۴۲۱۷۴۰
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

۳ دلیل بروز بحران آب در ایران چیست؟

کارشناس سیاست گذاری زیست محیطی در امپریال کالج لندن ۳ دلیل عمده برای کاهش سریع منابع آبی ایران برشمرد که یکی از آنها پایین بوده بهره وری در بخش کشاورزی است.

خبرگزاری تسنیم: تصور زندگی کردن بدون دسترسی به مقادیر کافی آب سالم امری دشوار است، اما در برخی از مناطق جهان به ویژه خاورمیانه این کابوس به بیش از یک فرضیه تئوریک آزار دهنده تبدیل شده است. تغییرات آب و هوایی، مهاجرت گسترده، فرسایش زیست محیطی، خشکسالی و بی ثباتی سیاسی در میان سایر دلایل موجب می شود که استفاده و مدیریت منابع آبی در حال کاهش به یک چالش فزاینده تبدیل گردد.

به ویژه نگرانی قابل توجهی در مورد ایران وجود دارد، جایی که مشکلات مختلف و از جمله تحریم ها موجب شده تا کاهش سطح منابع آبی توجه جدی مقامات را به خود جلب نماید.
آنگونه که کاوه مدنی، کارشناس سیاست گذاری زیست محیطی در امپریال کالج لندن شرح می دهد، ۳ دلیل عمده برای کاهش سریع منابع آبی ایران وجود دارد که یکی از آنها رشد سریع جمعیت و مصرف بی رویه است.

دلیل دوم، بخش کشاورزی با بهره وری پایین است. در سال های جنگ ایران و عراق و پس از آن در دوران تحریم ها، بخش کشاورزی برای ایران بسیار پراهمیت بوده است. طبیعی بود که ایرانی ها نگران خودکفایی در تامین مواد غذایی و در دسترس بودن مواد غذایی کافی باشند. عامل سوم، سوء مدیریت است.

«آب هم با بسیاری از چیزها پیوند دارد و اگر ما این پیوند و پیچیدگی را درک و ارزیابی نکنیم نمی توانیم این بحران را حل کنیم.»

به گفته مدنی، بحران دقیقا همان چیزی است که در حال رخ دادن است. «رودخانه ها و دریاچه ها یکی پس از دیگری دارند خشک می شوند. ما داریم سرزمین های تر را از دست می دهیم ما شاهد نشست زمین هستیم ما شاهد بیابان زایی هستیم که خیلی بد است.»

اما در حالی که ایرانی ها در حال نظاره کردن ناپدید شدن پهنه های آبی دوست داشتنی شان هستند، چاه هایشان خشک می شوند و مزارع کشاورزی شان به زیمن های خشک بدل می گردند، این برداشت در حال گسترش است که برای جلوگیری از بحرانی که در سال های پیش رو کل موجودیت کشور را تهدید خواهد کرد، باید بازاندیشی جدی در نحوه استفاده از آب اتفاق بیافتد. دولت برنامه هایی را در دستور کار قرار داده و آب را به ویژه در بخش کشاورزی با بهره وری بالاتری مدیریت می کند. دولت ایران در عین حال از شبکه های اجتماعی برای هشدار دادن در مورد این مشکل جدی استفاده می کند.

اما آیا این اقدامات موثر خواهند بود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود عزیزی

      سه دلیل بروز بحران آب در ایران .....1)دروغ 2)ریاکاری 3)دزدی

    • علی

      مشکل اصلی در ایران اول مدیریت غلط بعد فرهنگ غلط است من در یکی شهرستانهای ایلام زندگی می کنم اولا هنوز مجوز حفر چاه داده می شود با وجود اینکه تمام رودخانه های این منطقه بعد اژ حفر چاه ها خشک شدند و اگر کسی مجوز چاه نیمه عمیق گرفته به صورت غیر مجاز انرا به عمیق تبدیل می کند کی نظارت می کند و متاسفانه یک لوله چهار اینچ برای چند عدد هندوانه شبانه روز باز است ایا کسی فکر کرده است شبانه روز چقدر از این نعمت خدادادی برای چند عدد هنوانه هدر می رود و باز متاسفانه مسئولین ما همه رشوه خوار شدند به راحتی مجوز حفر چاه می دهند

    • خلاقی

      اصفهانی ها

    • امید

      ساختمان سازی

    • علی

      مشکل آب در ایران را نظر نمیدم ولی درارتباط با تهران بزرگترین خیانت ایجاد فاضلاب شهری بود شهری که دارای هزاران چاه جذبی بود واین مسئله باعث میشد حجم زیادی از آبی که درمنازل وحتی نزولات آسمانی مجددا به سفره های زیر زمینی باز میگشت با وجود سطوح آسفالت وجویهای بتونی وسیستم فاضلاب زمین زیر پای ما دچار خشکی و نشست میشه شهرداری هم که هزاران چاه عمیق حفر کرده وهرروز چمن وخیابانها را آب یاری میکنه آخه یکی نیست بگه مملکتی که بطور طبیعی در منطقه خشک قرار گرفته این همه چمن برای چی میخواد چرا از درختانی که نیاز به آب کم دارند استفاده نمیشه چرا از آبیاری مدرن بهره نمیگیرن درد زیاده همین‌قدر بسه دیگه چیزی نمیگم

    • آتوسا

      متاسفانه ایرانی در آینده وجود نخواهد داشت و تبدیل به بیابان و کویر خواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج