۴۱۱۸۲۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

۳۰ راه ساده حمایت از زمین و محیط زیست

زمین واسه ماست؛ چرا خرابش می کنیم

حمایت از محیط زیست کار دشواری نیست! برخی کارهای ساده و کوچک مثل خاموش کردن تلویزیون یا تمیزکردن یخچال می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

ماهنامه سلامانه - محمدرضا مقصودی: حمایت از محیط زیست کار دشواری نیست! برخی کارهای ساده و کوچک مثل خاموش کردن تلویزیون یا تمیزکردن یخچال می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. در این مطلب ۳۰ راه ساده را به شما معرفی می کنیم که در خانه، محل کار، هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حتی در باغچه خانه می تواند برای داشتن محیط زیستی پاک و سالم کارساز باشد.

۱۰ تکنیک حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در خانه:

1- هر 3 ماه یک بار یخچال و فریزر را یخ زدایی کنید. یک لایه 4 میلی متری یخ، مصرف برق را 2 برابر افزایش می دهد!

۲- محصولات شوینده خانگی مثل مایع ظرفشویی، شامپو و صابون های مایع را با مقدار کمی آب رقیق کنید. در این شرایط میزان مصرف این مواد کاهش می یابد و در عین حال همچنان موثر خواهندبود!

3- جلوی نشت آب را بگیرید! وقتی شیر آبی چکه می کند یعنی روزانه 120 لیتر آب به هدر می رود.
زمین واسه ماست؛ چرا خرابش می کنیم

4- ظروف را با آب سرد بشویید! 80 درصد برق مصرفی در خانه ها برای گرم کردن آب در ماشین های ظرفشویی و لباسشویی استفاده می شود.

۵- برای پخت و پز به جای استفاده از وسایل برقی مثل پلوپز از گاز طبیعی استفاده کنید.

6- هنگام پخت غذا، درب قابلمه و ماهیتابه را ببندید. به این ترتیب زمان پخت و پز کوتاه تر می شود و در صرف انرژی صرفه جویی می کنید!

۷- هنگامی که از وسایل الکترونیکی استفاده نمی کنید دکمه خاموش آنها را بزنید. وقتی این دستگاه ها در حالت sleep قرار می گیرند همچنان ۱۰ درصد مصرف برق دارند.

8- هنگام خروج از خانه برق ها را خاموش کنید. وقتی برق 3 اتاق در طول شب روشن باشد مساوی با یک یخچال برقی، انرژی مصرف می شود!

۹- با نصب پنجره های دوجداره ۱۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. استفاده از پرده جلوی پنجره نیز از گرم شدن خانه در فصل گرم سال و سرد شدن در زمستان پیشگیری می کند!

10- از انرژی خورشیدی بهره ببرید. برخی پنل های خورشیدی می تواند 50 درصد آب و حرارت گرمایشی مورد نیاز یک خانه را تامین کنند.

10 تکنیک برای حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی هنگام خرید

۱۱- به بسته بندی محصولات توجه داشته باشید و تا جای ممکن از محصولاتی که به صورت فله عرضه می شوند مانند پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، ماکارونی و... استفاده کنید. هر چه این نوع محصولات را به صورت فله تهیه کنید میزان ضایعات ناشی از آن ها کمتر خواهدبود.

12- به جای بسته بندی های پلاستیکی محصولاتی را تهیه کنید که بسته بندی آنها از جنس شیشه، فلز یا کاغذ است. این مواد قابل بازیافت هستند.
زمین واسه ماست؛ چرا خرابش می کنیم

13- به جای مایع لباسشویی از پودر لباسشویی استفاده کنید. میزان مواد شیمیایی آلاینده زمین در پودر لباسشویی 3 برابر کمتر از میزان آن در مایع لباسشویی است.

۱۴- از میوه و سبزیجات فصلی که نیاز به نگهداری خاص ندارند استفاده کنید. برای نگهداری محصولات انباری یا سردخانه ای به مواد شیمیایی نیاز است.

15- از محصولات محلی استفاده کنید تا میزان حمل و نقل کالا و مسلما ترافیک کمتر شود!

۱۶- وقتی محصولی را می خرید به برچسب یا لیبل «قابل بازیافت» دقت داشته باشید! به این ترتیب شرکت ها تشویق می شوند بسته بندی های قابل بازیافت داشته باشند!

17- به برچسب انرژی لوازم خانگی و لامپ ها توجه کنید. داشتن برچسب A به معنی اقتصادی تر بودن آن کالا و کم صرف تر بودنش است.

۱۸- وقتی به خرید می روید از ساک های بزرگ استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از کیسه های پلاستیکی که قابل بازیافت نیست ندارید!

19- سعی کنید باتری های قابل شارژ مجدد تهیه کنید.

۲۰- هنگام خرید یک محصول یا دستگاه به طول عمر دستگاه و امکان تعمیر آن توجه کنید. محصولات ارزان معمولا عمر کوتاه تری دارند و زباله های جدید محسوب می شوند!

۱۰ تکنیک حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در استفاده از وسایل نقلیه

21- به طور منظم وضعیت خودروی خود را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر باد لاستیک ها کم باشد باعث اصطکاک بیشتر و فرسایش سریع تر تایر شده و میزان مصرف سوخت را هم بالا می برد!

۲۲- هنگام رانندگی به سرعت خود توجه داشته باشید. سرعت را مرتبا کم و زیاد نکنید. گاز دادن و ترمز کردن های متناوب باعث افزاش ۴۰ درصدی مصرف سوخت و آلودگی بیشتر می شود.
زمین واسه ماست؛ چرا خرابش می کنیم

۲۳- به جای اتومبیل از مترو استفاده کنید. سرعت مترو در شهرهای بزرگ بیش از سرعت اتومبیل است! آلودگی آن هم به نسبت کمتر است!

24- برای سفرهای کمتر از 2 کیلومتر از اتومبیل استفاده نکنید.

۲۵- اگر قرار است وسایلی را جابجا کنید به جای بار کردن آنها روی سقف ماشین از وانت استفاده کنید. در این شرایط سوخت کمتری مصرف می شود.

26- اتومبیل های سبک و کارآمد را انتخاب کنید، از میان اتومبیل ها برندهایی که کم آلاینده تر هستند ارجح ترند!

۲۷- برای رفتن به مسافرت، محل کار یا مدرسه با دوستانتان هماهنگ باشید. به جای ۲ اتومبیل می توانید از یک اتومبیل برای این منظور استفاده کنید.

28- مراقب ضایعات سمی مثل روغن ماشین یا اسید باتری باشید. یک لیتر روغن ماشین وقتی وارد فاضلاب می شود یک میلیون لیتر آب را آلوده می کند. این نوع محصولات را در ظروف جدا ریخته و به مراکز بازیافت تحویل دهید!

۲۹- تا جای ممکن به جای سفر با هواپیما قطار را انتخاب کنید. قطارهای سریع السیر انتخاب های کم آلاینده بهتری هستند.

30- به جای استفاده از اتومبیل شخصی، حمل و نقل عمومی را ترجیح دهید. یک اتومبیل 10 تا 20 برابر یک اتوبوس برای هر فرد هوا را آلوده می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج