۴۸۱۳۷۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

فریب سینماگران در قالب فستیوالی در آنکارا

در بحبوحه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ایران، اخباری جسته و گریخته حاکی از آغاز یک فستیوال فیلم در یکی از شهرهای ترکیه در رسانه ها منتشر شد، اما به تازگی مشخص شده این رویداد هیچ مجوزی از سوی مراجع داخلی ندارد و سازمان سینمایی با برگزاری آن موافقتی نداشته است.

بانی فیلم: در بحبوحه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ایران، اخباری جسته و گریخته حاکی از آغاز یک فستیوال فیلم در یکی از شهرهای ترکیه در رسانه ها منتشر شد. جشنواره ای با نام عصر که دست اندرکارانش از برگزاری آن در ترکیه خبر می دهند؛ اما به تازگی مشخص شده این رویداد هیچ مجوزی از سوی مراجع داخلی ندارد و سازمان سینمایی با برگزاری آن موافقتی نداشته است.
فریب سینماگران در قالب فستیوالی در آنکارا

جشنواره فیلم عصر با طراحی یک مسابقه از قطعی شدن حضور فیلم هایی در آن خبر داده که همگی محصولات سینمای کشورمان هستند. فیلم هایی همچون «سلام بمبئی»، «عادت نمی کنیم»، «مرگ ماهی»، «ماحی»، «به دنیا آمدن»، «لانتوری»، «قندون جهیزیه»، «آرایش غلیظ»، «جاودانگی» از جمله فیلم هایی هستند که نامشان در فهرست آثار حاضر در بخش رقابتی این جشنواره قرار گرفته است. از سوی دیگر، چهره هایی همچون کیومرث پوراحمد، نادر طریقت، مهدی احمدی، ابراهیم شیبانی و غزل شاکری به عنوان هیات داوران این جشنواره انتخاب شده اند که طبق شنیده های خبرنگار بانی فیلم به جز نفر آخر بقیه راهی ترکیه شده اند. این جشنواره یکم تا سوم اسفند در آنکارا برگزار خواهد شد.

پشت پرده ماجرا

با وجود ظاهر موجه این جشنواره، اما شواهد از پشت پرده قضیه حکایت از آن دارد که فردی به نام اسماعیل ایزددوست مدیر یکی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، متولی اصلی اش است. او که یک تاجر ایرانی ساکن ترکیه است،‌ دو سال پیش نیز قصد داشت باشگاه پرسپولیس را با رقمی در حدود ۲۹۰ میلیارد تومان خریداری کند که بنا به دلایلی موفق به این کار نشد. او شبکه ای موسوم به Pntv را مدیریت می کند. او تلاش زیادی برای جذب هنرمندان ایرانی و شکل گیری همکاری با آنان دارد. جشنواره عصر نیز که اخبار آن طی روزهای گذشته در برخی از رسانه ها منتشر شده، از جمله اقدامات ایزددوست برای ارتباط با سینماگران کشورمان است.

متاسفانه گویا چهره هایی که نامشان در میان هیأت داوران این جشنواره آمده است غافل از واقعیت با دست اندرکاران آن همکاری کرده و راهی ترکیه شده اند.

بر اساس شنیده ها، از سوی برگزار کنندگان پیگیری های زیادی نیز برای حضور هنرمندانی که فیلمهایشان در بخش رقابتی این جشنواره قرار دارد در حال انجام است که تعدادی از این هنرمندان با مشخص شدن مسائل پشت پرده ماجرا، از رفتن به ترکیه منصرف شده اند.

ارشاد مخالف برگزاری این جشنواره است

پیگیری های خبرنگار بانی فیلم برای اطلاع از کم و کیف این مسئله به نتایج جالبی رسید و مطلع شدیم که سازمان سینمایی وزارت ارشاد از سینماگرانی که نام آثارشان برای شرکت در این جشنواره اعلام شده، خواسته از حضور در این جشنواره اجتناب کنند. قربان محمدپور کارگردان فیلم پرفروش «سلام بمبئی» با تأئید این خبر به بانی فیلم گفت: «شنیده ام از تهیه کننده فیلم خواسته اند تا فیلم را در جشنواره مذکور شرکت ندهد».

در همین حال طبق اطلاع خبرنگار ما، از سازندگان «ایتالیا ایتالیا» هم که هنوز در ایران اکران عمومی نشده نیز خواسته شده تا فیلمشان را به این جشنواره نفرستند.

خبرنگار ما در همین باره با سعید سعدی که دو فیلم «آرایش غلیظ» و «قندون جهیزیه» را در مقام تهیه کننده در این جشنواره دارد تماس گرفت که اودر این مورد اظهار بی اطلاعی کرد.

سعدی به بانی فیلم گفت: «من روز اول که درخواست این جشنواره مطرح شد،‌ از مسوولان استعلام کردم، اما مشکلی وجود نداشت. البته اگر بگویند که مجوز ندارد و صلاح نیست در آن شرکت کنیم، ما هم نخواهیم رفت».

جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما نیز روایت جالبی از این اتفاق دارد.او به بانی فیلم گفت:«من قرار بود چهار فیلم ماحی، ربوده شده، سلام بمبئی و جاودانگی را در مقام تهیه کننده در جشنواره فیلم عصر داشته باشم که اصلا بنا به دلایلی که ربطی هم به ماهیت جشنواره نداشت، دو روز پیش از شرکت در آن انصراف دادم و فیلمهایم را پس گرفتم. با این وجود امروز بعد از ظهر از سوی مسئولان ارشاد به من گفته شد که نبابد در این جشنواره شرکت کنم که البته همان طور که گفتم، دو روز پیش خودم اعلام انصراف داده بودم.»

واکنش مسوولان

با این وجود یک مسئول در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی که نخواست نامش فاش شود، در این باره به بانی فیلم گفت: «ما فقط در مورد جشنواره هایی مثل مهاجرت و… که با ارزشهای نظام در تقابل باشند به تهیه کنندگان تذکر می دهیم در آنها شرکت نکنند. از جزئیات جشنواره عصر هم اطلاع کامل داریم، اما نمی توانیم به تهیه کنندگان بگوئیم در آن شرکت کنند یا خیر».

از سویی حضور سالار عقیلی که گفته می شد برای اجرای در مراسم افتتاحیه جشنواره با او صحبت شده بود، به دلیل بروز همین مسائل منتفی شده است.

با این وجود، شنیده های خبرنگار بانی فیلم حکایت از آن دارد که سازمان سینمایی با اطلاع از مسائل پشت پرده جشنواره عصر، در تدارک صدور اطلاعیه ای برای جلوگیری از همکاری سینماگران با متولیان آن است.

گفتنی است در آخرین لحظات تنظیم مطلب حاضر، از سوی فردی که مدعی انجام امور رسانه ای جشنواره فیلم عصر است مطلبی به دست خبرنگار بانی فیلم رسید که در برگه ای بی نام و نشان و بدون سربرگ که با خودکار نوشته شده و چند خط خوردگی نیز دارد(!) توضیحاتی گنگ را درباره برگزاری آن مطرح کرده است. در این توضیح نویسنده یا نویسندگان نامه با توسل به عباراتی ارزشی تلاش کرده اند خود را موجه و هم راستا با منافع ملی کشورمان معرفی کنند و اینکه قصد دارند در لوای جشنواره عصر،«حماسه ای فرهنگی در مقابل متهاجمان فرهنگی به وجود آورند و هنر وسینما را از ابتذال پاک کنند!».

باید دید واکنش مسئولان سینمایی در قبال این جشنواره چیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج