۴۳۷۴۰۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تولید نفت ایران به ارقام اعلامی اوپک می رسد

معاون شرکت ملی نفت با اشاره به تولید نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها گفت: بر اساس برنامه‌های که اعلام شده تولید نفت ایران به ارقامی که در اوپک عنوان شده می‌رسد.

خبرگزاری ایسنا: معاون شرکت ملی نفت با اشاره به تولید نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها گفت: بر اساس برنامه‌های که اعلام شده تولید نفت ایران به ارقامی که در اوپک عنوان شده می‌رسد.

غلامرضا منوچهری در مراسم اجرای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل برای مطلعه توسعه میادین ازادگان جنوبی، یاداوران و میدان گازی کیش گفت: خوشبختانه بعد از برداشته شدن تحریم‌ها از سوی کشورهای ۵+۱ و سازمان ملل شرکت ملی نفت به سرعت ظرفیت‌های گذشته خود را بازیابی کرد و اکنون به تولید نزدیک به چهار میلیون بشکه رسیدیم و بر اساس برنامه‌هایی که تنظیم شده قبل از عید نوروز ارقامی که در اوپک انجام شده خواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت توانایی خود را در نگهداری و توسعه میادین نفت و گاز توضیح داد که در زمان تحریم عملیات توسع فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶و ۱۷ پارس جنوبی به پایان رسید و بخش عمده فازهای ۱۹، ۲۱، ۲۲، ۲۳و ۲۴ انجام شد و بهره برداری از فازهای ۱۳ و ۱۴ تا پایان سال آینده آغاز می شود.

معاون شرکت ملی نفت در امور توسعه در مورد ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی اظهار کرد: ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که تا پایان سال ۵۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و این روند رشد ادامه خواهد داشت.

منوچهری با بیان اینکه حجم عظیم ذخایر هیدورکربری ایران نیازمند سرمایه گذاری و سرمایه‌های بین‌المللی برای رسیدن به افق مورد نظر است، افزود: برنامه‌ای که توسط وزارت نفت طراحی شده جذب سرمایه گذاری خارجی همراه با تکنولوژی روز دنیا در قالب قراردادهایی است که روی آن کار شده است.

وی با تاکید بر اینکه این قراردادها با همکاری شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی صورت می‌گیرد، اظهارکرد: راجب این مدل قرارداد صحبت‌های زیادی شد. شرکت‌های بین‌المللی زیادی استقبال کردند و تا کنون ۱۵ قرارداد MOU امضا شده است و پیشنهاد ۱۲ شرکت دیگر در دست مذاکره قرار دارد. امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

منوچهری با بیان اینکه فعالیت اکتشافی وزارت نفت شتاب داشته است، گفت: بر اساس اطلاعات ‌BP مجموعه ذخایر هیدورکربری نفت و گاز در دنیا در رتبه اول قرار دارد. با مشارکت‌ شرکت‌های بین‌المللی و شرکت‌های داخلی کار اکتشاف مخصوصا در بخش گاز سرعت می‌گیرد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید گفت: شرکت شل سابقه طولانی در ایران دارد و هم در بالادستی و هم در پایین دستی اظهار علاقه کرده است. اخیرا موافقت نامه‌ای هم در زمینه پتروشیمی با کشور ایران به امضا رسانده است. امروز با این شرکت نفتی برای دو میدان نفتی ازادگان و یاداوران و میدان گازی کیش قرارداد امضا می‌کنیم.

معاون شرکت ملی نفت در مورد ذخایر میدان‌های ازادگان و یاداوران توضیح داد: ذخایر درجای این دو میدان در حدود ۶۵ یا ۶۷ میلیارد بشکه نفت خام است و میزان قابل برداشت آن بستگی به ضریب بازیافت دارد.

منوچهری ادامه داد: در قراردادهای گذشته شامل قراردادی که با CNPC برای ازادگان شمالی داشتیم و با شرکت سینوپک در میدان دیگر که این قراردادها در حد ریکاوری اول بود و تخلیه طبیعی آن ممکن است ۵.۵ تا ۶ درصد باشد که این میزان برای ایران قابل پذیرش نیست. با افق ۲۰ ساله قراردادهای جدید انتظار داریم شرکت‌های خارجی میزان ریکاوری بالاتری را پیشنهاد دهند که این امر سرمایه بر بوده و نیاز به تکنولوژی دارد.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا اعلام شده وجود شرکت ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی الزامی است و ممکن است در مورد میدان‌های دیگر شرکت‌های دیگر باشند. از ۱۱ شرکتی که صاحبت صلاحیت شدند با پنج شرکت در حال مذاکره هستیم.

منوچهری با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت بر اساس نتایج مطالعات بررسی می‌کند که کدام پیشنهادات جذاب تراست عنوان کرد: قرار دادMOU قبلا با شرکت‌های ژاپنی، چینی، فرانسوی و غیره امضا شده است و هدف این است که در این پیشنهادها به یافته‌های مطلوب برسیم که بعد از آن وزارت نفت و دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری کند که میدان‌ها به کنسرسیوم شرکت‌ها واگذار شود یا به مناقصه برود.

معاون شرکت ملی نفت ادامه داد: اعتقاد ما برگزاری مناقصه سالم بین‌المللی با شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌ای است تا بهترین پیشنهاد را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه میدان‌های نفتی ازادگان و یاداوران بیش از ۱۰ درصد ذخایر نفتی ایران را دارا هستند، اظهارکرد: هر درصد ریکاوری ۰.۷ میلیارد بشکه است که با احتساب قیمت امروز نفت حدود ۳۵ میلیارد دلار ارزش دارد و این موضوع اهمیت اختلاف درصد ریکاوری بین شرکت‌ها را نشان می‌دهد. هنر شرکت ملی نفت این است که حداکثر رقابت را ایجاد کند.

منوچهری ادامه داد: در هفته آینده میزبان و مهمان شرکت‌های بین المللی دیگری خواهیم بود و بازار رقابت رونق پیدا می‌کند تا به حداکثر منافع ملی برسیم. البته قراردادها باید برد-برد باشد.

معاون شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه توسعه میادین مرزی اولویت کشور است افزود: توسعه یاداوران به ازادگان در اولویت قرار دارد و همچنین افزایش ضریب بازیافت‌ میدان‌هایی که سال‌های سال است از آن‌ها برداشت می‌شود. متوسط ریکاوری ما ۲۵، ۲۶ و ۲۷ درصد است که نسبت به دنیای امروز و همسایگان جنوبی رقم پایینی محسوب می‌شود. برای بالا بردن آن نیاز به سرمایه گذاری داریم زیرا هر درصد افزایش ریکاوری ۷.۵ میلیون است که ۱۴ میلیارد دلار افزایش ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد پروژه‌ها باید توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود، گفت: از همه شرکت‌هایی که در ایران حضور پیدا می‌کنند تقاضا داریم مراکز مطالعاتی و محاسباتی خود را در ایران توسعه دهند تا فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران را جذب کنند.

منوچهری با تاکید بر اینکه انتقال تکنولوژی برای ایران مهم است گفت: در زمینه انتقال تکنولوژی الزام قانونی وجود دارد، ظرفیت‌ شرکت‌های ایرانی با گذشته قابل مقایسه نیست و شرکت‌های خارجی موظف هستند حداکثر توانمندی ایرانی‌ها را به کار بگیرند.

معاون شرکت ملی نفت ادامه داد: باید به تولید یک میلیون بشکه تولید نفت در میدان‌های خوزستان برسیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج