جاباما
۴۰۶۱۴۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

نقش مترو در فرونشست زمین

رئیس کمیته عمران شورای شهر ابعاد مختلف فرونشست زمین در تهران را تشریح کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس کمیته عمران شورای شهر ابعاد مختلف فرونشست زمین در تهران را تشریح کرد.

اقبال شاکری با اشاره به فرونشست‌های اخیر زمین در شهر تهران و شائبه نقش مترو در این حوادث گفت: خاک تهران به دلیل نوع و جنس بسیار پرریسک است. همچنین به دلیل تاسیسات زیرسطحی زیاد از جمله شبکه آب، گاز و... احتمال بروز حوادث دوچندان است.

وی با بیان اینکه وجود حفره، قنات و چاه‌های خالی در زیر زمین، ریسک فعالیت را افزایش می‌دهند، گفت: اگر قرار باشد در زیر سطح زمین فعالیت عمرانی بزرگی همچون ایجاد مترو انجام شود، باید دستورالعمل‌های متناسب با جنس خاک ارائه شود و مطالعات زمین‌شناسی به روش ژئوفیزیک انجام شود.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در ساخت مترو نباید از روش‌های سنتی، غیرموثر و بدون تحقیق لازم از لحاظ شناخت خاک استفاده شود، گفت: باید مطالعات زمین‌شناسی منطبق بر روش‌های ژئوفیزیک و نه ژئو تکنیک باشد، چراکه روش‌های ژئوتکنیک که در حال حاضر در متروی تهران به کار می‌رود، مشکلات زیرسطحی را نشان نداده و فقط باعث مکانیک خاک و نه شناخت خاک می‌شود.

شاکری با بیان اینکه متاسفانه قرارداد منعقد شده با پیمانکار متناسب با شکل فعالیت‌ها نیست و مشاور طرح مطالعات کافی را انجام نداده، گفت: به علت شکل قرارداد و عدم درخواست کارفرما، مطالعات ژئوفیزیک و لرزه نگاری صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه این مطالعات با فرستادن امواج نفوذی در خاک به طور پیوسته و نه مقطعی باعث شناسایی خاک می‌شود افزود: انجام این مطالعات جزو خدمات مشاور طرح نبوده و در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه مجری طرح خط ۶ و ۷ مترو یکی از بزرگترین پیمانکاران عمرانی کشور است، در پاسخ به این سوال که چرا چنین شرکتی از انجام مطالعات ضروری خودداری کرده است؟ گفت: عدم انجام مطالعات کافی، جزو خطاهای پیمانکار و مشاور است و باید این کوتاهی در سوابق پیمانکار درج شود تا همگان از کارنامه این پیمانکار باخبر شوند.

شاکری با بیان اینکه پس از اتفاقات اخیر مشخص شد که باید نوع قرارداد اصلاح شده و انجام مطالعات ژئو فیزیک و لرزه نگاری در مسیرهای زیرسطحی انجام گیرد، تاکید کرد: بی‌توجهی به شناخت خاک، مشکلات عمده‌ای را ایجاد می‌کند هرچند احتمال دارد در پی ساخت و ساز اتفاقی نیفتد اما آثار فرونشست نقطه‌ای زمین حتی پس از پایان پروژه نیز ممکن است رخ دهد، هرچند حادثه فرونشست پیوسته در میدان قیام خیلی به مترو ربطی ندارد اما باید با انجام مطالعات، شناخت درستی از فضای زیرسطحی به دست می‌آوردیم تا منطبق با جنس خاک، عملیات عمرانی صورت می‌گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      چرا ساخت ایستگاه های باقیمانده مترو اینقدر به کندی پیش میره؟
      مردم منتظر راه اندازی سایر ایستگاه ها هستند
      لطفا زودتر اقدام کنید

    • بدون نام

      مهندس عزی جنابعالی که صاحب علمی هستی که اگه تبلت ولب تاپ شمارا خاموش کنند نمی توانی سخنی برزبان جاری کنی واگر کافی نت به همسایگی شما نباشه قادر نخواهید علم متهورانه اقیانوسی جنابعالی ،یعنی علم امروز دانشگاه که عمق این اقیانوس علمی به اندازه قطز وضخامت پوست پیازه .
      برادرعزیز ژئوفیزیک یعنی تخریب کل تهران ،یعنی ما باید 6الی8ریشتر زلزله مصنوعی ،یعنی انفجار در عمق زمین به وسیله دینامیت که در ابن صورت ما به دست خودمان شهررا تخر یب کنم. حال این علقلانه هست؟ ب ادر شهر تهران با تراکم 1000ساخته شده وزمین کاملا عایق هست و کمتر ار دو میلی متر از نزولات جوی به زمین تزریق میشه وزمبن از اب خالبست ونتیجه یعنی اینکه زمین از عطش دهن باز میکنه واین واقعیت غیر قابل انکار. پس نا پخته حرف نزنید لطفا.
      باتشکر از شبکه خبر رسانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج