جاباما
۵۰۹۵۵۸
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

ایران، اقدام نفتی هند را تلافی کرد

ایران در یک اقدام تلافی‌جویانه در برابر تصمیم دهلی نو برای کاهش واردات نفت از این کشور، مهلت زمان پرداخت پول نفت برای پالایشگاه‌های هندی را یک سوم کاهش داد.

خبرگزاری ایسنا: ایران در یک اقدام تلافی‌جویانه در برابر تصمیم دهلی نو برای کاهش واردات نفت از این کشور، مهلت زمان پرداخت پول نفت برای پالایشگاه‌های هندی را یک سوم کاهش داد.

پایگاه خبری هندو بیزنس لاین نوشت: ایران که سومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند است سابق بر این به پالایشگاه‌هایی مانند شرکت نفت هند و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور (MRPL)، ۹۰ روز برای پرداخت پول نفت خریداری شده مهلت می‌داد، اما اکنون تهران این مهلت را به ۶۰ روز کاهش داده است.

شرایط فروش نفت ایران، جذاب‌ترین شرایط برای پالایشگاه‌های هندی بود. سایر صادرکنندگان خاورمیانه بیشتر از ۱۵ روز مهلت برای پرداخت پول نمی‌دهند.

به گفته منابع آگاه، شرکت ملی نفت ایران همچنین تصمیم گرفته است تخفیفی که به خریداران هندی برای کرایه حمل می‌داد را از ۸۰ به حدود ۶۰ درصد کاهش دهد.

شرکت نفت هند و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور که بزرگ‌ترین خریداران دولتی هستند، واردات‌شان از تهران را از پنج میلیون تن در سال گذشته به چهار میلیون تن در سال ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ کاهش خواهند داد.

شرکت‌های بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم هم هر یک واردات نفت از ایران را به میزان ۵۰۰ هزار تن تا ۱.۵ میلیون تن کاهش خواهند داد، زیرا دهلی نو در حال مضاعف کردن فشار بر تهران به منظور اعطای حق توسعه میدان فرزاد B به شرکت ONGC Videsh است که آن را کشف کرده بود.

ایران اعطای حق توسعه این میدان گازی به شرکت ONGC Videsh که ۱۰ سال قبل کشف کرده بود را به تاخیر انداخته است و اکنون دهلی نو از واردات نفت به عنوان اهرم فشاری علیه تهران استفاده می‌کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، هفته گذشته تهدید برای کاهش واردات را رد و اظهار کرد: ما نمی توانیم تحت تهدیدها وارد توافق شویم.

هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است و یکی از کشورهایی بوده که در دوران تحریم‌ها به واردات نفت از ایران ادامه داد.

از زمان برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در سال گذشته، ایران برای اعطای حق توسعه میدان گازی فرزاد B در خلیج فارس به شرکت ONGC Videsh که بازوی خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند است، سخت گیری می کند.

این شرکت هندی برنامه توسعه بازبینی شده‌ای به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار برای توسعه این میدان ارائه کرده است.

برنامه جدید که به شرکت نفت فراساحلی ایران ارائه شده، بجز تسهیلات مایع‌سازی برای تبدیل گاز به LNG به منظور سهولت حمل به کشورهایی مانند هند است.

این دو کشور ابتدا قصد داشتند توافق برای توسعه میدان گازی فرزاد B را تا نوامبر ۲۰۱۶ نهایی کنند اما بعدا هر دو طرف موافقت کردند این زمان را به فوریه سال ۲۰۱۷ به تعویق بیندازند.

فرزاد B که حدود ۱۰ سال قبل از سوی شرکت ONGC کشف شد، تاکنون برای کنسرسیومی که تحت رهبری این شرکت قرار داشته، بیش از ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

طبق آمار وزارت نفت هند، واردات نفت دهلی نو از ایران در فاصله آوریل تا دسامبر سال گذشته به ۱۹.۸ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۱۲.۷ میلوین تن در سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱ افزایش داشت.

درامندرا پرادهان، وزیر نفت هند ۶ آوریل اظهار کرد تصمیم درباره حجم واردات نفت از ایران بر عهده پالایشگاههای دولتی است.

کاهش مشوقها برای پالایشگاههای هندی، خرید نفت ایران را گرانتر و توان رقابتی آن را در وضعیتی که بازار با اشباع عرضه از سوی رقیبانی مانند عربستان سعودی و عراق روبروست، کمتر می کند.

فروش نفت ایران به هند در سال ۲۰۱۶ پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه برنامه هسته ای، بیش از دو برابر شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حبیب

      واقعا که چه تلافی دندان شکنی!!!!! هرچی قبلا به هند باج میدادیم که نفت بخره الان مثلا 10 درصد کمتر باج میدیم

    • بدون نام

      خخخ زورمون بهش میرسه دیگه

    • بدون نام

      در هر کاری عاقلانه باید تصمیم گرفت تا به اقتصاد کشور لطمه ای وارد نشود.

    • بدون نام

      یه زمانی هم نفت میگرفت برنج میداد خخخخخخخخخ

    • رامین

      آقای روحانی هند هم برای ما تعیین و تکلیف میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج