جاباما
۴۷۱۸۷۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

منوچهر‌ هادی: با پول همه چیز می‌شود خرید

«قدم در مغازه رحمت شاگردی می‌کند و عاشق مونس دختر رحمت است. پس از مرگ رحمت جهان از موقعیت استفاده می‌کند و از دختر ١٦ساله رحمت در ازای طلبش خواستگاری می‌کند.

روزنامه شهروند - علی نامجو: «قدم در مغازه رحمت شاگردی می‌کند و عاشق مونس دختر رحمت است. پس از مرگ رحمت جهان از موقعیت استفاده می‌کند و از دختر ١٦ساله رحمت در ازای طلبش خواستگاری می‌کند. قدم از این بابت عصبانی می‌شود و…» این خلاصه آخرین فیلم سینمایی منوچهر هادی است. آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، فاطمه رستمی، مهران احمدی و بهرام افشاری ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. آرین اسماعیلی و آرمیتا اسماعیلی هم بازیگران خردسال «کارگر ساده نیازمندیم»‌ هادی به حساب می‌آیند. با این کارگردان که فیلم «من سالوادور نیستم»، او‌ سال گذشته با بیش از ١٤‌میلیارد تومان فروش دومین فیلم پرفروش‌ سال شد، درباره حضور در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت‌وگو کرده‌ایم:
منوچهر‌ هادی: با پول همه چیز می‌شود خرید

درخلاصه داستان «کارگر ساده نیازمندیم» آمده: «بعضیا فکر می‌کنن همه چیو با پول می‌تونن بخرن... و می‌خرن... متأسفانه!» این یعنی مثل «من سالوادور نیستم» یک فیلم کمدی دیگر ساخته‌اید. اما ظاهرا فیلم اصلا هم کمدی نیست؟

فیلم من اصلا کمیک نیست. خیلی هم تلخ است. من در رفت‌وآمد میان فیلم اجتماعی تلخ و کمدی هستم و این رفت‌وآمد را همچنان دارم ادامه می‌دهم. فیلم جدیدم هیچ ربطی به فضای سالوادور ندارد.

بخشی از اقبالی که مردم به فیلم قبلی شما داشتند و فروش بالایی که تجربه شد، دقیقا به همین موضوع ارتباط دارد. شما حالا قید فروش بالا را زده‌اید؟

قطعا. من می‌دانم فروشی که سالوادور داشت را این فیلم نخواهد داشت، اما مطمئنم می‌تواند پول ساختش را دربیاورد، چون درمقایسه با فیلم «من سالوادور» نیستم، هزینه‌ای برای این فیلم نشده است. ازسوی دیگر، رویکرد من برای ساخت سالوادور رویکرد دیگری بود. برایم صرفا مخاطب عام و فروش فیلم مطرح بود. البته باز هم نه به هر قیمتی. هدفم این بود که در قالب یک داستان با شعور و با احترام به آن فروش برسد، اما «کارگر ساده نیازمندیم» یک کار اجتماعی است. موضوعش خیلی تلخ است. من دراین فیلم اصلا به سمت سیاه‌نمایی نرفته‌ام، اما سعی کردم معضل اجتماعی را در قالب یک داستان جذاب به تصویر بکشم. درمورد میزان توفیق اما باید منتظر باشیم و با نگاه مردم مواجه شویم.

بخش زیادی از بازیگران فیلم جدید شما چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که بیش از سینما در تئاتر فعالیت دارند. این شیوه انتخاب با قصد خاصی صورت گرفت یا با درنظرگرفتن ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در فیلمنامه دست به این کار زدید؟

راستش من برای همه استارهای سینما احترام قائلم، اما معتقدم آنها دغدغه کارکردن درفیلم‌های خوب را ندارند. مسأله و اولویت اول آنها مالی است و دریافت دستمزدی که البته من هم می‌گویم حقشان است، مهم‌ترین عامل همکاری ... با پروژه‌های سینمایی است. اگر بنا بود، من آن دستمزدها را بدهم، این فیلم ساخته نمی‌شد. دستمزد یکی از آن بازیگران یک گروه ٨نفره آوردیم که همگی توانا هستند اما تئاتری هستند، برای کار خوب انگیزه دارند. البته بخشی از مسیر ناخواسته طی شد، اما از این اتفاق خیلی راضی هستم. بازیگران حاضر دراین فیلم هم نقش را دوست داشتند، هم به نقش نزدیک بودند و هم به گریم و لباس و انتخاب لوکیشین مناسب نزدیک‌تر شده‌اند. حالا که نتیجه کار را می‌بینم، به نظرم می‌رسد یکی از نقاط برجسته کار مجموع بازی‌های درست و دلچسبی است که مطمئنم مخاطب هم از این بازی‌ها لذت خواهد برد.

ویژگی اصلی فیلم خودتان را چه می‌دانید و به نظرتان دربخش جشنواره چقدر می‌شود روی درخشش حساب کرد؟

شک نکنید که بیننده فیلم خوبی خواهید بود، اما رسیدن به پاسخ این سوال که در رقابت با سایر فیلم‌ها چه جایگاهی دارد و احتمالا درچند رشته کاندیدا می‌شود یا سیمرغ نصیبش می‌شود، باید دیگر فیلم‌ها را هم ببینیم.

سوال اینجاست که آیا این توقع در مورد سالوادور هم وجود داشت؟

قطعا نه.‌ سال گذشته هم فیلم را برای حضور درجشنواره می‌خواستند اما فیلم را ندادیم، چون رویکردمان جشنواره فجر نبود اما درمورد این فیلم باید بگویم، فیلم مناسبی برای فستیوال است. البته این‌که چه جایگاهی دارد، باید با فیلم‌های دیگر مقایسه شود.

سوال آخرم درمورد همان جمله‌ای است که درخلاصه داستان آورده‌اید. به نظرتان واقعا اینطور است که همه چیز را می‌شود با پول خرید؟

متأسفانه درحال حاضر شرایط جامعه ما نشان‌دهنده مثبت‌بودن پاسخ سوال شماست. البته دانش و شعور را نمی‌شود با پول خرید اما آدم‌هایی هستند که منش و شرف و... را زیر پا می‌گذارند و برای به دست آوردن هرچیزی پول خرج می‌کنند. موضوع فیلم ما همین است. مسأله را درقالب داستان طرح کرده‌ایم. راهکارش بماند برای مسئولان.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج