۴۴۰۴۹۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تاجرنیا: غیر مشروط از روحانی حمایت می کنیم

علی تاجرنیا جوان‌ترین نماینده‌ مجلس ششم و عضو سابق دفتر تحکیم وحدت امروز به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب در جایگاه یک منتقد به نقد دولت یازدهم پرداخت و با بیان نقاط قوت و ضعف دولت تاکید دارد که حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات آینده غیر مشروط خوهد بود.

خبرگزاری ایسنا: علی تاجرنیا جوان‌ترین نماینده‌ مجلس ششم و عضو سابق دفتر تحکیم وحدت امروز به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب در جایگاه یک منتقد به نقد دولت یازدهم پرداخت و با بیان نقاط قوت و ضعف دولت تاکید دارد که حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات آینده غیر مشروط خوهد بود، اما عدم بهرمندی دولت از حضور اصلاح طلبان در بدنه ی دولت ضعف خود دولت را به همراه می آورد؛ چرا که عقیده دارد بدنه ی دولت همسو و همراه افکار و عقاید رئیس جمهور نیستند.

علی تاجرنیا با اشاره به چرایی انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات سال ۹۲ اظهار کرد: من فکر می‌کنم دولت آقای روحانی محصول شرایط خاص کشور بویژه بعد از انتخابات سال ۸۸ است . اگر آن شرایط برای کشور پیش نمی آمد، در حالت طبیعی باید به جای اقبال عمومی به حسن روحانی شاهد رقابت کاندیداهای مطرح دو جناح اصلی سیاسی کشورمان می‌بودیم.

اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ از خودگذشتگی کردند

وی ادامه داد: در عین حال فکر می‌کنم مهمترین نکته انتخابات سال ۸۸ در این بود که اصلاح طلبان ضمن اینکه به خوبی شرایط کشور را درک کردند و فرصتی را برای برون رفت کشور از مشکلات فراهم آوردند، یک نوع از خودگذشتگی بدون چشم داشت را به منصه‌ی ظهور گذاشتند .

وی عقیده دارد که این از خود گذشتگی به‌خاطر منافع ملی از سوی یک جناح تا پیش از آن بی‌سابقه بوده است و می گوید همه می‌دانند که اصلاح‌طلبان در آن سال به خاطر منافع کشور از کاندیدای خود گذشتند و ازجناب آقای روحانی حمایت کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به رابطه میان اصلاح طلبان با دولت یازدهم یادآور شد: اگر امروز نگاهی به عملکرد دولت ، مواضع رئیس‌جمهور و اتفاقاتی که طی این دوران افتاده است بیافکنیم ، می‌توانیم بگوییم که تقریبا اصلاح طلبان نسبت به آنچه که از دولت روحانی انتظار داشته‌اند راضی هستند.

وی همچنین تصریح کرد: اگرچه ممکن است ما به عنوان اصلاح طلبان در عمر این دولت به یک سری از خواسته ها و اهداف اصلاح طلبی خود نرسیده باشیم و انتظاراتمان از دولت موجود فراتر باشد، اما نباید فراموش کنیم که دولت یازدهم پس از چه دولتی و با چه شرایطی بر سر کار آمد.

انتقادات بی‌رحمانه ای از دولت شده است

تاجرنیا در ادامه خاطرنشان کرد: نباید یادمان برود که در آن زمان شرایط کشور چگونه بود؛ لذا من به آن بخش از اصلاح طلبانی که بدون در نظر گرفتن شرایطی که پیش از سال ۹۲ تجربه کردیم نسبت به دولت انتقادات بی رحمانه‌ای مطرح می کنند ، نقد دارم.

این فعال سیاسی همچنین گفت: من انتقاد بی‌رحمانه به دولت را به هیچ عنوان صحیح نمی دانم . چه اصلاح‌طلبان و چه نیروهایی که خارج از جریان اصلاح طلبی وجود دارند و معمولا انتقادات تندی را نسبت به عملکرد دولت ارائه می‌دهند، باید وضعیت ایجاد شده توسط دولت قبل را به یادآورند و بر اساس منافع ملی انتقادات خود را بیان کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز ما بهتر از همیشه می دانیم که بعضی از مسائل کشور فقط توسط این دولت و شخص آقای روحانی حل می شد. مهمترین آن حل مسئله‌ی هسته‌ای و عقد قرارداد برجام است. طی یکسال گذشته آنقدر از برجام صحبت کرده‌ایم که حتی از اهمیت اش برای خودمان هم کم شده است؛ این در حالی است که باید بتوانیم به صورت علمی به این موضوع بپردازیم و برای مردم روشنگری کنیم که اگر این قرارداد توسط دولت وقت به انجام نمی رسید چه بر سر کشور می‌آمد.

با ماجراجویی‌های احمدی‌نژاد به جنگ نزدیک شده بودیم

تاجرنیا با بیان اینکه ممکن بود ایران در گیر مشکلات منطقه‌ای از جمله جنگ شود، گفت: واقعیت آن‌است که طی سال‌های گذشته کشور ما در یک پرتگاهی قرار داشت و چه بسا ممکن بود بسیاری از مشکلاتی که گریبان گیر کشورهای منطقه شده ، به سراغ ما هم بیاید؛ خصوصا آنکه متاسفانه روحیه ماجراجویی در دولت قبلی به گونه ای بود که بین سیاست‌هایش و اینکه کشور دچار بحران های جدی که منتج به جنگ شود ،فاصله‌ای نبود. بنابراین یکی از نقاط قوت دولت فعلی را باید در سیاست خارجی اش دانست.

وی دولت یازدهم را در حوزه سیاست داخلی نیز موفق دانست و گفت: بحث مهم‌تر دیگر این است که دولت روحانی با مجموعه فعالیت هایی که انجام داد توانست فضای امنیتی حاکم بر سیاست داخلی را کاهش دهد. فضای سیاسی بعد از سال ۸۸ به فضای امنیتی تبدیل شده بود که با سر کار آمدن دولت یازدهم به وضوح شدت امنیتی بودن فعالیت‌های سیاسی کاهش پیدا کرد؛ این نکته بزرگی است که بعضا از آن غفلت می کنیم. گاهی لازم است یادمان بیاید در گذشته‌ای نه چندان دور فضایی وجود داشت که کوچکترین بحث ، سخنرانی یا انتقادی به یک موضوع امنیتی تبدیل می شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد:حالا با توجه به پیشینه‌ای که به آن اشاره کردم ، اگر آن فضا را با شرایط حالا مقایسه کنیم می فهمیم که در حال حاضر فضای سیاسی خوبی در کشور حاکم است. همین الان انتقادات تندی نسبت به حاکمیت صورت می گیرد و این موضوع نشان می دهد که دولت در حوزه گشایش فضای سیاست داخلی هم تا حدودی موفق بوده است.

وی ادامه داد: به نظر من حتی تا حدودی شفافیت در کشور شکل گرفته است. بعد از دوران اصلاحات و ریاست جمهوری آقای خاتمی که فضای جامعه شفاف تر شده بود متاسفانه در زمان آقای احمدی نژاد شفافیت از بین رفت و انتقادات تنها در چارچوب های خودساخته همان دولت مطرح می شد. طرفداران دولت آقای احمدی نژاد و مخالفین اصلاح طلبان آزاد بودند تا هر صحبتی که می خواهند انجام دهند و مخالفان دولت به شدت در مضیقه قرار گرفتند.

اختلافات فعلی میان سه قوه باعث شفاف سازی خواهد شد

تاجرنیا تصریح کرد: می بینیم که گفتمان انتقادی از بین احزاب ، گروه ها و مردم فراتر رفته وبخش هایی از حاکمیت به صورت کاملا شفاف نظر خود را نسبت به سایرین اعلام می‌کنند. ممکن است بر حسب ظاهر به نظر بیاید که در حاکمیت اختلافات وجود دارد اما نفس این عمل از این جهت که نهادهای مختلف حکومت با انتقادات خود نقش نظارت شان را ایفا می‌کنند مثبت است.

وی با اشاره به اختلافات پیش آمده میان قوا ابراز عقیده کرد: خصوصا اگر بر مسائلی که بین قوه قضاییه و قوه مجریه یا مجلس با قوه مجریه شکل گرفته است،مدیریت درستی اعمال شود، می‌توان امیدوار بود که مشکلات کهنه شده میان آن‌ها به صورت ریشه ای برطرف شود و در انتها نتیجه‌اش شفاف سازی اطلاعات و برطرف شدن سوءتفاهمات فارغ از ملاحظات مرسوم باشد.

برای سرمایه‌گذاری خارجی به امنیت نیاز داریم

این فعال اصلاح‌طلب همچنین گفت:توفیق دیگر دولت را باید در حوزه اقتصادی دانست. حل مسائل اقتصادی امری زمان بر است. بازسازی اقتصاد از ایجاد حوزه های اقتصادی جدید هم، زمان برتر است. یادمان نرود که حاصل عملکرد دولت آقای احمدی نژاد یک اقتصاد پویا و پول آور نبود.

وی با بیان‌اینکه وعده‌های اقتصادی احمدی‌نژاد موجب روی آوردن مردم به وی شد گفت: در حالی که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی اقتصاد ایران بسیار سودآور شده بود و سرمایه‌ی عظیمی از سوی دولت هشتم به دولت نهم منتقل شد؛ وجود سرمایه در ابتدای دولت احمدی‌نژاد باعث شد بود تا بسیاری از منتقدین چشم خود را نسبت به تصمیمات غلط اقتصادی ‌اش ببندند. مباحثی مثل ارائه یارانه ها هم دلیلی شد تا افکار عمومی با ایشان در حوزه اقتصاد همراهی کنند.

تاجرنیا ادامه داد: اما دیدیم که در دور دوم حضور احمدی‌نژاد بر مسند ریاست جمهوری، زمانی که آثار تصمیمات غلط اقتصادی اش مشخص شد دیگر مردم با او همراهی نکردند و کارشناسان دریافتند که تصمیم های وی بدنه‌ی اقتصاد خرد و کلان کشور را تخریب کرده است .

وی در همین رابطه گفت:باز هم تکرار می‌کنم که آقای روحانی وام‌دار این میراث تخریبی بوده‌ است. با توجه به شرایط بد اقتصادی در دولت گذشته ، کنترل تورم و جلوگیری از رشد افسارگسیخته قیمت ها از مهمترین اقدامات اقتصادی این دولت بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: بعضا نسبت به این که متناسب با کنترل تورم رشد در کشور ما وجود نداشته است، انتقاد می‌شود. در همین رابطه من فکر می کنم با توجه به شرایطی که وجود داشت بدون سرمایه گذاری خارجی رشد ممکن نخواهد بود و یادمان نرود که برای به دست آوردن سرمایه خارجی به امنیت سازی نیازمندیم.

وی گفت :بخشی از تلاش های سیاست خارجی دولت اول آقای روحانی بر همین مبنا بوده است. اما متاسفانه با توجه به رویکرد برخی از مسئولین ما پس از قرارداد برجام این مشکل ایجاد شده است که این قراردادهای خارجی به پول سازی تبدیل نشود. فکر می کنم دولت در دور دوم فعالیت اش بتواند اعتماد سازی های بیشتری انجام دهد و بر اساس آن سرمایه گذاری های بیشتری ایجاد شود.

عدم انسجام تیم روحانی حاصل رویکرد مجلس قبل است

تاجرنیا در ادامه با اشاره به ضعف‌های دولت یازدهم نیز گفت:اگر بخواهیم به ضعف های دولت اشاره کنیم مهمترین ضعف اش عدم وجود تیم منسجم برای اداره کشور است. دوم آنکه از برخی چهره های سالخورده و بی انگیزه استفاده کرده است. عدم همراهی مجلس گذشته با آقای روحانی منجر به این شد که تیمی در کنار آقای روحانی قرار گیرد که از یک انسجام کافی و لازم برخوردار نباشد.

وی افزود:من فکر می کنم کسانی که در دولت هستند لزوما متناسب با خواسته های رئیس‌جمهور رفتار و عمل نمی‌کنند . همه آن‌ها دارای باورهای تحول خواهانه‌ای که آقای رئیس‌جمهور هستند ، نیستند. همین امر منجر به گزینش افرادی شده است که از آن کارایی لازم برخوردار نیستند. ضعف دیگر مربوط به مجموعه سیاسی دولت است. متاسفانه بار بسیاری از مسائل و مشکلات بر عهده شخص رئیس‌جمهور است.

دولت روحانی مانند دولت هاشمی است

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد:اتفاقات بسیار مهمی در دولت افتاده که بخش های مختلف دولت باید آن‌ها را همراهی کنند. من از این لحاظ دولت آقای روحانی را با دولت آقای هاشمی مقایسه می کنم ؛در آن زمان هم بار دولت بر دوش خود رئیس‌جمهور بوده است و دولت متناسب با خواسته های رئیس‌جمهور حرکت نمی کرد. آثار این نگاه را در انتصاب های استان ها می بینیم.

وی گفت:با اینکه بدنه اصلی حامیان دولت از اصلاح طلبان بوده است اما از ظرفیت های آن‌ها استفاده نشد. نگاه محافظه کارانه حاکم بر دولت باعث شد تا دولت از یک سری ظرفیت های برجسته محروم باشد که این روند برای دولت خسارت هایی را هم به بار آورد.

تاجرنیا همچنین یادآور شد:در حوزه اطلاع رسانی و تفهیم مطالب به مردم، دستگاه اطلاع رسانی دولت دارای ضعف های جدی است همین غلبه روح محافظه کاری باعث شد در خیلی از جاها کنش های جدی دولت را شاهد نباشیم و بیشتر رفتارها واکنشی باشد. جدای از شخص رئیس‌جمهور این ضعف به خوبی در بدنه دولت مشهود است .

وی با انتقاد از سیستم اطلاع‌رسانی دولت یازدهم یادآور شد:هرچقدر از عمر دولت گذشت مخالفین دولت در انسجام و همراهی با یکدیگر نسبت به گذشته موفق تر شدند ؛این در حالی است که موافقین دولت در جریان خیلی از مباحث مربوط به دولت نبودند و این اتفاق به دلیل ضعف سیستم اطلاع رسانی رخ داده است.

تاجرنیا تصریح کرد: نباید از نظر دور بداریم که عدم همراهی صدا و سیما و بسیاری ازتریبون‌های عمومی که در اختیار جناح مقابل است چنین فضایی را رقم زده است؛ اما تایید عدم همراهی آنها باعث نمی شود که ما نسبت به ضعفی که در سیستم و بدنه دولت وجود دارد کوتاه بیاییم.

فساد سیستماتیک دولت قبل به دولت یازدهم رسید

وی با بیان اینکه فسادهای دولتی سیستماتیک شده است گفت: متاسفانه در دوران آقای احمدی نژاد یک نوع فساد سیستماتیک در دولت رسوخ کرد. بازگشت به صدور مجوزها و سخت کردن فعالیت های اقتصادی و رانتی کردن بیشتر دولت در عرصه اقتصادی شرایطی را ایجاد کرد که مدیران دولتی به صورت سیستماتیک دچار نوعی فساد شوند. نوع تصمیم گیری های دولت احمدی نژاد علاوه بر آن که باعث شد کشور بسیاری از منابع خود را از دست دهد باعث شد تا یکسری بدعت ها در حوزه اجرایی و تصمیم گیری ها هم ایجاد شود که به دنبال آن فسادها شکل گرفت.

تاجرنیا در ادامه با انتقاد از دولت یازدهم برای ورود دیرهنگام به بحث رانتهای دولتی، خاطرنشان کرد:دولت آقای روحانی عزم جدی برای برطرف کردن مشکلاتی که دولت پیشین در بدنه ی خود دولت ایجاد کرده بود،نداشت و دنباله های همان مسائل و جریان ها باعث شد که در دولت ایشان هم بعضا اتفاق هایی بیفتد که آسیب هایش به اعتماد عمومی ضربه وارد می‌کند.

اعضای شورای سیاستگذاری هم به تقویت احزاب معتقد هستند

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به استراتژی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آتی توسط شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری تمامی گروه های اصلاح طلب و حتی کسانی که در شورای سیاست گذاری حضور پیدا کردند و آن را تقویت می‌کنند معتقد هستند که ما باید به سمت نهادینه کردن رفتارهای حزبی پیش برویم.

تاجرنیا ادامه داد: این که سهواً یا عمداً مطرح می‌کنند که جمعی هستند که طرفدار تصمیم گیری شخصیت های حقوقی هستند درست نیست. کسانی که الان در شورای سیاست گذاری حضور دارند افرادی هستند که به صورت حزبی به ترویج فرهنگ تحزب پرداخته اند و سابقه شان نشان می دهد که همواره حامی تحزب در ایران بوده اند. در نقد شورای سیاستگذاری حتما باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد.

وی گفت:شورای سیاست گذاری یک نوع ضرورت برای بهره‌مندی از حداکثر نیروی اصلاح طلبان است. اگر نوع شکل گیری احزاب اصلاح طلب و فرهنگ مدنی به گونه ای بود که می توانستند از تمامی ظرفیت های اصلاح طلبی استفاده کنند ،بنده هم معتقد بودم که نیازی به شورای سیاست گذاری نیست؛ اما واقعیت این است که فعلا به این شورا نیاز مندیم.

این فعال سیاسی همچنین گفت: بخشی از علاقمندان اصلاح طلبی در فضای جامعه نمی توانند مرجع خود یا تشکیلات خودشان را در قالب تشکل های اصلاح طلب به مخاطبان ارائه دهند. بنابراین چون بخشی از آن‌ها احساس می کنند با شورای سیاستگذاری محزون شده اند و در حوزه تصمیم گیری دخالت ندارند،گروهی را مخالف شورای سیاستگذاری تشکیل دادند .

شورای سیاستگذاری درمان موقت اما موفق است

وی در ادامه بحث دلیل شکل گیری شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: بحث دیگر این است که متاسفانه در شورای هماهنگی تناسبی برای حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی وجود ندارد. این مسئله ای است که همه به آن معتقدند اما مثل یک شبهه اعتقادی می ترسند بدان بپردازند. تمامی تشکل های اصلاح طلبی وضع یکسان و حوزه اثرگذاری یکسانی ندارند؛طبیعی است که وقتی برآیند شورای هماهنگی برایند کاملی از مجموعه ظرفیت اصلاح طلبی نیست یک ساختار جدیدی جایگزینش می‌شود تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

تاجرنیا افزود: بنابراین الان ما تمام ظرفیت شورای هماهنگی را داریم و اگر برخی از گروه ها حضور پیدا نکردند بخاطر نگاه خودشان بوده است. علاوه بر شورای هماهنگی شخصیت هایی هم داریم که می‌توانند موضوع بحث را در مورد استراتژی اصلاح طلبان پوشش دهند.

وی همچنین گفت:من فکر می کنم که شورای سیاستگذاری باید یک کار موقتی باشد و نمی تواند به یک نهاد دائمی تبدیل شود؛ چرا که به نظر من مهمترین آسیب اش ترویج فضای غیر حزبی و فردگرایی است. باید به این شورا به عنوان یک مسکن و نه یک درمان دائمی نگاه کرد. من معتقد هستم که این شکلی که به دنبال اثرگذار کردن شخصیت های حقیقی باشیم روحیه حزب گرایی را کمرنگ می‌کند و افراد به جای اینکه در قالب گروه ها و احزاب ظاهر شوند به صورت فردی رشد می‌کنند. من در عین اینکه خودم طرفدار جریان کلی شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان هستم آن را به عنوان یک مسیر دائمی نمی بینم.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جبهه‌ای حرکت کنند

وی در ارتباط با استراتژی اصلاح طلبان برای دو انتخابات آینده اظهار کرد:من فکر می کنم که تا اطلاع ثانوی اصلاح طلبان باید به صورت جبهه ای حرکت کنند.متاسفانه فضای سیاسی کشور، سیستم تحزب را بر نمی تابد،چراکه در غیر این صورت با توجه به رویکردی که مردم به نهادهای سیاسی داشتند مثل خیلی از کشورهای دنیا وارد فعالیت دو حزبی می شدیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با استراتژی سیاسی اصولگرایان نیز گفت:اصولگرایان ما باید تجمیع شوند و با یک کار فرهنگی فراکسیونیزم را در خود بپذیرند و آرام آرام به سمت برنامه محوری حرکت کنند .

وی ادامه داد:وقتی پدیده هایی مانند آقای احمدی نژاد شکل می گیرند یعنی آنکه گروه های سیاسی ضعیف شده اند و نمی‌توانند متناسب شرایطشان فعالیت کنند. به همین دلیل است که یکسری افراد بدون داشتن التزامات سیاسی و فرهنگی به سیاست کشور ورود پیدا می‌کنند .آن‌ها نهایتا به اعتماد عمومی ضربه می زنند و کار به جایی می رسد حتی جریانی که مدتی او را مورد حمایت قرار داده است هم از او دوری می‌کند؛ مانند اصولگرایان که دیگر حاضر نیستند از احمدی نژاد حمایت کنند یا بار مسئولیت اورا بپذیرد. این موضوعات نشان میدهد که ما باید به سمت و سوی تحزب گرایی حرکت کنیم.

تاجرنیا ادامه داد:ما باید به سمت حرکت های حزبی و جبهه ای برویم. آنچه که باعث شد ما در دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پیشین موفق شویم مربوط به حرکت های جبهه ای مان بود و چون هنوز هم شرایط همانند گذشته است باید باز جبهه ای حرکت کنیم. هنوز فضا به گونه ای نشده است که کلیه گروه ها و احزاب سیاسی بتوانند به صورت آزادانه در انتخابات شرکت کنند.

دولت روحانی در سخت‌ترین شرایط کشور پس از جنگ بر سر کار آمد

تاجرنیا همچنین خاطرنشان کرد:جدا از اینکه آقای روحانی یک چهره حاضر در اردوگاه اصولگرایان بوده است، اما با توجه به عملکردش که کارنامه قابل دفاعی دارد مورد اقبال اصلاح طلبان قرار گرفته است. به نظر من آقای روحانی سخت ترین دولت پس از پیروزی انقلاب را مدیریت کردند. نوع و حجم مخالفت های صورت گرفته بسیار متفاوت از دولت های پیش از خودش بوده است.

وی افزود:با توجه به عملکرد ایشان طبیعی است که اصلاح طلبان می خواهند که حمایت از وی را ادامه دهند. بعضی ها اعتقاد دارند که اصلاح طلبان نباید به آقای روحانی چک سفید امضا بدهند؛ چرا که باعث می‌شود ایشان از ظرفیت های اصلاح طلبان به خوبی استفاده نکنند اما من فکر می کنم که مسئله اینگونه نیست.

این فعال سیاسی با بیان اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی غیر مشروط است گفت: آقای روحانی در شرایط کنونی انتخاب اصلی اصلاح طلبان بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری پیشین آقای عارف به عنوان چهره اصلاح طلب در انتخابات حضور داشت، اما اصلاح طلبان با درک شرایط موجود به سمت آقای روحانی رفتند. در این انتخابات هم به همین صورت است. آنچه که از طرف ما باید انجام شود یک حمایت جدی و غیر مشروط از روحانی است.

روحانی بدون اصلاح‌طلبان پیشرفت نخواهد کرد

وی با بیان اینکه دولت باید از بدنه‌ی اصلاح‌طلبی استفاده کند ،افزود:آنچه که باید از طرف آقای روحانی انجام شود این است که ایشان باید بدانند که ویژگی مهم جریان اصلاح طلبی داشتن بدنه ای سازمان یافته ، قوی و به روز است. هر اندازه که نخواهد از این ظرفیت استفاده کند طبیعتا دولت خودش ضربه می خورد و مردم متضرر می‌شوند. طبیعی است که ایشان برای استفاده از چهره های قوی و اجرایی در حوزه های مختلف تحت فشار خواهد بود اما اگر در آن راستا ایستادگی صورت گیرد نهایتا مجموعه دولت و مردم بهره آن را خواهند گرفت.

تاجرنیا افزود: بنابراین وظیفه ما ادامه مسیر حمایت از روحانی با جدیت و باورمند است ، به نظر من این نکته مهمی است که نباید فکر کنیم که از روی اجبار داریم از ایشان حمایت می کنیم، آقای روحانی نیز باید از ظرفیت های اصلاح طلبی استفاده کند.

شوراهای شهروروستا کارکرد خود را از دست داده‌اند

وی با اشاره به انتخابات شورای شهر و روستا گفت:مهمترین رویکرد اصلاح طلبان این است که شوراهای اسلامی شهر و روستا را باید در انتخابات آینده به جایگاه اصلی خود باز گرداند تا آن‌ها واقعا شورای شهر باشند. باید بگویم که بروکراتیک کردن سیستم شوراها در قالب کارهای اجرایی و اداری به نوعی باعث شده است که از فلسفه انجمن‌های شهر که در دنیای مدرن امروز مطرح می‌شود فاصله بگیرد.

تاجرنیا در همین رابطه ادامه داد:شورای شهر برای یک عده ای به شغل تبدیل شده است و عده ای آمده اند مال و منال جمع کنند و با رفتارهای واسطه گرایانه شان تجارت می‌کنند. با این رویکرد شوراها عملا نقش نظارتی خود را از دست داده اند و بیشتر به دنبال حل مشکلات شخصی اطرافیان خود یا حداکثر برخی از شهروندان هستند ؛ این در حالی است که باید مهمترین مسائل شوراها موضوعات کلان شهر باشد.

وی همچنین گفت:برنامه پیگیری امور خاص شهروندان جزو وظایف اعضای شورای شهر نیست .متاسفانه طی سال‌های اخیر شوراها نقش اصلی خودشان را فراموش ‌کرده و درگیر یکسری مسائل کم اهمیت شدند. به همین‌جهت تاکید دارم که باید اصلاح طلبان رویکرد صحیحی نسبت به شورا ها داشته باشند. واقعا چه نیازی است که شورای شهر در شهرداری اتاق داشته باشد. چرا برنامه ملاقات می گذارند؟ در کل دنیا انجمن های شهر در ارتباط با مسائل کلان بحث و گفت‌وگو می‌کنند ، تصمیم گیری هایی که به نفع شهر است انجام می دهند و خط و مشی های شهری را مشخص می‌کنند ؛ اما شوراهای شهر ما از تصمیم گیری های کلان به انجام امور روزانه تنزل پیدا کرده ‌اند.

گروه های اجتماعی به شوراهای شهر و روستا ورود کنند

این فعال سیاسی با تاکید بر ضرورت ورود نیروهای تخصصی به شوراهای شهر و روستا،تصریح کرد: در عین حال رویکرد اصلاح طلبان نسبت به شوراهای شهروروستا باید رویکردی تخصصی باشد . طبیعی است که وقتی یک جریان برای ورورد به انتخابات از درون جریان خودش کاندیدا انتخاب می‌کند؛ اما در این میان مهم آن است که ما کسانی را معرفی کنیم که هم لیاقت نمایندگی اقشار مختلف و طبقات اجتماعی را داشته باشند و هم بتوانند برآیند نظر متخصصین را به دست آورند. به نظر من بهتر آن است که اصلاح طلبان برای ارائه لیست شوراهای شهر و روستای خود به سمت گروه های اجتماعی حرکت کنند.

وی در ادامه افزود: اگر این کار چه در میان اصلاح طلبان و چه در میان اصولگرایان رخ دهد در مسیر توسعه بسیار پیشرفت خواهیم کرد. اینکه بگوییم چون برای سیستم اجرایی از اصلاح طلبان استفاده نکرده‌اند و کاندیدهای سال گذشته‌ی اصلاح‌طلبان هم در شورای نگهبان تائید صلاحیت نشده‌اند پس باید تمام بار فعالیت سیاسی خود را به دوش انتخابات شوراهای شهر و روستا بیاندازیم ، درست نیست و در آینده کوتاه مدت و بلند مدت اتفاق خوبی رخ نخواهد داد.

تاجرنیا در پایان گفت: نگاه شورای سیاست گذاری به لحاظ اجرایی نسبت به دو انتخابات مجلس شورای ملی و شوراهای شهر و روستا نگاهی تمرکززدایانه است. با توجه به گستردگی بحث شوراهای شهر و روستا طبیعتا شوراهای هماهنگی استانی واجد اختیارات هستند و شورای مرکزی در حد امکان به این مسائل ورود نمی کند . فکر می کنم با توجه به اینکه افراد بیشتری در انتخابات شوراها به نسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند ،خود استان‌ها با توجه به نیازهای خودشان کاندیدهایی معرفی خواهند کرد که با وجود آن‌ها نتیجه ای مناسب تر به دست بیاید و از اختلافاتی که در دوران گذشته پیش آمد هم جلوگیری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج