جاباما
۴۸۳۱۵۷
۵ نظر
۵۵۱۹
۵ نظر
۵۵۱۹
پ

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

انیشتین نظریه نسبیت را پس از یک رویای زنده کشف کرد. او در خواب خود را سوار بر سورتمه ای دید که از شیب یک کوه به سرعت پایین می آید. سرعت او آنقدر افزایش می یابد که به سرعت نور نزدیک می شود تا جایی که رنگ ستاره ها را منقلب می بیند.

وبسایت تابناک باتو: آیا می دانستید برخی از رویاها و خواب ها منجر به اکتشافات و دستاوردهای علمی و ادبی شده اند، در این گزارش با چند نمونه از آنها آشنا خواهید شد.

اتو لوی، استیل کولین

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

اتو لوی دانشمند داروشناس اهل آلمان و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی بود. او استیل کولین پیامرسان عصبی را کشف کرد. اتو لوی در خواب تجربه کرد که انتقال محرک های عصبی فرآیندی شیمیایی است و نه الکتریکال. او یافته های خود را یادداشت کرد و در یک روز که به گفته خود او طولانی ترین روز عمرش بود، آن را به سرانجام رساند.

ماری شلی، اولین رمان علمی ـ تخیلی جهان

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

ماری شلی نخستین رمان علمی تخیلی تاریخ را در سال ۱۸۸۸ و با نام فرانکشتاین نوشت. این رمان از کابوس زنده ماری شلی نشأت گرفته بود‌. ماری شلی ۱۸ ساله بود که همراه خانواده اش برای گردش به ساحل دریاچه سوئيس رفت و در آنجا با شاعر لرد بایرون ملاقات کرد، میان آن دو گفت وگوی ادبی و فلسفی درگرفته بود. بایرون به او پیشنهاد نوشتن رمان اشباح را داد. شلی در آن لحظه قادر به فکر کردن درباره چیزی نبود، اما پس از گذشت چند روز ایده اولین رمان علمی تخیلی جهان در سال ۱۸۸۸ به ذهن او خطور کرد و پا به عرصه ی وجود نهاد.

رابرت لویی استیونسون، دکتر جکیل و آقای هاید

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

رابرت لویی بالفور استیونسون نویسنده اسکاتلندی قرن نوزدهم بود. داستان دکتر جکیل و آقای هاید آنقدر به شهرت رسید که به ضرب المثل معروف شد. استیونسون مبتلا به بیماری سل بود و در طول زندگی اش روزگار خوشی را از سر نگذرانده بود. او برای تحصیل ثروت می نوشت تا وقتی که یک خواب سرنوشت او را تغییر داد. ایده ی داستان دکتر جکیل را در خواب دید و شش روز متوالی به طرز معجزه آسایی نسخه اولیه داستان خود را که در حدود ۶۴ هزار کلمه بود به نگارش درآورد.

سرینیواسا رامانوجان، آنالیزهای ریاضی

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

سرینیواسا رامانوجان ریاضیدان خود آموخته اهل تامیل هندوستان بود که بدون هیچ آموزشی در زمینه ی ریاضیات محض توانست رابطه مهمی را در آنالیز ریاضی، نظریه اعداد، کسر مسلسل و سری ها را از خود به جای بگذارد. او ۳۰۰ فرضیه ریاضی را ثابت کرد. رامانوجان می گفت که افکار ریاضی در خواب به سراغش می آیند. برای مثال کشف این تابع معروف که ترکیبی از سری نامتناهی و کسر مسلسل است را در خواب دیده است.

انیشتین، نظریه نسبیت

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

انیشتین نظریه نسبیت را پس از یک رویای زنده کشف کرد. او در خواب خود را سوار بر سورتمه ای دید که از شیب یک کوه به سرعت پایین می آید. سرعت او آنقدر افزایش می یابد که به سرعت نور نزدیک می شود تا جایی که رنگ ستاره ها را منقلب می بیند. انیشتین از خواب بیدار شد و درباره نظریه معروف خود تعقل و پژوهش کرد. کتاب «رویاهای انیشتین» اثر آلن لایتمن درباره این بعد از زندگی انیشتین است.

الیاس هاو، چرخ خیاطی

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

الیاس هاو کارآفرین آمریکایی و مخترع چرخ خیاطی است. در سال ۱۸۴۵ چرخ خیاطی را براساس خوابی که دیده بود طراحی کرد. او اولین کسی نبود که به فکر اختراع چرخ خیاطی افتاد اما طراحی او درست ترین طراحی ممکن برای یک ماشین دوخت بود. او مخترع نخستین چرخ خیاطی با قابلیت زدن کوک زنجیری بود. الیاس هاو ساعت چهار صبح از خواب بیدار شد و تا ساعت نه صبح رویای خود را به حقیقت مبدل ساخت.

نیلز بور، ابداع مدل اتمی

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

نیلز بور فیزیکدان دانمارکی که به علت رد کردن مدل اتمی ارنست رادرفورد و ابداع مدل اتمی خاص خود به شهرت رسید. نیلز بور در سال ۱۹۱۱ میلادی دکترای خود را در رشته فیزیک دریافت کرد و به چندین آزمایش بی نتیجه علمی درباره ساختار اتم دست زد تا این که در خواب دید که الکترون ها به دور هسته ی اتم مانند چرخش سیاره ها به دور خورشید می چرخند. در صبح روز بعد او به آزمایشگاه خود رفت تا نظریه اش را ثابت کند و به صحت آن پی ببرد. این اکتشاف جایزه نوبل را برای او به همراه داشت.

فریدریش آوگوست ککوله، شناسایی ساختار حلقوی بنزین

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

شیمیدان شهیر آلمانی که در سال ۱۸۵۷ میلادی توانست ساختار حلقوی بنزین را شناسایی کند. او زمانی به این اکتشاف دست یافت که پس از یک روز سخت کاری و نوشتن مستمر در حالی که هیچ پیشرفتی در تحقیقات خود به دست نیاورده بود، در کنار شومینه به خواب رفت. او در خواب تصویر یک مار بزرگ را دید که به دور خود حلقه زده است. زمانی که از خواب بیدار شد، با فرضیه حلقوی بودن بنزین پژوهش های خود را ادامه داد تا به ساختار بنزین دست یافت.

فردریک بنتینگ، انسولین

خواب هایی که تاریخ علم و ادبیات را متحول کردند

پس از آنکه مادر او بر اثر بیماری دیابت از دنیا رفت، او در صدد یافتن درمان برآمد و انسولین را کشف کرد و در ۳۲ سالگی و در سال ۱۹۲۳ جایزه نوبل را از آن خود کرد. با وجود اینکه اطلاعات معلومات کافی از بیماری دیابت و پژوهش های بالینی آن نداشت توانست جراحی تجربی موفقی را برای از بین بردن مسبب افزایش قند خون انجام دهد.

او خواب دیده بود که با مسدود کردن مجراهای پانکراس سگ های آزمایشگاهی توانسته مانع تخریب سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس توسط مواد شیمیایی گوارشی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مطالب جالبی بود

    • بدون نام

      و این نعمت رویا دیدن هم از شگفتیهای قدرت خداوند است اگر بیندیشیم .

    • محمد

      ترکیب مورد نظر ککوله بنزن بود نه بنزین

    • بنزن

      تصحیح کنید
      "بنزن" درسته، نه 'بنزین'
      تشکر از مطلب خوبتون

    • ناشناس

      البته « بنزن» نه بنزین!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج