۴۱۷۶۶۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تیم هایی که به قلب تاریخ رفتند

تیم هایی در ادوار مختلف با ارائه نمایش های به یادماندنی، فصل نوینی را در تاریخ فوتبال رقم زده اند و وب سایت فورفورتو، ۵۰ تیم برتر برتر همه ادوار را انتخاب کرده است.

ورزش سه: وب سایت معتبر فورفورتو، اقدام به تهیه لیست ۵۰ تیم قدرتمند با عملکردی درخشان و به یادماندنی در تاریخ فوتبال داشته است که در ادامه ماحصل این رده بندی را خواهیم دید:

۱- آژاکس - ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۳

معبد ستارگان فوتبال هلند در دهه ۷۰، علاوه بر فتح جام های فراوان، توانست فوتبالی زیبا و مدرن را به نمایش بگذارد. رینوس میشل، سرمربی نوآور این باشگاه با ارائه سیستم ۳-۳-۴ و فوتبالی مبتنی بر تغییر پست بازیکنان و کار گروهی، موفق با ساختن تاریخی به یاد ماندنی در فوتبال هلند و باشگاه آژاکس شد که "توتال فوتبال" لقب گرفت.

زمانی که رینوس میشل در سال ۱۹۷۱ به بارسلونا پیوست، اسفتان کواکس هدایت این تیم را به عهده گرفت که فلسفه ای مبتنی بر آزادی بازیکنان در فاز هجومی داشت.

یوهان کرویف، رهبر ارکستر بی نظیر آژاکس در آن سالها بود و یوهان نیسکنز در خط میانی، درخششی بی بدیل را از خود به نمایش می گذاشت. آری هان و گری مورن نظمی قابل توجه را در خط میانی حاکم کرده بودند و حتی انتخاب هاینز به عنوان سنگربان نیز بر مبنای توانایی او بر ارائه بازی با پا بود.

تا سالها بعد، بسیاری از تیم های بزرگ مانند میلان دهه ۹۰ یا بارسلونای هزاره سوم سعی کردند رگه هایی از این فوتبال که منتج به سه قهرمانی پیاپی در دهه ۷۰ در جام باشگاه های اروپا شد را به نمایش بگذارند و آژاکس با رقص فوتبال یوهان کرویف را شاید می توان بهترین تیم همه ادوار قلمداد کرد.

۲- برزیل - جام جهانی ۱۹۷۰

سلسانو تا قبل از جام جهانی ۱۹۷۰ با ستارگانی مثل گارینشا و په له، دوران باشکوهی را پشت سر گذاشته بود که منتج به دو قهرمانی در جام های جهانی ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ شد اما برزیل ۱۹۷۰ را می توان درخشان ترین تیم آن مقطع از تاریخ پرافتخار برزیل قلمداد کرد.

فوتبال سرگرم کنده و زیبای برزیل آن دوران بر این پایه بنا شده بود که "اگر حریف ۴ گل بزند، ما ۵ گل به ثمر می رسانیم". دیدن لذت جادوی برزیلی ها در اولین مقطع ورود تلویزیون رنگی به خانه ها دو چندان شده بود و در حالیکه در آن مقطع صحبت از بازنشستگی په له نیز بود، تیم رویایی زاگالو با درخشش توستائو، جرزینیو، کارلوس آلبرتو و بسیاری ستارگان دیگر، سومین قهرمانی تاریخ و فتح همیشگی جام "ژول ریمه" را برای تاریخ پرافتخار سلسائو به ارمغان آوردند.

البته قهرمانی مقتدرانه برزیل تنها مرهون درخشش په له نبود و جرزینیو با زدن ۷ گل، رولینو، جرسون و کارلوس آلبرتو و بسیاری از ستارگان دیگر، فوتبالی به یادماندنی و پیروزی هایی مقتدرانه را به ثبت رساندند که برتری ۴ گله در فینال برابر ایتالیایی قدرتمند آن مقطع را می توان گل سرسبد نمایش های به یادماندنی برزیل خطاب کرد. البته تیم زاگالو از لحاظ عملکرد دفاعی عاری از اشتباه نبود اما بی شک برزیل آن مقطع را می توان در بین بهترین تیم های تاریخ قرار داد.

۳- میلان - ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱

پرافتخارترین نمایند آتزوری در رقابت های برون مرزی با ۷ عنوان قهرمانی در اروپا، در دهه ۶۰ و ۷۰ تنها موفق به کسب ۶ اسکودتو شد اما سال ۱۹۹۲، آنها موفق شدند قهرمانی در ایتالیا را بدون حتی یک شست تجربه کنند و ۲ سال بعد و در فینال ۹۴، در دیداری یک طرفه بارسلونا را با ۴ گل در فینال مغلوب کردند.

سبک زیبا و هیجان انگیز فوتبال میلان در آن فصول غرابتی با افکار خسته کننده و حوصله سربر سنتی فوتبال ایتالیا نداشت و همین روش بازی پایه گذار فصلی به یادماندنی در تاریخ روسونری شد.

در سال ۱۹۸۶، برلوسکونی تا آستانه ورشکستگی پیش رفت و میلان سالهای بدی را از سر می گذراند اما با استخدام آریگو ساکی از پارما، همه چیز تغییر کرد. کیمیاگری رود گولیت، فرانک رایکارد و مارکو فان باستن، روزهایی فراتر از تصور را برای هواداران میلان رقم می زد و مدافعانی مانند فرانکو بارزی و پائولو مالدینی، دژی رسوخ ناپذیر را در فاز تدافعی میلانی ها تشکیل داده بودند.

فوتبال انعطاف پذیر و بر پایه سیستم ۲-۴-۴، باعث شد میلان از لحاط تکنیکی و تاکتیکی در صدر قرار گرفته و سرمربی وقت این تیم معتقد بود حتی با یک بازیکن هم آنها به سوی اهدافشان حرکت می کنند. علیرغم کسب موفقیت های زیاد در اروپا، آن میلان تنها یک بار فاتح سری آ شد که البته با حضور مارادونا و کاره کا در ناپولی و مثلث مخوف ژرمن ها در اینتر خیلی هم عجیب نبود.

۴- رئال مادرید - ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰

بعد از پیروزی رئال مادرید در فینال جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۶۰ برابر فرانکفورت با ۷ گل، جیمی گریوز، بازیکن تیم ملی انگلیس اعتراف کرد بازیکنان این تیم در هتل، این دیدار را با دهانی باز نگاه می کردند و قادر به درک آن چیزی که می دیدند نبودند.

ژوست فونتین، ستاره فوتبال فرانسه در در جام جهانی ۱۹۵۰ که موفق به زدن ۱۳ گل شد معتقد بود بعد از برزیل، آنها بهترین تیم همه ادوار بودند و مت بابسلی اعتراف کرد که دی استفانو با توپ فوتبال قادر به انجام هر کاری می باشد.

ستارگانی مانند آلفردو دی استفانو، فرانس پوشکاش، ریموند کوپا و پاکو خنتو، پایه های به وجود آمدن یکی از بهترین و پرافتهخارترین تیم های تاریخ فوتبال را تشکیل می دادند که موفق شدند ۵ بار متوالی فاتح جام باشگاه های اروپا شوند و نقش پررنگی در ویترین تماشایی افتخارات لوس بلانکوس ایفا کنند.

سر الکس فرگوسن معتقد بود رئال مادرید آن مقطع با خرید ستارگان فوتبال دنیا از کشورهای مختلف، ارائه یک سبک خاص فوتبال و فتح متوالی جام های رنگارنگ، معمار مفهوم جدیدی از فوتبال مدرن بود و شاید شکوه و عظمت همیشگی کهکشانی ها در بازار نقل و انتقالات را مدیون تفکری برگرفته از همان دوران به یاد ماندنی باشند.

۵- بارسلونا - ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱

بعد از انتصاب گواردیولا به عنوان سرمربی بارسلونا، او خطاب به هواداران خواست تا کمربندهای خود را محکم ببندند زیرا قرار است از دیدن فوتبال بارسلونا لذت ببرند. این پیش بینی هرگز اشتباه نبود و گواردیولا در آن مقطع معمار بازنویسی روش ۳-۳-۴ و فوتبالی بی بدیل با برند تیکی تاکا شد.

ژاوی در توصیف آن دوران، گواردیولا را ناجی بارسلونا و راس هرمی می داند که بر همه چیز در بارسلونا مسلط بود. دنی آلوز نیز در توصیف گواردیولا گفته بود که اگر او از من بخواهد خودم را از طبقه سوم ورزشگاه نیوکمپ پرت کنم، قطعا می دانستم که تفکر درستی در پس این تصمیم قرار گرفته است.

دوران باشکوه و بی بدیل بلوگرانا با فرمانروایی لیونل مسی و هدایت گواردیولا، باعث فتح شش گانه فراموش نشدنی در اولین فصل صدارت پپ بود. در پایان فصل ۲۰۱۲، مسی در ۲۱۸ بازی موفق به زدن ۲۳۳ گل شده بود و آندرس اینیستا در میانه مدان همانند پیکاسو در حال نقش آفرینی در شاخه هنر فوتبال بود. بارسلونا طی چند سال هدایت گواردیولا به همه افتخارات تیمی و فردی دست یافت و برگی زرین را در تاریخ این باشگاه پرهوادار رقم زد که بسیاری این بارسلونا را شاکله اصلی رقم زدن بهترین دوره تاریخ فوتبال اسپانیا و فتح جام جهانی ۲۰۱۰ نیز می دانند.

لرزش دست سرالکس فرگوسن بعد از شکست ۱-۳ یونایتدها در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۱ موید آن بود که هیچ راهکاری برای متوقف کردن این بارسا که خورخه والدانو، آنها را نسل معجزه آسایی خطاب کرده بود، وجود ندارد.

اگر شعار معروف باشگاه کاتالانی " فراتر از یک باشگاه" است، بارسلونای آن دوران را باید "فراتر از یک تیم خطاب" کرد.

۶ - لیورپول - ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۴

۷ - اسپانیا - ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

۸ - اینتر میلان - ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷

۹ - سانتوس - ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۸

۱۰ - مجارستان - ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶

۱۱ - بنفیکا - ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸

۱۲ - بایرن مونیخ - ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۶

۱۳ - تورینو - ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹

۱۴ - سلتیک - ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۴

۱۵ - منچستریونایتد - ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱

۱۶ - آلمان غربی - ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶

۱۷ - ایندپندنته - ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵

۱۸ - یوونتوس - ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶

۱۹ - هلند - ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸

۲۰ - دینامو کیف - ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷

۲۱ - بارسلونا - ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴

۲۲ - استودیانتس - ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱

۲۳ - بوکاجونیوز - ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳

۲۴ - پریستون نورث اند - ۱۸۸۸ تا ۱۸۸۹

۲۵ - یوونتوس - ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸

۲۶ - مونشن گلادباخ - ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹

۲۷ - فرانسه - ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰

۲۸ - هانود بوداپست - ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵

۲۹ - ناتینگهام فارست - ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰

۳۰ - فلامینگو - ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳

۳۱ - اتریش - ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۶

۳۲ - رئال مادرید - ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰

۳۳ - ریورپلاته - ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۷

۳۴ - آیندهوون - ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹

۳۵ - فرانسه - ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶

۳۶ - فاینورد - ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱

۳۷ - منچستریونایتد - ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸

۳۸ - برزیل - ۱۹۸۲

۳۹ - آژاکس - ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶

۴۰ - آرسنال - ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵

۴۱ - لیدزیونایتد - ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵

۴۲ - استوا بخارست - ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹

۴۳ - تاتنهام - ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲

۴۴ - آرسنال - ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴

۴۵ - مارسی - ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳

۴۶ - هامبورگ - ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳

۴۷ - وولورهمپتون - ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰

۴۸ - چلسی - ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶

۴۹ - سنت اتین - ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷

۵۰ - لسترسیتی - ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج