۴۴۴۱۹۷
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

وقتی زیبایی کرایه ای می شود!

یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن، مورد قضاوت قرار گرفتن افراد از روی ظاهر است. جامعه شناسان برای نقش بدن در جامعه معاصر اهمیت ویژه‌ای قائلند. یکی از شدیدترین شکل‌های مدیریت بدن در استفاده از لنزهای کرایه ای نمود پیدا می‌کند. فارغ از نقشی که آرایشگاه‌های زنانه در این امر دارند، کسانی هستند که با علم به دست چندم بودن این لنزها، از آنها استفاده می‌کنند که این امر نشان دهنده میزان ابتلای ما به ظواهر و جاذبه‌های مدرنیته است.

آرمان نوشت: یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن، مورد قضاوت قرار گرفتن افراد از روی ظاهر است. جامعه شناسان برای نقش بدن در جامعه معاصر اهمیت ویژه‌ای قائلند. یکی از شدیدترین شکل‌های مدیریت بدن در استفاده از لنزهای کرایه ای نمود پیدا می‌کند. فارغ از نقشی که آرایشگاه‌های زنانه در این امر دارند، کسانی هستند که با علم به دست چندم بودن این لنزها، از آنها استفاده می‌کنند که این امر نشان دهنده میزان ابتلای ما به ظواهر و جاذبه‌های مدرنیته است.

چندی پیش معاون پژوهشی بیمارستان فارابی نسبت به استفاده خودسرانه از لنز هشدار داد که در این میان از لنزهای کرایه ای صحبت کرد و باعث تعجب بسیار شد. محمدطاهر رجبی گفت: بیشترین مراجعه کنندگان به بیمارستان فارابی افرادی هستند که خودسرانه از لنزهای طبی - زیبایی استفاده می‌کنند. علاوه برآن افرادی که از لنزهای غیر بهداشتی و کرایه‌ای آرایشگاه‌ها استفاده می‌کنند آمار نگران‌کننده‌ای دارند. این فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم، در ادامه اظهار کرد: «بسیار مشاهده می‌شود که در آرایشگاه‌های زنانه، لنزهای رنگی را اجاره می‌دهند و شخص نمی‌داند که این لنز تا به حال در چشم چند نفر قرار گرفته اما با این حال از استفاده از آنها اجتناب نمی‌کند و همین موضوع باعث شده است بیشترین آمار عفونت‌های چشمی از راه این دسته از لنزهای اجاره‌ای باشد.
این قبیل لنزها باعث انواع عفونت‌های چشمی و در برخی موارد گزارش‌شده منجر به تخلیه چشم شده‌اند؛ بنابراین بسیار توصیه می‌شود حتی برای دقایقی لنز فرد دیگری را به چشمانتان نزنید.» استفاده از لنزهای کرایه ای همه ماجرا نیست؛ دستورالعمل‌ها و رژیم‌های مختلف غذایی، ورزش‌های مربوط به تناسب اندام، تاتو، پیرسینگ، لیپوساکشن، بوتاکس، عمل پلک و بینی، سیل محصولات، آگهی‌ها و تبلیغات تجاری مرتبط با زیبایی و... همگی نشان‌دهنده اهمیت بدن نزد انسان معاصر است. اگرچه در جوامع گوناگون از دیرباز «زیبایی» امری مورد توجه بوده، اما در هیچ زمانی به اندازه دوران معاصر به زیبایی توجه نشده است. حتی در جوامع غربی تا چند دهه پیش، مدیریت بدن مختص طبقه اشراف و در واقع وسیله‌ای برای ایجاد تمایز با عامه مردم بود.
اما در عصر حاضر، اقشار فرودست جامعه بیش از سایر افراد، وقت و هزینه‌شان را صرف مدیریت بدنشان می‌کنند. فرهنگ نمایشی، مفهومی است که از دل مباحث مربوط به مدیریت بدن و جامعه‌شناسی معاصر بیرون می‌آید. جامعه‌شناسان فرهنگ دوران مدرن را فرهنگی «بصری» و «نمایشی» می‌دانند. فرهنگی که پدیده‌ها در آن براساس ظاهرشان مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در واقع ظاهر هر چیز مساوی مفهوم و معنی آن است. به عقیده بودریار در بین اشیا، بدن زیباترین شیء قابل سرمایه‌گذاری است. به این ترتیب در فرهنگ نمایشی افراد نهایت دقت و مراقبت را نسبت به ظاهر بدن، اعمال و رفتارشان لحاظ می‌کنند. آنها مواظبند چه بپوشند، چطور راه بروند، چه طور حرف بزنند و خلاصه چطور بدنشان را مدیریت کنند. ضرب المثل «عقل مردم در چشم آنهاست» بیش از هر زمان دیگری در این دوران مصداق پیدا می‌کند.

اعتماد به نفس با جراحی زیبایی

به طور کلی زنان بیش از مردان درگیر ظاهر خود هستند که در نتیجه مجبورند در این راستا بیشتر مصرف کنند. شاهد این ماجرا استفاده از لنزهایی است که چندین بار توسط اشخاص متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باز هم کسانی هستند که با دانستن دست چندم بودن آنها، برای گرفتن تایید اجتماعی به سراغ این لنزها می‌روند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد زﻧـﺎن ﭘـﺲ از ﺟﺮاﺣـﻲﻫـﺎي زﻳﺒـﺎﻳﻲ اﺣﺴﺎس رﺿﺎﻳﺖ ﺑﻴشتری از ﺧﻮد داﺷﺘﻪ و اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ نفسشان ﺑـﺎﻻﺗﺮ رﻓﺘـﻪ اﺳـت. از ﺳـﻮي دﻳﮕـﺮ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﺟﺮاﺣﻲ زﻳﺒﺎﻳﻲ در ﭼﺮﺧﻪاي ﻣﻴﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﻓﺮدي و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪ است، یعنی در برخی موارد می‌توان این‌طور در نظر داشت که این خود فرد نیست که دست به انتخاب می‌زند بلکه جامعه برای او انتخاب می‌کند یا انتخاب‌های او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وقتی زیبایی بر سلامت غلبه می‌کند!

زیبایی مفهومی مطلق نیست و می‌توان گفت در هر عصری تغییر کرده است. با گسترش وسایل ارتباط جمعی که به طور مستقیم با پدیده جهانی شدن نسبت دارند، مفهوم زیبایی دچار تغییر به سود آن بخش از جهان می‌شود که وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های قوی‌تری در اختیار دارد. به عقیده برخی کارشناسان مفهومی که تحت عنوان جهانی شدن از آن یاد می‌شود، بیش از هر کشوری به سود آمریکا و غرب بوده و آنها توانسته اند با القای زیبایی در چهارچوب فرهنگی خود به نوعی سیطره فرهنگی دست یابند. البته همه این القا به سیطره فرهنگی برنمی گردد و نباید از نقش اقتصاد در ایجاد بازار کالا غافل شد. این امر بدون آنکه ما متوجه آن شویم اتفاق می‌افتد چون یک مساله ساختاری است و در بخش فردی افراد را بازتولید می‌کند. اینجاست که زیبایی به هر قیمتی مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند تا به خطر انداختن سلامت افراد جلو برود.
یک متخصص پوست و مو در مورد مژه‌های مصنوعی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: چشم مهم‌ترین قسمت بدن است ولی متاسفانه خیلی از افراد برای زیبایی زود گذر به سمت گذاشتن مژه مصنوعی می‌روند و ندانسته خود را به گردباد نابودی می‌سپارند. محمدجواد کاظمی در این باره افزود: چسبی که برای گذاشتن مژه‌های مصنوعی استفاده می‌شود، ممکن است سبب التهاب پوست، حساسیت و حتی با کندن این مژه‌ها باعث ریزش مژه‌های فرد شود؛ البته ناگفته نماند که عوارض این کار بعد از مدتی در فرد ظاهر می‌شود. به گفته این پزشک، مساله دیگر، آلودگی است که مژه‌های مصنوعی توانایی جذب میکروب‌ها را به خود دارند و سبب عفونت‌های ناشی از مواد میکروب‌زا می‌شوند، در صورتی که مژه‌های طبیعی در مقابل گرد و غبار و دیگر موارد از چشم محافظت می‌کنند. همچنین این مژه‌ها سبب جمع شدن قرنیه چشم و زخم آن می‌شوند که ممکن است بعدها سبب نابینایی در فرد شود.‌

خطر هپاتیت با لنز اجاره‌ای

چشم جزو اعضای حساس بدن است و نیاز به توجه ویژه‌ برای مراقبت دارد، زیرا حتی یک خار کوچک می‌تواند سلامت آن را تهدید کند. بنابراین کسب آگاهی درباره نحوه مراقبت از آن برای اینکه همیشه امکان دیدن خود و اطرافمان را داشته باشیم و نیز شناخت عوامل تهدیدکننده نورچشم، بسیار مهم و ضروری است. با وجود اطلاع‌رسانی مکرر در رسانه‌ها و فضای مجازی، هنوز افراد زیادی هستند که راه انتقال هپاتیت را تزریق خون یا رابطه جنسی می‌دانند، در حالی که به گفته متخصصان، ویروس هپاتیت از راه مسواک، حوله و ریش‌تراش مشترک نیز قابل انتقال است. یک فوق‌تخصص قرنیه خطاب به مصرف‌کنندگان لنزهای زیبایی گفته است: بسیاری از افراد لنزهای زیبایی را از آرایشگاه‌ها، فروشندگان لوازم آرایش یا از مراکز غیرمجاز تهیه می‌کنند. بهتر است مصرف‌کنندگان آنها را از مراکز پزشکی تهیه کنند. به گفته رحیمی، برخی آرایشگاه‌ها لنز کرایه می‌دهند که این کار، ریسک انتقال هپاتیت را به مصرف‌کنندگان لنزهای مشترک افزایش می‌دهد.
او در پایان، مهم‌ترین راه انتقال عفونت به چشم را دست‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: احتمال عفونت چشم از راه هوا بسیار کمتر از دست یا لوازم آرایش است. ۹۰ درصد عفونت‌های ملتحمه چشمی، از راه دست به چشم منتقل می‌شود. افراد باید عادت کنند از مالش چشم با دستان آلوده خودداری کنند و در صورت ضرورت، استفاده از پشت دست بهتر از کف دست است. از سوی دیگر، معاون پژوهشی بیمارستان فارابی نیز علاوه بر خطر نابینایی با لنز کرایه ای، در رابطه با عوارض غیرعفونی این لنزها گفت: پوشیده‌ شدن قرنیه توسط لنز باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی به آن مختل شود. به همین دلیل بهتر است ساعات استفاده از لنز را کاهش دهید. همچنین فردی که لنز استفاده می‌کند، حساسیت قرنیه‌اش کاهش می‌یابد و همین مساله باعث می‌شود فرد کمتر پلک بزند. با پلک‌زدن، اشک در چشم ترشح می‌شود و از خشکی چشم جلوگیری می‌کند.
توصیه مهمی که برای افرادی که از لنز استفاده می‌کنند داریم، این است که مصرف قطره‌های اشک مصنوعی به صورت روزانه را فراموش نکنند. رجبی درباره علائم هشدار در این رابطه نیز اظهار کرد: اگر فرد مصرف‌کننده باگذاشتن لنز دچار درد چشم، قرمزی، عدم تحمل لنز در چشم، احساس جسم خارجی در چشم و حساسیت به نور شد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. افراد توجه داشته باشند که هنگام مراجعه به پزشک، مایع لنز و ظرف مخصوص لنزشان را همراه داشته باشند، چراکه بیشتر میکروب‌ها و عفونت‌ها در ظرف لنز قابل مشاهده است و در تشخیص و درمان به پزشک مربوطه بسیار کمک می‌کند. حال فرض کنید در صورتی که لنز دست چندم و کرایه ای باشد، عوامل خطرزا چند برابر می‌شود!

لباس‌های بیماری‌زا

استفاده از لباس‌های دست دوم یا تاناکورا، بیشتر برای طبقات پایین جامعه قابل تصور است اما مانند لنزهای دست چندم کرایه‌ای، لباس‌هایی هم هستند که به لاکچری معروفند و بازار خاص خود را دارند. فروشندگان این لباس‌ها معتقدند آنها با مواد ضدعفونی‌کننده به خوبی شسته شده‌اند و مشکلی از نظر بهداشتی برای مصرف‌کنندگان آنها ایجاد نمی‌کند، اما متخصصان پوست و بیماری‌های عفونی معتقدند با وجود رعایت چنین نکاتی نمی‌توان از بهداشت آنها مطمئن بود. بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها حتی بعد از شستن این لباس‌ها نیز از بین نرفته و تا مدت زیادی زنده می‌مانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهین سیفی

      عقل که نیست جون در عذاب است یکدونه از هنرپیشه های قدیمی را ببینید حتی بارباراسترایسند دست به هیجاش نزده باهمون دماغ دنیا مجذوبشن اما خانم بهنوش بختیاری وبقیه که الگو خانمهاما هستند وهمه یک شکل ودگردیسی کهاینها پیدا کرد قورباغه پیدا نکرد همه سفیر صلحند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج