جاباما
۴۴۵۸۸۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

انقراض گونه های جانوری در حال وقوع است!

محققان ِ حوزه ی تغییرات گونه ی گیاهان و حیوانات کشف کردند که بیش از ۴۵۰ گونه از ۹۷۶ گونه ی گیاهی و حیوانی بر اثر وقوع پدیده های محلی در حال انقراض هستند.

وبسایت بیگ بنگ - اصغر مرتضایی: محققان ِ حوزه ی تغییرات گونه ی گیاهان و حیوانات کشف کردند که بیش از ۴۵۰ گونه از ۹۷۶ گونه ی گیاهی و حیوانی بر اثر وقوع پدیده های محلی در حال انقراض هستند. به دلیل خطرناک بودن این مسئله، تلاش های جهانی مانند توافق نامه ی پاریس، باعث افزایش استفاده از انرژی پاک شد و نوآوری های انجام گرفته در زمینه ی دانش طبیعی به تعدیل آثار تغییرات آب و هوایی کمک کرد.

انقراض گونه های جانوری در حال وقوع است!
پدیده ی انقراض نسل در حال وقوع است

بر کسی پوشیده نیست که تغییرات آب و هوایی ناشی از مصنوعات انسانی به وقوع نسل کشی هایی منجر می شود که انتظار می رود بسیاری از گونه های حیوانی و گیاهی را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس بعضی از مطالعات صورت گرفته، بعضی از گونه ها در حال انقراض هستند. اگر این جملات شما را آزرده کرد، شنیدن جمله ی بعد نیز آسان نخواهد بود: تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه آریزونا حاکی از آن است که ۴۷ درصد از گونه های گیاهی و حیوانی مورد مطالعه قرار گرفته، هم اکنون در معرض انقراض نسل به دلیل تغییرات آب و هوایی محلی هستند.

تغییرات آب و هوایی تعادل موجود در بسیاری از اکوسیستم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از گونه ها را مجبور به مهاجرت به مناطق سردسیر و مرتفع کرده است. بسیاری از مکان هایی که سابقا محل گسترش و رشد بعضی گونه های گیاهی و حیوانی بودند؛ اکنون توسط همین گونه ها طرد شده اند. در مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته، پژوهشگران تغییرات ِ گونه های گیاهی و حیوانی را بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که از ۹۷۶ گونه ی گیاهی و حیوانی مطالعه شده، بیش از ۴۵۰ نوع ِ آنها در معرض انقراض نسل بر اثر پدیده های محلی هستند.

انقراض گونه های جانوری در حال وقوع است!
این اتفاقات در گرمترین قسمت رده ی گونه های مذکور روی داده است، اما پژوهش های جدید تنها با اتکا به رده به مطالعه ی انقراض های محلی نمی پردازد. پژوهشگران مذکور تعداد انقراض های محلی(با توجه به منطقه)، تعداد محل سکونت و گروه های موجودات زنده را نیز مورد مطالعه قرار دادند. تعداد گروه ها و محل های سکونت تقریبا نصف اندازه بود؛ اما یافته ها بسته به نواحی مختلف فرق می کردند. انقراض های محلی در مناطق کویری دو برابر ِ مناطق معتدل از نظر آب و هوایی بوده است.

آیا بدتر از این نیز در راه است؟

پژوهش های صورت گرفته به این دلیل به طور خاص نگران کننده به نظر می آید که افزایش دمای جهانی از یک درجه ی سانتی گراد تجاوز نکرده است. محدوده های تعیین شده در توافق نامه ی پاریس عددی بین ۱٫۵ تا ۲ درجه ی سانتی گراد است و دانشمندان نگران گذشتن عقربه ی دماسنج از این مقدار هستند.

انقراض گونه های جانوری در حال وقوع است!
اینکه چند گونۀ دیگر در صورت افزایش دما منقرض خواهند شد، به سختی قابل پیش بینی است و حتی تنها به دلیل تغییرات آب و هوایی نیست. ذوب تکه های عظیم یخ، افزایش سطح دریا و افزایش دمای اقیانوس ها نه تنها عملکرد طبیعی سیارۀ ما، بلکه منابع ِ موجود برای تمام گونه هایی را که بر روی آن زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد.

خوشبختانه، در سراسر جهان تلاش هایی در جهت مبارزه با این تهدید صورت گرفته است. نهادهایی مانند ناسا تعداد مطالعات مربوط به کشف الگوهای تغییرات آب و هوایی را افزایش داده اند. تلاش های سیاسی مانند توافق نامه ی پاریس نشان داده که دولت ها مایل به اتخاذ تصمیمات عملیاتی هستند و پیشرفت های علمی صورت گرفته در حیطه هایی مانند دانش مواد و انرژی پاک تضمین می کنند که در تحولات آینده از مواد و روش هایی استفاده خواهد شد که به محیط زیست آسیبی نرسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج