۴۱۰۳۷۷
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

جهان از یک سیاه چاله به وجود آمده است

فیزیکدانان شروع جهان هستی را از یک سیاه چاله می دانند. این که جهان از یک سیاه چاله آغاز شده باشد، ممکن است از نظر ریاضی با محدودیت هایی روبرو شده باشد ولی تاکنون دانشمندی نتوانسته است این فرضیه را نقض کند.

وب سایت کلیک: فیزیکدانان شروع جهان هستی را از یک سیاه چاله می دانند. این که جهان از یک سیاه چاله آغاز شده باشد، ممکن است از نظر ریاضی با محدودیت هایی روبرو شده باشد ولی تاکنون دانشمندی نتوانسته است این فرضیه را نقض کند.
جهان از یک سیاه چاله به وجود آمده است

با توجه به یافته های فیزیکدانان از جهان، اگر به عقب برگردیم، تقریبا ۱۳٫۸ بیلیون سال پیش و یا بیشتر، در نهایت به یک تکینی خواهید رسید- یک نقطه فوق العاده متراکم، گرم و دارای انرژی، جایی که قوانین حاکم بر فضا و زمان از کار می افتند.

طبق نظر فیزیکدانان، برخلاف تلاش های فراوان، ما نمی توانیم به گذشته تکینی بنگریم و مشاهده کنیم چه چیزی آغازگر جهان هستی بوده است. اما تنها می توانیم به یک لحظه دیگر در تاریخ جهان پی ببریم، جایی که یک تکینی وجود دارد و آن درون یک سیاه چاله است.البته، این دو رویداد ممکن است نقاط مشترک بیشتری از آنچه شما فکر می کنید داشته باشند.

ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما حداقل از لحاظ ریاضی، دلیلی وجود ندارد که بگوییم بیگ بنگ نتیجه فروپاشی ستاره درون سیاه چاله در یک جهان چهاربعدی متناوب نیست.

اما، در واقع این ایده اولین بار توسط فیزیکدان نظری در موسسه Perimeter و دانشگاه Waterloo در کانادا در سال ۲۰۱۴ مطرح شد و برخلاف تلاش های فیزیکدانان هیچ کس نتوانسته است آن را نفی کند.

بیایید ثانیه ای به عقب برگردیم. آنچه ما درباره بیگ بنگ می دانیم چنین است؛ بلافاصله بعد از تکینی جهان هستی شروع به گسترش یافتن کرده است. قبل از کم کردن سرعت و گسترش یافتن تدریجی، در کسری از ثانیه، یک دوره سریع تورم را تحمل کرده است و افزایش اندازه در حدود ۱۰۲۶ را داشته است.

آنچه درباره سیاه چاله­ ها می دانیم این است که در جهان سه بعدی ما سیاه چاله ها یک افق رویداد دوبعدی را ایجاد می کنند که اساسا بدان معناست که آن­ها در یک مرز دوبعدی قرار می­ گیرند و این نقطه بدون بازگشت برای ماده را نشان می ­دهد.

در زیر نمایش مصور زیر آنچه که ممکن است رخ داده باشد، دیده می شود.

جهان از یک سیاه چاله به وجود آمده است

نقطه اشتراک سیاه چاله ­ها و بیگ بنگ این است که آن­ها تنها دو تکینی هستند که ما در جهان می دانیم. (نقطه تکینی اساسا جایی است که قوانین حاکم بر جهان آنجا دیگر کار نمی­ کند.)

طبق دانش ما، جهان ما تحت تاثیر دو مجموعه از قوانین است: مکانیک کوانتوم برای همه مواد کوچک مانند ذرات و نسبیت عام برای همه مواد بزرگ­تر مانند ستاره ­ها، سیاره­ ها و من و شما.

سیاه چاله ­ها با این قوانین تناقض دارند، زیرا افق های رویداد آن ها بزرگ­تر از آن است که بتوانند به وسیله رفتار ذرات درون آن توضیح داده شوند.

واقعیت این است که آنچه از قوانین فیزیک می­دانیم در تکینی از کار می­افتند. اگر بخواهیم همواره آن را به درستی توصیف کنیم باید یک نوع اتحاد بین نظریه کوانتوم با نسبیت عام در نظر گرفته شود و باید نظریه کوانتوم جاذبه بکار گرفته شود.

با این وجود ما نظریه "همه چیز" را نداریم، بنابراین یافته ­های ما از سیاه چاله ­ها در نقطه تکینی خاتمه می­ یابد همان­طور که یافته ­های ما از جهان در آنجا خاتمه می ­یابد. همچنین ممکن است جهان ما از تکینی یک سیاه چاله خیلی بزرگتر به وجود آمده باشد. یا اینکه ممکن است جهان هستی یک بسته بندی سه بعدی اطراف افق رویداد جهان دیگری باشد.

در این سناریو جهان ما زمانی آغاز می ­شود که یک ستاره در یک جهان چهاربعدی درون یک سیاه چاله فروپاشی می ­کند. صحبت در این ­باره به طور ریاضی دارای محدودیت هایی است.

در حالی که ما نمی­ توانیم آنچه که در یک تکینی سیاه چاله اتفاق می ­افتد را محاسبه کنیم، تنها قادر هستیم رویدادی که روی مرزهای افق اتفاق می ­افتد را محاسبه کنیم و این به خوبی با آنچه در تولد جهان اتفاق افتاده، مطابقت دارد.

هنگامی که برای اولین بار سیاهچاله شکل گرفت، به واسطه اینکه هسته ستاره از درون منفجر شد و فروپاشی رخ داد، برای اولین بار افق رویداد پدید آمد، سپس به سرعت گسترش یافت و این گسترش در فضا ادامه یافت و مواد بیشتری درون آن سقوط کردند.

اگر یک چهارچوب شبکه بندی شده دوبعدی را برای آن در نظر بگیرید، پی می­ برید که این رویداد در جاهایی که خط ­های شبکه به هم نزدیک هستند، ایجاد می ­شود و به سرعت گسترش می ­یابند و سیاه چاله را تشکیل می ­دهند و سپس آهسته تر گسترش می ­یابند و حین آن ماده با آهنگ بسیار پایین ­تر درون آن سقوط می یابد. این رویداد حداقل به طور مفهومی با آنچه از گسترش جهان سه­ بعدی مشاهده می­کنیم، مطابقت دارد.

البته این ایده کلی تا زمانی که ما راه ­هایی قابل اندازه­گیری برای ادغام قوانین مکانیک کوانتوم و نسبیت عام را داشته باشیم و تنها گذشته تکینی را نظاره­ گر باشیم، به صورت یک فرضیه باقی می ­ماند.

اما تا آن زمان بهترین چیزی که می توانیم درباره جهان هستی در نظر بگیریم چنین است، براساس این مفاهیم، دلیلی وجود ندارد که در هر زمان که سیاه چاله ­ها متولد شده اند، جهان ما نتوانسته باشد نوع کاملا جدیدی از دو جهان دو بعدی را ایجاد کند. اگرچه احمقانه به نظر می­رسد ولی ممکن است.

ما نمی ­توانیم منتظر بمانیم تا سرانجام نظریه "همه چیز" را بدست آوریم، بنابرین باید بعضی از این ایده ­های بزرگ را امتحان کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من كه سردرنياوردم!؟هركس فهميد ،توضيح ساده بده

    • فاطمه

      منزه است خدایی که جهان را در شش روز بیافرید . آنگاه به آفرینش عرش پرداخت ...
      همه چیز در قرآن شرح داده شده . افسوس که بشر هنوز به دنبال دلیل و مدرک میگردد و از این گنجینه کامل غافل مانده !

    • فاطمه

      توضیح نسبتا ساده تر :
      طبق نظريات جديد علمي، فضاي سه بعدي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم، يك فضاي خميده است؛ به طوري كه اگر سفينه‌اي از يك نقطه شروع به حركت كند و به زعم خودش در راستاي يك خط راست حركت نمايد، سرانجام به نقطه شروع حركتش خواهد رسيد.
      بنابراين در مقايسه با سطح يك كره كه يك سطح دو بعدي بسته‌اي است كه در جهت بعد سوم خم شده است، مي‌توان گفت جهان سه بعدي ما پوسته يك كره چهار بعدي است. به عبارت ديگر جهان ما يك جهان سه بعدي است كه در جهت بعد چهار خم شده است.
      حركت در بعد چهارم نتايج جالبي در بر خواهد داشت: نظير امكان خروج از زندان بدون گذشتن از در يا ديوار، عبور از كوه بدون رفتن بالاي آن و يا تونل زدن، نزديك كردن راهها، پشت و رو كردن يك موجود، توجيه ماهيت دو گانه موج ـ ذره و…

    • پپه

      ب بیان ساده مهم اینه که ما هر جوری ب وجود اومدیم الان روی کره زمینیم پس بهتره خرافات رو بزاریم کنار مثل ادم فکر کنیم وگرنه همونطور بی مصرف و با عقل ناقص از دنیا میریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج