جاباما
۵۰۷۱۵۱
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

بی‌تاثیر بودن حذف صفر از پول ملی

چند روز پیش رییس کل بانک مرکزی اظهاراتی داشت مبنی براینکه در دولت طرحی عنوان شده که پس از اجرایی شدن آن از صفرهای پول ملی کاسته خواهد شد. وی اجرایی شدن این طرح را در دوسال آینده مشروط به رای مجلس دانسته و گفته بود که در صورت ایجاد شرایط ثبات اقتصادی در کشور این برنامه به اجرا در خواهد آمد.

اقتصاد آنلاین؛ چند روز پیش رییس کل بانک مرکزی اظهاراتی داشت مبنی براینکه در دولت طرحی عنوان شده که پس از اجرایی شدن آن از صفرهای پول ملی کاسته خواهد شد. وی اجرایی شدن این طرح را در دوسال آینده مشروط به رای مجلس دانسته و گفته بود که در صورت ایجاد شرایط ثبات اقتصادی در کشور این برنامه به اجرا در خواهد آمد.

در این خصوص احمد حاتمی یزد این طور می گوید: حذف صفر از پول ملی تاثیری بر فضای اقتصادی کشور ندارد و فقط تا حدی باعث تسهیل در امور محاسباتی بانک ها می شود، که البته با توجه به هزینه های هنگفتی که اجرای این طرح به همراه دارد می توان گفت عملیاتی شدن این طرح بزرگ به صلاح کشور نیست.

وی ادامه داد: هزینه های مورد نیاز در این طرح شامل تغییر در نرم افزارهای مالی بانک ها، نرم افزارهای تجاری، چاپ پول جدید و بسیاری الزامات دیگر می شود که با توجه به نیازهای اساسی کشور در بخش اشتغال و مهار رکود اجرای این طرح کمک خاصی به این بخش ها نمی کند و با صرف هزینه های هنگفت جلوی پیشرفت در این بخش ها را هم می گیرد.

رییس سابق بانک صادرات ایران با اشاره به اینکه شاخص ترین کشور دنیا در حذف صفر از پول ملی، کشور ترکیه است و دولت ترکیه با اجرای طرح حذف ۶ صفر از پول کشورش (لیرترکیه) نتوانست دستاورد ارزنده ای به مردمش بدهد و عامل رونق اقتصاد این کشور، توجه به صادرات بود، تاکید کرد: تمام کشورهای توسعه یافته در سالهای اخیر در یک عامل وجه اشتراک دارند و آن اهمیت دادن به صادرات محصولات تولیدی کشورشان است. ترکیه هم به عنوان یک کشور شاخص در خصوص حذف صفر از پول ملی نتیجه ای از اجرای این طرح بدست نیاورد و توجهش را به نقطه دیگری معطوف کرد.

حاتمی یزد ادامه داد: در کشور ایران سالها سیاست جایگزینی واردات به جای تولید به عنوان یک اصل شناخته شده است و امروزه مسئولان دست اندرکار متوجه اشتباه بودن این سیاست شده اند، بنابراین زمان آن رسیده است که با حمایت از صادرات محصولات تولیدی به گونه ای عمل کنیم که زیرساختهای اقتصادی کشور تقویت شود.

وی در پاسخ به این سوال که به طور مشخص نقش بانک ها در حمایت از تولید صادرات محور چیست، این طور به خبرنگار اقتصاد آنلاین پاسخ داد: چند سالی است که بانک توسعه صادرات تاسیس شده است، اما آمارها نشان می دهد که این بانک نتوانسته همه توان خود را برای حمایت از صادرکننده ها به کار ببرد. چرا که در بانکداری اصلی است که می گوید هر بانکی می تواند تا ۱۰ برابر اصل سرمایه خود تسهیلات بدهد، در حالی که این شرایط امروز در این بانک ایجاد نشده و ظرفیت آن بسیار بیشتر از میزان کنونی است.

این کارشناس بانکی اعلام کرد: تنها راه نجات اقتصاد ایران توجه به صادرات است و اگر می خواهیم شعار سال را تحقق بخشیم می بایست نگاه مان به صادرات تغییر کند و جلوی محدودیت های صادرکننده گرفته شود. کشورهایی که صادرات محور می شوند چرخه تولی کاملی دارند و میزان بیکاری در آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصاد و توسعه (OECD) صادرات محور هستند و حتی سنگاپور هم که به تازگی به عضویت این سازمان درآمده است و پیش از این کشور مطرحی در دنیا نبوده از زمانی که به صادرات توجه کرد توانست برای خودش جایگاه مناسبی ایجاد کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عالیشاه

      کاملا موافقم حذف صفر در این شرایط ایران اصلا به صلاح نیست.

    • بدون نام

      هیچ فرقی نمیکنه چون بازار همه چی را به تومان حساب میکنه از هزار تومان تا هزار میلیارد تومان بهتره واحد پول از ریال عربی به تومان ایرانی تغییر بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج