جاباما
۵۰۶۷۴۸
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

نامزد نهایی جمنا کیست؟

تلاش بزرگان جریان اصولگرایی برای ایجاد وحدت رویه در راهبرد‌ها و مصادیق انتخاباتی هنوز به نتیجه نرسیده و تلاش چهره‌های مختلف این جریان برای نامزدی و فتح کرسی ریاست جمهوری، به رقابت‌های درونی اردوگاهی آنان در آستانه انتخابات دامن زده است.

خبرگزاری ایرنا: تعطیلات نوروزی به پایان رسید و انتظار می‌رود پویش‌های انتخاباتی تشکل‌ها و احزاب سیاسی در کمتر از ۵۰ روز مانده به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به شدت افزایش یابد.

اجماع بر سر راهبرد‌ها و مصداق‌های انتخاباتی در اردوگاه اصلاح طلبان، صلابت و استواری در گام‌های انتخاباتی را برای آنان به ارمغان آورده است؛ مولفه هایی که اصولگرایان هنوز بر سر آن‌ها به توافق نرسیده اند و همین امر اسباب تشتت را میان طیف‌ها و جریان‌های مختلف آن به وجود آورده است.

رقابت‌های جدی در اردوگاه اصولگرایی

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان تشکل جمعی اصولگرایان هنوز نتوانسته همه طیف‌های مختلف اصولگرایی را زیر پرچم خود گرد آورد. ناتوانی اصولگرایان در ایجاد سازوکار تصمیم سازی جمعی رقابت میان چهره‌های مختلف این جریان که سودای ریاست جمهوری در سر می‌پرورند، افزایش داده است.

به نوشته یکی از تارنماهای خبری - تحلیلی، جدال تیم انتخاباتی «ابراهیم رییسی» و «سعید جلیلی» دو چهره اصولگرا از سایر رقابت‌های درونی اصولگرایان دیدنی‌تر شده است. آن‌ها این روز‌ها پیکاری جالب سامان داده اند.
ابتدا رسانه‌های مجازی رییسی تولیت آستان قدس رضوی، کمپین دعوت از او را به راه انداختند. کاغذ نوشته هایی را با مضمون دعوت از رییسی برای حضور در انتخابات در اختیار افراد مختلف قرار می‌دادند و تصویر آن را در کانال‌های تلگرامی خود منتشر می‌کردند همزمان تصاویر طومار نویسی‌ها برای دعوت از رییسی را نیز منتشر می‌کردند.

به نوشته این تارنما، حالا، اما در رقابتی تنگاتنگ در این مورد رسانه‌های حامی جلیلی هم به تقلید از رسانه‌های رییسی کمپین دعوت به راه انداخته و تصاویر سعید جلیلی را حتی تا سر سفره هفت سین و کنار سبزه و سمنو هم آورده اند. این رقابت البته در این سطح متوقف نشده است. تیم انتخاباتی جلیلی و رییسی دیگر آن رودربایستی سابق را کنار گذاشته و به رزم رو در رو هم رسیده اند.

رقابت میان تیم انتخاباتی رئیسی و جلیلی به جایی رسیده که یکی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به رئیسی به تازگی ایده عبور جمنا از جلیلی را برجسته کرد و نوشت: جلیلی بدون توجه به گفتمان جبهه مردمی حضور قطعی خود را در انتخابات رسما اعلام کرده است و از آنجا که به قوانین داخلی جبهه مردمی بی اعتناست قطعا نمی‌تواند گزینه جبهه مردمی باشد.

نامزد نهایی جمنا کیست؟

ششمین نشست اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ۱۳ فروردین به ریاست «محمد حسن رحیمیان» برگزار شد. در این جلسه درباره جزییات مجمع دوم جبهه تصمیمات لازم اتخاذ شد. بر این اساس دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پنجشنبه ۱۷ فروردین برای انتخاب ۵ کاندیدای این جبهه در مجتمع فرهنگی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

تشکل جمعی اصولگرایان در حالی برگزاری دومین مجمع عمومی خود را در دستور کار دارد که هنوز در همراه کردن جریان‌ها و احزاب مختلف اصولگرا موفقیتی حاصل نکرده و به باور بسیاری از تحلیلگران با مشکلات جدی در این مسیر مواجه است.

به نوشته یکی از کانال‌های اصولگرا، جمنا از هر طرف با بن بست مواجه شده. در بُعد بیرونی علی‌رغم تلاش سنگین لشکر رسانه‌ای‌شان نتوانسته بدنه انقلابی را با خود همراه کند و در بُعد کارآمدی نتوانسته در بین کاندیداهای احتمالی انتخابات وحدت ایجاد کند و حتی در بُعد درونی نیز به‌نظر می‌رسد که در متحد کردنِ جناح‌های داخلی خودشان هم توفیق چندانی نداشته است. تلاش تهاجمی جمناییان برای تکفیرِ هر کس که در بازیِ آنان وارد نشود، دقیقا نشان از همین ضعف و شکست درونی دارد.

به نوشته این کانال، جمنا تنها راه فرار از فروپاشی خود را نامزدی حجت الاسلام رئیسی می‌داند و تن‌ها در صورت نامزدی ایشان است که جمنا ممکن است از بن بست خارج شود و بتواند وحدتی نسبی در میان جریان‌های گوناگون اصولگرایی ایجاد کند.

به نظر می‌رسد خود جمنایی‌ها به این جمع بندی رسیده اند، چرا که خبرهایی مبنی بر اجماع آنان بر سر رییسی به گوش می‌رسد. «محمدحسن آصفری» عضو ستاد اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به تازگی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های داخلی با بیان اینکه اکثریت اصولگرایان بر روی انتخاب آقای رئیسی به عنوان کاندیدای واحد این جناح به اجماع رسیده‌اند تصریح کرد: آقای رئیسی گزینه اصلی بین نیروهای اصولگرا و ارزشی است، اما هنوز وی اعلام نظر نکرده است که برای انتخابات می‌آید یا خیر.

همچنین «سید محمد حسینی» عضو هیات رییسه جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی در گفت: وگو با یکی از رسانه‌های داخلی اظهار داشت: جبهه مردمی با آقای رئیسی نیز همچون سایر افراد در خصوص انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده و برنامه وی را گرفته است.

وی با بیان اینکه این احتمال نیز وجود دارد که گزینه نهایی جمنا آقای رئیسی باشد، اظهار داشت: در اینکه ایشان فردی شاخص و ممتاز است تردیدی وجود ندارد و به همین دلیل برخی‌ها احتمال می‌دهند که ایشان گزینه نهایی است، اما هنوز هیچ تصمیمی در شورای مرکزی گرفته نشده و همان ساز و کاری که اعلام شده همان ادامه دارد تا روز پنجشنبه که پنج نفر نهایی انتخاب شوند.

انتخاب پایداری؛ رئیسی یا جلیلی؟

رصد تحرکات سیاسی بسیاری از تشکل‌ها و احزاب در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات، جهت گیری و راهبرد انتخاباتی آنان را مشخص می‌کند. حتی برخی تشکل ها، چون جبهه پایداری که تاکنون فعالیت‌های انتخاباتی خود را با چراغ خاموش پیش برده اند، ناگزیرند در فرصت باقی مانده تا آغاز ثبت نام نامزد‌ها در ۲۲ فروردین، جهت گیری‌های انتخاباتی خود را مشخص کنند.

این روز‌ها از جبهه پایداری که تاکنون از همراهی با تشکل جمعی اصولگرایان سرباز زده، خبرهای جسته و گریخته‌ای به گوش می‌رسد که از دید برخی ناظران هرکدام تکه‌ای از پازل راهبرد انتخاباتی آنان را تشکیل می‌دهد.

«نصرالله پژمان فر» عضو شورای مرکزی جبهه پایداری به تازگی در گفت و گو با یکی از رسانه‌های داخلی بر راه جدای پایداری‌ها از جمنا مهر تایید زد.

به گفته پژمان فر، اعلام جمنا برای ایجاد وفاق در اصولگرایان ادعایی بیش نیست. آن‌ها تلاش دارند که بگویند ما می‌توانیم محور باشیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما این یک ادعا بیش نیست و باید اطمینان همه آحاد جلب شود تا اجماع واقعی شکل بگیرد.

پژمان فر در بخش دیگری تاکید کرد: جبهه پایداری راغب به پیوستن به جمنا نیست. در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری، احساس جبهه پایداری این است که می‌تواند با دیالوگ «انتخاب اصلح»، رای کافی را برای انتخاب رییس جمهوری داشته باشد، ولی سایر دوستان اصولگرا معتقد هستند ما، چون نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم باید از انتخاب اصلح عدول کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که اگر گزینه مورد نظر پایداری نتوانست به دلایلی وارد عرصه انتخابات شود، چه خواهید کرد گفت: جبهه پایداری از کاندیدایی اعلام حمایت نخواهد کرد. قائل به وحدت تحت هر شرایطی نیستیم.

همچنین اظهارات تازه «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو جبهه پایداری در گفت و گو با یکی از رسانه‌های داخلی در مورد توصیه آیت‌الله «مصباح یزدی» به اعضای جبهه پایداری برای حمایت از «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست جمهوری، تا اندازه‌ای جهت گیری انتخاباتی این جبهه را مشخص می‌کند.

دلیگانی در این ارتباط گفت: در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید.

این در حالی است که به تازگی خبرهایی در رسانه‌ها در خصوص حضور شاگردان مصباح در ستاد رئیسی منتشر می‌شود.

به نوشته یکی از روزنامه نگاران در کانال شخصی خود، جریان آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌دنبال راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی رئیسی در شهرستان‌ها و مراکز استان است. این جریان که مدتی است از حضور فعال در سیاست بازمانده، به‌وسیله انجمن فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (دارای مجوز از کمسیون ماده ده احزاب) در سراسر کشور نیروهای خود را فعال کرده و از میان آنان روسای ستاد رئیسی را برگزیده است. اغلب روسای این ستادها، فارغ‌التحصیلان این موسسه هستند. همچنین با توجه به اینکه این جریان، «شاخه قم جبهه پایداری» را راهبری می‌کند، از پتانسیل این تشکیلات هم بهره‌برداری کرده و در قالب برخی شعبات و روسای این جبهه در مراکز استان، دفاتر و ستادهای انتخاباتی رئیسی را برپا کرده‌اند، اما مشخص نیست که آیا در طراحی این ستاد‌ها با رئیسی و تیم او هماهنگ هستند یا اقدامی مستقل تلقی می‌شود؟

اگرچه جبهه پایداری تاکنون از همراهی با جمنا باز زده، اما شواهد نشان می‌دهد که احتمالا جمنا و جبهه پایداری بر سر حمایت از رئیسی با یکدیگر هم نظر شوند.

انتقاد یاران دیرین رییس جمهوری پیشین

احمدی نژاد که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد «حمید بقایی» معاون اجرایی خود چیده و برای پیشبرد برنامه‌های انتخاباتی به سبک و سیاق خود از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند، این روز‌ها به شدت هدف انتقاد و آماج یاران دیرین خود قرار گرفته است.

«محمدعلی رامین» معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد در یادداشت تلگرامی تازه‌ای با عنوان توضیحی درباره عنوان «سه دلقک بهاری»، رفتارهای اخیر احمدی نژاد، بقایی و اسفندیار رحیم مشایی را نقد کرد.
رامین نوشت: حسرت و تاسف و بلکه حیرت عمیق خودم را نمی‌توانم کتمان کنم، وقتی همه حمایت‌های دائمی چهارده ساله خودم از احمدی نژاد، امروز با رفتار غیرعقلایی او، جدا با هر عقل سلیمی قابل سرزنش شده اند، بخصوص هنگامی که دیگر هیچ خیرخواهی شخصی و تذکر محرمانه‌ای سودی نمی‌دهد.

در بخش دیگری از نوشته رامین می‌خوانیم:، اما بدترین صدمات این جلوه گری‌های نابخردانه اخیر، ضربه به حیثیت نظام مقدس و جایگاه رفیع ریاست جمهوری اسلامی است که فردی لجوج و بی ظرفیت، این حیثیت ملی را کودکانه به بازی می‌گیرد و خودش را مضحکه خاص و عام می‌کند… و اگر سایر اشکالات را نادیده انگاریم، این امر اخرین به هیچوجه قابل اغماض نیست.

«عباس امیری فر» رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در دولت احمدی نژاد هم به تازگی در گفت و گو با یکی از رسانه‌های داخلی از احمدی نژاد اعلام برائت کرده است.

امیری فر با اشاره به اعلام برائت اخیرش از جریان احمدی‌نژاد در خصوص نامه مشایی به خاتمی و تغییر گفتمان احمدی‌نژاد و تهی شدن وی از شعارهای انقلابی، اظهار داشت: تغییر رویکرد آقای احمدی‌نژاد بعد از اینکه نهی رهبری در جلسه خصوصی به او ابلاغ شد، اتفاق افتاد.

امیری فر در بخش‌های دیگری گفت: نامه مشایی به خاتمی با نظر احمدی‌نژاد نوشته شده است. ممکن است احمدی نژاد در لحظه آخر خودش کاندیدا شود. احمدی‌نژاد دچار چرخش ۱۸۰ درجه سیاسی شده است. جریان احمدی‌نژاد می‌گوید اگر شورای نگهبان ما را ردصلاحیت کند بین لایه‌های خاکستری جامعه محبوب می‌شویم.

«محمد پاریاب» دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نهم هم به تازگی با انتقاد شدید از احمدی نژاد گفته است: رفتارهای محمود احمدی نژاد باعث شده او برای انتخابات دور بعد هم نتواند به قدرت باز گردد.
پاریاب اخیرا در جلسه‌ای در پاسخ به انتقادات مطرح شده علیه احمدی نژاد گفته است: با رفتار عجیب احمدی نژاد نه تن‌ها نهی رهبری تغییری نمی‌کند بلکه اگر قرار بود دوره بعدی هم او بتواند برای ریاست جمهوری بازگردد، حالا دیگر به یک رویا تبدیل می‌شود..

شایبه انتخاباتی بودن اقدامات اخیر آستان قدس در کمک رسانی به محرومین

منابع نزدیک به تولیت آستان قدس رضوی از اعلام نظر رئیسی در مورد نامزدی در انتخابات در روز هجدهم فروردین خبر دادند.

این در حالی است که برخی ناظران بر این باورند که تولیت آستان قدس رضوی به صورت غیرمستقیم فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. بازدید تولیت آستان قدس رضوی از روستای محروم جغری از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی از نهم فروردین و رسانه‌ای شدن آن از سوی بسیاری از ناظران فعالیتی انتخاباتی تلقی شد. همچنین توزیع صد‌ها تُن «آرد تبرکی» در میان محرومان مناطق مختلف استان خوزستان از سوی «بنیاد کرامت امام رضا (ع)» از دید بسیاری از تحلیلگران اقدامی بود که در چارچوب فعالیت‌های انتخاباتی قابل تفسیر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرف من اینه که اونایی که از احمدی نژاد حمایت کردن و حالا دارین مبینین وزرای او درباره عملکردش اینطوری صحبت میکنن چرا از مردم عذرخواهی نمیکنن؟!!!

    • بدون نام

      حامیان احمدی نژاد توبه کنن!

    • بدون نام

      نه روحانی و نه احمدی نژاد،یک فرد اصلح انقلابی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج