جاباما
۴۱۶۵۷۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

واکنش بازار خودرو به نوبرانه‌های خارجی

در شرایطی که بازار خودرو کشور (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) این روزها در رکود به‌سر می‌برد، ورود مدل‌های ۲۰۱۷ از یک سو و کمبود عرضه از سوی دیگر، سبب افزایش قیمت در بازار شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایطی که بازار خودرو کشور (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) این روزها در رکود به‌سر می‌برد، ورود مدل‌های ۲۰۱۷ از یک سو و کمبود عرضه از سوی دیگر، سبب افزایش قیمت در بازار شده است.
بنابر گفته فعالان بازار، طی یکی دو هفته گذشته انواع مدل‌های جدید (۲۰۱۷) خودروهای خارجی وارد کشور شده که در مقایسه با مدل‌های ۲۰۱۶ چند میلیون تومان گران‌تر هستند. معمولا ورود خودروهای ۲۰۱۷ به ایران هر ساله در همین مقطع زمانی آغاز و انواع برندها به تدریج محصولات جدیدشان را به بازار کشور عرضه می‌کنند.

با توجه به تفاوت‌های ظاهری و گاهی فنی، مدل‌های جدید همواره با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند و حتی بازارشان تا مدتی با حباب قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند. «حباب قیمتی» البته موضوعی عادی در بازار خودرو ایران به شمار می‌رود و گاهی دامان داخلی‌ها را می‌گیرد و گاهی هم روی شانه وارداتی‌ها می‌نشیند.اما عرضه خودروهای 2017 به ایران در حالی آغاز شده که این روزها بحث بر سر ممنوعیت واردات برخی خودروهای خاص بالا گرفته است. بر این اساس، علاوه‌بر خودروهای برندآمریکایی، خودروهای متعلق به سایر شرکت‌ها و ساخته شده در این کشور نیز اجازه ورود به ایران را ندارند.
از جمله این خودروها می‌توان به تویوتا کمری هیبرید و انواع مدل‌های هوندا و بی‌ام‌دبلیو‌های شاسی‌بلند اشاره کرد.هرچند با ورود مدل‌های 2017 ، خودروهای 2016 با افت قیمت مواجه می‌شوند، با این حال به‌نظر می‌رسد این داستان در مورد خودروهای ممنوعه، وارونه است.به‌عبارت بهتر، خودروهایی که واردات شان متوقف شده، چون فاقد مدل‌های جدید در بازار هستند، احتمال افزایش قیمت شان وجود دارد، حال آنکه سایر خودروها در اثر ورود مدل‌های جدید، با نزول قیمت مواجه می‌شوند.

گپ قیمتی خودروهای وارداتی

به بازار برویم و ببینیم اوضاع و احوال قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به چه شکل است.ابتدا از وارداتی‌ها شروع کنیم که این روزها مشتریان با افزایش قیمت در این بازار مواجه‌اند. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر اختلاف قیمتی تا مرز ۲۵ میلیون تومان بین مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ خودروهای خارجی در ایران به چشم می‌آید. بر این اساس، هم‌اکنون سانتافه ۲۰۱۷ قیمتی برابر با ۲۲۷ میلیون تومان دارد و این در حالی است که مدل ۲۰۱۶ آن را می‌توان با ۲۱۷ میلیون تومان خرید.
همچنین قیمت توسان جدید ۱۹۵ میلیون تومان تعیین شده که در مقایسه با مدل ۲۰۱۶ حدود ۱۵ میلیون تومان گران‌تر است. در بین دیگر خودروهای وارداتی، اپتیمای ۲۰۱۷ قیمتی برابر با ۲۰۵ میلیون تومان دارد، حال آنکه مدل قبلی اش ۲۵ میلیون تومان ارزان‌تر به مشتریان عرضه می‌شود. از بازار سراتو نیز خبر می‌رسد که مدل ۲۰۱۷ آن قیمتی برابر با ۱۴۷ میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد مدل جدید حدود ۸ میلیون تومان گران‌تر از سراتوی ۲۰۱۶ عرضه شده است. فعالان بازار بر این باورند که مدل‌های ۲۰۱۶ با افت قیمت (شاید در حد دو سه میلیون تومان) مواجه خواهند شد و ازآن سو بعید است قیمت ۲۰۱۷‌ها بالاتر از اینکه هست، برود.

افزایش قیمت برخی داخلی‌ها

چرخی اما در بازار خودروهای داخلی بزنیم و ببینیم قیمت انواع خودرو در این بازار چه تغییراتی را به خود دیده است.بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری برخی خودروهای تولید داخل، با افزایش قیمت مواجه شده و برخی نیز ثابت مانده‌اند.بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۹میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت یک میلیون تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. این افزایش قیمت دامان ۲۰۶ تیپ ۲ را نیز گرفته، به نحوی که این محصول در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
بنابراین تیپ ۲ حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان افزایش قیمت را به خود می‌بیند.از سوی دیگر اما پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز این هفته را با افزایش قیمت پشت سر گذاشت، به نحوی که ۹۰۰ هزار تومان به قیمت آن اضافه شد. فعالان بازار در مورد سمند نیز از افزایش قیمت آن صحبت به میان آورده و تاکید می‌کنند که قیمت مدل EF۷ در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان است. در بین دیگر خودرو‌های داخلی اما رانا بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تیبا هم در حال حاضر قیمتی معادل ۲۵ میلیون تومان در بازار دارد.
فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از کاهش قیمت اندک یکی از مدل‌های آن می‌دهند. بر این اساس، پراید ۱۳۲ با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.با این حال مدل ۱۳۱ همچنان ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تغییری را به خود ندیده است. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰ مدل پارس خودرو قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و مدل اتومات نیز ۴۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز با قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود و مدل‌هاچ بک تندر یعنی ساندرو نیز ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مدل اتومات و ۴۷ میلیون تومان در مدل دنده‌ای قیمت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پول مردم را بخاطر تولید اشغال های ایران خودرو وسایپا هدر میدهیم
      وبطور کاذب قیمت خارجی ها را بالا نگه میداریم
      ایا حق مردم این است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج