۴۵۵۵۹۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

در گفت و گو با دکتر بقایی ماکان مطرح شد

«عالیجناب مولوی» در راه است

محمد بقایی ماکان که تاکنون بیش از ۶۰ جلد کتاب از او منتشر شده است، چند کار جدید را در دست نگارش و انتشار دارد، او در رابطه با فعالیت های تازه خود گفت: کتابی دارم با نام «حافظ روح ایرانی» که توسط نشر رسانش نوین منتشر شده و هفته پیش هم رونمایی شد.

جام جم آنلاین: محمد بقایی ماکان که تاکنون بیش از ۶۰ جلد کتاب از او منتشر شده است، چند کار جدید را در دست نگارش و انتشار دارد، او در رابطه با فعالیت های تازه خود گفت: کتابی دارم با نام «حافظ روح ایرانی» که توسط نشر رسانش نوین منتشر شده و هفته پیش هم رونمایی شد.
«عالیجناب مولوی» در راه است

او در ارتباط با ویژگی های این کتاب به ما گفت: در این کتاب حافظ از منظر تعلقاتی که به تاریخ و فرهنگ و اندیشه های برآمده از ایران داشته بر اساس غزل های خودش مورد شرح و بررسی قرار گرفته است.

دکتر ماکان افزود: من معتقدم نقش حافظ در زندگی ایرانی ها تا حدی است که واقعا با حذف او کمبودی چشمگیر به لحاظ عاطفی و روحی در همه آدم هایی که صفت ایرانی بر آنها اطلاق می شود به وجود می آید، بنابراین حافظ عامل مهمی در وحدت و انسجام ملی ایرانیان است، شاهد هستیم بسیاری از ابیات او حتی بین فارسی زبان های دیگر کشورها هم به صورت مثل در آمده که این بدان معناست که ذهن جامعه ما مجذوب شعر این شاعر اندیشمند است.

کتاب دیگری که ماکان در این گفت و گو به آن اشاره کرد، فرهنگ لغتی سه زبانه بود، او گفت: این فرهنگ لغت به زبان های فارسی ، عربی و انگلیسی است که در واقع می شود گفت معادلات و برابرهای لغوی است که در این سه زبان رو به روی هم قرار می گیرند.

این پژوهشگر و اقبال پژوه ادامه داد:کتاب دیگری هم زیر چاپ دارم به نام بالندگی شخصیت کودک که یک ترجمه است ، مولف کتاب هم دکتر نذیر قیصر است، ایشان که اصالتا پاکستانی هستند در آکسفورد هم فلسفه درس می دادند هم تعلیم و تربیت.

بقایی ماکان تاکید کرد: من از ایشان سه کتاب دیگر هم تجربه کردم که این کتاب بالندگی شخصیت کودک بر این اساس که ایشان هم فلسفه را خوب می دانست و هم تعلیم و تربیت مقایسه ای است میان نظام آموزشی، ماریا مونتسوری با دیدگاه های شرقی و وطن خودش که کتاب ارزشمندی است.

او درباره جزئیات این کتاب هم گفت: در این کتاب دیدگاه های خوبی مطرح می شود و اندیشه های محقق غربی با اندیشه های برآمده از ذهن اسلامی کنار هم قرار گرفته است و بدون این که مولف نظر خودش را بخواهد تحمیل کند، خواننده نتیجه می گیرد این مباحثی که غرب مطرح می کند را ما خودمان داریم. این کتاب برای آموزش و پرورش و جامعه معلمان اثری قابل توجه است.

اما «عالیجناب مولوی» آخرین کتابی بود که بقایی ماکان به آن اشاره کرد، کتابی که به گفته او تازه در آغاز راه نگارش است و احتمالا تا یک سال دیگر آماده چاپ خواهد شد. این کتاب به گفته ماکان، تاملی است بر دیدگاه های بنیادی و محوری مولوی که بیشترش بر انسان کامل و آرمانی و مفاهیم اصلی مثنوی مثل جاودانگی استغنا و... تاکید دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج