۴۲۷۴۹۳
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

آیا قالیباف کاندیداتوری در انتخابات را می پذیرد؟

« قالیباف با بقیه کاندیدا‌های آزموده شده در انتخابات متفاوت است، چرا‌که او رای اول را از سوی کاندیداهای جریان اصولگرایی از آن خود کرد و رای دومین نفر پس از روحانی را آورده است. رای اول از سوی جریان رقیب پس از کاندیدای پیروز قابل بررسی است.

مثلث نوشت: « قالیباف با بقیه کاندیدا‌های آزموده شده در انتخابات متفاوت است، چرا‌که او رای اول را از سوی کاندیداهای جریان اصولگرایی از آن خود کرد و رای دومین نفر پس از روحانی را آورده است. رای اول از سوی جریان رقیب پس از کاندیدای پیروز قابل بررسی است. بنابراین آقای قالیباف در جرگه مهره‌های سوخته نیست.» این تازه‌ترین اظهارنظر محمد‌رضا باهنر است که موجب شده بار دیگر محمد باقر قالیباف به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شود. حالا خیلی‌ها او را رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات می‌دانند. اهمیت این اظهارات شاید از آن جهت باشد که باهنر پیش از این گفته بود کسانی که نامزد شده و رای نیاورده‌اند نباید دوباره وارد انتخابات شوند. البته این فعال سیاسی اعلام کرد که جلسه‌ای با محور انتخابات هنوز با قالیباف تشکیل نشده است.
محمدرضا باهنر اخیرا از یک استراتژی کلی برای تحقق معرفی نامزد واحد از سوی اصولگرایان دفاع می‌کند و آن اینکه پیش از انتخابات نزد کسانی از اصولگرایان که از کنار زمین دارند خودشان را برای انتخابات گرم می‌کنند بروند و آنها را از حضور در انتخابات منصرف کنند. در میانه این بحث‌ها یک خبر مهم دیگر هم اعلام شده؛ حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس و از فعالان اصولگرا، از قول یکی از همسویانش به ایسنا گفته است که شهردار تهران شرط کرده تنها در صورتی مجددا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود که اصولگرایان بر سر حمایت از او توافق نظر داشته باشند.
به گفته وی، رئیس‌جمهوری مستقر در پایان دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش چیزی حدود ۵۰ درصد آرا را دارد و بر همین اساس رقابت با حسن روحانی دشوار خواهد بود. او همچنین گفته که حضور کاندیدهایی که قبلا حضور داشتند و چهره‌های شناخته شده‌ای هستند از یک نگاه چندان مثبت نیست اما با نگاهی دیگر از این جهت که نامزد جدید تا بخواهد خودش و دیدگاه‌هایش را معرفی کند طول خواهد کشید مثبت است. چهره‌هایی همچون قالیباف، جلیلی و... برای حضور در انتخابات حاضر هستند و احتمال کاندیداتوری آنها وجود دارد.
قالیباف نخستین بار بعد از اتمام دوره هشت ساله اصلاحات، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و با اکبر‌ هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، مصطفی معین و علی لاریجانی، رای‌آزمایی کرد. اگر‌چه در هفته‌های منتهی به برگزاری انتخابات نظرسنجی‌ها از توفیق وی خبر می‌دادند، اما در روزهای آخر ورق برگشت و محمود احمدی‌نژاد از شهرداری تهران، راهی کاخ ریاست‌جمهوری شد.
قالیباف در آن انتخابات 4 میلیون رای کسب کرد که چیزی حدود 21 درصد کل آرا بود. شهردار تهران سال 92 و بعد از پایان دوره هشت ساله محمود احمدی‌نژاد در حالی که مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده داشت، باز هم اعلام کاندیداتوری کرد و با حسن روحانی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمد غرضی روی‌ترازوی قضاوت مردم رفت. این بار نیز تا روزهای واپسین تبلیغات، نظرسنجی‌ها از افزایش شانس وی نسبت به رقبا خبر می‌دادند، اما دست آخر ریاست‌جمهوری را به حسن روحانی واگذار کرد. شهردار تهران در انتخابات اخیر 6 میلیون و 77 هزار رای آورد که 5/16 درصد کل آرا محسوب می شد. نکته قابل توجه این بود که از میان 4میلیون و 917 هزار تهرانی که سال 92 پای صندوق آرا حاضر شدند، یک میلیون و 266 هزار نفر به او رای دادند.
این در حالی بود که دو برابر این آرا، از سوی پایتخت‌نشینان به سبد رای حسن روحانی ریخته شد. نکته قابل توجه در این میان این است که روزنامه شرق هم در تحلیلی در این مورد نوشته است: «اصولگرایان درحال حرکت به سمت اجماع روی شهردار پایتخت‌اند. نشانه‌ها همه حاکی از این است که چشم امید این جریان در انتخابات ٩٦ «محمدباقر قالیباف» است. تا جایی که حتی «محمدرضا باهنر» هم که پیش از این ناکامان انتخاباتی را انذار به نیامدن کرده بود، «قالیباف» را از دیگران استثنا می‌کند.»
در تحولی دیگر در این مورد، حسن بیادی هم گفته است: «به نظر من در شرایط کنونی تنها آقای قالیباف توانایی رقابت با آقای روحانی را دارد.آقای قالیباف هم چهره شناخته شده‌ای است و هم اینکه پایگاه رای قابل‌توجهی دارد و این مساله در گذشته برای مردم مسجل شده است.به نظر من تخریب آقای قالیباف نیز به همین دلیل بوده است و برخی با علم به تاثیرگذاری احتمالی ایشان در انتخابات تلاش می‌کنند چهره ایشان را در بین مردم تخریب کنند.عده‌ای به صورت تعمدی آقای قالیباف را تخریب می‌کنند تا اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ گزینه مهم و قابل توجهی در اختیار نداشته باشند.
نکته جالب این است که برخی از اصولگرایان نیز به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه آقای قالیباف را تخریب می‌کنند و در زمین رقیب سیاسی بازی می‌کنند.در شرایط کنونی اصولگرایان گزینه‌های قابل‌توجهی مانند آقای لاریجانی و آقای ضرغامی‌ را دارند. اصولگرایان حتی دارای گزینه‌هایی هستند که جایگاه قابل‌قبولی در بین اصلاح‌طلبان دارند. نمونه بارز این افراد آقای ناطق نوری است که در بین هر دو جریان سیاسی جایگاه قابل تاملی دارد.با این وجود آقای ناطق نوری قصد حضور در انتخابات ریاست جمهموری و هیچ انتخابات دیگری را ندارد.
از سوی دیگر آقای لاریجانی نیز ریاست مجلس را برعهده دارد و امکان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برای ایشان فراهم نیست. در نتیجه در بین گزینه‌هایی که اصولگرایان در اختیار دارند اجرایی‌ترین گزینه آقای قالیباف است. آقای قالیباف از نظر اجرایی مدیر توانمندی است، دارای پایگاه اجتماعی بالایی است و از سوی دیگر نظام و مختصات فکری آن را به خوبی می‌شناسد.در نتیجه تنها کسی که می‌تواند در انتخابات آینده تاثیرگذار باشد و آقای روحانی را با چالش جدی مواجه کند آقای قالیباف است.»
در ادامه اظهارات او آمده است: «آقای قالیباف تنها برای پیروز شدن وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد. البته همه کاندیداهای انتخاباتی با همین استراتژی در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد و این یک مساله طبیعی است. با این وجود این وضعیت برای آقای قالیباف به شکل دیگری است. به هر حال ایشان در انتخابات ۸۴ و ۹۲ حضور داشته و در هر دو انتخابات نیز شکست‌خورده است. به همین دلیل حضور مجدد ایشان در انتخابات آینده با برنامه‌ریزی و دور‌اندیشی دقیق و موشکافانه‌ای صورت خواهد گرفت.» در تحلیل دیگری در این مورد، سایت نامه نیوز نوشته است:«آنگونه که از شواهد پیداست شهردار تهران بازهم تصمیم گرفته است وارد فضای انتخاباتی کشور شود و شانس خود را برای رقابتی دیگر امتحان کند. اصولگرایان نیز به دلیل سبد رایی که اونسبت به دیگر نامزدهای این جریان دارد تصمیم دارند شهردار تهران را راضی به حضور در انتخابات کنند. قالیباف در نظرسنجی‌ها وضعیت بهتری نسبت به دیگر نامزدهای اصولگرا دارد.
همین امر باعث شده است هم خود او و هم جریان اصولگرا به این فکر کنند که اردیبهشت 96 می‌تواند پای قالیباف را به پاستور باز کند.» احمد علی پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس هم در مصاحبه‌ای گفته است:«نباید تجربه شکست قالیباف در چند انتخابات ریاست‌جمهوری را ملاک قرار دهیم. ما باید به توانمندی شخصی و مدیریتی ایشان و همچنین به مدیریت جهادی آقای قالیباف نیز که رهبری بر آن صحه گذاشتند توجه کنیم، اگر در انتخابات سال ۱۳۹۲ اصولگرایان روی آقای قالیباف اتفاق‌نظر داشتند اکنون شرایط متفاوت می‌شد. قطعا اصولگرایان از اینکه در مورد آقای قالیباف به اجماع نرسیدند پشیمان هستند.» پورمختار گفته است که اصولگرایان از نبود اجماع روی قالیباف در انتخابات سال ١٣٩٢ پشیمان هستند. او همچنین اضافه کرده که احتمال حمایت اصولگرایان از آقای روحانی بسیار کم است، زیرا عملکرد او در حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی آن چیزی نبود که توقع اصولگرایان را برآورده کند و درضمن اظهارنظرهای اخیر روحانی خلاف مشی اصولگرایی و انقلابی است.
در این میان یک سایت اصلاح‌طلب در خبری مدعی شده است:«در جلسات اصولگرایان مورد گفت‌وگو قرار گرفته آن است که نباید قالیباف در انتخابات ۱۳۹۶ سوزانده شود بلکه باید نهایت سعی را در پیروزی انتخابات شورای شهر تهران به کار برد که قالیباف در سمت شهرداری باقی بماند تا عملا به‌عنوان کاندیدای ذخیره اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰
حفظ شود.»
هر چه هست به نظر می‌رسد محمد‌باقر قالیباف یکی از بهترین گزینه‌های اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است. سابقه او در کارهای اجرایی تهران و عملکرد جهادی او در دید مردم امتیاز مثبت و رای‌آوری است برای اوست که همچنان در گذر زمان گفتمان انقلابی‌گری خود را نیز حفظ کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخ خیلی باحالی.... آیا می پذیرد ؟!؟!؟ با کله میاد ولی کیه رای بده

    • امید از تهران

      قالیباف مرد همیشه بازنده انتخابات ، هیچ گونه شانسی نداره بیخود بادش نکنید

    • sam

      خوبه والله بعضی ها نازم میکنن
      وما منتظر نیازمندیهای امروز روزنامه

    • بدون نام

      نپذیره خیلی بهتره خخخخخ

    • سلی

      خدا نکنه یه مشهدی بیاد ریس جمهور بشه اون کار شهرداری شم بلد نبود انجام بده

    • بدون نام

      ... والا حتی آن بچه میداند که او هرگز رای نخواهد آورد همان شهردای هم برایش خیلی زیاده

    • علی خاسر

      بااجازه بزرگ ترها، ( بله)

    • بدون نام

      منتظرمردجهادی هستیم.انشاا...بپذیرند.رای ما فقط قالیباف عزیز

    • بدون نام

      آري راي من با دكتر قاليباف مدير جهادي است فقط قاليباف خداييش اگه نيومد پاي صندوق راي نمي روم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج