جاباما
۴۹۸۱۱۳
۲ نظر
۵۶۹۲
۲ نظر
۵۶۹۲
پ

راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

سفر فقط برای تاریخ گردی و طبیعت گردی کردن نیست؛ خرید سوغاتی و چشیدن طعم غذاهای منطقه ای که به آن سفر می کنید هم هست البته بسیاری برای خرید، به کیش می روند که بازارهای مدرنی دارد، اما واقعیت این است که می توانید در بازارهای هر منطقه ای، چیزهایی پیدا کنید که مختص آن منطقه است و می تواند یادگار خوبی برای آن سفرتان باشد.

ماهنامه همشهری سرزمین من: سفر فقط برای تاریخ گردی و طبیعت گردی کردن نیست؛ خرید سوغاتی و چشیدن طعم غذاهای منطقه ای که به آن سفر می کنید هم هست البته بسیاری برای خرید، به کیش می روند که بازارهای مدرنی دارد، اما واقعیت این است که می توانید در بازارهای هر منطقه ای، چیزهایی پیدا کنید که مختص آن منطقه است و می تواند یادگار خوبی برای آن سفرتان باشد. در این مطلب سعی کرده ایم معروف ترین بازارهای ایران را برای خرید یک سوغاتی خوب به شما معرفی کنیم؛ بازارهایی که هر کدام شان مختص یک منطقه و با حال و هوای خاص همان منطقه است.

رنگ های ترکمنی
راهنمای خرید در منطقه ترکمن صحرا
جمال توماج نیا: ترکمن صحرا سرزمین سنت هاست. از طبیعت جلگه ای و غنی اش تا مردمان و آداب و رسوم شان، همگی منطقه ای جذاب و گزینه ای برای سفر را فراهم کرده اند. فارغ از طبیعت دیدنی و سرسبز ترکمن صحرا، آنچه که بسیاری از گردشگران را به این سمت می کشاند، بنادر و مراکز خریدی است که می توانند انواع و اقسام کالاو محصولات را از آن جا خریداری کنند.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران
بازارهایی که مملو از صنایع دستی و پارچه و لباس های ترکمنی رنگارنگ و زیبا و دیگر اجناس روسی است. بازارهای هفتگی هر روز ماهی های تازه صیدشده را برای فروش به بازار می آورند و دست فروشان کارهای دستی و اجناس خود را در معرض دید مشتریان می گذارند. از شیر مرغ تا جان آدمیزان هر چه را که در جست و جویش هستید، احتمالا بتوانید در این بازارها پیدا کنید.
فرش و لباس های ترکمن برای گردشگرانی که به این منطقه می آیند، بسیار جالب توجه است و تنوع رنگ و نقش آن قدر زیاد است که انتخاب را برایشان مشکل می کند و این خاصیت بازارهای متنوع و پررونق است که سردرگمی برای انتخاب بین طرح های مختلف را ایجاد می کند.

نکته: خریدهای نوروزی

چند سال است که میراث فرهنگی شهر گنبد، به مناسبت نوروز بازارچه موقتی در محوطه غربی باغ ملی (پارک قابوس) برپا می کند. بازار نوروزی اسکله بندرترکمن از بزرگ ترین و مهم ترین بازارهای نوروزی منطقه است که مسافران را از سراسر ایران برای بازدید و خرید جذب می کند.

کجا بگردیم؟ گشت و گذار در سه مجمع

در استان گلستان سه بازار دائمی وجود دارد که در آن ها به راحتی می توانید انواع هنرهای ترکمنی را پیدا کیند. به این ها باید بعضی اجناس روسی همسایگان شمالی را هم اضافه کنید.

بازارهای دائمی بندر گلستان مکان های مناسبی برای خرید در شمال شرق ایران است.

اسکله بندر ترکمن: اگرچه در بیشتر دکان ها و بازارچه های شهر بندرترکمن می توانید به دنبال خرید سوغاتی باشید، اما در اسکله این شهر بندری، بازار پررونقی برپاست. اگر فرصت چندانی برای شهرگردی ندارید، می توانید همین جا خرید کنید، اما اگر می خواهید در شهر هم بگردید، در خیابان اصلی شهر می توانید بعضی از مغازه های فروش صنایع دستی را پیدا کنید.

بازار روس های گنبد: این بازار در ورودی شهر گنبد کاووس از سمت آزادشهر و رو به روی دریاچه مصنوعی قرار دارد. علاوه بر لوازمی که در بازار همه شهرها می توانید پیدا کنید، در این جا باید به دنبال پارچه و لباس، روسری و چارقدهای معروف ترکمنی باشید؛ لوازمی که با طراحی و رنگ متفاوت از راه دور هم می توانید تشخیص شان بدهید. تا چند سال قبل که اجناس روسی از مرز وارد ایران می شد، بسیاری از آن ها در همین بازار به فروش می رسید و اسمش روی بازار هم ماند اما امروزه اجناس چینی جای آن ها را گرفته است.

بازارچه مرزی اینچه برون : اگر در مناطق شمالی استان هستید، بهترین منطقه برای خرید اینچه برون در منطقه مرزی ایران و ترکمنستان است. اینچه برون در 75کیلومتری شمال غربی گنبد کاووس هنوز هم و به خصوص روزهای جمعه پررونق است. پارکینگ، غذاخوری و سرویس بهداشتی در همین جا مهیاست. در این جا اجناس روسی دست دوم و حتی صنایع دستی کشور ترکمنستان را می توانید یپدا کنید. در خارج از مجموعه بازارچه هم یک بازار آلاچیقی به تازگی ساخته شده که به صورت دائمی صنایع دستی ترکمن ها مثل لباس، زیورآلات ترکمنی و حتی فرش به فروش می رساند.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

از دست ندهید؛ روز بازار در شمال شرقی

در منطقه ترکمن صحرا می توانید از شنبه تا جمعه را در بازارهای هفتگی بگذرانید.

از وسایل آشپزخانه تا ماهی و میوه تازه، صنایع دستی و اگر قالیباف باشید نخ و تار و پود قالیبافی را در همین جا بخرید.

شنبه بازار سمیین شهر: «سیمین شهر» (اُمچُلی) شهری است، در راه آق قلا و بندرترکمن و نزدیک بندرترکمن قرار دارد. بازار هفتگی این شهر شنبه ها برپاست؛ کنار عیدگاه شهر در خیابان «تایجان آخون».

دوشنبه بازار بندرترکمن: این بازار از معروف ترین و قدیمی ترین بازارهای هفتگی منطقه ترکمن صحراست. در این بازار علاوه بر نیازهای روزمره، بازاری مجزا برای فروش محصولات فرش و مواد اولیه تهیه فرش هم وجود دارد. این بازار در خیابان «کمینه» بندرترکمن برپا می ش ود. تا چند سال قبل صیادان منطقه هم ماهی های تزاه خودشان را در همین بازار می فروختند. اما امروزه ماهی هایشان را در بازار ماهی فروش ها رو به روی پمپ بنزین ورودی بندرترکمن از سمت گرگان می فروشند.

سه شنبه بازار خواجه نفس: «خواجه نفس» شهری است کوچک بین بندرترکمن و گمیشان. بازار هفتگی این شهر در خیابان فراغی یک برگزار می شود. بیشتر اجناس این بازار مایحتاج روزانه مردم است اما گاهی دستفروش ها صنایع دستی دست دوم را که از قدیمی های شهر خریده اند، برای فروش به این جا می آورند. آفتابه مسی های قدیم یا زیورآلات نقره ای را از همین جا می توانید بخرید.

چهارشنبه بازار گمیشان: تقریبا تمام ساکنان گمیشان ترکمن هستند و به همین دلیل اصل کار دست ترکمن ها را می شود اینجا پیدا کرد. اگر چهارشنبه به گمیشان رسیدید، یک راست به خیابان شهید باهنر بروید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

پنجشنبه بازار آق قلا: اگر به دنبال خرید فرش ترکمن هستید، هیچ جایی بهتر از پنجشنبه بازار آق قلا نیست؛ اگرچه انحصار فروش فرش از این بازار خارج شده، اما هنوز هم مسافران کاربلد برای خرید فرش ترکمن و مواد اولیه آن به این بازار می آیند. این بازار در جاده اصلی گنبد- آق قلا کنار پمپ بنزین قرار دارد.

جمعه بازار گنبد: مردم روستاها و شهرهای اطراف هم برای فروش محصولات کشاورزی و گاهی هم صنایعی که خودشان درست کرده اند به این بازار می آیند. این بازار از ابتدای پارک داریوش تا اول منطقه «چای بویون» برپا می شود.

بی نظیر در جهان

راهنمای گشت و گذار در بازار تبریز

گل گز حسینی: شعاع های نور از لا به لای روزنه های گنبد به زمین می تابد. صدا در صدا محو می شود و حجره به حجره به هم گره می خرود. طرح و نقش های هزار رنگ در میان فضایی از خشت و گل تو را به هزار توی سنت رهنمون می کند. این جا بازار تبریز است؛ جایی که معماران به زیبایی اصالت و سنت را در هم آمیخته و روح زندگی را جای جای آن جاری ساخته و بازاری بی بدیل را خلق کرده اند.
بزرگ ترین بازار مسقف جهان، پر است از تیمچه ها و سراها و گذرها که در هر کدام که قدم بگذارید، طاق ها و گنبدهای مقرنس و سازه های آجری آرایش منظمی دارند. با هر سلیقه ای که وارد بازار شوید، میان بازارگردی چیزی عایدتان می شود؛ چرا که در هر تیمچه و سرا و دالانی، کالا و جنسی وجود دارد که شما را به دنبال خود می کشاند.

بعضی تیمچه ها مشتریان خاص خود را دارند. تیمچه مظفریه که معروف ترین تمیچه بازار است، مرکز عمده فروش و قالی است. در دیگر تیمچه های بازار نیز از خوراک و پوشاک و مایحتاج روزمره پیدا می شود. در بین بازارگردی، قهوه خانه و چایخانه های بازار بساط چای و قهوه خود را پهن کرده اند تا شما را مهمان یک چای دبش و قهوه ای تلخ کنند.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

نکته: راسته ها و کسب و کارها

هر بخش از بازار با توجه به کسب و کاری که در آن جریان دارد، به شکل خاصی ساخته شده است و باعث شده تا «راسته بازار»، «سرا»، «تیمچه»، «دالان» و «گذر» به وجود بیایند. برخی دیگر از بخش های بازار هم از تحول و تغییر در امان مانده اند و همچنان با همان نام تاریخی خود شناخته می شوند.

از دست ندهید؛ شهر و چایخانه اش

بازار تبریز بیشتر از 40 چایخانه و قهوه خانه دارد که بنابر مسیر یپاده روی در بازار و سلیقه تان می توانید یکی را انتخاب کنید.

چایخانه: راه ساده آن است که به چایخانه هایی بروید که در کنار بیشتر تیمچه ها هستند. معروف ترین چایخانه های بازار تبریز، دو چایخانه کنار درهای چوبی تیمچه فرش مظفریه هستند. چایخانه سرای قندفروشان و چایخانه آقامهدی که در سرای امیر است هم بسیار معروفند. در محوطه بازار، افرادی هم هستند که سماورهای کوچک دستی با استکان و قند در دست دارند. این چای فروش ها بیشتر برای بازاریان در حجره های شان چای می برند، اما می توانید برای تنوع، چای آن ها را نیز امتحان کنید.

قهوه خانه: بیشتر قهوه خانه های بازار تبریز در طبقه همکف بازار یا زیرزمین بعضی حجره ها قرار دارند. بهترین و مشهورترین این قهوه خانه ها که قدیمی هم هستند، در بازار شیشه گرخانه، بازار پنبه فروشان، بازار صادقیه، بازار دبه خانه، یمنی دوزان و یخچال صادقیه وجود دارند و بیشترشان هم اسمی جز «قهوه خانه» ندارند.

کجا بگردیم؟ خرید از هر نوع

بازار سنتی تبریز یکی از نمونه های منحصر به فرد از لحاظ معماری و بزرگ ترین بازار مسقف جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

تیمچه مظفریه و سرای امیر، از زیباترین بخش های بازار تبریز است.

راسته بازار: بازار تبریزی در نزدیکی بلوار جمهوری (بین میدان شهدا و نماز) قرار گرفته است و از خیابان های دارایی، مطهری و آزادگان هم دسترسی دارد. شاید بزرگ ترین و کامل ترین بازار تبریز از نظر تنوع اصناف و اجناس، راسته بازار باشد که در آن سراها و بخش های مختلفی مثل «حاج حسین میانه»، «حاج سید حسین کهنه»، «کمپانی»، «خان»، «دو دری میان»، «دو دری مدقالچی»، «کچه چیلر»، در عباسی و میرزاجلیل قرار دارد که در هر کدام از آن ها می توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا کنید، آن هم با ارزان ترین قیمت.

بازار امیر: از زیباترین و مهم ترین بازارهای تبریز، بازار، کاروانسرا و تیمچه امیر است که امروز از مراکز اصلی تجارت و صادرات فرش، لباس، بورس طلا و جواهر است. بانی این بازار «میرزامحمدخان امیرنظام زنگنه» است و تاریخ بنای آن ۱۲۵۵ قمری (حدود ۱۲۱۷خورشیدی) است. بسیاری از تبریزی ها برای خریدن طلا و جواهر و خرید عروسی به بازار امیر می روند. به همین خاطر در این جا می توانید وسایل مورد نیازتان را با قیمت پایین تر بخرید.

تیمچه مظفریه: معروف ترین بخش بازار تبریز، تیمچه مظفریه است که در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجار در سال ۱۳۰۵ قمری (دود ۱۲۶۶ خورشید) ساخته شده. شکل و شمایل تیمچه مظفریه، امروز هم تقریبا همانی است که حدود ۱۳۰ سال قبل و بعد از ساخت و تکمیل تزیینات بوده است. بانی این بازار بزرگ «حاج شیخ محمدجعفر قزوینی» از بازرگانان نیکوکار و کاردان بوده است.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران
هم اکنون تیمچه مظفریه یکی از مراکز عمده تجارت و صادرات فرش آذربایجان است و شهرت جهانی دارد. بازار مظفریه تبریز دو طبقه دارد که ده ها مغازه فرش فروشی قدیمی دارند. دو در چوبی بزرگ در دو طرف تیمچه که روی تلاری با سقفی بلند و چند گنبد پنجره دار کوچک باز می شوند.در هر طرف راهروی عریض تیمچه، 13 حجره در طبقه همکف وجود دارد، یعنی با یک چرخش سریع دور تا دور محوطه اصلی تیمچه، می توانید 26 حجره زیبا با قالی ها و تابلوفرش های زیباتری ببینید و با صاحبان آن ها تا دل تان می خواهد در مورد رنگ و طرح و ویژگی های قالی ها صحبت کنید.

تربیت: خیابان تربیت از قدیمی ترین خیابان های تبریز به حساب می آید. در این خیابان که چند سالی است سنگفرش شده است و دیگر خودرویی در آن تردد نمی کند، همه جور مغازه ای می بینید، اما مغازه های کیف و کفش زنانه پرشمارترند و بهترین کیف و کفش های ساخته شده در کارگاه های تبریز را می توان در این خیابان خرید.

خرید خوش صدا

راهنمای خرید مس از بازار کرمان

سوگل آذری: برخی پزشکان می گویند، مس برای پخت و پز بهترین فلز است؛ البته نظر مخالف این پزشکان هم وجود دارد. به هر حال استفاده از مس در ظروف آشپزخانه، از دیرباز در ایران رایج بوده است. مس برای ایرانیان فلز پرمصرفی بوده و سال های سال است که باز ندگی اجداد ما عجیب بوده است. برای خرید ظرف مسی، بهترین جا کرمان است؛ شهری که تاریخ آن با این فلز گره خورده است و به عنوان بهترین منبع مس در ایران شناخته می شود. پس در سفر به کرمان، می توانید سری به بازار مسگرها و مغازه های خرید ظروف مسی بزنید و بهترین و مرغوب ترین آن را تهیه کنید.

در این مطلب، سعی کرده ایم راهنمای مناسبی برای خرید ظروف مسی پیش روی شما بگذاریم. به یاد داشته باشید که حتما نکات ضروری و بهداشتی این مطلب برای خرید این ظروف را به دقت بخوانید و در خرید و پخت غذا درون ظروف مسی به آن ها توجه کنید. ورود مس به غذا خطرناک است و برای همین ظروف مسی لایه ای محافظ برای جدا نگه داشتن فلز مس با غذا دارند؛ محافظ بودن این لایه برای ظروف مسی بسیار اهمیت دارد.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

نکته: طرح های کویری

اگر اهل خرید قالی های کرمانی هستید، چنین فرش هایی را می توانید در حاشیه بازار در خیابان گنجعلی خان پیدا کنید. اگر دنبال طرح های کرمانی هستید اسم این طرح ها را به یاد داشته باشید؛ سبزی کار، قاب قرآنی، خوشه ای، گل فرنگ، درختی و قالیچه های افشار، گلیم «شیر یکی پیچ» هم فقط در سیرجان بافته می شود.

چطور برسیم؟ در راه گنجعلی خان

بازارمسگری که از بازارهای دیدنی کرمان است در ضلع شمالی میدان گنجعلی خان قرار دارد. از هر جای بازار وارد شوید، می توانید به این راسته برسید.

بازار بلند کرمان ورودی های زیادی دارد. راسته های بازار میان میدان ارگ، خیابان گنجعلی خان، خیابان شریعتی، میدان مشتاق، خیابان میرزا رضا کرمانی، خیابان امام خمینی (ره) و خیابان سرمست گسترده شده است و از هرکدام از این فرعی ها می توانید وارد شوید. برای در پیش گرفتن بهترین مسیر گشت و گذار در بازار، باید از یکی دوسر راسته اصلی بازار وارد شوید. دو سری که یکی از میدان ارگ سر در می آورد و یکی از خیابان «میرزا رضا کرمانی». اگر وسیله شخصی ندارید، خودتان را به میدان آزادی برسانید و از آن جا تا میدان ارگ تاکسی بگیرید یا به مقصد میدان مشتاق سوار اتوبوس یا تاکسی شوید. از میدان مشتاقیه یا ارگ تا ورودی بازار چند قدم بیشتر پیش رو ندارید.

چه بخریم؟ بازار پخت و پز

برای خرید ظروف مسی، حتما به نکات ایمنی که در متن آمده توجه داشته باشید

بازار خرید و فروش مس در کرمان گرم است، هر چند رونق سابق را ندارد.

در راسته مسگرها: بازاری که امروزه در کرمان با نام بازار مسگرها شناخته می شود، شامل دو بخش شمالی- جنوبی و شرقی- غربی می شود. در واقع این بازار از دو سو، توسط قیرصیه زرگری و بازار کلاه مال ها احاطه شده است. این روزها اگر به دو راسته مسگرهای کرمان سری بزنید، نه دکان های پرتعداد مسگری را خواهیددید و نه چندان صدای چکش این صنعتگران را می شنوید. این بازار هم کم کم از مسگرها خالی شده، با این حال هنوز مغازه های بسیاری در این بازار هستند که ظروف مسی می فروشند؛ از قوری و سماور گرفته تا سینی و دیگ. در این مغازه ها می توانید غیر از ظروف ساده مسی، ظروف قلم زنی مسی که البته قیمت بالایی هم دارند، بخرید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

«محمود حکاک»، «مهدی حکاک» و «میرزا حسن شفیعی» از اساتید قلم کاری معروف بازار کرمان هستند، می توانید در این بازار سراغ هنر دست آن ها را هم بگیرید. ظروف مسی قلم کاری شده به رنگ های متفاوتی از قهوه ای و قرمز گرفته تا سفید موجود است. مثلا علت سفید شدن رنگ مس، قلع اندود شدن آن است؛ بنباراین نگران اصل بودن این اجناس نشوید.

توصیه های مسین: در سال های اخیر با توجه دوباره مردم به ظروف مسی خرید این ظرف ها و پخت و پز در آن ها بیشتر شده. درباره مفید بودن پخت و پز در این ضروف، حرف های مختلفی شنیده می شود، اما حتما با متخصصان و پزشکان مشورت کنید. ما هم در این زمینه توصیه هایی برای شما داریم: اگر لایه داخلی ظرف مسی شما که همان اندود قلع است، از بین رفت و رنگ آن قرمز شد، اصلا در آن ظرف پخت و پز نکنید. اگر دچار مسمومیت نشوید، حتما به کبدتان آسیب جدی زده اید.

در ظروف مسی غذاهای اسیدی و ترش نپزید؛ چون لایه داخلی ظرف را از بین می برند و باعث می شود مس به غذای شما وارد شود. برای سرخ کردن غذا از ظرف های مسی استفاده نکنید؛ چون واکنش شیمیای میان روغن و مس، روند تخریب مس را سریع تر می کند. ظروف مسی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت و باید آن ها را بعداز شستن سریع خشک کنید. برای شست و شوی ظرف های مسی از آب گرم و اسکاچ های نایلونی استفاده کنید، اما از شوینده های قوی یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید. برای پاک کردن قسمت های کثیف ظروف مسی و براق کردن آن ها از ترکیب نمک و لیموترش استفاده کنید.

سفر شیرین

راهنمای خرید عسل در خوانسار

میترا قاسمی: عسل یکی از محبوب ترین مواد غذایی طبیعی در طول تاریخ است که نه تنها مصرف خوراکی که در پزشکی وصنعت هم کاربرد داشته است. عسل درواقع، شهد حاوی قند گیاهان است که توسط زنبورها جمع آوری شده، در کندوهای آن ها نگهداری می شود. حتمادر سفر به مناطق مختلف ایران، کندوهای رنگارنگ عسل را دیده اید، اما معروف است که هیچ عسلی قابل رقابت با عسل کوهستان نیست.
شهر کوهستانی خوانسار که در دامنه های زاگرس واقع شده، یکی از مراکز مهم تولید عسل در ایران است و سالانه بیشتر از ۳۵۰ تن عسل در آن جا تولید می شود. اگر در تعطیلات نوروز قصد سفر به خوانسار و خرید عسل در این شهر را دارید، در این مطلب به شما کمک کرده ایم تا چطور عسل مرغوب تری خریداری کنید؛ البته عسل خوانسار آن قدر معروف است که تقریبا در تمام ایران یافت می شود، اما همه می دانیم که بهترین منبع خرید جنس خوب، شهر تولید کننده آن است. شهر خوانسار را به جز عسل، سوغاتی های دیگری مثل خشکبار و صنایع دستی هم دارد و با قدم زنی در بازار این شهر می توانید ره آورد سفر نوروزی خود را تکمیل کنید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

کجا بمانیم؟ جهانگردان دز راگرس

شهر خوانسار سه هتل دارد و می توانید قبل از سفر به این شهر، اتاق خود را رزرو کنید.

راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

چطور برسیم؟ از گلپایگان و دامنه

از تهران: از یکی از دو مسیر قم- سلفچگان یا ساوه- سلفچگان که به سلفچگان برسید، باید به طرف دلیجان بروید و بعد از دلیجان هم مسیر مستقیم را ادامه دهید. تقریبا 40 کیلومتر بعد از دلیجان، جاده گلپایگان را در سمت راست تان می بینید. در انتهای این جاده و وقتی به گلپایگان رسیدید، باید میدان «قاضی زاهد» و سپس میدان ولیعصر (عج) را به چپ بپیچید تا وارد جاده خوانسار شوید.

از اصفهان: وارد جاده نجف آباد و تیران شوید و بعد از تیران مسیر را به طرف «فریدن» (داران) ادامه دهید، اما کمی قبل از داران، در شهر کوچک «دامنه» باید وارد جاده خوانسار در سمت راست تان شوید.

چه بخریم: اعلای بازار

عسل طبیعی و مرغوب، از شهد گل به دست می آید و علاوه بر نیروزا بودن، خواص درمانی متعددی هم دارد.

برای خرید عسل و سوغاتی های خوانسار باید به بازار اصلی شهر بروید که در حاشیه خیابان امام (ره) است.

از سمت گلپایگان که وارد خوانسار شوید ابتدا وارد بلوار باران خواهید شد و همان را که ادامه دهید به خیابان امام (ره) و در نهایت میدان امام (ره) می رسید. خیابان امام (ره) و دیگر خیابان های مرکزی خوانسار، درخت های بزرگ و کهنسالی دارند و منظره جالبی در شهر پدید آورده اند. مسافرانی که از سمت اصفهان و دامنه به خوانسار می آیند، ابتدا وارد بلوار علوی و سپس خیابان ۱۳ محرم می شوند و از میانه خیابان امام (ره) سر در می آورند، از هر مسیری که به خیابان امام (ره) رسیدید، در دو طرف این خیابان می توانید عسل فروشی های متعددی را ببینید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

ویژگی های عسل مرغوب: برای تشخیص عسل طبیعی، راه های مختلفی وجود دارد. یکی این که اگر قیمت عسل از کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان پایین تر بود بدانید که به احتمال زیاد مصنوعی است، یا حداقل ناخالصی دارد، البته این به آن معنا نیست که عسل های گران، همگی مرغوب هستند.
بعد از پرسیدن قیمت، می توانید از فروشنده بخواهید که نمونه ای از آن را برای شما بیاورد تا شما یک یا چند امتحان را روی آن انجام دهید. یکی این که در هنگام ریختن عسل از قاشق به داخل ظرف، جریان عسل نباید قطع شود. دیگر این که عسل طبیعی در آّب سرد، به سختی و خیلی دیر حل می شود اما عسل مصنوعی با کوچک ترین هم زدنی حل می شود. برای این کار می توانید آب و لیوان همراه خود داشته باشید. یک آزمایش دیگر هم هست که البته برای تشخیص آن باید عسل خور حرفه ای باشد. وقتی عسل طبیعی را به دهان تان می گذارد، به سرعت جذب زبان و مخاط دهان شده و به قول معروف، زود در دهان آب میش ود، ولی عسل های مصنوعی مانند آب بنات به زبان می چسبند.

انواع عسل و فرآورده های جانبی: بسته به نوع گیاهی که زنبورها شهد آن را به عسل تبدیل می کنند، عسل های مختلفی تهیه می شود رایج ترین آن ها، عسل های گز، گَوَن، کُنار و آویشن است. بعضی کندوداران هم از ترکیب چند شهد، عسل ۴۰ گیاه یا اصطلاحا چند گیاه تهیه می کنند. در کنار عسل، می توانید گرده گل و ژل رویال هم بخرید.

زنبورداران با نصب تله های گرده گیر، زنبورها را به جمع آوری گل ها هدایت می کنند تا این ماده پرخاصیت و سرشار از اسیدهای آمینه و البته گرانقیمت را هم گردآوری کنند. ژل یا ژله رویال (که شاه انگبین هم نامیده می شود) غذای ملکه زنبورهاست و بسیار نیروزا بوده و درمان بسیاری از بیماری هاست، البته این ماده غذایی فوق العاده گران است.

تجارت تاریخی

راهنمای خرید در بازار قدیم دزفول

محمد آذرکیش: رد پای تاریخ بر دیوارهای آجری و قدیمی حس می شود. صدای چرخ خراطی و پتک آهنگری در بازا طنین انداز است. بو و عطر ادویه و خوراکی به شمام می رسد. روح زندگی در بازارهای قدیمی همیشه جریان دارد و بازار دزفول هم از این قاعده مستثنی نیست. بازار قدیم دزفول از آن دسته بازارهایی است که با ورود به کوچه پس کوچه های پیچ در پیچش، اصالت تجارت و معماری بر هر بیننده ای عیان می شود. با گذشت روزگار هنوز هم می توان روح تاریخ را در آن حس کرد.
پا در این بازار که بگذارید، مشاغل سنتی را می بینید که صاحبان آن با وجود کمیاب شدن آن شغل، هنوز هم در آن حرفه مشغول به کارند. خراطی، حصیربافی، ورشوسازی و پارچه فروشی از جمله مشاغلی هستند که در گوشه کنار بازار به چشم می آیند. دکان های شیرینی در بازار بوی خوشی را ایجاد کرده اند و هنگام بازدید از بازار شما را به سمت خود جلب می کنند تا کلوچه دزفولی و حلواشکری خوش طعم شان را امتحان کنید. در این بازار می توانید حس خوب بخرید و پرسه در تاریخ و خاطره ای خوش را تجربه کنید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

چی می بینیم؟ چشم نوازهای بازاری

بازار قدیم دزفول ورودی آجری زیبایی دارد و سه مسجد تاریخی معزی، مفید و قاضی در محدوده آن قرار گرفته اند. آرامگاه تماشایی «شیخ اسماعیل قصری» عارف قرن ششم هجری هم در کنار ورودی بازار قرار گرفته است. کاروانسرای بازار هم در مرکز آن، بازسازی شده که می توانید در آن جا هم استراحتی بکیند.

چطور برسیم؟ در قلب شهر

بازار قدیم دزفول در مرکز شهر دزفول معروف به چهارراه شریعتی قرار گرفته است و شما می توانید از یکی از خیابان های شریعتی یا امام (ره) به آن جا برسید. از تمام نقاط شهر به مقصد این خیابان ها می توانید تاکسی یا اتوبوس سوار شوید. اگر هم خودروی شخصی دارید، می توانید آن را در یکی از پارکینگ های نزدیک به بازار که بیشتر در جاده ساحلی بالا قرار دارند، پارک کنید.

چه بخریم؟ از حصیر تا ورشو

بازار دزفول در گذشته چهار راسته اصلی داشته که از آن ها دو راسته بزازان و آهنرگان با فروشندگان همین صنف فعال است و راسته های دیگر را فروشندگان مختلف پرکرده اند.

در بازار قدیم دزفول انواع وسایل، پوشاک و خوردنی های سنتی را می توان یافت.

خراطی: خراطی یکی از شناخته شدن ترین صنایع دستی دزفول است که تولیدش همچنان در بازار رواج دارد. چوب بومی «جُغ» که به طور طبیعی طرح و نقش هایی رویش دارد، ماده اولیه خراطان دزفول است و وقت خرید می توانید از خراطان بخواهید چوب خام را نشان تان بدهند. آثار خراطی استاد «رحیم فروتن» را که هر اصالت یونسکو را هم دریافت کرده است، می توانید در همین بازار بخرید.

بافته های حصیری: بافته های حصیری از متنوع ترین اجناس بازار قدیم دزفول هستند؛ مهمترین این حصیرها به «کپوبافی» معروف است. با استفاده از برگ نخل و «کرتک»- نوعی گیاه- با نقوشی سنتی بافته می شود. از دیگر بافته های حصیری که می توانید از این بازار سوغاتی بخرید، زیرانداز، دم کنی و کلاه حصیری هستند.

آهنگری و ورشوسازی: در راسته آهنگران دزفول هنوز هم می توانید صدای چکش آهنگران را بشنوید و مصنوعات آهنی بخرید. نعل، چکش، آویز، تنور، چاقو، ساطور، سیخ و انواع وسایل کشاورزی از جمله این ساخته های فلزی است. وروش و استیل سازی هنوز هم در بازار دزفول رواج دارند. ظروف مختلف ورشو، استیل و روی در بازار سنتی فراوان است، اما معروف ترین ظرف های ورشوی این بازار، سماورهای ورشوی خوش نقش است که معمولا قیمت بالایی هم دارند.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

پارچه و دست بافته: راسته بزاران بازار دزفول حسابی پر و پیمان است. انواع پارچه ها سنتی متنوع را می توانید در این بازار پیدا کنید. از ما می شنوید، از روسری های بزرگ و رنگین راسته بزازان غافل نشوید. اگر هم دنبال اجناس نمدی هستید، محل خریدش همین بازار است؛ از کلاه نمدی گرفته تا زیراندازهای خوش طرح نمدمالی شده.

شیرینی: در بازار دزفول انواع شیرینی های خوشمزه را هم می توانید پیدا کنید. دکان های شیرینی در نقاط مختلف بازار پراکنده اند. کلوچه دزفولی، حلوا کنجی، حلوا شکری، شیره خرما و کنجد (سیلون و ارده) خوردنی هایی است که در این بازا بناید از دست شان داد. اگر به ادویه، عرقیات و داروهای گیاهی علاقه مندید، سراغی از عطاری ها بگیرید. اگر اهل ادویه یا سبزیجات معطر محلی هم هستید، محل خریدشان همین عطاری هاست.

خریدهای به روز: در کنار بازار قدیم، مراکز تجاری تازه ای هم در دزفول راه افتاده اند، از جمله چند هایپرمارکت جیدد. «مادر»، در تقاطع خیابان آفرینش و پیام آوران در شمال دزوفول، «آسمان» در تقاطع خیابان های بهشتی و طالقانی در مرکز شهر و «زیتون» در بلوار ۱۵ خرداد، رو به روی هتل جهانگردی؛ یعنی در غرب شهر دزفول مهم ترین این مراکز فروش تازه هستند.


دست پر از مرز

خرید در چابهار، بندری در منتهی الیه جنوب غربی کشور

حمیده جمالی: می گویند «چهار بهار» نامی است که در گذشته، مردم بندر چابهار به این شهر داده اند؛ شهری مرزی در کنار آب های دریای عمان که به دلیل قرارگیری در منطقه استوایی، در فصول مختلف سال دمایی معتدل دارد. چابهار یکی از زیباترین ساحل های کشور را دارد و مناظر چشم نواز و تماشایی اش چشم هر بیننده ای را خیره می کند. زمستان و اوایل بهار، زمان سفر به این بندر رویایی است. هوای معتدل و بازارهای خلوت چابهار در این ایام فرصت مناسبی را فراهم می کند تا برای تفریح و خرید به آن جا بروید؛ در کنار ساحل زیبایش آرامشی وصف نشدنی را تجربه کنید و در بازارهای رنگ و وارنگش قدم زده و خرید کنید.

این بندر از پررونق ترین مناطق آزاد بوده، مرکز خرید اجناس مختلف محسوب می شود. بازارهای سنتی و مدرن با انواع و اقسام کالا و اجناس در این بندر ایجاد شده تا بسیاری از گردشگران ضمن تفریح در این شهر به خرید و گرفتن وسایل مورد نظرشان اقدام کنند. صنایع دستی مثل سکه دوزی و زری دوزی از سوغاتی های چابهار است که می توانید برای یادگاری و سوغات از بازارهای این شهر تهیه کنید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

نکته: مطلع خرید کنید

خرید در چابهار به صرفه است، چون این شهر به خشکی متصل است و هزینه های تخلیه و بارگیری مجدد مانند کیش و قشم را ندارد. برای اطلاعات بیشتر درباره خرید می توانید به نشانی اینترنتی سازمان منطقه آزاد چابهارfeezones.ir سر بزنید، یا با شماره تلفن 35312278(054) تماس بگیرید.

چطور برسیم؟ خرید از تمام شهر

خرید در چابهار دو بخش دارد؛ خرید از بازارهای سنتی و بازارهای جدید که هر کدام در دو بخش سنتی و جدید شهر هستند.

بازارهای سنتی: بازار سنتی چابهار به بازار دکه ها معروف ست. برای رفتن به بازار دکه ها باید به بلوار امام خمینی (ره) و از آن جا به خیابان فردوسی بروید. بیشتر خیابان فردوسی را بازار دکه ها و البته دست فروش های پرشمار آن تشکیل می دهند.

بازارهای جدید: برای رفتن به قسمت اصلی منطقه آزاد تجاری چابهار، باید از بلوار اما خمینی (ره) به سمت کنارک بروید، 10 کیلومتر بیرون شهر، هر شش بازار جدید، بین جاده و دریا قرار دارند.

چه بخریم؟ سنتی و مد روز

برای خرید بهتر اول از همه باید تصمیم بگیرید که قصد خرید چه چیزهایی دارید

در چابهار هم می توانید سراغ بازارهای روز بروید و هم بازارهای سنتی. بسته به آن که چه چیز را برای خرید مدنظر دارید، می توانید این بازارها را انتخاب کنید.
راهنمای خرید از بازارهای سنتی ایران

بازارهای جدید: چابهار شش بازار اصلی: پردیس، تیس، صالح یار، صدف، فردوس و سیتی سنتر دارد که همه در منطقه آزاد تجاری چابهار و بیرون شهر قرار دارند. در این بازارهای از پارچه و پوشاک و کفش گرفته تا لوازم خانگی و چای و شکلات و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید، می توانید با قیمت بسیار پایین و در انواع مختلف پیدا کیند، البته در این بازارها هم بیشتر باید انتظار اجناس چینی را داشته باشید. پتو و انواع ظروف بهترین چیزهایی هستند که در این بازارها می توانید پیدا کنید. اگر دنبال خرید جنس خاصی هستید، برای اطمینان بیشتر سراغ فروشگاه هایی بروید که نمایندگی آن برند خاص را دارند.

بازارهای سنتی: چابهار دو بازار سنتی اصلی به نام های بازار فجر یا دکه بازار و بازار زرگرها دارد که در داخل شهر قرار دارند. در بازار فجر یا همان بازار دکه ها هم تقریبا همه چیز پیدا می شود، ضمن این که سراغ بیشتر صنایع دستی و سوغات های چابهاری مثل زری دوزی، معرق صدف، چادربافی، سکه دوزی، حصیر، حنا، زیورآلات سنتی، سوزن دوزی، پارچه های رنگی و داروهای گیاهی را هم می توانید در این بازار پیدا کنید.

شاید بیشتر از هر چیز دیگری سوزن دوزی های بلوچی، روسری های محلی و روبند را بتوانید در این بازار پیدا کیند. اگر دوست داشته باشید می توانید دستان تان را به زنان خوش سلیقه بلوچی بسپارید تا با حنا نقش های زیبا روی آن بشکند. بازار زرگرها همانطور که از اسمش پیداست، مخصوص طلاست، صنعت طلاسازی چابهار از صنایع دستی معروف این شهر است! بد نیست سری به این بازار بزنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با تشکر باید عرض کنم که برخلاف نویسنده مطلب در گنبد (بازار روس گنبد )صنایع دستی ولباس ترکمنی عرضه نمیشود شاید فقط یک یا دو مغازه باشد وبیشتر اجناس ینجل چینی ارائه میگردد وصنایع ترکمنی عمدتا در داخل شهر ودر محدوده خیابان امام خمینی شمالی مستقر میباشند .

    • بدون نام

      اسکله بندر ترکمن جزء مناطق بسیار جالبی هست که پیشنهاد میکنم حتما یکبار هم که شده به انجا سفر کنید علاوه بر بومی بودن وفرهنگ خاص ومردمان مهمان نوازش تنوع اجناسش هم زیاده ودر کل شهر بندر ترکمن یک صفا وارامش وصف ناپذیری داره ...من با وجودیکه خیلی از جاهای ایران را گشتم اما شهر بندرترکمن واسکله ان را به هرجای دیگری ترجیح میدهم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج