جاباما
۴۶۱۵۱۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

در ایران به انتخابات آمریکا، خیلی توجه می شود

ایران و بوسنی و هرزگوین، از سال ها پیش روابط خوبی با هم داشته اند و تهران و سارایوو، به تازگی با هم خواهرخوانده شده اند. فرهنگ و دین مشترک و دیگر مولفه های مشابه بین دو کشور، همواره باعث نزدیکی فکری دو ملت با هم شده است.

قانون نوشت: ایران و بوسنی و هرزگوین، از سال ها پیش روابط خوبی با هم داشته اند و تهران و سارایوو، به تازگی با هم خواهرخوانده شده اند. فرهنگ و دین مشترک و دیگر مولفه های مشابه بین دو کشور، همواره باعث نزدیکی فکری دو ملت با هم شده است.

کمی به عقب برگردیم؛ پس از فروپاشی شوروی و به تبع آن متحدینش در اروپای غربی از جمله یوگسلاوی، جنگ داخلی خونینی میان کرووات‌ها، صرب‌ها و بوسنیایی‌ها ، شروع شد.

آنچه باعث توجه بیشتر کشورهای اسلامی و از جمله ایران به این منازعه شد، مسلمان بودن بوسنیایی‌ها و عدم برخورداری آنان از نیروی نظامی درست و درمان بود. در آن زمان، کشورمان، به نحو مطلوبی به حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از بوسنیایی ها پرداخت. جنگ نهایتا با پیمان صلح دیتون پایان یافت. نکته جالب اینجاست که ایران از اولین روزهای جنگ بوسنی اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ای رادیویی به زبان بوسنیایی کرد که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. در سال‌های بعد تلویزیون ماهواره‌ای سحر هم به پخش برنامه به زبان بوسنیایی پرداخت.

به هر حال، بوسنی و هرزگوین یکی از کشورهایی است که نام آن برای ایرانیان، آشنا و دارای خاطراتی تاریخیست. این کشور که در اروپای شرقی قرار دارد، مسلمانان قابل توجهی را در خود جای داد و آثار اسلامی - تاریخی مهمی را می توان در این سرزمین زیبا مشاهده کرد.

به هر حال روابط تهران و سارایوو در طول سال‌های اخیر برادرانه و دوستانه بود و دو ملت از هم خاطرات خوبی دارند. چندی پیش هم، رییس‌جمهور و برخی از وزرای کابینه بوسنی به تهران سفر کردند و اسناد مهمی را به امضا رساندند. برای بررسی آخرین تحولات سیاسی - اقتصادی بین ایران و بوسنی با وزیر خارجه «ایگور پراداک»، گفت‌وگویی اختصاصی داشته ام که در ادامه از نظر می‌گذرد.

نظرشما در مورد ارتباط ایران و بوسنی در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی چیست؟

این برای ما بسیارمهم است که با اعضاي جامعه اروپا و ايران ارتباط برقرار کنیم وباید روی آن بیشتر تمرکز نماييم؛ما می خواهیم ارتباط‌مان را با ایران توسعه دهیم چون کشور فعالی است به خصوص در زمینه اقتصاد خارجی؛ ومن به عنوان وزیر امور خارجه در طول ۸ماه گذشته تلاش بسیارزیادی کردم که بتوانم روابط دو جانبه را ارتقا دهم. امیدوارم در روابط بین دوکشور شاهد گشایش باشیم. ؛ به خصوص از زمانی که تحریم ها برداشته شدند ما می خواهیم روابط اقتصادی‌مان رابیشتر توسعه دهیم؛ ما پتانسیل این را داریم که بتوانیم کارهای بسیارمفیدی برای ایران انجام دهیم.

به نکته مهمی اشاره کردید؛ یکی از انتقادات اساسی به روابط دو جانبه تهران - سارایوو، حجم پایین مبادلات اقتصادی است؛ برنامه شما برای توسعه روابط مالی تجاری مثلا در مورد نفت چیست؟

ما در حال حاضر در حجم بسیارکمی با ایران مبادله اقتصادی داریم؛ واقعا خیلی کم.تلاش مان این است که در زمینه اقتصادی به صورت جامع کارکنیم واز مردم بخواهیم آنجا بیایند.در حال حاضر می خواهیم عملکرد بانک ها را بهبود ببخشیم واگر این کار انجام شود، ما می‌توانیم نتایج بسیارخوبی را داشته باشیم.بعد تصمیم می گیریم در چه زمینه هایی بیشتر باهم کارکنیم و سپس بازارهایی برای تبادل بین بازرگانان ایجاد کنیم.

چه محصولاتی ازایران به بوسنی صادر می شود؟

در حال حاضر لیستی همراه ندارم که بدانم چه محصولاتی مبادله می‌شود؛همان طور که گفتم ارتباط‌مان در حدبسیار پایینی است اما من می خواهم روابط راتوسعه دهم.ما در زمینه لوازم خانگی پتانسیل خیلی خوبی داریم، قیمت های ما هم خیلی خوب هستند واین برای ما مارکت بسیار خوبی خواهد بود.

برنامه شما برای توسعه روابط فرهنگی چیست؟

ما در حال حاضر روابط فرهنگی بسیارخوبی با ایران داریم و می خواهیم آن راتوسعه دهیم؛این بخشی از تصمیماتی است که الان می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم. ما آماده ایم تا درزمینه فرهنگی، روابط خوب وقوی داشته باشیم.

آیا در سفری که همراه ريیس جمهور به تهران داشتید، دعوتی از ريیس جمهور روحانی برای سفر به سارایوو به عمل آمد؟

البته دعوت كرديم از آقای روحانی که به سارایوو بیایند، تمايل ما اين است روابط رامحکم ترکنیم؛مسائلی که در موردشان توافق می کنیم، سفارت‌هاي دو كشور باید روی این مسائل بیشتر کارکنند به‌خصوص در زمینه تجارت.مابرای سال جاری میلادی (۲۰۱۷) از رییس جمهور دعوت کردیم که به بوسنی بیایند.

حال وهوای مسلمانان در بوسنی چگونه است؟

بزرگ‌ترین مسجد بوسني در سارایوو است. ما ادیان مختلفی داریم؛مسلمان و کاتولیک که روابط بسیار خوبی باهم دارند و کنارهم بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند.ما باید تلاش کنیم که ازنظر سیاسی مشکلات‌مان را کاهش دهیم وروابط را قوی تر کنیم، مسائل امنیتی رادر نظر بگیریم وهیچ کس نباید در خطر باشد. همه باید درآرامش و آسایش باشند.

نقش ایران در وحدت بین مسلمانان خاورمیانه و اروپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما پیام های خیلی خوبی از جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده ایم؛من فکر می‌کنم این‌ها پیام های بسیار خوبی برای ارتباط و همکاری بیشتر ایران و بوسنی و ارتباط مسلمانان(اروپا) باهم باشد.

باید سعی کنیم برخوردهای سیاسی را کمتر کنیم.ما هیچ موارد امنیتی با آن‌ها نداریم و کاملا در صلح و آرامش زندگی می‌کنیم و هیچ کس در خطر نیست. روابط بین ایران و بوسنی یک رابطه مسلمان -مسلمان است که این خوب نیست؛ما می خواهیم این ارتباط، توسعه بیشتری پیدا کند و مسیحی ها و کروات ها و مسلمانان، تواما باهم ارتباط داشته باشند.

آیا برنامه های بوسنی برای پیوستن به اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۰، خوب پیش می رود؟

در حال حاضر نمی توانم این مساله را پیش بینی کنم چون خیلی زمان دوری است.ما در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ یک درخواست دادیم که توسط جامعه اروپا پذیرفته شد و الان وارد مرحله جدیدی شدیم که باید مکاتبه کنیم و بعد وارد مذاکره با آن‌ها شویم. من آنقدر شجاع نیستم که از الان بتوانم پیش بینی‌کنم چون چیزی نیست که به من مربوط باشد؛چیزی است که به توانایی ها و عوامل خارجی بستگی دارد.

در حال حاضر، روابط شما با صرب ها چطور است؟

ما دو کشور مستقل هستیم و در حال حاضر روابط خوبی داریم و برای بهترشدن روابط بازهم تلاش می‌کنیم.قبلا باهم تضاد داشتیم و این مساله پیچیده ای بود ولی الان روابط بین دو کشور بسیار خوب است و مردم صرب مانند مردم بوسنی هستند و فرقی ندارند.تمام درهای کشور به روی صرب ها بازاست و می توانند رفت وآمد کنند.بین دو دولت روابط بسیار خوبی برقرار است و مشکلی نداریم.

کشورشما یکی از قطب های صنعت غذای حلال در اروپا محسوب می‌شود؛ وضعیت این صنعت در حال حاضر چگونه است؟

بله ما در این صنعت، خیلی خوب و مستمر فعالیت داریم؛شرکتی داریم که به این امور رسیدگی می کند.شرکت بسیاربزرگی است.البته من وزیر صنعت نیستم که بتوانم اطلاعات داشته باشم ولی هیچ مشکلی ازنظر غذای حلال نداریم.

پیش بینی شما از تحولات منطقه خاورمیانه چیست؟(مخصوصا سوریه و عراق)

یکی از مسائل مهم و عمده سیاسی جهان، مساله سوریه است. مابسیار خواهان این هستیم و سیاست‌مان براین است که این مشکل در سوریه هرچه زودترخاتمه پیدا کند.واقعا نمی دانیم چه اتفاقی افتاد که این مساله ناگهانی پیش آمد. متاسفانه ما، کشور بزرگی نیستیم که نقش مهمی داشته باشیم در این مساله و عامل کلیدی نیستیم ولی دوست داریم این مساله تمام شود و صلح برقرار شود.

آیا درباره سوریه با وزیر خارجه، دکتر ظریف ، گفت‌وگو داشته اید؟

بله ما نقطه نظرات مان رابرای هم گفته ایم.آقای ظریف بسیار شخص فعالی است.او امید زیادی دارد که این خشونت هرچه زودتر خاتمه پیدا کند.

روابط شما باعربستان سعودی چگونه است؟

روابط خاص و چندانی باهم نداریم؛ما هیچ گونه توجه زیادی به هم نداریم البته روابط دیپلماتیک باهم داریم سفارت های دو کشور فعال هستند ودر زمینه اقتصادی همکاری داریم ولی نه در حد زیاد .ماتاثیر زیادی به لحاظ فرهنگی روی هم نداریم و هیچ مورد خاصی که خطرناک باشد هم، نداریم.

روابط شما بیشتر سمت آمریکا متمرکز است یا روسیه؟ اساسا بوسنی یک کشور بلوک شرق است یا غرب؟

نه این سمت و نه آن سمت! ما بیشتر سمت اروپا هستیم.هشتاد درصد مردم ما روابط‌شان با اروپا است.البته تلاش ما این است که روابط محکم تری با کشور آمریکا داشته باشیم و روابط نسبت به آنچه الان است، بیشتر شود.البته روابط‌مان باکشور روسیه هم بسیار خوب است ولی در تلاشیم که توجه بیشتری به تحکیم روابط با روسیه داشته باشیم.ما مشارکت وسرمایه گذاری بسیارخوبی با روسیه داریم.

نتایج انتخابات در آمریکا، چه تاثیری بر روی روابط دو جانبه با کشور شما دارد؟

زیاد برای ما مهم نیست؛ ازنظر سیاست های ما هرگروهی انتخاب می شد، تغییری در کشور ما ایجاد نمی کرد.

به نظر شما از نظر جهانی، در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ، چه رویکردی در جهان‌حاکم خواهد شد؟

عقیده ها مختلف هستند . پیش‌تر و قبل از برگزاری انتخابات، نظرها را در فیسبوک که دنبال می کردم بعضی از گروه ها ترامپ راتشویق می‌کردند و بعضی دیگر کلینتون.برای من مشکل است که بخواهم دنبال یک گروه باشم.درایران به انتخابات رییس جمهور آمریکا خوب توجه می شود!

پیام شما به بازرگانان ایرانی چیست؟

پیام کلی من به بازرگانان ایرانی این است که تلاششان رابیشترکنند و زمینه اطلاعاتی خود رابالا ببرندکه چه چیزهایی بهتراست مبادله کنند.فرصت های بسیار خوبی است برای بازرگانان ۲کشور که بتوانند باهم کار کنند و سرمایه گذاری کنند. اما پیام من به ملت ایران این است که به بوسنی تشریف بیاورند واز زیبایی‌های بوسنی مثل کوه ها وطبیعت و اسکی لذت ببرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج