۴۴۵۴۴۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

امسال ۲ بار شب یلدا داریم!

عضو ستاد استهلال استان تهران گفت: امسال امشب و فردا شب از دیدگاه نجومی طولانی‌ترین شب محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: علی ابراهیمی سراجی در گفت‌وگو با خبرنگار بیان کرد: شب یلدا بلندترین شب سال در نیمکره شمالی است. امروز و فردا خورشید به مدار رأس‌الجدی در نیمکره جنوبی می‌ رسد و در مدار ۲۳.۵ درجه جنوبی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شب یلدا آغاز زمستان را در نیمکره شمالی و شروع تابستان در نیمکره جنوبی نوید می‌دهد. در مناطقی از ایران امشب طول شبانه روز به متغیرترین زمان ممکن خود می‌رسد.

عضو ستاد استهلال استان تهران افزود: امشب و فردا شب طول شب در تهران حدود ۱۴ ساعت و ۱۵ دقیقه و ۵۱ ثانیه است، همچنین طول شب در طولانی‌ترین شب سال حدود ۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۱۸ ثانیه است که متعلق به شمالی‌ترین شهر ایران(پارس‌آباد) است. کوتاه‌ترین شب در ایران نیز به چابهار با زمان حدود ۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه اختصاص دارد.

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: به دلیل اینکه امسال انقلاب زمستانی در تاریخ یک دی ماه و در ساعت ۱۴ و ۱۴ دقیقه اتفاق می‌افتد بنابراین امسال از نظر نجومی دو تا شب یلدا داریم.

وی تأکید کرد: در مناطق قطبی شمالی از عرض ۶۳.۵ درجه به بالا خورشید طلوع نمی‌کند و در این مناطق طول شب به حداکثر خود می‌رسد مانند اسکاندیناوی.

عضو ستاد استهلال استان تهران یادآور شد: افراد می‌توانند امشب سه سیاره عطارد، زهره و مریخ را در آسمان شامگاهی مشاهده کنند که سیاره عطارد در صورت فلکی قوس کماندار و در زمان حدود ۲۰ دقیقه در موقعیت ۶ تا ۷ درجه با افق پس از غروب خورشید توسط چشم غیرمسلح به راحتی رویت می‌شود، همچنین سیاره زهره نیز با وضوح کامل مشاهده می‌شود. سیاره مریخ کم‌نور است و در صورت فلکی دلو در موقعیت ۱۶ درجه سمت چپ و بالای سیاره زهره قرار دارد.

ابراهیمی سراجی تصریح کرد: امشب با غروب خورشید حاکمان آسمان زمستانی(شش صورت فلکی شکارچی، گاو، دوپیکر، ارابه‌ران، سگ بزرگ و سگ کوچک) به تدریج از آسمان شرقی طلوع می‌کند که شش ستاره پرنور متعلق به این شش صورت فلکی تشکیل شش ضلعی زمستانی را می‌دهد.

وی اظهار داشت: این شش ستاره پرنور عبارتند از: پای جبار(شکارچی)، چشم گاو(گاو)، عیوق (ارابه ران)، پولوکس (دوپیکر)، شعرای شامی( سگ کوچک) و شباهنگ (سگ بزرگ).

عضو ستاد استهلال استان تهران عنوان کرد: افراد از ساعت ۸ شب می‌توانند پرنورترین ستاره ظاهری آسمان (شباهنگ) که هشت سال نوری با ما فاصله دارد را رصد کنند، همچنین ماه امشب به تربیع آخر خود می‌رسد و از حدود نیمه‌شب (۱۲ شب) طلوع می‌کند و پنجشنبه شب به نزدیکی سیاره مشتری می‌رسد و فاصله آن با این سیاره حدود ۳.۵ درجه است.

ابراهیمی سراجی یادآور شد: مشتاقان به نجوم می‌توانند پنجشنبه و جمعه شب بارش زیبای شهابی دبی را در آسمان رصد کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج