۴۲۹۹۲۰
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

ژاپن به روسیه اعتراض کرد

اجرای برنامه روسیه برای تقویت توان دفاعی این کشور در چهار جزیره کوریل واقع در اقیانوس آرام با استقرار سامانه های پیشرفته موشکی، سبب اعتراض رسمی وزارت امور خارجه ژاپن شد.

خبرگزاری ایرنا: اجرای برنامه روسیه برای تقویت توان دفاعی این کشور در چهار جزیره کوریل واقع در اقیانوس آرام با استقرار سامانه های پیشرفته موشکی، سبب اعتراض رسمی وزارت امور خارجه ژاپن شد.

همزمان با برنامه مذاکرات روسیه و ژاپن برای عقد موافقت نامه صلح جنگ دوم جهانی که با خواسته توکیو برای بازگشت جزایر کوریل جنوبی همراه شده است، براساس گزارش های انتشار یافته مجموعه های موشکی ساحل به دریای «باستیون» و «بال» در منطقه مستقر شده است.

خبرگزاری ایتارتاس روز جمعه به نقل از مصاحبه با یک مقام وزارت خارجه ژاپن نوشت که یادداشت اعتراض دیروز این کشور به وزارت خارجه روسیه تسلیم شده است.

مقام ژاپنی بدون ذکر نام افزوده است: افزایش حضور نظامی روسیه در چهار جزیره مورد اختلاف با مواضع توکیو مطابقت ندارد و از این مساله متاسف هستیم.

همچنین بنا به گزارش رسانه های روسی، خبرگزاری ژاپنی کیودو هم اعلام کرده که فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن هم در پاسخ به پرسش نمایندگان پارلمان این کشور، گفته است که توکیو در این باره به مسکو اعتراض کرده است.

از سوی دیگر، بنا به گزارش های انتشار یافته، انتظار می رود واحدهای نظامی مستقر در جزایر کوریل جنوبی تا پایان سال جاری میلادی برای آزمون توان دفاعی خود رزمایش موشکی برگزار کنند.

مسکو در سال های اخیر به استقرار نیروهای نظامی مجهز به جنگ افزارهای پیشرفته در جزایر کوریل توجه خاص کرده است و ماه اوت نیز مقام های ارشد این وزارتخانه در نشستی به ریاست سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه طرح استقرار واحدهای نظامی در این منطقه را بررسی کردند.

روسیه برای تقویت توانمندی دفاعی خود در خاور دور، ایجاد پادگان در چهار جزیره کوریل را پیگیری می کند که با پافشاری های ژاپن برای بازپس گرفتن این جزایر همزمان شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز که به تازگی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرده است با تاکید بر تداوم موضع مسکو در باره چهار جزیره کوریل جنوبی که ژاپن بارها خواستار بازگشت آنها شده است، اعلام کرد که «این جزایر بخش جدایی ناپذیر خاک روسیه است».

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رئیس جمهوری روسیه این سخنان را روز دوشنبه و یک روز پس از مذاکرات خود با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در لیما پایتخت پرو که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام برگزار شد، اعلام کرد.

پوتین در این نشست به خبرنگاران گفت که جزایر کوریل جنوبی جزو قلمرو روسیه است، ولی مسکو مانند پیش برای گزینه های مختلف حل اختلاف ها با توکیو (مسائل برجای مانده از جنگ دوم جهانی) آماده مذاکره است.

وی افزود: مالکیت بر جزایر کوریل در نتیجه جنگ دوم جهانی به دست آمده و این منطقه را بخش جدایی ناپذیر روسیه می دانیم که در اسناد بین المللی نیز ثبت شده است، اما برای گفت وگو با شرکای ژاپنی آمادگی داریم. تاکید می کنم بررسی گزینه های مختلف امکان دارد.

جزایر کوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد که پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملک روسیه در آمد.

روسیه حاکمیت خود را بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نمی داند و به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین کننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به عنوان موید آن تاکید می کند.

روسیه به عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کشته نظامی و غیرنظامی و همچنین ویرانی های گسترده ای را تحمل کرد به گونه ای که مسکو نیز در خطر سقوط قرار گرفت و از این رو شرایط کنونی را ناشی از اقدام های کشورهای آغاز کننده این جنگ از جمله ژاپن می داند.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون موضوع این جزائر چندین بار در دیدارهای سران و وزیران خارجه دو کشور از سوی طرف های ژاپنی مطرح شده است.

با توجه به اینکه روسیه و ژاپن هنوز پیمان صلح مربوط به پایان جنگ دوم جهانی را امضا نکرده اند، ژاپن می خواهد با استفاده از فرصت مذاکرات آن، زمینه بازگشت جزایر کوریل را فراهم کند که با ثبات مواضع مسکو بی نتیجه مانده است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه روسیه را رو بدی رویت سوار میشه ...........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج