۵۰۷۲۷۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مارین لوپن چگونه پیروز خواهد شد؟

دانشمند فرانسوی که پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده بود عقیده دارد آرای ممتنع شانس پیروزی مارین لوپن را افزایش می‌دهد.

فرارو: دانشمند فرانسوی که پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده بود عقیده دارد آرای ممتنع شانس پیروزی مارین لوپن را افزایش می‌دهد.

آیا مارین لوپن رئیس‌جمهور بعدیِ فرانسه خواهد بود؟

با نگاهی گذرا به آمار نظرسنجی‌ها می‌توان گفت "نه". بااینکه رهبر جبهه ملی و راست‌گرای فرانسه اطمینان دارد که در اولین دورِ انتخابات ریاست جمهوری پیروز خواهد شد، اما تمام نظرسنجی‌ها خبر از شکست او در دور دوم را می‌دهند؛ چه در مقابل "امانوئل مکرونِ" میانه‌رو و چه در مقابل "فرانسوا فیون" محافظه‌کار.

اما از دیدگاه "سرژ گالام" فیزیکدان فرانسوی که پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا را پیش‌بینی کرد، نظرسنجی‌ها به یک عامل مهم بی‌توجه هستند: آرای ممتنع؛ و تأثیر ویژه‌ای که بر میزان مشارکت در انتخابات دارند. گالام عقیده دارد آرای ممتنع که بر اساس نظرسنجی CEVIPOF نرخ سی‌درصدی دارند، در مبارزاتی "ناسالم" و متأثر از شایعات نقش تعیین‌کننده‌ای خواهند داشت.

گالام دراین‌باره گفت: "پیروزی لوپن هرروز محتمل‌تر می‌شود. اگر از دیدگاه علمی نگاه کنیم او برای پیروزی به اختلاف رأی بیست درصدی نیاز دارد."

مسیرِ منتهی به کاخ الیزه

گالام توضیح داد که مدل او در حالات مختلف انتخاباتی چگونه است.

اگر قرار باشد لوپن در انتخابات دومرحله‌ای با ۴۱ مقابل ۵۱ درصدِ آرا شکست بخورد، بازهم در انتخاباتی با نرخ مشارکت ۷۹ درصد شانس پیروزی دارد: اگر نرخ مشارکت رأی‌دهندگان او ۹۰ درصد و برای رقیبش ۷۰ درصد باشد. به‌عبارت‌دیگر، رهبر جبهه ملی در صورتی پیروز خواهد شد که تعداد زیادی از افرادی که گفته‌اند به رقیبش رأی می‌دهند در روز انتخابات به‌پای صندوق‌های رأی نروند.

به همین ترتیب فرض کنیم لوپن با ۴۵ در مقابل ۵۵ درصد آرا شکست می‌خورد. در این حالت نیز (در انتخاباتی با نرخ مشارکت ۷۷ درصد) درصورتی‌که مشارکتِ طرفداران او ۸۵ درصد و برای رقیبش ۷۰ درصد باشد، بازهم پیروز خواهد شد.

در برخی از نظرسنجی‌ها لوپن سی درصد از مکرون و فیون عقب است که پیروزی‌اش را تقریباً غیرممکن نشان می‌دهد. اما برخی دیگر از نظرسنجی‌ها فاصله او با رقیبان را کمتر از بیست امتیاز اعلام کرده‌اند. اگر لوپن موفق شود این شکاف کوچک را پر کند، تنها چالش پیش رویش کشاندن درصد بیشتری از رأی‌دهندگان به‌پای صندوق‌های رأی خواهد بود.

گالام دراین‌باره می‌گوید که لوپن شانس خوبی دارد. هم مکرون و هم فیون به دلایل مختلف نفرت و بیزاری تعداد زیادی از رأی‌دهندگان را برانگیختند؛ تا حدی که بخش بزرگی از رأی‌دهندگان مکرون گفتند ممکن است روز انتخابات تصمیم خود را تغییر دهند. احساسات منفی یا دوقطبیِ رأی‌دهندگان میزان مشارکت در روز انتخابات را ضعیف می‌کند.

فیون و مکرون برای پیروزی بر لوپن به یک اصل رأی‌گیری تاکتیکی به نام "جبهه جمهوری‌خواه" متکی هستند. بر اساس این اصل حامیانِ احزاب مختلف در آخرین دور انتخابات از آن‌ها حمایت خواهند کرد. این اصل در سال ۲۰۰۲ بسیار تأثیرگذار بود و این گروه از رأی‌دهندگان سبب پیروزیِ "ژاک شیراک" در مقابل "ژان ماری لوپن" (پدرِ مارین لوپن) شدند. مورد دیگر در انتخابات سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد که باعث شد مارین لوپن و خواهرزاده‌اش "ماریبون مارشال لوپن" از کسب کرسی‌های مهم باز بمانند.

این بار فرق می‌کند

با شایعاتی که پوشش‌های خبری را فراگرفته و برنامه اقتصادی فیون به سبک "تاچریسم" (به شیوه مارگارت تاچر)، امکان دارد بسیاری از رأی‌دهندگان جناح چپ در دور نهایی از لوپن حمایت کنند. در مقابل، ممکن است بسیاری از رأی‌دهندگان محافظه‌کار به مکرون رأی ندهند زیرا او را وارث طبیعی رئیس‌جمهور سوسیالیست "فرانسوا اولاند" می‌دانند که شدیداً از وی متنفرند. در هر دو مورد امکان دارد اصل "جبهه جمهوری‌خواه" در انتخابات این دوره نیز تأثیرگذار باشد؛ البته نه به‌شدت گذشته.

اما لوپن برعکس رقیبانش از رأی‌دهندگان مصمم و باانگیزه نفع می‌برد.

گالام گفت: "تعداد زیادی از رأی‌دهندگان در جبهه فیون و یا مکرون تغییر مسیر خواهند داد؛ حتی اگر تنها گزینه پیش رویشان مارین لوپن باشد."

نظریه گالام درباره عامل "نفرت و انزجار" بر اساس "آنچه در اطرافم می‌بینم و می‌شنوم" است. وی گفت: "نتیجه انتخابات را پیش‌بینی نمی‌کنم و مدعی نیستم گفته‌هایم قطعاً اتفاق خواهند افتاد. تنها چیزی که سعی دارم به آن اشاره‌کنم این است که برخلاف نرخ حمایتِ کمتر از ۵۰ درصد در نظرسنجی‌ها، شانس پیروزی لوپن بالاست."

"نظرسنجی‌ها حاکی از این است: افرادی که قصد حمایت از مارین لوپن را دارند به او رأی خواهند داد. و بسیاری از افراد هم علیه او رأی می‌دهند، اما در میان این گروه سکوت زیادی وجود دارد. باید درباره عدم مشارکت افراد و تأثیری که خواهد داشت واقع‌بین باشیم."

رأی‌دهندگان مصمم فرانسوی

پیش‌بینی گالام به این دلیل در مرکز توجه قرار گرفت که او در تابستان ۲۰۱۶ پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرد. اما اشاره کرد روشی که برای پیش‌بینی پیروزی ترامپ استفاده کرد با روش و مدل کنونی متفاوت است.

گالام برای بررسی شانس پیروزی ترامپ به کمک روش‌های فیزیک و جامعه‌شناسی آماری مدل پیچیده‌ای ساخت. مدل او بر اساس تأثیر ایده‌های جنجالی بر افکار عمومی بود.

ترامپ با ابراز دیدگاه و نظرات جنجالی بحث و سروصدای زیادی ایجاد می‌کرد و از این طریق می‌توانست به حوزه‌های قابل‌توجهی نفوذ کند که در آن‌ها بسیاری از افراد هنوز مردد بودند.

در فرانسه این رویکرد کمتر جواب می‌دهد زیرا رأی‌دهندگان کمتر مردد هستند. آن‌ها معمولاً در حمایت از یک نامزد مصمم‌اند.

گالام گفت: "رویکرد من برای حزب جبهه ملی متفاوت است. نظرسنجی‌ها به جابه‌جایی آرا نگاه می‌کنند. همه‌چیز بسیار پیچیده است. اما کاری که من دارم می‌کنم واضح است: تنها بر این اصل تأکیددارم که نیت و قصد به رأی دادن همان رأی واقعی نیست. کارم را با تکیه‌بر این باور شروع کردم."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج