۵۰۹۱۹۲
۱۲ نظر
۵۲۲۶
۱۲ نظر
۵۲۲۶
پ

چرا باکو از تهران جذاب تر است؟

شهر به مسافر خوشامد می‌گوید، از همان بدو ورود. با زبان بسته می‌فهماند که جای خوبی را برای سفر انتخاب کرده است. ساختمان‌هایی با معماری چشمگیر و خیابان‌هایی که فراخی‌شان، بیم معطل ماندن در ترافیک را از دل می‌برد.

ایران نوشت: شهر به مسافر خوشامد می‌گوید، از همان بدو ورود. با زبان بسته می‌فهماند که جای خوبی را برای سفر انتخاب کرده است. ساختمان‌هایی با معماری چشمگیر و خیابان‌هایی که فراخی‌شان، بیم معطل ماندن در ترافیک را از دل می‌برد. باکو در همان نگاه اول زیباست. لازم نیست خودتان را به فلان نقطه گردشگری شهر برسانید تا حظ سفر به پایتخت همسایه شمالی را ببرید. مناظر، بلافاصله بعد از خروج از فرودگاه بین‌المللی «حیدر علی اف» پیش چشم‌تان قرار می‌گیرد. در مسیر فرودگاه تا مرکز شهر می‌توانید خوب چشم بگردانید و گردش در شهر را از همان جا آغاز کنید.
مرکز فرهنگی حیدر علی اف با معماری مدرن و ساختار‌شکنانه‌اش اثر معمار فقید، «زاها حدید» هم در مسیرتان هست. سازه‌ای که آن را مدرن‌ترین بنای جمهوری آذربایجان می‌دانند. بنایی که می‌گویند با فرم و هندسه‌ شگفت‌انگیزش در مقابل معماری خشک دوران شوروی قرار گرفته و آن را در هم می‌شکند. همچنین از سوی دیگر درک و احساسات لطیف فرهنگ آذری را به نمایش می‌گذارد و چهره خوش بین یک ملت را نشان می‌دهد که نگاه‌شان رو به سوی آینده است.
خوش‌بینی به آینده همان چیزی است که در معماری و مبلمان شهری باکو هم به وضوح دیده می‌شود. شهر به گونه‌ای مبلمان شده که بهترین فضا را برای آدم‌ها خلق کند. مگر نه اینکه شهرها با آدم‌ها معنا پیدا می‌کنند؟! شهر باید به ساکنانش و همین‌طور بازدیدکنندگان بهترین حس ممکن را بدهد و خوشامدگوی‌شان باشد. قرار نیست سراسر شهر با بنرهایی پر شود که به مسافران خوشامد می‌گویند؛ همین که فرد حس کند از بودن در فضا لذت می‌برد و احساس آرامش و راحتی می‌کند، یعنی شهر جای خوبی برای زیستن و سفر است. پیاده راه‌های پهن و تمیز و زیرگذرهای متعدد برای عبور از خیابان، پیاده‌روی در این شهر را به تفریحی لذت بخش تبدیل می‌کند. هرکجا احساس خستگی کنید می‌توانید خودتان را به نزدیکترین نیمکت برسانید و استراحت کنید. تعداد نیمکت‌ها چه در معابر شهر و چه در اماکن گردشگری زیاد است.
انگار چند برابر تعداد جمعیت پیش‌بینی شده‌اند. چرا که در شلوغ‌ترین حالت ممکن هم قطعاً جای خالی برای نشستن پیدا می‌شود. وجود رستوران‌های محلی و کافه‌های کوچک هم غنیمتی است برای کسانی که دوست دارند زمان بین کار، تفریح یا خرید را در گوشه‌ای دنج و خودمانی بگذرانند و اندکی استراحت کنند.
شهر قدیم باکو که دیوارهای بلند «قلعه دختر» احاطه‌اش کرده، یعنی باکو، می‌تواند مقصدی جذاب برای علاقه مندان به اماکن تاریخی باشد. شهری که در فهرست یونسکو ثبت شده و هر روز شاهد بازدید تعداد زیادی از گردشگران است. شهر قدیم، مکانی جدا از شهر بزرگ باکو نیست. پلکان‌های سنگی در جای جای آن، شما را براحتی به خیابان‌های مجاور می‌رساند. وجود رستوران‌ها و اقامتگاه‌های کوچک در شهر قدیم، گردشگران را از گشتن دنبال مکانی برای آسودن، بی‌نیاز می‌کند. نکته جالب توجه این است که امکانات ارائه شده در محوطه شهر قدیم به لحاظ قیمت، با دیگر نقاط شهر تفاوتی ندارد. این‌طور نیست که گردشگر خیال کند در توریستی‌ترین نقطه شهر اگر وعده‌ای غذا بخورد، چند برابر قیمت معمول باید بابت آن پرداخت کند. آذربایجانی‌ها وقتی می‌گویند به آذربایجان خوش آمدید، سعی می‌کنند آن را تمام و کمال اجرا کنند. سرتان کلاه نمی‌گذارند و حتی سعی می‌کنند توصیه‌هایی کنند و طوری برخورد کنند که برای گردشگر به صرفه‌تر باشد. به‌عنوان مثال اگر از راننده تاکسی بخواهید شما را به مقصدی برساند، اگر به نظرش بیاید می‌توانید پیاده بروید یا از وسیله نقلیه ارزان‌تری استفاده کنید، حتماً اول این مسأله را به شما می‌گوید. نرخ مصوب برای وسایل نقلیه و امکانات اماکن گردشگری هم هیچ تفاوتی برای شهروندان آذربایجان و گردشگران خارجی ندارد. همین مسأله به گردشگر اطمینان خاطر می‌دهد که مبلغی اضافه بابت خدمات پرداخت نمی‌کند.
باکو امن است. شب‌های روشن این شهر، این امکان را فراهم می‌کند تا هر زمان که دل‌تان بخواهد از پیاده روی در پیاده راه‌ها لذت ببرید و محو تماشای ساختمان‌های خوش نقش و نگار شوید. حضور پلیس در فواصل نزدیک به هم، این امنیت را تضمین می‌کند.
حس می‌کنید در شهری قدم می‌زنید که چشم نواز است. ساختمان‌های زیبا و هماهنگ به شهر هویت داده‌اند. مقایسه کنید با شب های تاریک تهران که ساختمان‌های بی‌ربط و ناهماهنگ‌اش، هیچ جوره حس خوشایندی در بیننده ایجاد نمی‌کند. مقایسه‌اش کنید با پیاده‌روهای تهران که به رؤیایی دست نیافتنی برای قدم زدن تبدیل شده‌اند؛ راستی از چهارراه مجیدیه تا پل سیدخندان چطور قدم می‌زنید، از پل طبیعت تا عباس‌آباد چطور؟ حساب کنید گردشگر خارجی از فرودگاه امام به هتل‌اش در مرکز شهر می‌رسد و تصمیم می‌گیرد بعد از شام در حوالی هتل پیاده روی کند. اگر چاله چوله‌ای نباشد و ستونی وسط پیاده‌رو نباشد و اگر... آنچه با آن مواجه می‌شود جز تاریکی و سکون چه چیز دیگری است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصفهان نصف جهان. باکو کیلویی چند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصفهان و شیراز واقعا با اختلاف از باکو زیبا ترند.رشت هم شهر زیبایی است.

    • محمود

      کاملا درست گفتید و نوشتید. باکو دوست داشتنی و زیبا کجا و تهران پر از استرس کجا. دلم رو بردید به هزار توی خاطراتم. خداوند نبخشد کسانی رو که با بی سوادی و راحت طلبی و بی تعهدی مانع رفت و آمد من به این شهر زیبا شدند. باکو را دوست می دارم . همیشه شاد و پاینده باشی باکو .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باکو مورد استعمار و تصرف دشمنان است و مال ایران است

    • خاسر

      مسئولان ومدیران باکوفعل ابادکردن وابادنگه داشتن شهروکشورشون رادقیقاصرف کردندومدیران ما هم فعل کلک زدن،دزدی،خیانت،اختلاس رادقیقا اجراکردندبعدشماهاچه انتظاری دارید.

    • estalin

      فی الواقع باکو شهر عشق بازیست شهر موسیقی شهر سرسبز شهر درخت و گل و چمن شهر معماری ناب با شبهای دلفریب و شاعرانه اش شبهایی که هر نقطه از شهر زیر نور چراغهای رنگا رنگش فقط میگی تا صبح تو سطح شهر قدم بزنم و به هتل بر نگردم در یک کلمه شهر ارزوهاست موفق باشید

    • هاردا

      مردمانی که در کویرهای مرکزی فلات ایران زندگی می کنند، در عین اینکه هیچگاه منشا حرکت مثبتی در تاریخ و حال نبوده و نیستند و هیچ سهمی در تمدن و دستاورد انسانی ندارند، و هرگاه مجالی یافته اند به جزء حمله به سرزمین های دیگران و اشغال و غارت مردمانشان، چیزی برای افتخار باقی نگذاشته اند. با این وجود و البته با توجه به اینکه اغلب مستعمره دیگران بودند هیچگاه نتوانستند، کلونی و مستعمره ای مانند اکثر کشورهای اروپایی برای خود درست کنند. ولیکن ادعا و طرز صحبت کردنشان شبیه گردنکشان و سرمایه دزدان کشورهای استعمارگر و حتی بدتر و سبعانه تر از آنها است.
      باکو در حال حاضر نه مورد استعمار است و نه در تصرف دیگران. باکو و هر شهر و روستایی متعلق به مردمانی است که در آنجا زندگی می کنند. باکو مال مردم باکو و آذربایجان است نه ایران. شما اگر می توانید کشور خودتان را حفظ کنید. نه با سرکوب و شکنجه و کشتن، با آزادی و حق تعیین سرنوشت. و اگر ادعای آزادی و داشتن رای مردم را دارید، به خواست و رای اقوام دیگر احترام بگذارید و رفراندوم ماندن یا جدایی را برگذار کنید. و چون نتیجه را خودتان بهتر از هرکس دیگری می دانید، بهتر سکوت کنید و دیگران را به جهنمی که برپا داشته اید، منضم نکنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باکو شبیه مغازه ائیست که ویترینش پر از جنسه ولی خود مغازه خالی از جنس

    • افشین

      سلام و درود فراوان ،من خودم باکو رو دیدم کاش میتونستم کلماتی رو پیدا کنم که باکو را توصیف کنم بی نهایت زیباست شهر بدون استرس ارامش رو در باکو احساس کردم دیگه نمیتونم تو تهران زندگی کنم .

    • بدون نام

      اولا باکو مال ایران است.به امید روزی که به ایران برگردد.
      اما هیچ جا تهران نمیشه

      پاسخ ها

      • نتات

        خخخخخ.تو خواب این را خواهی دید

    • بدون نام

      کشوری که از ارمنستان شکست خورده و دو تکه شده کشور آرامش نیست.
      کشوری که خون تالشی ها ی شمالی رو به شیشه میگیره و با دزدیدن فرهنگ دیگران سعی در فرهنگ ساختن برای خودش داره هیچی نیست.وگرنه با نوکری آمریکا همه جا زیبا میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج