۴۹۵۷۸۷
۲ نظر
۵۱۴۱
۲ نظر
۵۱۴۱
پ

نگاهي کوتاه به زندگي بن لادن

اسامه بن محمد بن عوض بن لادن، رهبر تشکیلات القاعده، در سال ۱۹۵۷ در ریاض عربستان از یک پدر سعودی یمنی تبار و مادر سوری متولد شد.خانواده وی رابطه‌ای قوی با خاندان آل سعود در عربستان داشت.

خبرگزاری ایسنا: اسامه بن محمد بن عوض بن لادن، رهبر تشکیلات القاعده، در سال ۱۹۵۷ در ریاض عربستان از یک پدر سعودی یمنی تبار و مادر سوری متولد شد.خانواده وی رابطه‌ای قوی با خاندان آل سعود در عربستان داشت.
اسامه هفدهمین فرزند از مجموع ۵۲ فرزند پدرش بود که از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده فارغ التحصیل شد.
نگاهي کوتاه به زندگي بن لادن

اسامه بن لادن از ثروت و روابطش، در حمایت از مجاهدان افغان در جنگ شوروی سابق علیه افغانستان در سال ۱۹۷۹ استفاده نموده و در سال ۱۹۸۴ یک سازمان موسوم به مرکز خدمات و یک پایگاه آموزش فنون جنگی و عملیات مسلحانه به نام پادگان فاروق برای حمایت از مجاهدان افغان تاسیس کرد که این سازمان و پادگان در جریان جنگ شوروی سابق مورد حمایت آمریکا‌، پاکستان‌، عربستان،‌ مصر و برخی دیگر از کشورها بود.

در سال ۱۹۸۸ بن‌لادن فعالیتش در افغانستان را با ایجاد پرونده‌هایی برای تشکیلات القاعده جهت ثبت مشخصات شبه نظامیان آغاز کرد و پس از آن به نمادی برای این تشکیلات تبدیل شد.

پس از عقب نشینی نیروهای شوروی سابق از افغانستان، بن لادن از سوی عربستان یک قهرمان نام گرفت، اما پس از انتقادهای شدید بن لادن از حضور نیروهای آمریکایی در عربستان در جریان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و نخستین جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ حمایت سعودی‌ها از وی جهتی مخالف یافت و عربستان پس از این موضع گیری بن لادن، وی را فردی مرتد و فاسد خواند.

عدم حمایت عربستان نهایتا منجر به خروج بن لادن و رفتن وی به سودان و تاسیس مرکز عملیات جدید تروریستی در این کشور شد.

وی توانست در انتشار ایدئولو‌ژی‌ها و تفکراتش در جنوب شرق آسیا‌، آمریکا‌، آفریقا و اروپا به موفقیت‌هایی دست یابد.

رهبر تشکیلات القاعده در سال ۱۹۹۶ سودان را به مقصد افغانستان ترک کرد و دلیل این امر روابط قدرتمندی بود که با گروه طالبان در این کشور برقرار کرده بود.
نگاهي کوتاه به زندگي بن لادن

در همان جا وی جنگ علیه آمریکا را اعلام کرد که با استقبال ایمن الظواهری، دبیرکل گروه جهاد اسلامی مصر، همراه شد.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکا انگشت اتهام خود را مستقیما به سوی بن لادن و القاعده نشانه گرفت و در دسامبر ۲۰۰۱ نیروهای آمریکایی توانستند نواری ویدئویی از بن لادن و طرفدارانش را پیدا کنند که در آن از جزئیات حملات ۱۱ سپتامبر خبر می‌داد.

این نوار ویدئویی یک مدرک علنی برای آمریکایی‌ها شد مبنی بر اینکه بن لادن پیش از حملات ۱۱ سپتامبر از جزئیات آن مطلع بوده است.

آمریکا بن‌لادن را عامل انفجارهای نایروبی‌، دارالسلام و حوادث ۱۱ سپتامبر می‌داند و وی را در فهرست مظنونان تروریستی خود قرار داده است.

در حالی که گفته می‌شد بن لادن در سال ۲۰۰۱ در شهر قندهار افغانستان بوده، آمریکا در آن زمان از طالبان خواست که وی را تسلیم کند اما گروه طالبان از آمریکا خواسته بود تا مدارکی مستند ارائه کند که نشان دهد بن لادن در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته است. پس از آنکه آمریکا جنگ علیه افغانستان را آغاز کرد و دولت طالبان را سرنگون کرد، نتوانست بن لادن را در افغانستان دستگیر کند.
نگاهي کوتاه به زندگي بن لادن

در همان زمان خبرهایی مبنی بر اینکه بن لادن به دلیل نارسایی کلیوی مرده است، منتشر شد اما نوارهای ویدئویی و صوتی مکرری که از وی پخش شد این ادعا را تکذیب کرد.

بن لادن طی این مدت نوارهای ویدئویی و صوتی زیادی را منتشر کرد که در آن به شدت از حضور نیروهای خارجی در عراق و افغانستان انتقاد کرده و آمریکا و نیروهای ائتلاف را به شکستی سهمگین در افغانستان و عراق تهدید کرد.

آخرین نوار بن لادن در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۰ منتشر شد که طی آن رهبر تشکیلات القاعده متعهد به ادامه حملات علیه آمریکا تا زمانی شد که این کشور به حمایت خود از اشغالگران صهیونیست ادامه دهد.

سرانجام رهبر افسانه‌ای تشکیلات القاعده در اول ماه مه در جریان یک عملیات اطلاعاتی که با مشارکت ۲۵ تن از نیروهای ویژه آمریکا و برخی از نیروهای سازمان اطلاعات پاکستان در شهر ابوت آباد پاکستان انجام شد، به همراه یکی از پسرهایش و تعدادی از عناصر تشکیلات القاعده کشته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      خدا لعنت اش کنه

    • تاج

      در راه عقایدش و حمایت از مسلمانها هرچند در راهی بسیار اسلامگرایانه و افراطی جانش را فافراطی.
      روحش شاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج