۵۰۷۶۸۱
۳ نظر
۵۰۱۵
۳ نظر
۵۰۱۵
پ

طنز؛ زمانی برای خندیدن VS استیج

یکی ازخصوصیات ما ایرانی‌ها این است که از لغات انگلیسی خیلی خوشمان می‌آید و دربرابر اصطلاحات خارجی (بخصوص جدیدالورودهاش!) شدیدا ضعف داریم! تا چند‌ سال پیش اگر می‌رفتید خواستگاری و ازتان می‌پرسیدند شغلتان چیست و...

احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رضا کاظمی در روزنامه شهروند نوشت:

یکی ازخصوصیات ما ایرانی‌ها این است که از لغات انگلیسی خیلی خوشمان می‌آید و دربرابر اصطلاحات خارجی (بخصوص جدیدالورودهاش!) شدیدا ضعف داریم! تا چند‌ سال پیش اگر می‌رفتید خواستگاری و ازتان می‌پرسیدند شغلتان چیست و شما جواب می‌دادید «کمدین» هستم، نه‌تنها دخترشان را بهتان نمی‌دادند بلکه نمی‌گذاشتند حتی یک موز هم بردارید و به شما به چشم «منیژک دربار» نگاه می‌کردند! اما الان مدتی است که به مدد برنامه خندوانه مردم با پدیده جدیدی به اسم «استندآپ کمدی» آشنا شده‌اند، جوری که شما الان بروید خواستگاری و بگویید «شغل من اجرای استندآپ کمدیه» همه می‌گویند «اوه مای‌گاد» و نه‌تنها دخترشان را بهتان می‌دهند بلکه خود پدر عروس شخصا برایتان موز پوست می‌کند! در واقع اگر تا چند سال پیش هرکس که از خانه‌شان قهر می‌کرد، می‌رفت خواننده می‌شد، الان می‌رود «استندآپ کمدین» می‌شود.

دراین راستا، می‌توان ادعا کرد که صداوسیما ازشبکه‌های ماهواره‌ای خیلی آپدیت‌تر بوده و به جای برگزاری مسابقه استعدادیابی در زمینه خوانندگی، امسال روی این موج استندآپ کمدی‌زدگی سوار شده و برنامه‌ای به اسم «زمانی برای خنده» تولید کرده است. توی این برنامه به سبک برنامه استیج ازکسانی که درخودشان توانایی اجرای استندآپ می‌دیدند، تست می‌گرفتند، چند داور آنها را برای تیم خودشان انتخاب می‌کردند و بعد هی مرحله به مرحله بالا می‌رفتند! اما جالب‌ترین نکته دراین برنامه شباهت‌های داوران آن با داوران استیج بود! ذوق‌کردن‌ها و خنده‌های نصرالله رادش درحین اجراهای بی‌مزه کمدین‌ها آدم را یاد هِدزدن‌های بابک سعیدی با آهنگ‌های دیفن‌هیدرامین‌آسا (از حیث خواب‌آوربودن) و کسل‌کننده استیج می‌انداخت.

باورکنید که بعضی استندآپ کمدی‌ها گاهی به قدری مرزهای بی‌مزگی را درمی‌نوردیدند که وارد فضای «مرثیه» می‌شد و طرف اگر شوخی‌هایش را توی مجلس ختم تعریف می‌کرد، بدون ‌شک اشک همه حضار را درمی‌آورد! یا مثلا ما توی برنامه استیج داوری داشتیم در کارنامه‌اش «وای که دل حلیمه/ اسیر خواستگاره/ کریم میره به جنگش/ اونو به دست بیاره/ آخ که عشق حلیمه جادوی روزگاره/ شکستن طلسمش کار کریم زاره!» و «ممد حیدری! ‌ای و وای و وای‌وای» دارد ولی تو برنامه یک‌جوری از «نبودن تحریرهای ریز ایرانی در صدا» ایراد می‌گرفت که هرکس نمی‌دانست، فکر می‌کرد طرف اسمش همایون شجریان است نه شهرام آذر!

خانم «شهره لرستانی» با وجود این‌که توی کارنامه هنری خودش بازی درنقش همسر حاجی گیرینف اخراجی‌ها را دارد، گاهی یک‌جوری توی ذوق کمدین‌های برنامه می‌زد که وودی آلنِ درونِ طرف کامل نابود می‌شد و جای خودش را به مجید خراطهای درون می‌داد! درمورد دو داور باقیمانده و همین‌طور مجری برنامه هم اگرچه بنده هرچقدر فکر کردم تشابه خاصی به جز گِردبودن و تُپلی نسبی «حسین رفیعی» و «حامد نیک‌پی» از ناحیه صورت ندیدم، اما به هرحال این مسأله چیزی از شایستگی‌های «زمانی برای خندیدن» در کپی‌برداری از استیجی که خودش کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی‌ست، کم نمی‌کند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترانه

      حداقل استیج اگه کپی بردار از نمونه خارجی هست یه برنامه متفاوت ومورد نیاز برای جذب مخاطبه وجذابیت های خودشو برای ایرانی ها یی که از این دست برنامه ها کمتر دارن ، داره اما این برنامه یک ایده تکراری از خندوانه با کپی از برنامه استیجه.حتما این ایده ایده ای نو در برنامه خندوانه بود وجذابیت داشت و قطعا استند اپ کمدی هم ایده ای ازنمونه خارجی است اما هردوی این کپی برداری ها به جا ونیاز مخاطب است اما برنامه زمانی برای خنده که هیچ خلاقیتی وجود نداره واقعا مسخره است و قابل مقایسه با استیج نیست.

    • mobina

      این مطلبتون رو به عنوان کنایه و شوخی در نظر میگیرم همه ما خوب میدونیم این برنامه ی مثلا محبوب بین ایرانی ها حتی هزارنفر هم بیننده ندارد این در صورتی که تنها استیج امثال 60 میلیون رای ثبت کرده و این جدای از کسایی ست که این برنامه رو میبینن و نمیتونن رای بدن. من خودم یک قسمت از این برنامه رو دیدم و واقعا نه تنها نخندیدم حتی گریم گرفت و واقعا فک میکنم اگه اینا استدآپ های آینده ان و اگه باز اون چهار نفر مربی شون واقعا تاسف بار. این مطلب از اپلیکیشن خوبتون به دور بود.

    • صبا

      دلم خنک شد اندکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج