۴۲۳۰۲۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

فرار موجودات کارتونی به واقعیت

چرا «پوکیمون گو» این همه معروف شد؟

ایده «پوکیمون گو» در عین سادگی ظاهری اش پیچیدگی های خاص خود را دارد، هر چند همین ظاهر غیرپیچیده باعث شد میلیون ها نفر در سراسر جهان کارشان را رها کنند و به دنبال پوکیمون ها بگردند.

ماهنامه دانشمند - اسفندیار آزاد: از همان روزهای آغازین عصر تلفن های هوشمند، واقعیت افزوده (Augmented Reality) توجه بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جلب کرد. آن هنگام عموم سازندگان، واقعیت افزوده را به چشم فناوری مناسبی برای بنگاه های اقتصادی می دیدند.
دیدگاهی که با عرضه موفقیت آمیز اپلیکیشن هایی مانند Yelp، Google Google و IKEA catalog درستی آن به اثبات رسید. با این حال در دنیایی زندگی می کنیم که فناوری هر ثانیه به میزان شایان توجهی پیشرفت می کند و در چنین شرایطی اصلا عجیب نیست که واقعیت افزوده طی جهشی بزرگ به ابزار مهمی برای سازندگان بازی تبیدل شود. قطعا بازی کردن از این طریق خیلی جذاب تر از چک کردن قیمت و اسکن کردن بارکد آن هاست.
موضوعی که گوگل خیلی زودتر از شرکت های دیگر به آن پی برد و اکنون هم مزد همین طرز فکر خود را می خورد. «پوکیمون گو» در تاریخ ۶ جولای (۱۶ تیر) در سه کشور استرالیا، نیوزیلند و آمریکا عرضه شد و به فاصله فقط چند ساعت نام خود را به عنوان یکی از پدیده های عصر فناوری جاودانه کرد، عنوانی که برای نخستین بار باعث همه گیر شدن بازی های واقعیت افزوده شد.

ایده «پوکیمون گو» در عین سادگی ظاهری اش پیچیدگی های خاص خود را دارد، هر چند همین ظاهر غیرپیچیده باعث شد میلیون ها نفر در سراسر جهان کارشان را رها کنند و به دنبال پوکیمون ها بگردند.
چرا «پوکیمون گو» این همه معروف شد؟
از سوی دیگر پوکیمون یکی یکی زا مشهورترین پدیده های سرگرمی شرق آسیا به شمار می آید که زادگاهش ژاپن است. اولین بار در سال ۱۳۷۵/ ۱۹۹۶ بود که بازی ای به نام Pokemon Red and Blue برای کنسول گیم بوی (Game Boy) عرضه شد. عنوانی که علاوه بر کسب نمرات بالا، مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرد، به طوری که تا امروز نزدیک به ۲۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.
چنین میزان فروشی آن هم ۲۰ سال پیش، برای مسئولان نینتندو که وظیفه نشر بازی را برعهده داشتند باورکردنی نبود. همین بهانه ای شد تا «پوکیمون» از دنیای بازی خارج شود و یکی از پرچمداران صنعت سرگرمی ژاپن نام گیرد. دو دهه بعد «پوکیمون گو» به لطف استفاده از دو فاکتور محبوبیت این سری و واقعیت افزوده موفق شد تا بار دیگر مرزهای صنعت بازی را درنوردد.

شیوه بازی
«پوکیمون گو» در ابتدا از شما می خواهد که با استفاده از نقشه که در حقیقت همان گوگل مپ است، پوکیمون های اطرافتان را پیداکنید. هر یک از این موجودات در کلاس مخصوص خود طبقه بندی می شوند، مثلا بعضی از پوکیمون ها مخصوص محیط های صنعتی هستند و عده ای دیگر آبزی اند یعنی فقط کنار دریا و رودخانه یافت می شوند.
بازی دو ویژگی منحصر به فرد با نام های Poke Stop و Poke Gym دارد. اولی جایی است که در آن می توانید آیتم های مورد نظرتان را پیدا کنید. هرقدر سطح (Level) شخصیتتان در بازی بالاتر برود، ویژگی هایی جدیدی به Poke Stop اضافه می شود.
مورد دومی فقط با عبور کاراکتر از سطح 5 باز می شود. در اینجا می توانید پوکیمون خودتان را پرورش دهید و وارد یکی از سه گروه مبارزه شوید. در این حالت بازی شبیه نسخه های دیگر «پوکیمون» می شود.
چرا «پوکیمون گو» این همه معروف شد؟
رکوردهای باورنکردنی
«پوکیمون گو»با توجه به ویژگی هایی که ذکر کردیم خیلی زود رکوردهای دنیای موبایل را جاب ه جا کرد. اپل چندی پیش اعلام کرد این بازی رکورد دانلود هفته نخست (بازی و اپلیکیشن) را شکسته است، هر چند ازدادن آمار دقیق خودداری کرد. از طرفی مشخص شده است تا لحظه نوشتن این مطلب 75 میلیون نفر «پوکیمون گو» رادانلود کرده اند که یان آماری منحصر به فرد است. براساس آماری که موسسه تحقیقاتی «سنسور تاور» منتشر کرده این بازی سریع تر از تمامی بازی های تاریخ موبایل به آمار دانلود 50 میلیون نسخه رسیده است. این رکورد پیش از این به بازی Colop Switch تعلق داشت.
این بازی بعد از 77 روز به این رکورد رسید، در حالی که فقط 19 روز طول کشید تا «پوکیمون گو» از دانلود 50 میلیونی عبور کند. این بازی در بخش درآمدزایی هم رکورد جدیدی از خود برجای گذاشته است. و درآمد روزانه اش به 10 میلیون دلار رسیده که درنوع خود بی سابقه است. این رکورد هم پیش از این مدتی در اختیار بازی «کلش آو کلنز» بود که در بهترین حالت درآمد روزانه اش به 5 میلیون دلار می رسید؛ یعنی نصف آن چیزی که سازندگان «پوکیمون» به جیب می زنند.
چرا «پوکیمون گو» این همه معروف شد؟
معادله چندمجهولی
شاید جالب ترین نکته در مورد «پوکیمون گو» این باشد که برای نخستین بار یک بازی توانسته است برای چند شرکت بزرگ دنیا درآمدزا باشد. امتیاز این بازی در اختیار یک کنسریوم ژاپنی است که سه شرکت نینتندو، گیم فریک و کریچرز را شامل می شود. این سه شرکت مالک و صاحب سهام شرکت «پوکیمون کمپانی» هستند. مجموعه ای که تمامی کارهای ساخت، لایسنس و نظارت مجموعه را برعهده دارد.
از طرفی «پوکیمون گو» را استودیو نایانتیک ساخته است؛ استودیویی فعال در زمینه واقعیت افزوده که تا چند ماه پیش زیرمجموعه گوگل بود، اما اکنون به صورت مستقل کار می کند. جالب اینکه سه شرکت نینتندو، گوگل و پوکیمون کمپانی در همان بازه جدایی در مجموع 30 میلیون دلار به این استودیو کمک کردند تا در سوددهی آینده این شرکت سهیم باشند. اما از همه این ها جالب تر پولی است که «پوکیمون گو» روانه جیب اپل کرده است.
این بازی در دسته عناوین پرداخت درون برنامه ای قرار می گیرد، یعنی کاربران می توانند برای بازی بهتر و سریع تر Poke Coinخریداری کنند که در حقیقت پول مجازی دنیای پوکیمون است. هر 100 Poke Coin ارزشی معادل 10 دلار دارد. به گزارش گاردین اپل فقط از طریق فروش این آیتم 3 میلیارد دلار بین یک الی دو سال آینده به جیب خواهدزد!

عصر واقعیت افزوده
با تمامی این اوصاف تجربه ثابت کرده است که چنین بازی های بیشتر به یک موج شبیه اند که امکان دارد خیلی زود تبشان بخوابد. البته در این مدت هم سازندگان پول کلانی به جیب زده اند، اما شاید مهم ترین کار آن ها معرفی بازی های واقعیت افزوده به تمامی سازندگان جهان است. بازی هایی که فواید و ضررهای خاص خود را دارند و باید در موردشان چندین و چند سال تحقیق کرد. فراموش نکنیم این موج ها شاید در کوتاه مدت فقط درآمدزا باشند، اما در بلندمدت شکل و ظاهر دنیای فناوری و فرهنگ مردم را شکل می دهند.
چرا «پوکیمون گو» این همه معروف شد؟
تفاوت واقعیت افزوده با واقعیت مجازی
واقعیت افزوده (AR) تفاوت های بزرگی با واقعیت مجازی (VR) دارد. واقعیت مجازی را می توان نمونه ارتقایافته فناوری سه بعدی دانست که دنیای آن کاملا خیالی است، با این تفاوت که کاربر با استفاده از هدست های مخصوص خود را بخشی از آن دنیا می بیند، می ترسد، هیجانش افزایش می یابد، آدرنالین ترشح می کند و در نهایت با برداشتن هدست از دنیای مجازی خارج می شود.
از سوی دیگر واقعیت افزوده همان طور که از نامش بر می آید، روی جهان واقعی و آن چیزی که پیرامونمان شکل می گیرد متمرکز است. به این معنا که دوربین تلفن همراه هوشمند یا تبلت شما نمایی از محیط واقعی را نشان می دهد و واقعیت افزوده هم عناصری را به آن اضافه می کند؛ مثل همین «پوکیمون». نکته ای که بزرگ ترین جذابیت AR است، این است که مثلا امکان دارد کنار خانه تان پوکیمونی خیالی پیدا کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازی چرت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج