جاباما
۴۲۰۹۳۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تامین آب آشامیدنی ۵ هزار روستا با تانکر

وزیر نیرو گفت: آب آشامیدنی ۵ هزار روستای کشور به دلیل بروز خشکسالی و کاهش بارندگی ها، هم اکنون با تانکر تامین می شود.

خبرگزاری ایرنا: وزیر نیرو گفت: آب آشامیدنی ۵ هزار روستای کشور به دلیل بروز خشکسالی و کاهش بارندگی ها، هم اکنون با تانکر تامین می شود.
حمید چیت چیان عصر سه شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری به ریاست معاون اول رئیس جمهوری در سالن شهید جعفرزاده افزود: این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم آب آشامیدنی 6 هزار و 400روستا در کشور با تانکر تامین می شد که در این دولت آب آشامیدنی یک هزار و 400روستا تامین شده است.
وی گفت: در برخی مناطق چاه آب خشک شده است و امکان تامین آب از سفره های زیرزمینی وجود ندارد و خشکسالی مشکل اصلی وزارت نیرو در تامین منابع آبی است.

وزیر نیرو سپس به تشریح برنامه های این وزارتخانه در چهارمحال و بختیاری پرداخت و گفت:طرح های معتددی در حوزه آب و برق در این استان در حال اجراست که در حوزه آب چندین طرح آبرسانی وجود دارد و طرح آبرسانی به شهرهای مسیر بن به بروجن یکی از مهمترین این طرح ها است.

به گفته وی، متاسفانه جلساتی در این زمینه برگزار شد و اعلام می کنند وزیر نیرو نامه ای نوشته که طرح انتقال آب بن به بروجن حذف شده است و سپس اعلام کرده اند که وزیر می گوید این طرح منتفی و ملغی شده است.

چیت چیان اعلام کرد: اصل این نامه کجاست ؟که آن را به وزیر نیرو منتسب می کنند! و به ناروا اعلام می کنند که وزیر نامه ای نوشته است که تصمیمات هیات دولت را قبول ندارد! و این حرف های نادرست و بدون هیچ سندیتی است.

وی گفت: این افراد که مدعی شده اند طرح انتقال آب بن به بروجن حذف شده است، سرعت بخشی در این طرح را نادیده گرفته اند چرا که این طرح امسال 570 میلیارد ریال اعتبار دارد و 300میلیارد ریال از محل خزانه نیز تاکنون به این طرح اختصاص یافته است.

وزیر نیرو گفت:علاوه بر این نیز ۷۰۰ میلیارد ریال برای خرید لوله های طرح انتقال آب بن به بروجن به طول ۱۲۸کیلومتر به صورت فاینانس از سوی بانک پارسیان تامین شده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: طرح انتقال آب بن به بروجن بدون هیچ تردید و وقفه ای با سرعت تمام در حال اجراست تا پایان سال 96 در بخشی از خط آب به مصرف کنندگان خواهد رسید .

وی گفت: یکی دیگر از طرحهای آبی چهارمحال و بختیاری آبرسانی از سد باباحیدر به شهرهای فارسان ،جونقان و باباحیدر است که در حال انجام است.

وزیر نیرو یادآور شد:هشت طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای هفشجان ،فارسان ،گندمان، بن ، بلداجی،لردگان، فرخشهر ،کیار و فردانبه در حال اجراست.

چیت چیان اظهار کرد: ۱۶ مجتمع آبرسانی روستایی در چهارمحال و بختیاری در دست اجراست که تا پایان سال ۹۵ آبرسانی به ۱۲۵روستا با ۴۸هزار نفر جمعیت در چهارمحال و بختیاری انجام خواهد شد.

به گفته وی، در خط آبرسانی بن به بروجن 41میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی و صنعت در چهارمحال و بختیاری تامین خواهد شد و در این محور هر صنعتی آب نیاز داشته باشد با اطمینان بدون محدودیت آب این واحدها تامین می شود.

چیت چیان گفت :در غرب چهارمحال و بختیاری میزان بارندگی به طور متوسط یک هزار و ۴۰۰ میلیمتر ودر شرق آن حدود ۲۵۰میلیمتر است و حتی در برخی مناطق از جمله بروجن این میزان در سال گذشته حداکثر بارندگی ۱۶۰میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو در این جلسه در پاسخ به نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان که حفر تونل گلاب در اصفهان را موجب خشک شدن زاینده رود در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و آن را یکی از اصلی ترین نگرانی ها مردم دانسته بود، گفت: تونل گلاب کوچک ترین تاثیری در منابع آبی چهارمحال و بختیاری نخواهد داشت و تمام آبی که در رودخانه زاینده رود قرار دارد آورده طبیعی زاینده رود نیست.

وی گفت:تونل کوهرنگ یک و ۲،تونل خدنگستان، چشمه لنگان ، آبی فراتر از زاینده رود را وارد بستر این رودخانه کرده است.

وزیر نیرو یادآور شد: اکنون در اصفهان چهار میلیون نفر زندگی می کنند و بخشی زیادی از آب آشامیدنی این جمعیت وابسته به تامین آب از تاسیسات تصفیه خانه باباشیخ علی و تونل اشترجان است که تونل اشترجان تنها 10مترمکعب آب را انتقال می دهد که برای این جمعیت کافی نیست.

به گفته وی، به ناچار وزارت نیرو مجبور است یک سیستم دوم برای تامین آب این جمعیت در اصفهان داشته باشد.

چیت چیان اظهار کرد:شورای عالی آب نیز تصویب کرده است تونل گلاب در آینده، آبی که از خط انتقال های دیگر ، وارد حوزه شده است مدیریت کند و 'جریان طبیعی آب' نباید وارد تونل گلاب شود.

به گفته وی، اگر قرار است تونل گلاب به تنهایی آب اصفهان راتامین کند، تاسیسات میلیاردی که دولت در تصفیه خانه بابا شیخ علی و تونل اشترجان هزینه کرده است از بین می رود، پس دلیلی ندارد وزارت نیرو این تاسیسات را رها کند.

وزیر نیرو ادامه داد:تونل گلاب در استان اصفهان مصوبه قانونی و محیط زیستی دارد و مورد تصویب شورای عالی آب است.

وزیر نیرو ، در ادامه در پاسخ به نگرانی های مردمی درباره طرح انتقال بهشت آباد نیز گفت: وزارت نیرو اعلام کرد که احداث تونل بلند در چهارمحال و بختیاری مخاطرات زیست محیطی دارد از این رو مقرر شد تا این انتقال تنها از طریق خط لوله انجام شود.

چیت چیان گفت: در 14سال پیش تصمیم گرفته می شود تا سد بهشت آباد در چهارمحال و بختیاری احداث شود و نزدیک به یک میلیارد مترمکعب آب از این سد انتقال یابد که وزارت نیرو حفر تونل بلند را از این سد حذف کرد و میزان انتقال آب را به 580 میلیون مترمکعب کاهش داد.

وزیر نیرو گفت: در دولت یازدهم هیچ مجوزی برای انتقال آب حوضه به حوضه نداده است و وزارت نیرو نیز تصمیمی در این زمینه اتخاد نکرده است و اگر تونلی نیز حفر شده است مربوط به چهار دهه قبل است.

به گزارش ایرنا ، همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری سه طرح بزرگ صنعتی فاز نخست فولاد سفید دشت ، مجتمع ورق گالوالوم تازار و چادر مشکی چهارمحال و بختیاری بهره برداری شد.

پیشتر تشکل های زیست محیطی و تشکل های موسوم به صیانت از آب ، اعلام کرده بودند که تونل گلاب و بهشت آباد باعث خشکی استان چهارمحال و بختیاری می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج