۴۷۹۵۶
۱۱ نظر
۵۰۱۵
۱۱ نظر
۵۰۱۵
پ

رابطه عشق و نفرات ایرانی ها با فیس بوک

طبق گفته موسسه تحقیقاتی از ۶۱ درصد از کاربرانی که مدتی از فیس بوک کناره گیری کردند خواسته شده با واژگان خود علت این کناره گیری را شرح دهند و آنها دلایل متعددی را عنوان کردند.

رابطه عشق و نفرات ایرانی ها با فیس بوک

هفت صبح: چه بخواهیم قبول کنیم و چه بخواهیم چشمانمان را ببندیم، فیس بوک همچنان در کل دنیا خبرساز است. این شبکه اجتماعی البته نه تنها میان کاربران بلکه میان جامعه شناسان و موسسات آماری نیز به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و در تلاش هستند با استفاده از فیس بوک الگوهای پیچیده روابط انسانی در دنیای واقعی را رمزگشایی کنند.

به تازگی هم کاهش کاربران فیس بوک به محل بحثی برای موسسات تحقیقاتی تبدیل شده تا دلایل سرد شدن تدریجی اعضای این شبکه اجتماعی مشخص شود. در همین رابطه موسسه تحقیقاتی «پیو» (Pew) با انتشار آماری، از کاهش گرایش کاربران اینترنت به فیس بوک خبر داده و دلایل افزایش بسته شدن حساب های کاربری در این شبکه اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است.

طبق گفته این موسسه تحقیقاتی از 61 درصد از کاربرانی که مدتی از فیس بوک کناره گیری کردند خواسته شده با واژگان خود علت این کناره گیری را شرح دهند و آنها دلایل متعددی را عنوان کردند. بیشتر این افراد (21 درصد) گفتند که «کناره گیریشان از فیس بوک» به دلیل مشغله زیادشان یا نداشتن زمان کافی برای اختصاص دادن به این سایت بوده است. بخشی از آمارهای خواندنی این موسسه تحقیقاتی را در ادامه می خوانید.

رابطه عشق و نفرات ایرانی ها با فیس بوک

دلایل کناره گیری

طبق گفته ۲۱ درصد از کاربران فیس بوک، کناره گیریشان به دلیل مشغله زیادشان یا نداشتن زمان کافی برای اختصاص دادن به این سایت بوده است. عده ای نیز دلیل این اقدام را بی علاقگی خود به سایت (۱۰ درصد)، عدم جذابیت محتوای سایت (۱۰ درصد)، شایعه پراکنی های بیش از حد دوستانشان (۹ درصد)، یا نگرانی از اتلاف وقت و نیاز به مدتی استراحت (۸ درصد) عنوان کردند.


چه تعداد ایرانی عضو فیس بوک هستند؟

- با توجه به اینکه بازدیدکنندگان ایرانی سایت فیس بودک از فیلترشکن استفاده می کنند و IP های آنها مشخص نمی شود، در سایت ها نمی توان آمار دقیقی از بازدیدکنندگان روزانه ایرانی آن به دست آورد. هر موسسه آمار متفاوتی از تعداد کاربران ارائه می کند.

به عنوان مثال بر اساس آ»اری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیس بوک در خاورمیانه در حدود 23 میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی 46 درصد آن را تشکیل می دهند. بنابراین طبق آمار این سایت کاربران ایرانی رقمی در حدود 11 میلیون نفر می شود.

- با وجود آمارهای فوق، برخی کارشناسان و مسئولان تعداد کاربران ایرانی فیس بوک را بسیار بالاتر از این مقدار می دانند. به عنوان مثال چند ماه پیش پلیس فتا در یک کارگاه آموزشی آمار دیگر و قابل توجهی از میزان کاربران فیس بوک اعلام کرد. کارشناسان پلیس فتا اعلام کرده بودند بالغ بر 85 درصد کاربران ایرانی در اینترنت عضو شبکه های اجتماعی هستند اما با این وجود کمتر از 30 درصد محتوای مفید در این شبکه تولید و منتشر می شود.»

با توجه به اینکه در آخرین آمارها اعلام شده بود در ایران 36 میلیون نفر کاربر اینترنت داریم و رقم 85 درصد را مبنا قرار دهیم؛ به این نتیجه خواهیم رسید که حدود 30 میلیون نفر در ایران عضو شبکه های اجتماعی هستند.


فیس بوک چقدر اهمیت دارد؟

- ۵۹ درصد از کاربران فیس بوک می گویند که اهمیت این شبکه اجتماعی برایشان به نسبت سال گذشته تغییری نکرده است و ۵۳ درصد از کاربران کنونی ادعا می کنند مدت زمانی که به این سایت اختصاص می دهند نیز به نسبت سال گذشته تغییری نکرده است.

- ۲۸ درصد از کاربران فیس بوک می گویند که اهمیت این سایت برایشان به نسبت سال گذشته کمتر شده است و ۳۴ درصد از کاربران کنونی نیز ادعا می کنند زمانی که به این سایت اختصاص می دهند به نسبت سال گذشته کاهش یافته است.

- ۱۲ درصد از کاربران فیس بوک می گویند اهمیت این شبکه اجتماعی برایشان به نسبت سال گذشته افزایش یافته است و ۱۳ درصد از کاربران کنونی ادعا می کنند زمانی که به این سایت اختصاص می دهند به نسبت سال گذشته افزایش یافته است.


زنان بیشتر از فیس بوک استفاده می کنند

افزایش اهمیت این سایت و زمان اختصاص به آن در زنان به نسبت مردان بیشتر گزارش شده است. حدود 16 درصد از کاربران زن و 7 درصد از کاربران مرد ادعا می کنند که اهمیت این سایت برایشان به نسبت سال گذشته افزایش یافته است و 16 درصد از کاربران زن و 9 درصد از کاربران مرد می گوینند که اکنون زمان بیشتری را به نسبت سال گذشته به این سایت اختصاص می دهند از سوی دیگر، حدود 42 درصد از کاربران 18 تا 29 ساله و 34 درصد از کاربران 30 تا 40 ساله فیس بوک می گویند مدت زمانی که به طور روزانه به این سایت اختصاص می دهند. به نسبت سال گذشته کاهش یافته است. این دو آمار به طور چشمگیری به نسبت 23 درصد از کاربران 50 سال به بالا که کاهش استفاده از این سایت را طی مدت زمان مشابه گزارش کرده اند بیشتر است.


روزانه حداقل ۸۵۰ هزار نفر

سایت فیس بوک از سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد و طبق آخرین آمار بیش از یک میلیارد نفر عضو دارد. فیس بوک اما چه زمانی پایش به ایران باز شد و کاربران اینترنتی به سوی این شبکه اجتماعی جدید روی آوردند؟ سال ۱۳۸۷ را شاید بتوان آغاز روند فراگیری فیس بوک دانست، دقیقا در دورانی که دیگر شبکه مجازی پربازدیدکننده آن دوران یعنی یاهو ۳۶۰، کم کم از محبوبیتش کاسته می شد و حتی مدتی بعد تعطیلی را به حضور ترجیح داد. طبق آخرین آمار سایت alexa پربیننده ترین سایت ایرانی در حال حاضر سایت بلاگفا است با بازدید روزانه در حدود ۲۰۰ هزار نفر.

در میان سایت های خبری هم سایت خبری تابناک با حدود روزانه ۱۰۰ هزار بازدیدکننده از جمله سایت های پربازدیدکننده در ایران هستند. با توجه به اینکه بازدیدکنندگان ایرانی سایت فیس بوک از فیلترشکن استفاده می کنند و IP های آنها مشخص نمی شود، در سایت ها نمی توان آمار دقیقی از بازدیدکنندگان روزانه ایرانی آن به دست آورد.

با این وجود اگر آمار ۱۷ میلیونی را مبنای محاسبه کار خود قرار دهیم و تخمین بزنیم فقط پنج درصد از این تعداد عضو فیس بوک به صورت روزانه از آن بازدید می کنند، به آمار ۸۵۰ هزار نفر در روز خواهیم رسید. آماری که به ما می گوید فیس بوک پربازدیدکننده ترین سایت ایرانی ها است.


ثبت 11 هزار وبلاگ فارسی

تحلیلی بر وبلاگ های ثبت شده در بانک ساماندهی تارنماهای ایرانی نشان می دهد که از میان تعداد 11 هزار و 9 وبلاگ به ثبت رسیده تعداد 10 هزار و 797 وبلاگ ایرانی و 192 وبلاگ خارجی هستند و سرویس دهنده بلاگفا با رکورد 44 درصد، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

در همین حال بررسی صورت گرفته از تارنماهای ثبت شده در بانک اطلاعاتی ساماندهی نشان می دهد که بیشترین رکورد به ثبت رسیده از سایت های ایرانی مربوط به استان تهران با 16 هزار و 359 تارنما، اصفهان با سه هزار و 772 تارنما و خراسان رضوی با سه هزار و 553 تارنما است. کمترین رکوردهای ثبت شده هم برای استان های کهگیلویه و بویراحمد با 178 تارنما، ایلام 141 تارنما و البرز 63 تارنما است.

کاربران اینترنت، ضریب نفوذ و اعضای فیس بوک در کشورهای خاورمیانه

رابطه عشق و نفرات ایرانی ها با فیس بوک
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فیس بوک چقدر اهمیت دارد؟ رو دو بار پشت سر هم نوشتید دومی پاینشه با تیتر(زنان بیشتر از فیس بوک استفاده می کنند
      )

    • amir

      گرچه این حسابا دقیق نیست اما بنظر من فیس بوک چرت نخ سوزن تو ایران که همه میدونین چرا

    • جاسم

      با سلام دلیل اصلی آزاد نبودن استفاده از آن است یعنی نیاز به شیلتر شکن و وی پی ان و .... کی حوصله داره ....

    • اسفندیار

      دوتا تیتر با متن (زنان بیشتر از فیس بوک استفاده می کنند) هست که یکی از آنها رو با متن (فیس بوک چقدر اهمیت دارد؟) هست!!
      یکی از آنها رو پاک کنید

    • محمدصالح

      انصافا فیس بوک برای پیداکردن دوستای قدیمی راه خیلی مناسبیه ولی اینقدر توش استفاده های نابجا میشه که آدم پشیمون میشه بره توش!

    • امیرح

      مجله عزیز؛ "آلودگی نوشتاری" داری.
      چندین بار جملات در متن تکرار شده. لطفن قبل از استفاده از مطالب دیگر خبرگزاری ها متن رو بازنگری کنید.

    • سحرناز

      درصد آدماي بيكار توو فيس بوك زياده. از بس چرت و پرت مي نويسن و مذخرف ميگن.

    • اکسیژن

      بعضی چیزا اونقدر که جنبه تبلیغاتی دارن خاصیت مفید ندارن..دوستی رو که پس از سالها توی فیس بوک پیدا کنی در واقع اون دوستت نیست یه کسی بوده که قبلا باهاش سلام علیک داشتی وگرنه دوست هرجا بره گم نمیشه که پیداش کنی..خطر هک شدن بالاس.

    • مهسااااا

      استفاده مفیدم داره

    • morteza

      دوستهن زیادی میخوام

    • morteza

      میخوام دنیای فیسبوک رابشناسم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج