جاباما
۴۳۲۸۷۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

غول های گازسوز دنیا را بشناسید

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرد آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی در دنیاست. این کشور در سال قبل ۷۸۳ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۸۸ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در آمریکای شمالی و ۲۱ درصد از کل مصرف دنیاست.

هفته نامه تجارت فردا - مونا مشهدی‌رجبی: گاز طبیعی را می‌توان اصلی‌ترین منبع انرژی فسیلی در آینده دانست زیرا نسبت به دیگر منابع ارزان‌تر و کم‌آلاینده‌تر است. استفاده از این منبع انرژی باعث کندتر شدن روند گرم‌شدن کره زمین می‌شود که هم برای فعالان اقتصادی و هم برای فعالان محیط زیست موضوعی نگران‌کننده است. حال سوال اینجاست که کدام کشورها بالاترین میزان مصرف گاز طبیعی را دارند و کدام کشورها در زمره کوچک‌ترین مصرف‌کنندگان گاز طبیعی هستند؟

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرد آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی در دنیاست. این کشور در سال قبل ۷۸۳ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۸۸ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در آمریکای شمالی و ۲۱ درصد از کل مصرف دنیاست. آمریکا بخش اعظم گاز طبیعی را در واحدهای صنعتی به خصوص نیروگاه‌های تولید برق استفاده می‌کند. دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده گاز طبیعی دنیا روسیه است که ۴۵۶ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد. این کشور ۷۳ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در کشورهای مشترک‌المنافع را به خود اختصاص داد. روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی ۳۹۱ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد و طی 15 سال مصرف در این کشور ۱۶ درصد رشد کرد.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

با وجود اینکه تنها سه درصد از جمعیت کره زمین در خاورمیانه زندگی می‌کنند ولی بالغ بر ۱۵ درصد از گاز طبیعی دنیا در این منطقه مصرف می‌شود که معادل 5 /15 تریلیون‌فوت مکعب است. ارزان بودن گاز طبیعی نسبت به دیگر کشورهای دنیا و دسترسی راحت این منطقه به منابع گاز را می‌توان اصلی‌ترین دلایل بالا بودن مصرف در این منطقه نسبت به دیگر مناطق دنیا دانست. طبق گزارش‌های ارائه‌شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا ۴۰ درصد از ذخایر تایید‌شده گاز طبیعی دنیا در خاورمیانه است و بخش زیادی از ذخایر هم به دلیل کم بودن سرمایه‌گذاری در بخش اکتشافی هنوز شناخته نشده است. شمار زیادی از کشورهای خاورمیانه سال‌ها درگیر جنگ بودند و این جنگ‌ها مانع از ورود سرمایه‌های خارجی به مناطق و آغاز فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود حجم ذخایر گاز طبیعی و نفت موجود در خاورمیانه حداقل ۲۰ درصد بیشتر از سطح تایید‌شده کنونی باشد. در میان تمامی کشورهای خاورمیانه دو کشور ایران و قطر از نظر حجم ذخایر گازی تایید‌شده در دنیا اهمیت بیشتری دارند.
این دو کشور ۸۰ درصد از مجموع ذخایر گاز طبیعی خاورمیانه را در خود جای داده‌اند و توان تامین بخش بزرگی از نیاز مصرفی دنیا را دارند. البته به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه برنامه هسته‌ای ایران، سرمایه‌گذاری در توسعه حوزه‌های نفتی این کشور انجام نشد و بخش زیادی از ظرفیت‌های ایران هنوز ناشناخته است و در عراق هم جنگ طولانی و درگیری‌های داخلی مانع از توسعه زیرساخت‌های مربوط به این صنعت شده است. افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی، توسعه شهرنشینی، کمبود منابع آبی و استفاده از سیستم نمک‌زدایی برای تامین نیاز آبی کشورهای منطقه، در کنار توسعه صنعت پتروشیمی سبب شد مصرف گاز طبیعی در این کشورها با سرعت بیشتری رشد کند. البته قیمت پایین‌تر گاز طبیعی در خاورمیانه هم نرخ رشد تقاضا را افزایش داد. آمارها نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ تاکنون تقاضای گاز طبیعی در خاورمیانه هفت درصد در هر سال رشد کرده است که نسبت به متوسط نرخ رشد تقاضا در دنیا بالاتر است.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

خاورمیانه هنوز منطقه‌ای در حال توسعه است و انتظار می‌رود با افزایش نرخ رشد اقتصادی این منطقه و توسعه فعالیت‌های صنعتی، استفاده از نفت و گاز هم رشد کند. از طرف دیگر این منطقه بسیار جوان است و متوسط سن افراد ساکن در خاورمیانه ۲۲ سال است در حالی که متوسط سن ساکنان دنیا ۳۰ سال و متوسط سن ساکنان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی ۳۸ سال است. رشد بالای جمعیت در خاورمیانه و انتظار دو برابر شدن جمعیت در این منطقه تا ۳۰ سال آینده می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تقاضا برای برق و گاز شود.

رشد ۶۸۳ درصدی مصرف گاز در چین

در سال ۲۰۱۵ میلادی چین سومین مصرف‌کننده بزرگ گاز طبیعی در دنیا بود و ۱۸۸ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد. در این سال چین ۲۸ درصد از کل گاز طبیعی مصرف‌شده در آسیا را به خود اختصاص داد ولی نرخ رشد مصرف در چین نسبت به دو کشور اول بیشتر بود. چین در ابتدای قرن بیست و یکم میلادی ۲۴ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد و میزان مصرف در سال ۲۰۰۶ برابر با ۵۷ میلیارد متر‌مکعب بود. در این بازه شش‌ساله مصرف گاز طبیعی در چین ۱۳۷ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۰۶ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی در چین مصرف شد و میزان مصرف نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی ۳۴۱ درصد و نسبت به سال ۲۰۰۶ میلادی ۸۵ درصد افزایش یافت. مطالعات نشان می‌دهد نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در چین از سال ۲۰۱۰ میلادی با سرعت بیشتری رشد کرد. در سال ۲۰۱۵ مصرف گاز طبیعی نسبت به سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۷۶ درصد افزایش یافت و نرخ رشد افزایش مصرف گاز طبیعی نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۶۸۳ درصد بود. چین رکورددار بالاترین نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در 15 سال اول قرن بیست و یکم میلادی بود.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

ایران چهارمین مصرف‌کننده گاز

در سال گذشته ایران ۱۷۸ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که معادل ۳۸ درصد مصرف گاز طبیعی در خاورمیانه است. مصرف گاز در ایران نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی ۱۸۷ درصد افزایش یافت که یکی از دلایل آن را می‌توان افزایش توجه به مسائل زیست‌محیطی در ایران و تلاش برای کاهش انتشار گازهای آلاینده دانست. ایران در ابتدای قرن بیست و یکم میلادی ۶۲ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد و از آن سال مصرف آن در صنایع مختلف رشد کرد. در سال ۲۰۰۴ میزان مصرف گاز طبیعی در ایران برابر با ۹۳ میلیارد متر‌مکعب بود و در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۱۴۴ میلیارد متر‌مکعب رسید. نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در پنج سال اول قرن بیست و یکم ۵۹ درصد، در پنج سال دوم ۴۵ درصد و در پنج سال سوم ۲۳ درصد بود.

ژاپن ۱۹ درصد مصرف آسیا را دارد

در سال گذشته ژاپن ۱۲۹ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی ۵۳ درصد رشد داشت. نرخ رشد مصرف در این کشور در پنج سال اول قرن بیست و یکم میلادی برابر با هفت درصد، در پنج سال دوم ۲۳ درصد و در پنج سال سوم برابر با ۱۷ درصد بود. این کشور ۱۹ درصد از کل مصرف آسیا را به خود اختصاص داده است و این گاز طبیعی را برای توسعه صنعتی صرف کرده است.

دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا

در سال گذشته کانادا به عنوان ششمین مصرف‌کننده گاز طبیعی انتخاب شد که میزان مصرف در این کشور برابر با ۱۲ درصد مصرف آمریکای شمالی بود. عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت در اوپک است و اقتصادی وابسته به منابع انرژی دارد در سال گذشته ۸۹ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۱۹ درصد از کل مصرف خاورمیانه بود. این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی ۳۸ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد و نرخ رشد مصرف گاز در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی برابر با ۴۷ درصد بود. در پنج سال دوم این قرن نرخ رشد مصرف گاز طبیعی برابر با ۳۰ درصد و در پنج سال سوم این قرن ۲۱ درصد بود.

در سال گذشته آلمان ۸۰ میلیارد متر‌مکعب، امارات ۷۴ میلیارد متر‌مکعب و انگلیس ۷۳ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد و از نظر میزان مصرف جایگاه هشتم تا دهم دنیا را داشت. امارات هم در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی افزایش ۱۲۴‌درصدی داشت ولی نرخ رشد مصرف گاز در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی با سرعت بیشتری رشد کرد.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

کم‌مصرف‌ترین کشورها کدامند

در سال گذشته سوئد کمترین میزان مصرف گاز طبیعی را داشت. در این سال مصرف سوئد برابر با ۸۹۰ میلیون متر‌مکعب بود. پرتغال در این فهرست جایگاه دوم را داشت و میزان مصرف گاز طبیعی توسط این کشور برابر با پنج میلیارد متر‌مکعب بود. کشورهای نیوزیلند، شیلی، آفریقای جنوبی، نروژ، چک، رومانی، کلمبیا و بلژیک ۱۰ کشوری هستند که کمترین مصرف گاز طبیعی را دارند. مصرف گاز طبیعی در این کشورها کمتر از ۱۷ میلیارد متر‌مکعب در سال ۲۰۱۵ میلادی بود.
سهم مصرف گاز طبیعی در مناطق مختلف دنیا چقدر است؟
آمریکای شمالی ۲۵ درصد و آسیا ۱۹ درصد از مصرف دنیا را دارد

به دنبال افزایش توجه دنیا به شرایط زیست‌محیطی، استفاده از گاز طبیعی به عنوان منبع جایگزین سوخت‌های فسیلی در دنیا رشد کرد. مطالعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۵۷۴ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی در دنیا مصرف شد که نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی ۴۱ درصد رشد داشت و بیشترین نرخ رشد مصرف هم در کشورهای خاورمیانه و آسیا دیده شد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان مصرف گاز طبیعی در اروپا در سال ۲۰۱۵ برابر با ۵۰۰ میلیارد متر‌مکعب بود که نسبت به سال ۲۰۰۰ کاهش داشته است. کاهش مصرف گاز طبیعی در اروپا به دنبال اجرای سیاست‌های کنترل تصاعد گازهای گلخانه‌ای در این منطقه ایجاد شد. در این سال کشورهای آمریکای شمالی ۸۹۴ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کردند و میزان مصرف در آسیا برابر با ۶۶۹ میلیارد متر‌مکعب بود. کشورهای مشترک‌المنافع در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۲۵ میلیارد متر‌مکعب و خاورمیانه ۴۷۳ میلیارد متر‌مکعب گاز مصرف کردند.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

آمریکای شمالی پر‌مصرف‌ترین منطقه دنیا

در سال ۲۰۱۵ میلادی آمریکای شمالی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی در دنیا بود. میزان مصرف این منطقه ۲۵ درصد از کل مصرف دنیا بود و یکی از دلایل مهم آن را می‌توان سرمای هوا در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی دانست. نرخ رشد مصرف در آمریکای شمالی طی 15 سال اخیر بالغ بر ۱۸ درصد بود و سبب شد تا این منطقه در صدر کشورهای دنیا از نظر میزان مصرف گاز باشد. دومین منطقه پر‌مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۱۵ آسیا بود. آسیا در این سال ۶۶۹ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۱۹ درصد از کل مصرف در دنیا بود. کشورهای مشترک‌المنافع در سال گذشته ۶۲۵ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کردند که نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی 2 /10 درصد رشد کرد. این منطقه سومین منطقه پر‌مصرف گاز طبیعی در دنیاست. سهم کشورهای مشترک‌المنافع در مصرف انرژی دنیا در سال گذشته برابر با ۱۷ درصد بود. در سال گذشته خاورمیانه هفت درصد از کل مصرف دنیا را داشت. سهم اروپا از کل مصرف دنیا در سال گذشته ۱۴ درصد و سهم کشورهای آمریکای لاتین هفت درصد بود.

رشد ۱۶۷‌درصدی مصرف در خاورمیانه

طبق گزارش‌های ارائه‌شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال گذشته، خاورمیانه بالاترین نرخ رشد مصرف گاز در دنیا را داشت. ابتدای قرن بیست و یکم میلادی تنها ۱۷۷ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی در این منطقه مصرف شد. در این زمان نفت و فرآورده‌های نفتی اصلی‌ترین منبع انرژی استفاده‌شده در خاورمیانه بودند ولی به تدریج گاز طبیعی جایگزین نفت شد تا اینکه میزان مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۰۷ با ۷۰ درصد افزایش به ۳۰۲ میلیارد متر‌مکعب رسید. این روند افزایشی مصرف گاز طبیعی در خاورمیانه با هدف کنترل انتشار کربن ادامه پیدا کرد و باعث شد تا سهم نفت به عنوان منبع انرژی در صنایع خاورمیانه کاهش یابد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۷۳ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی در این منطقه استفاده شد. نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در خاورمیانه در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ برابر با ۵۶ درصد و در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ برابر با ۱۶۷ درصد بوده است.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

رشد ۱۳۴‌درصدی مصرف در آسیا

مصرف گاز طبیعی در کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۳۴ درصد رشد کرد. نرخ رشد مصرف در پنج سال اول قرن بیست و یکم میلادی در آسیا برابر با ۳۷ درصد و در پنج سال دوم ۴۰ درصد بود. نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در آسیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲ ۰۱۵ بیش از ۲۱ درصد بوده است. دلیل رشد مصرف در قاره آسیا، توسعه صنعتی دو کشور هند و چین و افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های گازی در این کشورها بود. این دو کشور در زمره پر‌مصرف‌ترین کشورهای آسیایی هستند و ارزش اقتصادی آنها هم با سرعت زیادی در حال افزایش است.

آفریقا از نظر نرخ رشد مصرف گاز طبیعی جایگاه سوم دنیا را دارد. در ۱۵ سال اول قرن بیست و یکم مصرف گاز طبیعی در آفریقا ۱۲۴ درصد رشد کرد. اگرچه این منطقه تنها چهار درصد از کل مصرف گاز طبیعی دنیا را به خود اختصاص داد. نرخ رشد مصرف در کشورهای آمریکای لاتین برابر با ۸۳ درصد و در پاسیفیک ۵۵ درصد بود. این دو منطقه به ترتیب هفت درصد و یک درصد از کل مصرف گاز طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

اروپا رشد منفی را تجربه کرد

در میان تمامی مناطق دنیا اروپا تنها منطقه‌ای بود که رشد منفی مصرف گاز طبیعی را شاهد بود. مصرف گاز طبیعی در این منطقه در سال ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۵۰۷ میلیارد متر‌مکعب بود. بعد از این سال به تدریج میزان مصرف در اروپا رشد کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ به ۵۹۲ میلیارد متر‌مکعب رسید. ولی سیاست اروپا برای استفاده از منابع تجدید‌پذیر در تولید انرژی برق و استفاده از خودروهای الکتریکی به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده موجب شد تا مصرف از سال ۲۰۱۰ به بعد کاهش یابد. این روند کاهش مصرف گاز طبیعی بعد از سال ۲۰۱۰ آغاز شد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ به ۵۰۰ میلیارد متر‌مکعب رسید. در سال ۲۰۱۵ میزان مصرف گاز طبیعی در اروپا 3 /1 درصد کمتر از سال ۲۰۰۰ بود و تمامی تحلیلگران اقتصادی و صنعتی بر این باور هستند که تا سال ۲۰۲۰ میزان مصرف بالغ بر پنج درصد کاهش خواهد یافت. متوسط میزان مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۴۸۰ میلیارد متر‌مکعب پیش‌بینی شده است.
صعود دوباره قیمت‌ها

به دلیل رشد تقاضا در بازار جهانی متوسط قیمت گاز طبیعی افزایش می‌یابد

گاز طبیعی یکی از منابع بسیار ارزشمند انرژی است که به دلیل آلایندگی کمتر نسبت به نفت و فرآورده‌های نفتی بسیاری از این سوخت به عنوان مهم‌ترین سوخت سال‌های آینده یاد می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد بین قیمت گاز طبیعی و نفت همبستگی وجود دارد به این معنا که قیمت گاز طبیعی همسو با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا می‌کند و همسو با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی رشد می‌کند. البته در برخی از دوره‌ها این نوسان‌ها با یک وقفه زمانی اتفاق می‌افتد و این مساله باعث می‌شود تا دلالان حوزه انرژی برای استفاده از فرصت موجود دست‌به‌کار شوند.
غول های گازسوز دنیا را بشناسید

در سال‌های اخیر استفاده از گاز در دنیا رشد کرده است. در خاورمیانه نیمی از تقاضای انرژی مردم با گاز طبیعی تامین می‌شود. این منطقه دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی زیادی است و قیمت این دو منبع ارزشمند انرژی در این کشورها کمتر از متوسط جهانی است. به همین دلیل نفت و گاز طبیعی اصلی‌ترین منابع انرژی مصرفی در منطقه هستند. انتظار می‌رود در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ درصد از تقاضای جدید گاز در منطقه در بخش برق و ۳۵ درصد در بخش صنعتی مصرف شود. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۵ درصد از برق تولیدشده در خاورمیانه به وسیله نیروگاه‌های گازی تولید می‌شد در حالی که نیروگاه‌های فعال با نفت ۳۵ درصد از برق مصرفی در این منطقه را تولید کرده بودند. در سال گذشته تنها دو درصد از انرژی برق در خاورمیانه به وسیله نیروگاه‌های آبی تولید شده بود.
بنابراین گاز طبیعی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع انرژی دانست و بررسی قیمت این منبع انرژی می‌تواند تصویری از قیمت منابع دیگر در بازار جهانی ارائه دهد. آژانس پیش‌بینی اقتصادی که یکی از مراکز مطالعاتی و ارائه‌دهنده پیش‌بینی در مورد بازارهای مختلف است در گزارش اخیر خود پیش‌بینی دقیقی در مورد قیمت گاز طبیعی در ماه‌های آتی ارائه داده است. در این مطالعه قیمت هر یک میلیون واحد حرارتی بریتانیایی یا بی‌تی‌یو به دلار آمریکا محاسبه شده است. طبق این گزارش پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته باشد. این روند کاهشی تا انتهای سال ادامه دارد و متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو در انتهای سال جاری به 03 /2 دلار می‌رسد.

قیمت در تابستان سال ۲۰۱۶

در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با دو دلار آمریکا خواهد بود و حداقل آن برابر با ۸۱ /۱ دلار بود. در این ماه متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در بازار جهانی برابر با ۹۳ /۱ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با کاهش پنج‌درصدی همراه بود. در ماه آگوست همین سال حداکثر قیمت برابر با ۹۶ /۱ و حداقل قیمت برابر با ۷۸ /۱ دلار بود. متوسط قیمت ماهانه در این دوره زمانی برابر با ۸۸ /۱ دلار و نرخ تغییر قیمت ماهانه برابر با ۵۸ /۱ درصد بود که این تغییر در جهت کاهش است. در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با ۰۶ /۲ دلار و حداقل قیمت آن برابر با ۸۶ /۱ دلار بود. متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۹۴ /۱ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن با کاهش ۹۵ /۴درصدی همراه بوده است.

قیمت در پاییز سال ۲۰۱۶

در اکتبر این سال حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 37 /3 دلار آمریکا خواهد بود و حداقل قیمت در این دوره زمانی برابر با 87 /2 دلار پیش‌بینی شده است. متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با 05 /3 دلار است که نسبت به ماه سپتامبر با کاهش 56 /1درصدی همراه خواهد بود. در نوامبر همین سال حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 35 /3 دلار و حداقل قیمت برابر با 03 /3 دلار پیش‌بینی شده است. در این ماه متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 15 /3 دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با افزایش 76 /4درصدی همراه خواهد بود. در آخرین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی در ماه دسامبر هم حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 37 /3 دلار و حداقل قیمت برابر با 03 /3 دلار خواهد بود. در این ماه متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 19 /3 دلار خواهد بود که نسبت به ماه قبل از آن با افزایش 54 /3درصدی همراه است.

قیمت در زمستان سال ۲۰۱۷

در اولین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در دنیا برابر با ۳۹ /۳ دلار و حداقل قیمت برابر با ۰۷ /۳ دلار خواهد بود. متوسط قیمت در این ماه برابر با ۲۲ /۳ دلار است و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد ۶۲ /۰درصدی همراه خواهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در ماه فوریه ۱۵ /۳ دلار آمریکا برآورد شده است که نسبت به فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۸ /۲ درصد کاهش خواهد داشت. در این ماه حداکثر قیمت برابر با ۳۱ /۳ دلار و حداقل قیمت برابر با ۹۹ /۲ دلار خواهد بود. انتظار می‌رود در انتهای این ماه هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی با قیمت ۴۸ /۳ دلار مبادله شود. در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در جهان حداکثر ۴۸ /۳ درصد و حداقل برابر با ۱۴ /۳ دلار خواهد بود. متوسط قیمت گاز طبیعی در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۰۸ /۵درصدی همراه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج