جاباما
۴۳۵۳۱۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نهادهاي خاص وارد‌كننده خودرو شدند

قرار بود آذرماه سال جاري زماني باشد براي امحاي ١٣ خودروي ممنوعه‌اي كه توسط برخي وارد‌كننده‌ها به صورت قاچاقي وارد كشور شده‌اند. طبق وعده قبلي قرار بود خودروهاي ممنوعه قاچاقي يا امحا شوند يا صادر؛ صادراتي كه از همان اول نيز با علامت سوال چگونه؟ همراه بود.

اعتماد نوشت: قرار بود آذرماه سال جاري زماني باشد براي امحاي ١٣ خودروي ممنوعه‌اي كه توسط برخي وارد‌كننده‌ها به صورت قاچاقي وارد كشور شده‌اند. طبق وعده قبلي قرار بود خودروهاي ممنوعه قاچاقي يا امحا شوند يا صادر؛ صادراتي كه از همان اول نيز با علامت سوال چگونه؟ همراه بود. اگرچه سازمان امور تمليكي به يكباره خبر از عدم امحاي اين خودروها داد و اعلام شد كه اين خودروها صادر خواهند شد، اما در خصوص صادرات اين خودروها هيچ اظهارنظر ديگري نشد. اين سكوت خبري نشان مي‌دهد كه صادرات اين خودروها با توجه به مبالغي كه به عنوان قيمت اوليه براي آنها در نظر گرفته شده، بايد توسط فرد يا ارگاني انجام شود تا از نظر اقتصادي خريد خودروي مشابه در خارج از كشور با قيمت كمتر و گارانتي‌هاي مشخص‌تر زيان زيادي به آن وارد نكند.
شايد يكي از دلايلي كه اين نوع صادرات را در هاله‌اي از ابهام و بي‌خبري قرار داد و كمتر رسانه‌اي هم به اين موضوع پرداخت، امكان استفاده اين خودروها در سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي خارج از كشور بود. موضوعي كه توسط يكي از مديران دولتي در گفت‌وگو با «اعتماد» تاييد و مشخص شد خودروهاي ممنوعه قاچاق براي استفاده در سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور راهي مقاصد صادراتي خود شده‌اند و وزارت امور خارجه خريدار نهايي خودروهاي قاچاق بوده است.
اين موضوع شايد زياد مورد توجه قرار نگرفت تا اينكه آمار جديد منتشر شده گمرك خبر از ورود ١٧ خودروي ممنوعه براي نهادهاي خاص داد. در آمار تازه گمرك به صراحت اعلام شده است كه يك دستگاه تويوتا لندكروز GRX ۲۰۱۴ نقره‌اي ضدگلوله با هشت سيلندر و حجم موتور ۴۶۰۰ سي‌سي به كشور توسط سركنسولگري تركيه وارد كشور شده است.
همچنين از مرز امارات و ثبت سفارش شده‌هاي اماراتي نشان مي‌دهد كه در هفت‌ماه نخست سال جاري ۹ دستگاه خودرو بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي از امارات وارد ايران شده است. خودروهايي همچون تويوتا پرادو با حجم موتور ۲۷۰۰ سي‌سي، خودروي تاكتيكي فرماندهي تويوتا لندكروز شش سيلندر، تويوتا پرادو GRX با حجم ۴۰۰۰ سي‌سي، تويوتا آوالون ۳۴۵۸ سي سي، دو دستگاه ميتسوبيشي پاجرو ۳۵۰۰ سي‌سي، ميتسوبيشي پاجرو ۳۸۰۰ سي‌سي، هيونداي سانتافه شش سيلندر ۳۳۰۰ سي‌سي و يك دستگاه خودروي سواري ون كيا كارنوال ۳۳۰۰ سي‌سي، خودروهايي بوده‌اند كه در اين مدت از امارات با حجم بيش از ۲۵۰۰ سي‌سي به ايران وارد شده‌اند كه اغلب آنها مجوز وزارت امور خارجه را دارند و در برخي موارد نام نهاد مجوز‌گيرنده و شماره مجوز ذكر نشده است.
آمار: ٣٨ هزار و ٦١٧ دستگاه
و اما ژاپن، مبدا واردات تعداد ديگري خودروي ممنوعه بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي به ايران بوده است در همين مدت شش دستگاه خودرو شامل دو دستگاه تويوتا پرادو ۲۷۰۰ سي‌سي، دو دستگاه ميتسوبيشي پاجرو ۳۸۰۰ سي‌سي، يك دستگاه استيشن ميتسوبيشي پاجرو GLX ۳۵۰۰ سي‌سي و تويوتا پرادو VRX ۲۷۰۰‌سي‌سي، خودروهاي واردشده است.
ورود خودروهاي با حجم موتور بيش از ۲۵۰۰ سي‌سي به ايران با مصوبه هيات‌وزيران ممنوع شده است، اما در عين حال برخي نهادها از جمله وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها به دليل شرايط خاص مي‌توانند با دريافت مجوز اقدام به ورود اين خودروها كنند.
آمار گمرك مي‌گويد كه در هفت ماهه سال جاري ۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودرو از مبادي قانوني به كشور وارد شده است كه ارزش آن به ۹۴۱ ميليون و ۲۹۸ هزار و ۴۱۹ دلار مي‌رسد. اغلب خودروهاي وارداتي به كشور در اين مدت از سه برند هيونداي، كيا و تويوتا بوده‌اند.
همچنين بخش عمده‌اي از خودروهاي وارد شده به كشور از امارات متحده عربي به ايران وارد شده‌اند، به طوري كه از مجموع ۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودروي وارداتي به كشور، ۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه آن از كشور امارات وارد ايران شده است. با وجود اينكه ورود خودروهاي با حجم موتور بيش از ۲۵۰۰ سي‌سي به كشور از سوي هيات‌وزيران ممنوع شده است، برخي مقامات و سفارتخانه‌هاي خارجي در كشور با دريافت مجوز اقدام به واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي با شرايط خاص براي انجام فعاليت‌هاي كاري به كشور مي‌كنند.
خودروها از كجا آمدند؟
نكته جالب در آمار گمرك مبدا‌هاي صادراتي خودروها به ايران است كه به نام‌هايي همچون تركيه، امارات، ژاپن و آلمان محدود مي‌شود. البته تركيه با همان يك دستگاه تويوتا لندكروز GRX ۲۰۱۴ نقره‌اي با هشت سيلندر و حجم موتور 4600 سي سي كه از توسط سركنسولگري تركيه در تبريز به ايران وارد شده است كمترين تعداد واردات خودرو را به نام خود ثبت كرده است.
اما آلمان، توانسته است با خودروهاي لوكسي كه به ايران وارد كرده است نام خود را به عنوان صادركننده لوكس‌ترين خودروها به ايران ثبت كند. در همين مدت هشت دستگاه پورشه باكستر مدل‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نيز به ايران وارد شده‌اند كه همگي حجم موتورشان كمتر از ۲۵۰۰ سي سي است. اين خودروها از كشور آلمان كه سازنده آنهاست به ايران وارد شده‌اند.
همچنين ۲۸ دستگاه پورشه ماكان نو با حجم موتور ۲۰۰۰ سي سي و مدل‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از طريق همين كشور آلمان به ايران وارد شده‌ است كه در مجموع قيمت خودروهاي وارد شده بيش از سه ميليون دلار است. همچنين يك دستگاه اتومبيل سواري مرسدس بنز E۳۰۰ مدل سال ۲۰۱۶ به رنگ خاكستري تيره متاليك، شش سيلندر بنزيني با حجم موتور ۳۵۰۰ سي‌سي با تودوزي چرمي نيز در همين مدت با مجوز وزارت امور خارجه به قيمت ۴۸ هزار دلار به ايران وارد شده است.
آلمان مهم‌ترين صادركننده خودروهاي لوكس به ايران است؛ به طوري كه عمده خودروهاي مرسدس‌بنز، بي‌ام دبليو، لكسوس، پورشه و... از طريق اين كشور به ايران وارد شده است.
امارات متحده عربي كه همواره جزو برترين مقاصد صادراتي به ايران است هم همچنان نام خود را در ليست بيشترين صادر‌كننده خودرو به ايران ثبت كرده است و در اين مدت با واردات ٩ دستگاه خودرو بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي خود را در ليست وارد‌كننده‌هاي خودروهاي ممنوعه قرار داده است.
در اين مدت ۹ دستگاه خودرو با اين شرايط از امارات وارد ايران شده است. تويوتا پرادو با حجم موتور ۲۷۰۰ سي سي، خودروي تاكتيكي فرماندهي تويوتا لندكروز شش سيلندر، تويوتا پرادو GRX با حجم ۴۰۰۰ سي‌سي، تويوتا آوالون ۳۴۵۸ سي‌سي، دو دستگاه ميتسوبيشي پاجرو ۳۵۰۰ سي‌سي، ميتسوبيشي پاجرو ۳۸۰۰ سي‌سي، هيونداي سانتافه شش سيلندر ۳۳۰۰ سي‌سي و يك دستگاه خودروي سواري ون كيا كارنوال ۳۳۰۰ سي سي، خودروهايي بوده‌اند كه در اين مدت از امارات با حجم بيش از ۲۵۰۰ سي سي به ايران وارد شده‌اند كه اغلب آنها مجوز وزارت امور خارجه را دارند و در برخي موارد نام نهاد مجوز‌گيرنده و شماره مجوز ذكر نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج