۴۷۹۶۱۸
۵۱۵۶
۵۱۵۶
پ

کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

کوستا گاوراس از دو ویژگی بزرگ برخوردار است؛ یکی آنکه در طول فعالیت‌های سینمایی خود در اکثر موارد به موضوعات داغ سیاسی پرداخته و دیگر آنکه در پردازش آثار خود همواره مخاطبان را در نظر داشته است. او استاد بزرگ خلق فیلم‌های جدی، پرهیجان و در عین حال سرگرم‌کننده‌ی سیاسی است.

برترین ها : کوستا گاوراس، کارگردان پرسابقه یونانی‌تبار ‌فرانسوی از سینماگران برجسته جهان محسوب می‌شود. کوستا گاوراس از دو ویژگی بزرگ برخوردار است؛ یکی آنکه در طول فعالیت‌های سینمایی خود در اکثر موارد به موضوعات داغ سیاسی پرداخته و دیگر آنکه در پردازش آثار خود همواره مخاطبان را در نظر داشته است. او استاد بزرگ خلق فیلم‌های جدی، پرهیجان و در عین حال سرگرم‌کننده‌ی سیاسی است.

موفقیت جهانی با Z
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

گاوراس با سومین فیلم خود "زد" (Z) که محصول سال ۱۹۶۸ بود، به شهرتی جهانی رسید. او در فیلم "زد" داستان حکومتی را روایت می‌کند که با ابزار سرکوب می‌کوشد سیاستمداران و هواداران جناح اپوزیسیون، دستگاه قضایی و مطبوعات را خاموش کند. اگر چه در این فیلم نام این کشور گفته نمی‌شود، اما به روشنی مشخص است که گاوراس در پی توصیف دیکتاتوری نظامی در زادگاهش یونان بوده است. نمایی از فیلم "زد".

کسب اسکار
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

یکی از عناصری که در جذابیت و موفقیت فیلم "زد" مؤثر بوده موسیقی متن آن است. خالق تم اصلی و موسیقی متن این فیلم میکیس تئودوراکیس (تصویر)، آهنگساز بنام یونانی است. فیلم "زد" در سال ۱۹۷۰ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی ‌زبان را از آن خود کرد و در سال ۱۹۶۹ نیز از سوی آکادمی سینمایی فرانسه به عنوان بهترین فیلم سال برگزیده شد.

زاده‌ی یونان، بزرگ‌شده‌ی فرانسه
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

این سینماگر برجسته که نام اصلی او کنستانتین گاوراس است، در روز ۱۳ فوریه۱۹۳۳ در یونان به دنیا آمد و در ۲۱ سالگی به فرانسه مهاجرت کرد. او نام خود را سپس به کوستا گاوراس تغییر داد. گاوراس در سال ۱۹۶۵ نخستین فیلم سینمایی خود را ساخت؛ فیلمی جنایی به نام "حادثه‌ای در ترن". نمایی از فیلم با بازیگری ایو مونتان (راست) و سیمون سینیوره.

نگاهی به اروگوئه
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

کوستا گاوراس پس از موفقیت جهانی‌ای که با فیلم "زد" به دست آورد، توانست محبوبیتی تازه به ژانر فیلم‌های سیاسی در جهان ببخشد. چندی نگذشت که نام گاوراس به عنوان سازنده‌ی فیلم‌هایی پرهیجان و گیرا با سوژه‌های سیاسی و تاریخی جا افتاد. فیلم "حکومت نظامی"، محصول سال 1972 که از ساخته‌های معروف گاوراس است، نگاهی به دیکتاتوری نظامی در اروگوئه و سرکوب مردم در این کشور دارد.

رومی اشنایدر و ایو مونتان
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

گاوراس فعالیت‌های سینمایی خود را تنها به فیلم‌های سیاسی محدود نکرده و گاهی نیز سراغ سوژه‌های به اصطلاح "سبک" رفته است. او در فیلم "روشنی یک زن"، محصول ۱۹۷۹ داستان برخورد اتفاقی یک مرد و یک زن با یکدیگر را روایت می‌کند که شریکان زندگی خود را از دست داده‌اند و با آغاز آشنایی‌ای ‌تازه می‌کوشند درد خود را تسکین دهند.

اسکار برای "گمشده"
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

یکی دیگر از آثار معروف و موفق کوستا گاوراس "گمشده" (محصول 1982) است. گاوراس در این اثر پرهیجان داستان مفقود شدن یک شهروند آمریکایی در دوران حکومت نظامی شیلی را حکایت می‌کند. جک لمون (راست) که ایفاگر نقش پدر این فرد گمشده است، به امید یافتن پسرش راهی شیلی می‌شود. "گمشده" در سال 1983 جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را کسب کرد.

انتقاد برخی منتقدان سینمایی
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

فیلم "گمشده" اگر چه موفق بود، اما با انتقاد برخی منتقدان سینمایی روبرو شد. آنان معتقد بودند که کوستا گاوراس سوژه‌های سیاسی را برای ساختن آثار دراماتیک و در عین حال سرگرم‌کننده‌ی خود "استثمار می‌کند".

نگاهی به خاورمیانه
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

کوستا گاوراس پس از سفری که به هالیوود کرده بود، به فرانسه بازگشت و فیلم‌ بعدی خود را در این کشور ساخت. او در فیلم "هانا ک." (محصول1983) نگاه خود را بر روی خاورمیانه و نزاع میان رژیم صهیونیست و فلسطینیان متمرکز کرده است. جیل کلایبورگ (چپ) نقش یک وکیل آمریکایی - ‌یهودی را بازی می‌کند که درگیر تنش‌های سیاسی و اجتماعی می‌شود.

آمریکایی دیگر
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

گاوراس پنج سال بعد یک سوژه داغ دیگر را به پرده‌ی سینما‌ها کشاند. او در فیلم "خیانت" (محصول ۱۹۸۸) به جنبش‌ها و گرایش‌های راستگرایانه و راست افراطی در آمریکا می‌پردازد. نژادپرستی، یهودستیزی، باورهای افراطگرایانه‌ی مسیحی و همچنین موضوع انکار فاجعه هولوکاست از مسائلی است که در فیلم "خیانت" به آن‌ها پرداخته شده است.

"جعبه‌ی موسیقی"
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

گاوراس مسئله هولوکاست و جنایات جنگی دوران ناسیونال سوسیالیسم را دستمایه فیلم بعدی خود، "جعبه‌ی موسیقی" (محصول 1989) قرار داد. این فیلم داستان تکاندهنده‌ی وکیلی با بازیگری جسیکا لانگ (راست) است که پدرش مهاجری مجاری و متهم به جنایات جنگی در دوران جنگ جهانی دوم است. گاوراس در "جعبه‌ی موسیقی" گذشته و حال و همچنین مسایل سیاسی روز و زندگی خصوصی را به هم پیوند داده است.

"آمین"
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

گاوراس در سال ۲۰۰۲ بار دیگر به سراغ سوژه‌ای از تاریخ آلمان رفت و با ساختن فیلم "آمین" نمایش‌نامه‌ای از رولف هوخ‌هوت را با زبان سینما روایت کرد. این فیلم که در آن از جمله بازیگران آلمانی چون اولریش توکور و اولریش موهه (تصویر) نقش‌آفرینی کرده‌اند به سکوت کلسیا و واتیکان در دوران ناسیونال سوسیالیسم و در برابر فاجعه هولوکاست می‌پردازد.

پیامدهای فرایند جهانی شدن
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

کوستا گاوراس در ده سال گذشته آن پرکاری سابق را نداشته، اما همچنان در تلاش عرضه فیلم‌های جذاب و جدی بوده است. او در فیلم "تبر" (محصول2005) به پیامدها و تأثیر فرایند جهانی شدن بر بازار کار پرداخت و نشان داد که هنوز هم تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی در جهان را به دقت دنبال می‌کند.

بحث آوارگان و پناهجویان
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان

گاوراس در سال ۲۰۰۹ میلادی، یعنی دورانی که هنوز بحث آوارگان و مهاجران مانند امروز داغ نشده بود، سراغ این سوژه رفت و فیلم "بهشت است غرب" را ساخت. این فیلم داستان جوانی به نام الیاس (با بازیگری ریکاردو اسکامارچو) را روایت می‌کند که خود را با قایق پناهجویان به ساحل یونان می‌رساند و از آن پس دوران آوارگی و سردرگمی‌اش شروع می‌شود.

"سرمایه"
کوستا گاوراس، خالق بزرگ فیلم‌های سیاسی پرهیجان
فیلمی به نام "سرمایه" که او در آن به بازار سرمایه و زد و بندهای بانک‌ها می‌پردازد. مارک تورنوی (تصویر) در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که ریاست هیئت مدیره یک بانک خصوصی در فرانسه را برعهده می‌گیرد. گاوراس در آخرین ساخته‌اش نیز به خود وفادار مانده و می‌کوشد که با نگاهی انتقادی و با به‌کارگیری عناصری همه‌فهم داستانی پرهیجان را روایت کند.
منبع: dw
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج