۵۰۸۰۶۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

کشتی بریتانیا در سواحل عربستان لنگر می اندازد

&#۰۳۹;ترزا می&#۰۳۹; نخست وزیر محافظه کار انگلیس روز دوشنبه سفر سه روزه‌اش را به منطقه غرب آسیا با هدف دیداری مجدد از متحدان تاریخی خود در منطقه حاشیه خلیج فارس، اردن و عربستان و اطمینان از بازارهای سرمایه گذاری اقتصادی در دوران خروج از اتحادیه اروپا شروع کرد.

خبرگزاری ایرنا: 'ترزا می' نخست وزیر محافظه کار انگلیس روز دوشنبه سفر سه روزه‌اش را به منطقه غرب آسیا با هدف دیداری مجدد از متحدان تاریخی خود در منطقه حاشیه خلیج فارس، اردن و عربستان و اطمینان از بازارهای سرمایه گذاری اقتصادی در دوران خروج از اتحادیه اروپا شروع کرد.

منابع خبری شامگاه سه شنبه گزارش دادند که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس با 'محمد بن نایف' ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد و در خصوص همکاری های مشترک میان دو کشور و همچنین آخرین تحولات منطقه گفت وگو کرده است. وی همچنین قرار است امروز (چهارشنبه) با ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار کند.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط اقتصادی مبهم و نامعلومی را رقم زده که در پی آن این کشور در تلاش است تا با افزایش بازارهای سرمایه گذاری خود بخصوص در خاورمیانه و در کشورهای متحد قدیمی خود، برای مرحله پس از اتحادیه اروپا آماده شود.
این در حالی است که سفر نخست وزیر انگلیس به ریاض با انتقاداتی همراه بوده است؛ «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس با انتقاد از دیدار ترزا می با مقامات عربستان گفت: شمار زیادی از سازمان های مدافع حقوق بشر گزارش هایی را منتشر کرده اند که حاکی از نقض گسترده حقوق بشر از سوی آل سعود است.
روابط انگلیس و عربستان با وجود اهمیتی که دارد به طور فزاینده‌ای، بخصوص طی سه سال گذشته، در حال خدشه‌دار شدن بوده است.
یکی از سؤالات اساسی در این زمینه مباحث مربوط به ثبات سیاسی و حقوق بشر در رابطه با عربستان بوده، که این موضوعات بیش از پیش در ایجاد تنش در روابط دوجانبه ریاض- لندن مؤثر بوده است؛ کما اینکه این دو مسئله دولت انگلیس را نیز بیشتر از گذشته بدلیل انتقادات وارده از جانب افکار عمومی و فعالان حقوق بشر اروپایی و همچنین استراتژیست های سیاسی تحت فشار قرار داده، تا مناسبات خود با رژیم آل سعود را مورد بازبینی قرار دهد.
عربستان سعودی که در سال های گذشته بخصوص در رابطه با سوریه و یمن پرونده حقوق بشری مطلوبی از خود به جا نگذاشته همواره انتقاد از مسائل حقوق بشری در خصوص این کشور را خط قرمز خود قرار داده و هرگونه انتقاد و عادی شدن این انتقادها از سوی کشورهای غربی به مسئله حقوق بشر با واکنش شدید و حتی تهدید سعودی همراه بوده است. کشورهای غربی نیز که منافع اقتصادی و سیاسی خود را همواره بر مسئله حقوق بشر مقدم داشته اند سریعا راه هر انتقادی را به مقامات سعودی و عملکرد آنها بخصوص در یمن و کشتار غیرنظامیان بسته اند.
اما این تلاش ها برای پاک کردن صورت مسئله بود، اما همچنان در اروپا و داخل انگلیس خشم و انتقاد از جنایت های عربستان در یمن وجود دارد.
'احمد عسیری' مشاور وزیر دفاع عربستان و سخنگوی ائتلاف ریاض علیه یمن جمعه گذشته که برای سخنرانی در اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» به لندن، پایتخت انگلیس سفر کرده بود مورد حمله معترضان قرار گرفت.
پایگاه «میدل‌ایست‌آی» در اینباره نوشت که یک فعال صلح‌طلب به نام «سام واتسون» تلاش کرده است که این ژنرال سعودی را به دلیل نقش‌آفرینی در جنایت‌های جنگی در یمن تحت «بازداشت شهروندی» قرار دهد.
منظور از بازداشت شهروندی حقی است که در قوانین انگلیس به شهروندان غیرپلیس برای دستگیری افراد مجرم داده است.
این درحالی است که 'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان»، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان از حمله به «احمد عسیری»، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربستان به یمن، ابراز تأسف کرد.
جنگ یمن که وارد سومین سال خود شده، شاهد همراهی انگلیس با ائتلاف بین المللی به سرکردگی عربستان در حمله به این کشور اسلامی بوده است.
براساس آمارهای منتشر شده، تنها از زمان شروع تجاوز عربستان به یمن در مارس سال 2015 میلادی، انگلیس مجوزهای صادرات سلاح از جمله فروش هواپیماهای جنگنده و پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده، به ارزش در حدود 3.5 میلیارد پوند برای ریاض صادر کرده است.
براساس گزارش های سازمان ملل متحد از زمان شروع حملات هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی عربستان سعودی برای بازگرداندن 'عبدالربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، 12هزار و 500 نفر که بیشتر آنها را غیرنظامیان تشکلیل می دهند کشته و 42 هزار و 500 نفر زخمی و هفت میلیون نفر با خطر گرسنگی قحطی مواجهند.
صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) وابسته به سازمان ملل نیز روز سه شنبه گزارش داد که وبا و بیماری های ناشی از فقدان آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی در یمن رو به افزایش یافته و به همین دلیل هر 10 دقیقه یک کودک در یمن جان خود را از دست می دهد.
سازمان های بین المللی از جمله عفو بین الملل و ناظر حقوق بشر بارها مقامات عربستان سعودی را به کشتار و قتل عام غیرنظامیان در حملات ائتلاف بین المللی محکوم کرده اند، حملاتی که باعث تخریب مدارس و بیمارستان ها و زیر ساخت های این کشور فقیر عربی نیز شده است. این سازمان ها در عین حال خواستار توقف فروش سلاح از سوی انگلیس و آمریکا به عربستان شده اند.

اما ظاهرا اینها کافی نیست و وزیر امور خارجه انگلیس همچنان از عربستان به دلیل انتقاد و خشم نسبت به مشاور وزیر دفاع این کشور در لندن عذرخواهی می کند.

*یمن اولویت نیست
نخست وزیر انگلیس که در حال حاضر در هول و هراس دوران پسا اتحادیه اروپا قرار دارد در حال حاضر به فکر ملت مظلوم و بی دفاع یمن نیست و اولویت خود را نجات کشتی در طوفان بریتانیا با تجارت پر سود منطقه خاورمیانه و همپیمانان عرب حاشیه خلیج مانند عربستان و قطر می داند. همانطور که صادرات انگلیس به عربستان در سال 2015 به 8 میلیارد دلار رسید و قطر نیز در مارس گذشته میلادی از سرمایه گذاری 6.23 میلیارد دلاری در 5 سال آینده در این کشور خبر داد.
'ترزا می' روز سه‌شنبه در دفاع از سفرش به عربستان سعودی، گفته است که این مناسبات برای 'امنیت و رفاه ' کشورش مهم هستند.
انگلیس روی کمک ها و اطلاعات امنیتی عربستان در دفع حملات تروریستی و انتحاری روی انگلیس حساب می کند و ادعا کرده که اطلاعات عربستان در خنثی سازی حملات نقش داشته، اما هیچ گاه اعلام نکرده که ریاض این اطلاعات را از کجا می آورد.
در زمینه رفاهی و اقتصادی نیز اندیشکده های انگلیسی پیشتر به نخست وزیر این کشور هشدار داده اند که بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) کم شدن مالیات‌ها و افزایش هزینه‌های دولت، وزارت خزانه‌داری را با کمبود منابع مالی بین سال‌های 2020 تا 2021 مواجه می‌کند.
ترزا می در دیدار روز سه شنبه خود با مقامات سعودی در ریاض ابراز امیدواری کرد که این کشور نفت خیز پتانسیل فراوانی دارد که می تواند امنیت سرمایه گذاری و تجارت انگلیس در دوره پس از برگزیت را تامین نماید.

وی در گفت‌ وگو با اسکای نیوز عنوان کرد: 'همان‌طور که در سال گذشته در جریان سفرم به منطقه خلیج فارس گفتم، امنیت خلیج فارس، امنیت ما و رفاه خلیج فارس ؛ رفاه ما هست.'

روابط انگلیس و عربستان سعودی در سه حوزه راهبردی و کلیدی تجارت، سلاح و نفت به هم گره‌خورده است.
براساس آمارهای رسمی، در سال ۲۰۱۴ میلادی انگلیس (جدا از صادرات سلاح) به ارزش در حدود ۷ میلیارد پوند، کالا و خدمات به عربستان صادر کرده که ارزش کالاهای صادراتی‌اش بالغ‌بر ۴.۱۷ میلیارد پوند بوده است.
براساس آمار یادشده، بیش از ۶ هزار شرکت انگلیسی در زمینهٔ صادرات کالا به عربستان سعودی فعال هستند ضمن اینکه انگلیس دومین طرف بزرگ برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها، با انجام ۲۰۰ سرمایه ‌گذاری مشترک به ارزشی در حدود ۱۱.۵ میلیارد پوند، شمرده می‌شود.
گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار شهروند انگلیسی در عربستان سعودی زندگی و کار می‌کنند.
در همین حال، انگلیس و عربستان سعودی دارای وابستگی قوی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی هستند.
علاوه بر حضور گسترده غول‌های نفتی انگلیسی در عربستان، در سال ۲۰۱۴ میلادی، این کشور پس از نروژ، الجزایر، نیجریه و دانمارک، در رده پنجمین صادرکننده بزرگ نفت خام و گاز طبیعی به انگلیس بوده است.
بدین ترتیب عربستان سعودی برای امنیت انرژی انگلیس و نیز شرکت‌های نفتی این کشور بسیار مهم شمرده می‌شود.
در زمینهٔ سلاح نیز عربستان یکی از بزرگترین بازارهای تسلیحاتی انگلیس، به‌عنوان دومین فروشنده بزرگ سلاح پس از آمریکا در جهان، بشمار می‌آید.
پرسود بودن این بازار برای انگلیس به حدی است که دولت این کشور به‌رغم تمام فشارها و انتقادات موجود حتی از سوی اعضای ارشد حزب محافظه‌کار، حاضر به انجام هیچ تغییری در سیاست‌هایش در مورد فروش سلاح به عربستان نشده است.

بنابراین، انگلیس برای حفظ منافع خود و افزایش آن پس از برگزیت و آزادی عملی که پس از خروج از تحادیه اروپا دارد، خواهان حضور بیشتر در خاورمیانه و حفظ پایگاه های نظامی خود در منطقه می باشد، حتی اگر هزینه آن حضور نظامی در سوریه و کشورهای در حال جنگ منطقه برای دفاع از همپیمانان تحت الحمایه خود باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج