلاس، کشورهایی با فضایی بسته تر مانند چین و روسیه از استانداردهای بین المللی با نام امنیت سایبر ابراز پشتیبانی کردند و همین مسأله نگرانی ها را از نقض حقوق بشر و محدود کردن فضای مجازی در این کشورها بیشتر کرده است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

ما نمی توانیم بگوییم به ما هشدار داده نشده است. جاناتان زیترن در کتاب سال ۲۰۰۸ اش با نام «آینده اینترنت و چگونگی توقیف آن» به تهدیداتی که شرکت ها و دولت ها با ملاحظات امنیتی خود روی فضای مجازی اعمال کرده و تلاش می کنند تا آزادی های دیجیتال را محدود کنند، پرداخته است. این مسأله کمک کرد تا زیترن به عنوان یک مشاور ارشد در دنیای دیجیتال شناخته شود و استاد حقوق دانشگاه هاروارد تلاش هایش را برای یافتن پاسخ مهمترین سوال دنیای مجازی ادامه دهد. آیا دسترسی به اینترنت جزیی از حقوق بشر به حساب می آید؟ چگونه باید به حقوق مردمی احترام گذاریم که امروز جزیی از مسأله اینترنت شده اند؟ آیا این قانونی است که شرکت های بیمه نرخی را برای دسترسی مشتریانشان به داده های GPS تعیین کنند؟

زیترن بیش از هر شخص دیگری این پرسش را مطرح کرده است که چه نهاد خصوصی یا عمومی مسوول کنترل تبادل داده ها در فضای مجازی است و چگونه این کنترل از سوی آنها اعمال می شود و اینکه این اتفاق چه سرنوشتی را برای آینده اینترنت آزاد در پی خواهد داشت؟ در این راستا وی برنامه ای را با عنوان «OpenNet» طراحی کرده است که نظارت بر تبادل آزاد اطلاعات در فضای مجازی را برعهده دارد و شکایت های حقوقی مبنی بر محدودسازی جریان آزاد اطلاعات در این سیستم قابل ثبت است. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا در ماه می، زیترن را به ریاست کمیته ای منصوب کرد که وظیفه آن ارزیابی تلاش های آژانس برای نظارت بر فعالیت اینترنت آزاد و بازار رقابتی ارتباطات راه دور است. البته زیترن با اندکی تردید به حمایت روسیه و چین از برنامه این کمیته برای ایجاد اینترنت آزاد می نگرد و می گوید احتمالا نمی توان فضای مجازی را توسط این کمیته کنترل کرد. همانگونه که او در کتابش می نویسد «اینترنت و مسایل حاشیه ای مرتبط با آن به دور از همه جلسات و بحث ها و تبادل نظرات، مسیر خود را طی می کند.»


96- لوئیجی زینگالس

برای یادآوری اینکه محافظه کاران چگونه اقتصاد را پیگیری می کنند

اقتصاددان / شیکاگو

زمانی که بحران اقتصادی ایالات متحده با اقتصاد بیمار اروپا مقایسه می شود معمولا به یک نکته مشترک درباره بدهی های آمریکا و هزینه های رفاه اجتماعی آمریکا خواهیم رسید اما لوئیجی زینگالس استاد برجسته تجارت در دانشگاه شیکاگو ایالات متحده را با زادگاهش ایتالیا به یک دلیل متفاوت مرتبط می داند: او می گوید هر دو کشور در حلقه سرمایه داری گرفتار آمده اند. فرار مالیاتی و رانت خواری تنها نشانه هایی از یک بیماری توان فرساست: تبانی گسترده بین سیاستمداران و تاجر بزرگ. زینگالس ایتالیا را در سال 1988 به مقصد سایر کشورها ترک گفت تا دریابد واژه فامیل پرستی و حاکمیت روابط که اختراع کشورش است در چه نقاط دیگری پراکندگی داشته است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

ویدر کتاب جدید خود با نام «سرمایه داری برای مردم» می نویسد حزب جمهوریخواه در دوره حاکمیت جورج بوش اصول حمایت از بازار را رها کرد و به جای آن دولت به یک حامی کسب و کارهای بزرگ تبدیل شد و به جای ایجاد یک بازار رقابتی، تعامل با شرکت ها از طریق تعرفه و معافیت های مالیاتی جایگزین آن شد.

او از رهبران حزب جمهوریخواه می خواهد تا از طریق شکستن انحصارات منع نظام قید وثیقه در بانک ها، حذف یارانه مالیاتی به شرکت های ثبت نشده و برقراری نظام مالیاتی بر لابی ها به ریشه های محافظه کارانه خود بازگردند.

او می نویسد: «ما باید در برابر کسب و کاری که کمکی به بازار آزاد نمی کند بایستیم.» این پیامی است که در بزنگاه سرمایه داری به سبک آمریکایی باید به آن منتقل شود رکود اقتصادی جهانی ایمان به بازار آزاد در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا و ایالات متحده را کاهش داده است البته هنوز شدت آن زیاد نشده است. نزدیک به ۴۰ درصد آمریکایی ها بر این باورند که کشورشان دارای یک سیستم سرمایه داری رابطه ای و بی ضابطه است، در حالی که از هر ۱۰ آمریکایی ۷ نفر معتقدند دولت و تجار بزرگ بر ضد آنها فعالیت می کنند. به یک معنا او زنگ پایان سرمایه داری و بازار آزاد را به صدا درآورده است. «تایلر کاون» می گوید: «اگر بخواهم کتابی را به مخاطبی که از اقتصاد سررشته ای ندارد معرفی کنم تا توضیح دهد در حال حاضر چه اتفاقی در حال وقوع است همین کتاب خواهد بود.»


97- ویوین ردینگ

خواستار دادن کرسی مسوولیت به زنان اروپایی

معاون رئیس، کمیسیون اروپا / بلژیک

تا 5 سال پیش در میان بزرگترین شرکت های اتحادیه اروپا، زنان تنها 3/10 درصد از کرسی های هیأت مدیره آنها را در اختیار داشتند. این رقم امسال به 7/13 درصد رسیده است. ویوین ردینگ به عنوان یک مقام ارشد کمیسیون اروپا ابراز می دارد متأسفانه این رقم برای من روند بسیار کندی است اما راه حل او برای این مسأله بلندپروازانه است. او می گوید قانونی توسط اتحادیه اروپا تصویب شود تا سهمیه ای برای عضویت زنان در هیأت مدیره های کشورهای عضو بزرگترین اتحادیه های اقتصادی جهان در نظر گرفته شود این پیشنهاد شرکت های بزرگ را وادار می سازد تا حداقل 40 درصد از کرسی های ریاست هیأت مدیره های شرکت های اتحادیه اروپا را تا سال 2018 به زنان واگذار کنند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

در ایالات متحده در مجموع بیش از ۱۶ کرسی در هیأت مدیره ها در بیش از ۵۰۰ شرکت در اختیار زنان است. او که اهل لوگزامبورگ و یک روزنامه نگار با سابقه است معتقد است که زنان دارای قدرت تصمیم گیری بیشتری هستند که نه تنها به کارگیری آنها انصاف را در حق آنان رعایت کرده بلکه از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت های فراوانی است. او بر این باور است که عضویت زنان در هیأت مدیره های شرکت های اروپایی و ایجاد یک سیاست استاندارد برای به خدمت گیری زنان کسب و کار را در اتحادیه اروپا روق می بخشد.

البته جای تعجب نیست که مخالفین وی نیز کم نیستند. گرچه این قانون در میان نگرانی های موجود در ماه اکتبر تصویب نشد اما ردینگ قول داد نسخه اصلاح شده آن را برای تصویب ارائه دهد اما پیشنهاد همچنان روی میز باقی مانده است تنها به این دلیل که بر نابرابری جنسی تأکید دارد و بر بهبود عملکرد اقتصادی اروپا و نیز ارزش های حاکم بر آن تأثیر دارد. او می گوید امیدوارم روزی را شاهد باشم که در جامعه ای باشیم که مرد با زن بودن تفاوتی نکند.


98- جاناتان هیدت

برای بیان روانشناسی همکاری

روانشناس / نیویورک

چگونه این امکان وجود دارد که آمریکایی های فقیر آرای خود را برخلاف وضعیت اقتصادی موجود و منافع شخصی خود به حساب رامنی منظور کنند. جاناتان هیدت که روی روانشناسی سیاسی و مذهبی کار می کند برای لیبرال ها حامل پیامی است. محافظه کاران دریافته اند که چگونه درباره دغدغه های اخلاقی رأی دهندگان سخن بگویند. هیدت نویسنده کتاب «ذهن صادق» می گوید لیبرال ها تنها همین را نمی دانند. وی که روانشناس برجسته ای است از نظریه تکامل اخلاقی استفاده کرده و می گوید عقاید سیاسی نه از طریق استدلالات ساده که بر اساس ترجیحات اخلاقی است که به حوزه های دیگر قومی و قبیله ای سرایت می کند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

او به شش ارزش مبنایی بر هر سیستم اخلاقی اشاره می کند: مراقبه، انصاف، آزادی، وفاداری، اقتدار و تقدس، تجربیات اخلاق گرایانه و بررسی های ده ها هزار تن از مردم سراسر جهان نشان می دهد افراد چه آنها که سمت چپ مغزشان فعال است و چه سمت راست به سه ارزش نخست پاسخ مثبت می دهند. گرچه افرادی که سمت چپ مغزشان فعالتر است بر مراقبه و انصاف تأکید بیشتری دارند.

با اینحال هر دو گروه ارزش آزادی را مورد تهدید می دادند. هیدت اما معتقد است جناح راست تعداد بیشتری از صفات اخلاقی را پوشش می دهد. با فرا رسیدن سالی که در ایالات متحده و جاهای دیگر دو قطبی سیاسی بی سابقه ای شکل گرفته، کتاب هیدت چگونگی این شکاف حزبی را به خوبی تبیین می کند. با گریزی به عقب و بررسی بی طرفانه منشأ عمیق اختلافات می توانیم به یافته بیشتری دست یابیم، خردی که فراتر از احساسات حیوانی عمل می کند.


99- پیتر بینارت

کسی که بحران در صهیونیسم را تشخیص داد

روزنامه نگار/ نیویورک

مسائلی در میان است که همانند سیاست های اسرائیل در قبال فلسطین و به اندازه نقش لابی های یهودی در اسرائیل بحث برانگیز است. پیتر بینارت به هر دو این موضوعات در کتاب صریح و جدلی امسال خود با عنوان «بحران در صهیونیسم» پرداخته است. پائول کروگمن ستون نویس نیویورک تایمز که به شجاعت شهره است و بیل کلینتون کتاب بینارت را با اغراق کتابی بسیار مهم برای هر کس که نگران مسائل اسرائیل است، خوانده اند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

بحران در صهیونیسم نقدی است جدی بر اشغال کرانه غربی توسط اسرائیل و تمایل یهودیان آمریکا برای همراهی با این اقدام اسرائیل و از این رهگذر نقدی اساسی بر رفتار دولتمردان هر دو جناح ایالات متحده برای حمایت از اسرائیل به منظور بهره گیری از آن در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری آمریکا وارد می سازد. بینارت در کتابش پیشنهاد می کند تا اسرائیل در پی یک صهیونیسم لیبرال باشد تا بتواند از موجودیت خود و شهروندان یهودی اش حفاظت کند نه اینکه همواره در پی تقویت صهیونیست های دست راست افراطی باشد که از سوی رهبران یهودی در ایالات متحده حمایت و تقویت می شوند که در غیر اینصورت باید شاهد تبدیل شدن اسرائیل به یک کشور دوفاکتو که کاملا در محاصره و تحت فشار قرار گرفته است باشیم.

بحران صهیونیسم نه تنها می تواند برای راستگرایان افراطی اسرائیل نقطه هزیمت باشد بلکه می تواند رویکرد دولتمردان آمریکا را نسبت به دولت یهود در اسرائیل تغییر دهد. بینارت نسل جدید یهودیان آمریکا را خطاب می کند تا از حمایت های کورکورانه از اسرائیل دست بردارند. با اینکه دقیق مشخص نیست این نسل از روشنفکران جوان یهود بتوانند این اصل اساسی در سیاست آمریکا یعنی حمایت از اسرائیل را تغییر دهند اما کتاب بینارت آنها را برای برهم زدن وضعیت موجود تشویق می کند.


100- ثنا سلیم

برای تاکید بر این نکته که آزادی بیان الزاما به معنی توهین به مقدسات نیست

وبلاگ نویس / پاکستان

در سپتامبر سال جاری زمانی که انتشار فیلم ضد اسلامی «بی گناهی مسلمانان»، اعتراضاتی خونبار در سراسر جهان به همراه داشت، اتهام توهین به مقدسات نیز همزمان بالا گرفت. برای مثال در مصر تقاضاهایی به وجود آمد تا در قانون اساسی جدید این کشور بندهایی برای مقابله با توهین به مقدسات گنجانده شود. در پاکستان نیز یک دختر 14 ساله مسیحی با استناد به همین قانون مورد مجازات قرار گرفت که همین مسائل باعث شد تا محدودیت های بیشتری بر اقلیت های مذهبی اعمال شود. در این میان افرادی مانند ثنا سلیم - فعال 25 ساله و وبلاگ نویس - بر آن هستند تا با به راه انداختن یک کمپین خصوصی برای مقابله با این سانسور دولتی تلاش هایی را صورت دهند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (10)

در ماه فوریه بود که پاکستان مشابه سیستمی که چین در محدود کردن سایت های اینترنتی در پیش گرفته است، سیستم فیلترینگ و مسدود کردن سایت های اینترنتی را به صورت جدی پیگیری کرد. سلیم در اعتراض به اعمال محدودیت های اسلام آباد بر فضای مجازی، گروهی ضد سانسور با نام «بلو بهی» (Bolo Behi) را در کراچی تشکیل داده است که به معنی «صدای رسا» می باشد. سلیم به شرکت های بین المللی اعلام کرده است که امکانات ایجاد محدودیت بر شبکه اینترنت را در اختیار پاکستان قرار ندهند.

برخلاف تهدیدها و توهین هایی که در فضای توییتر به گروه وی انجام شد، سلیم و همکارانش از اعتراض خود عقب نشینی نکرده و به دنبال آن هستندتا مساله را از طریق دادگاه پیگیری کنند. در ماه آوریل سال جاری سلیم در وبلاگ خود به یک «منطق مشوش» اشاره کرد و ابراز داشت این چه استدلالی است که یک دولت شهروندانش را در منگنه گذارد که «یا با مایید یا بر ما و هرگونه اعتراضی را خیانت به کشور تفسیر می کند یا اگر در یک کشور اسلامی است، آن را توهین به مقدسات تعبیر کند.» در دنیایی که تاریک اندیشی و تعصب رو به فزونی است وجود عناصری مانند سلیم برای دفاع از آزادی بیان غنیمتی است، گرچه وی حرفی را بر زبان آورد که باب میل ما نباشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج