جاباما
۴۲۷۲۹۰
۱ نظر
۵۱۰۴
۱ نظر
۵۱۰۴
پ

معمای پریان دریا در تاریخ

در عصر تجارت و اکتشافات دیدن پری های دریایی در آب های اقیانوس ها و دریاها گویی به امری لازم و ضروری تبدیل شده بود. کریستوف کلمب، ریچارد ویتبورن و هنری هادسون ادعا می کردند که در سفرهای دریایی خود پریان دریایی را دیده اند.

وبسایت تابناک باتو: پری دریایی یکی از محبوب ترین شخصیت های فولکلور جهان است. مشخصات ظاهری او یک دختر زیبا، با موهای بلند و دم ماهی است که همیشه یک آینه و شانه همراه خود دارد.
معمای پریان دریا در تاریخ

این موجود افسانه ای در آب ها زندگی می کند و ساکن اقیانوس هاست. پریان دریا در داستان ها به شکل های مختلف رفتار می کنند؛ گاهی آینده را پیشگویی می کنند و گاهی از روی اجبار نیروهای فراطبیعی خود را در اختیار انسان ها قرار می دهند. اما اغلب روی صخره ای می نشینند و در حالی که موهای خود را شانه می کنند، آواز می خوانند و توجه دریانوردان را به خود جلب می کنند و در نهایت موجب غرق شدن کشتی آنها می شوند.

معمای پریان دریا در تاریخ

بنا بر این گزارش، دریانوردان خرافات های زیادی درباره پری های دریایی دارند که تا امروز باقی مانده است؛ از جمله اینکه آن ها مردان جوان را می فریبند تا به خانه آنها که در اعماق دریاست بروند و این گونه باعث مرگ آنها می شوند. پریان دریا از این نظر با افسانه یونانی سیرن (Siren) شباهت دارند. سیرن موجودی با بدن پرنده و سر یک زن است که ملوانان را با آوازهای احساس برانگیز خود طلسم می کند و به کام مرگ می کشاند.

معمای پریان دریا در تاریخ

هانس کریستین اندرسن پدر افسانه های ملی دانمارک و خالق ماندگارترین افسانه های عامیانه در سال ۱۸۳۶ میلادی داستان محبوب «پری دریایی کوچولو» را متاثر از این اسطوره به رشته تحریر درآورد. او در داستان خود نسبت به پریان دریایی نگاه مثبتی دارد و در داستان خود می گوید که پریان دریایی مشکلی با انسان ها ندارند بلکه آنها فراموش می کنند که انسان ها نمی توانند در زیر آب ها نفس بکشند، در حالیکه بسیاری از مردم معتقدند که پری های دریایی از روی کینه و دشمنی انسان ها را به قعر دریا دعوت می کنند.

در عصر تجارت و اکتشافات دیدن پری های دریایی در آب های اقیانوس ها و دریاها گویی به امری لازم و ضروری تبدیل شده بود. کریستوف کلمب، ریچارد ویتبورن و هنری هادسون ادعا می کردند که در سفرهای دریایی خود پریان دریایی را دیده اند.

پری دریایی را در تمدن و فرهنگ های مختلف جهان از تمدن آشوریان، تا بابل و یونان باستان می توان یافت. داستان گلنار دریایی هزار و یک شب هم داستان یک پری دریایی است.

در تمدن اغریقی از آن به عنوان موجود یاری دهنده الهه نام برده شده است. پری دریایی تجسمی از ارواح برخی جمادات مانند قصرها و یا درختان کهنسال است، پریان دریا (در دو جنس مذکر و مونث و نه لزوما مونث) عمر محدودی دارند که به قصر و یا درخت یاد شده باز می گردد و با فرو ریختن قصر و یا قطع درخت مورد نظر عمر آنها نیز به پایان می رسد. در تمدن اغریقی و یونان باستان، پریان دریا در قعر دریا زندگی می کنند، با این حال برخی از آنها با داشتن بال از قدرت پرواز هم برخوردارند.

معمای پریان دریا در تاریخ

برخی هم منشأ پری دریایی را ملکه بزرگ آتارگاتیس ( Atargatis ) می دانند. آتارگاتیس عاشق یک چوپان زمینی می شود و بدون اینکه بخواهد او را به قتل می رساند، آتارگاتیس شرمسار از آنچه انجام داده خود را به درون دریا پرتاب می کند تا تبدیل به ماهی شود، اما آب ها نمی توانند زیبایی اساطیری و الهه وارش را پنهان کنند، به این ترتیب او به شکل یک پری دریایی با بالاتنه انسان و پایین تنه ای به شکل ماهی درمی آید.

معمای پریان دریا در تاریخ

پری دریایی از جمله اساطیری است که مردم هنوز هم مثل یتی (مرد برفی) و غول دریاچه لانس، انتظار دیدنش را دارند. در حالی که اعتقاد به اسطوره هایی مانند سانتور (موجودی با بالاتنه انسان و بدن اسب) و یا سرین ها در بین مردم رنگ باخته است.

معمای پریان دریا در تاریخ

بر اساس گزارش اسکای نیوز عربی، به تازگی هم یک مرد انگلیسی ادعا کرده که بقایای موجودی نیمه انسان و نیمه ماهی را در سواحل نورفک انگلستان و در نزدیکی خانه خود پیدا کرده است.
معمای پریان دریا در تاریخ
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخرین تصویر که معلوم شد دروغ است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج