۴۱۷۲۳۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

معاون پژوهشی موسسه ندا:

سعد حریری گزینه ای جز حزب الله را پیش رو ندارد

به اعتقاد معاون پژوهشی موسسه ندا، تنها گزینه پیش روی سعد حریری توافق با حزب‌الله است زیرا المستقبل به رهبری حریری و حزب‌الله هر دو در تداوم یا انقطاع فعالیتهای کابینه و دولت حق وتو دارند.

خبرگزاری تسنیم: «سلمان رضوی»، معاون پژوهشی موسسه ندا و سردبیر فصلنامه مطالعات فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص موج خشم و نگرانی رژیم صهیونیستی از انتخاب میشل عون به‌ عنوان رئیس‌جمهور آینده لبنان و راههای نفوذ این رژیم در ساختار سیاسی لبنان، با بیان ضرورت همگرایی جریان المستقبل با حزب‌الله خاطرنشان کرد: صحنه لبنان به جهت سیاسی بعد از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر وقت دچار یک دوگانگی و انشقاق جدی شد و ساختار و گروه‌های سیاسی این کشور به دو جناح ۸ مارس و ۱۴ مارس تقسیم شدند.

وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان نماینده شاخص ۸ مارسی‌ها محسوب می‌شود، یادآوری کرد: ۱۴ مارسی‌ها شامل المستقبل به رهبری سعد حریری، حامیان داخلی و عربستان به‌ عنوان حامی اصلی خارجی هستند. طبیعتاً به خاطر قرابت عربستان به رژیم صهیونیستی، این رژیم به دنبال حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از جناح ۱۴ مارسی‌ها در مقابل جناح مقاومت، حزب‌الله لبنان است.

معاون پژوهشی موسسه ندا با توجه به راه‌های نفوذ تل آویو بر بیروت تأکید کرد: عربستان سعودی طی یک سال اخیر گام‌های جدی برای نزدیکی با رژیم صهیونیستی برداشته است؛ لذا ریاض یکی از طرق تأثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر دولت لبنان است. رژیم صهیونیستی از سوی سمیر جعجع و ولید جنبلاط نیز می‌تواند بر ساختار سیاسی لبنان نفوذ کند. سعد حریری و گروه‌های کوچک‌تر وابسته به وی نیز می‌توانند برای نفوذ رژیم صهیونیستی به کار روند.

وی با اشاره به جاسوس‌های صهیونیست‌ها در لبنان یادآوری کرد: آنها نیز جدای از گروه‌های گفته‌ شده در این کشور حضور داشته‌اند. تعداد فراوانی از این جاسوسان طی سال‌های اخیر از سوی ارتش لبنان و نیروهای اطلاعاتی حزب‌الله دستگیرشده‌اند. با این‌ حال همچنان آن‌ها در این کشور حضور دارند.

سردبیر فصلنامه مطالعات فلسطین فشارهای ایالات‌ متحده آمریکا بر دولت لبنان را نیز از جمله راه‌های دیگر نفوذ رژیم صهیونیستی بر لبنان خواند و افزود: با این‌ حال واقعیت این است که اگر سعد حریری و حزب‌الله به‌ عنوان دو جناح اصلی در داخل لبنان با یکدیگر توافق به عمل‌ آورند، نتیجه قطعی حاصل خواهد شد. همان‌گونه که توافق دو طرف برای ریاست جمهوری میشل عون به نتیجه رسید، آنها در مسائل دیگر نیز می‌توانند به توافق دست یابند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا علی‌رغم قرابتهای جریان المستقبل با عربستان، امکان همگرایی بیشتر این جریان با حزب‌الله همچون انتخاب رئیس‌جمهور وجود دارد؟» گفت: با تنفس در فضای لبنان باید پذیرفت که گرچه سعد حریری تحت نفوذ عربستان سعودی است؛ اما در هر صورت لبنانی است. اگر جریان سعد حریری به دنبال اکثریت آراء در انتخابات آتی است، باید نگاهی به مردم خود داشته باشد و آن‌ها را راضی نگه دارد. این جریان در تصمیمات خود باید منافع ملی لبنان را نیز در نظر گیرد.

رضوی مناسبات ریاض با لبنان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: مشکلات عربستان در عرصه اقتصادی موجب لغو کمک‌های این کشور به دولت و ارتش لبنان شده است. ریاض با سیاست‌های ناشی از عصبانیت مشکلاتی را برای خود در عرصه منطقه‌ای چون سوریه، عراق و یمن ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر کاهش کمک‌های ریاض به حریری گفت: به نظر می‌رسد سعد حریری نیز متوجه شده که عربستان در چاله‌ای که برای کشورهای منطقه کنده، گرفتار شده است. در نتیجه سعد حریری دیگر همچون گذشته نمی‌تواند بر کمک‌های عربستان حساب باز کند؛ لذا تأثیر و نفوذ عربستان بر سعد حریری کاسته شده است. این موضوع بالاجبار حریری را به سمتی سوق داده است که مشکل فقدان رئیس‌جمهور در لبنان را به نحوی به سرانجام رساند.

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تنها گزینه پیش روی سعد حریری را توافق با حزب‌الله دانست و تأکید کرد: حال میزان همکاری آن‌ها بعد از این امری دوجانبه است. المستقبل به رهبری حریری و حزب‌الله هر دو در تداوم یا انقطاع فعالیتهای کابینه و دولت حق وتو دارند. اگر طرفین بالاجبار با یکدیگر همکاری داشته باشند، دولت می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما اگر هریک از آن‌ها شانه خالی کنند، وضعیت بخش‌های دیگر نیز همچون ریاست جمهوری در دو سال گذشته خواهد بود.

وی با ارزیابی فضای آینده در لبنان اشاره داشت: البته وضعیت آتی چندان آرمانی نخواهد بود. طبیعتاً هر کدام از دو طرف اهداف و آرمان‌های نسبتاً متفاوت و اختلافاتی با یکدیگر دارند. به‌ عنوان نمونه نوع نگاه‌های سیاسی طرفین به کشورهای منطقه از جمله جبهه مقاومت و جناح سازش‌کار منطقه خصوصاً رژیم صهیونیستی متفاوت است؛ اما به نظر می‌رسد که دو طرف از عقلانیتی برخوردار هستند تا برای حفظ منافع ملی لبنان بر اشتراکات یکدیگر سرمایه‌گذاری کنند و حتی‌الامکان مشکلات را بکاهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج