۴۵۰۸۹۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تشکیک در برجام دلیل گرانی دلار

هر چند روز گذشته قیمت دلار بعد از چند روز افزایش، کاهشی شد و روی عدد ۴۱۳۸ تومان آرام گرفت، اما کاهش ۹ تومانی قیمت این ارز مهم چندان به مذاق کارشناسان خوش نیامد تا وعده‌ها درباره پایان نوسانات دلار را محقق شده بدانند.

آرمان - فریبا نهاوندی: هر چند روز گذشته قیمت دلار بعد از چند روز افزایش، کاهشی شد و روی عدد ۴۱۳۸ تومان آرام گرفت، اما کاهش ۹ تومانی قیمت این ارز مهم چندان به مذاق کارشناسان خوش نیامد تا وعده‌ها درباره پایان نوسانات دلار را محقق شده بدانند.
در این میان بازار گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی افزایش انفجاری قیمت دلار داغ ماند و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران گفت: «مباحثی که متاسفانه در حوزه داخلی در مورد مذاکرات ۱+۵ و مسائل برجام اخیرا مطرح شده و اقدامات برخی از نمایندگان و مذاکراتی که در این حوزه منتشر شده در افزایش بهای دلار بی تاثیر نبوده است.»
اشاره محسن بهرامی ارض اقدس به نقل قول‌هایی است که در روز‌های اخیر جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس از محمد جواد ظریف درباره برجام انجام داده است؛ اظهارات این نماینده مجلس با واکنش شدید وزارت خارجه رو‌به‌رو شده و دولت گفته‌های منتسب به ظریف مبنی بر «اشتباه کردم به حرف کری اعتماد کردم» را شدیدا تکذیب کرد.
دلار گران
هر چند برخی کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که دولت یازدهم سیاست «سرکوب ارزی» را در پیش گرفته و کنترل نوسانات بازار ارز که از افتخارات این دولت به حساب می‌آید نه تنها به سود اقتصاد نیست که هزینه تولید را افزایش می‌دهد، گرانی ارز در یکی دو ماه اخیر این منتقدان را راضی نکرده، چرا که بر این باورند که این گرانی نیز مانند ارزانی قبلی مصنوعی است. مسئولان دولتی البته مداخله در بازار ارز را تکذیب و عنوان می‌کنند نوسانات نرخ ارز ناشی از شرایط فصلی و اتفاقات اقتصادی و سیاسی است و البته ادامه‌دار نیز نخواهد بود. اوایل آذر امسال زمانی که اولین شوک‌ها به بازار ارز وارد شد، مدت زمانی از اعلام نتایج انتخابات آمریکا می‌گذشت. با وجود این، انتخاب ترامپ یکی از دلایل نوسانات ارزی توصیف شد. در روز‌های اخیر قیمت دلار رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کرد.
دلار گران‌تر از چهار هزار تومان در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است، اما اکنون این قیمت بیشتر از این هم شده و چهار و هزار و ۱۰۰ تومان را هم رد کرده است. کارشناسان عمدتا همان دلایلی را برای افزایش قیمت دلار ذکر می‌کنند که پیش از این در آذر امسال نیز ذکر کرده بودند. در این میان روز گذشته یک تحلیلگر مسائل اقتصادی تشکیک در برجام را یکی از دلایل مهم نوسانات نرخ دلار در روز‌های اخیر دانست. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به اعلام مواضع رسمی دولت که قابل اعتنا و اطمینان است بهای ارز به زودی کاسته خواهد شد.
محسن بهرامی ارض اقدس افزود: آقای نوبخت سخنگوی دولت که رئیس سازمان برنامه بودجه و معاون رئیس‌جمهور نیز است در سخنان اخیر خود تاکید داشتند روند افزایش فعلی قیمت ارز هیجانی و ناشی از تقاضای مختلف در بازار است.او خاطر نشان کرد: قیمت بالای ارز در شرایط کنونی دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه سفرهای مربوط به سال جدید میلادی و کریسمس مطرح است ضمن آنکه تغییر دولت جدید در آمریکا نیز در افزایش نرخ دلار بی‌تاثیر نبوده است.بهرامی ارض اقدس ادامه داد: همچنین مباحثی که متاسفانه در حوزه داخلی در مورد مذاکرات ۱+۵ و مسائل برجام اخیرا مطرح شده و اقدامات برخی از نمایندگان و مذاکراتی که در این حوزه منتشر شده در افزایش بهای دلار بی تاثیر نبوده است. او تصریح کرد: هم اکنون تردیدهایی در مورد برجام و مسائل پیرامونی به وجود آمده و با رفع این مسائل نرخ دلار مجددا کاهش خواهد یافت.بهرامی ارض اقدس با بیان اینکه نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است، افزود: نقش بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز مهم است و برای اینکه نرخ ارز در دامنه مورد قبول نظام پولی و بانکی کشور قرار گیرد باید تک نرخی شود که البته وعده آن را رئیس بانک مرکزی و سخنگوی دولت هم داده‌اند. او تصریح کرد: با توجه به مباحثی که در پارلمان بخش خصوصی مطرح است این نرخ به زودی اصلاح شده و ارز تک نرخی خواهد شد.
بهرامی ارض اقدس گفت: در حال حاضر نرخ رسمی ارز مبادله‌ای و نرخ دیگر نرخ بازار آزاد است.ما شاهد دلار چهار هزار و ۱۵۰ تومان هستیم که نرخی خلاف قانون بوده و زیبنده کشور نیست، برای تک نرخی شدن ارز پیش نیازهایی لازم است که بخشی از آن در اختیار دولت نیست. او افزود: ارز چند نرخی علاوه بر فسادزا بودن و ایجاد رانت می‌تواند از موجبات بلاتکلیفی اقتصاد نیز باشد.ارض اقدس گفت: امروز برای واردات و صادرات محصولات تجار نیازمند پیش‌بینی هستند و سرمایه‌گذاران در انتظار موضع دولت برای به ثبات رسیدن نرخ ارزند زیرا اینکه بتوانند نرخ‌های آتی ارز را پیش بینی کرده و تصمیم گیری درستی داشته باشند بسیار مهم است. او افزود: با واقعی شدن نرخ ارز اقتصاد قابل پیش بینی‌تر شده و فعالان اقتصادی می‌توانند برای آینده خود بهتر تصمیم گیری کنند.این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: هر چند اختلافات سیاسی و جناحی مختلفی در داخل کشور وجود دارد و برخی از دلواپسان گاهی خطوط قرمز را رد می‌کنند و بعضا منافع ملی را نمی‌شناسند و پا را فراتر گذاشته و برخی از مسائل را نادیده می‌گیرند اما نباید با به‌وجود آوردن یاس و ناامیدی موجب اختلافات شدید شده و امنیت ملی را به خطر اندازند.
نرخ ارز تثبیت شود

همزمان رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: فعالان اقتصادی در برنامه‌ریزی‌های صادراتی و وارداتی باید بتوانند به طور منطقی یک آینده حداقلی را در برنامه خود پیش‌بینی کنند. غلامحسین شافعی گفت: اولین خواسته فعالان بخش خصوصی جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز و حرکت به سمت تثبیت ارز و خواسته دوم هم ارز تک‌نرخی است. او با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ ارز فصلی و موقتی است، عنوان کرد: اصولا تصنعی نگه‌داشتن نرخ ارز کار درستی نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج